[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:16

Ik zie het vanavond pas,na het werk.en dan is appie vast wel al droog :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:16

Mijn exceemdeken (rambo) is helaas zo goed als gesneuveld.
Nu zag ik dat epplejeck een 3 halen, 2 betalen actie heeft. Alle combinaties zijn mogelijk.
Alleen heb ik geen 3 dekens nodig, liefst houd ik er zelf 1 maar ik wil er ook wel 2 houden.
Dus wie wil er mee bestellen?

Zelf zit ik te denken op voor een shires te gaan, ik hoor er goede verhalen over en de prijs ligt toch een stuk lager dan een rambo.

edit: via kiala zou ik de deken voor 4 euro extra aan verzendkosten naar je toe kunnen sturen.

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:42

Heaven was nog mooi droog onder de deken! De andere hangt te drogen, maar dat wil natuurlijk niet, nu zelfs de luchtvochtigheid in de stallen ook hoog is, haha. Morgen maar lekker in het zonnetje!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:33

Ik heb Idefix regendeken ook omgedaan, hij was helemaal nat geworden!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:58

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Hij heeft erg veel ruimte in zijn hals(kunnen zijn manen nog wat groeien :9 ) en de deken valt voor de rest ook lekker ruim, hij heeft genoeg ruimte voor een galopje.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:08

Ik wil hier denk ik wel aan meedoen, eerst nog even goed nadenken welke deken..
Zit zelf t denken om eens de qhp eczeemdeken zebra te bestellen. Iemand hier ervaring mee? En hoe valt deze maat ten opzichte van de Pagony dekens? Heb hier voor een fjord 175 in.
Naskapower schreef:
Nu zag ik dat epplejeck een 3 halen, 2 betalen actie heeft. Alle combinaties zijn mogelijk.
Alleen heb ik geen 3 dekens nodig, liefst houd ik er zelf 1 maar ik wil er ook wel 2 houden.

Zelf zit ik te denken op voor een shires te gaan, ik hoor er goede verhalen over en de prijs ligt toch een stuk lager dan een rambo.

edit: via kiala zou ik de deken voor 4 euro extra aan verzendkosten naar je toe kunnen sturen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:25

TinkerTreas schreef:
Even een voer vraagje tussendoor.
Over 2 weken gaan we verhuizen naar een andere stal. Ik heb vandaag even contact opgenomen met de fouragehandel, welke soorten hooi hij kan leveren. Ik kan kiezen tussen weide hooi, kruiden hooi en gedorst hooi. Gedorst hooi wil ik niet mee beginnen, ik denk dat daar erg weinig in zit voor Sally. Zouden jullie weide hooi of kruiden hooi nemen?

Even mezelf quoten ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:33

TinkerTreas schreef:
TinkerTreas schreef:
Over 2 weken gaan we verhuizen naar een andere stal. Ik heb vandaag even contact opgenomen met de fouragehandel, welke soorten hooi hij kan leveren. Ik kan kiezen tussen weide hooi, kruiden hooi en gedorst hooi. Gedorst hooi wil ik niet mee beginnen, ik denk dat daar erg weinig in zit voor Sally. Zouden jullie weide hooi of kruiden hooi nemen?

Even mezelf quoten ;)

Zou van alles wat proberen , kijken wat meeste bevalt.
Is altijd lastig om te zeggen vanaf een beeldscherm

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:33

Aahw, Fennadev, een mini zebra. Ziet er wel heel schattig uit!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:52

Ik ben toch ernstig gezegend met een hele lichte eczemer, als hij al een eczemer is, want ik betwijfel het nog steeds. Hij is erg dankbaar voor zijn deken, want al dat vliegende kriebelspul vindt hij vreselijk, maar ik vraag me oprecht af of een pony met eczeem er zo uit kan zien:

Afbeelding

Hij schuurt zijn voorhoofd iets, daar zit dan 1 plekje, maar verder kan ik hem rustig uren zonder deken zetten. Dat moet ik alleen niet doen in de schemering. Heb er nog 2 staan die jeuken en kriebelen net zo veel. Zijn er meer mensen die twijfelen of hun pony wel echt zomereczeem heeft? Met enkel een deken en wel aangepast weide- en voerbeleid, heb ik de boel ik onder controle.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:14

Ik kan ook gerust uren met Alex zonder deken wandelen zolang hij in de schemering maar bedekt is. Alex heeft de QHP zebra en deze heeft een zeer ruime hals en voor de rest past ie goed. Heb geen ervaring met pagony.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:32

Mijn eczemer heeft een goed jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Dankzij smeren van uierzalf, deet, derfen en sprayen met een mengsel van citronella, azijn en beetje derfen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:23

TinkerTreas schreef:
TinkerTreas schreef:

Even mezelf quoten ;)

In elk geval geen kruidenhooi nemen, kans dat er toch rommel tussen zit is wel aanwezig.
Wat is gedorst hooi?
Kijk naar de voedingswaarde, 1e of 2e snee, bemest land of niet.
Liefst wat grof hooi,kauwen ze lekker lang op,wat lekker ruikt en stofvrij is. :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:35

MarloesNatje schreef:
Ik wil hier denk ik wel aan meedoen, eerst nog even goed nadenken welke deken..
Zit zelf t denken om eens de qhp eczeemdeken zebra te bestellen. Iemand hier ervaring mee? En hoe valt deze maat ten opzichte van de Pagony dekens? Heb hier voor een fjord 175 in.
Naskapower schreef:

Vanmiddag heb ik al pb gehad van _PatriciaH, we wilden allebei dezelfde deken dus dat is mooi makkelijk met kosten. Voor mijzelf heb ik besloten dat ik 2 dekens wil omdat ik er dan ook een reserve heb. Misschien kan je zelf een berichtje in het topic zetten. Er zijn vast meer mensen die een exceem deken willen met flink wat korting.

Groetjes Nienke

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:33

Gedorst hooi is graszaad hooi. Daar zit dus bijna geen voeding in. Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon weide hooi bestel. Dat hooi ziet er prima uit.
Hij garandeert wel dat al het hooi jkk vrij is, zowel het weide hooi als het kruiden hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:15

Oh graszaadhooi, ja hebben wij ook wel gevoerd,paarden krijgen nu gewoon kuil.
Bevalt prima moet ik zeggen :j

Tja hooisoort
heb er eigenlijk geen verstand van , als ze er maar veel van kunnen eten zonder dat ze moddervet worden. :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:38

Wanneer doen jullie de dekens weer af?
Pas in het winter seizoen of al eerder?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:42

Als het onder de 5 graden is :j
En wanneer dat is...geen idee, kan in november zijn,maar bij erg zacht weer duurt dat langer

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:06

Ik ben net een week met vakantie geweest en bij thuiskomst trof ik mijn merrie met behoorlijke wonden aan. Ze is heel goed verzorgd in mijn vakantie en elke dag ingesmeerd maar ze lijkt nergens op te reageren. Voor mijn vakantie had ik haar weer met hydrocortiderm gesmeerd en waren alle wonden dicht en had ze overal weer haar, nu had ze weer open plekken op haar hoofd, oren, op haar benen, uier geschuurd etc. Overal is ze continue gesmeerd. Heb al zo ontzettend veel geprobeerd dat ik er echt radeloos van begin te worden. Ik heb nu dus ook maar Hippo eczema besteld. Ben benieuwd of het wat voor ons is, ik hoop het zo. Dus zal mijn bevindingen ook zeker hier delen. Wij starten er vanaf donderdag of vrijdag mee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:09

Ik ben heel benieuwd hoe Suzy daarop zal reageren, Caroline! :j Wat sneu dat ze zo kapot is nu. Het is ook wel echt rotweer geweest. Waar smeer je mee als je niet de hydrocortiderm gebruikt?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:15

car0linee schreef:
Ik ben net een week met vakantie geweest en bij thuiskomst trof ik mijn merrie met behoorlijke wonden aan. Ze is heel goed verzorgd in mijn vakantie en elke dag ingesmeerd maar ze lijkt nergens op te reageren. Voor mijn vakantie had ik haar weer met hydrocortiderm gesmeerd en waren alle wonden dicht en had ze overal weer haar, nu had ze weer open plekken op haar hoofd, oren, op haar benen, uier geschuurd etc. Overal is ze continue gesmeerd. Heb al zo ontzettend veel geprobeerd dat ik er echt radeloos van begin te worden. Ik heb nu dus ook maar Hippo eczema besteld. Ben benieuwd of het wat voor ons is, ik hoop het zo. Dus zal mijn bevindingen ook zeker hier delen. Wij starten er vanaf donderdag of vrijdag mee.

Wat balen zeg!
Vorig jaar was het hier ook dramatisch. Paard had zo'n onwijze jeuk en was daardoor heel onrustig. Op een gegeven moment zelfs een corticosteroïden-injectie gekregen om het allemaal wat rustiger te krijgen en haar uit die vicieuze cirkel te krijgen. Dit jaar wordt ze iedere paar dagen ingespoten met Endure vliegenspray en als ze erg jeuk heeft met Derfen Clear ingesmeerd. Tot nu toe gaat het erg goed.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:19

Ik ook. Hoop dat het de oplossing is. Maar ken idd nog iemand die hippo eczema gebruikt, vroeg in het jaar begint en laat er mee stopt en haar paard staat nu zonder eczeemdeken buiten terwijl zij normaal gesproken zichzelf tot bloedens aan toe openschuurde. Maar vond het zo prijzig dus eerst naar andere alternatieven gekeken (en zo ernstig als dit jaar is het nog niet bij Suzy geweest).

Pfoeh, heb met levertraanzalf, calendulazalf, Derfen (verschillende soorten), Eczemabalsem, sweet itchzalf, Puur SME lotion, teatree oil en uiercreme (en vast nog meer wat ik vergeet). Heb dit wel verdeeld over twee jaar gesmeerd.

Voer haar exzemvoer van Marstall en heb hun poeders ook geprobeerd, heb Ditch geprobeerd en voer nu de Puur Culico en Puur Allergie door haar eten. Maar merk bij niets verschil..

Bij de paardendrogist zeiden ze dat ik zalf twee weken minimaal moest proberen voor ik kon zeggen of iets wel of niet werkte. Maar als ik na een week mijn paard met grote wonden op haar hoofd aantref dan stop ik toch echt met smeren en ga ik weer iets anders uit proberen. (of stap ik weer terug op het enige dat helpt en dat is de hydrocortiderm. Maar hier wil en mag ik niet altijd mee smeren). Dus het zou heel fijn zijn als het hippoeczema bij haar aan zou slaan. en anders wil ik het equi protecta ook nog uitproberen.

Endurevliegenspray ken ik ook nog niet, als dat helpt kan ik daar ook nog eens naar kijken om haar elke dag mee in te sprayen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:24

Ik heb altijd het idee dat hoe verder het jeukseizoen vordert, hoe moeilijker het is om de jeuk onder controle te houden. Zo ook met allerhande smeerseltjes. Ze helpen een korte periode goed, daarna lijkt de werking af te nemen (zelfs met Derfen, wat ik als laatste redmiddel bewaar). Dus dan probeer ik maar weer een ander smeerseltje.
Ben benieuwd naar de ervaringen met Hippo eczema. Ik denk dat ik daar in het voorjaar mee ga starten, voor het volgende jeuk seizoen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:28

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:39

Hier is het ook drama nu. Ik durf bijna niet meer naar stal, ik tref haar steeds aan met nieuwe wondjes en plekjes. Ik ben nu aan het knutselen om van 2 vliegen kappen 1 kap te maken en dan hopen dat die heel blijft en blijft zitten.

Ik vind het ook lastig wat ik nu moet smeren, omdat ze zoveel open plekjes heeft. Daar kan geen derfen op natuurlijk.