Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Douraque schreef:Nee:
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Dus vanaf een waarde van 20 al Cushing en zeker icm met de symptomen
Jullie lezen het verkeerd: als een paard tussen 20-40 test dan is Cushing NIET ZEKER, maar wel mogelijk. De arts beoordeelt dan verder de klinische symptomen en verbindt daaraan het medicatie advies. Zit het paard boven de gestelde grenswaarden dan is Cushing pas echt zeker.
In het geval van een testuitslag van 23 dan kan er sprake zijn van Cushing maar het hoeft niet. Het is wel aan te bevelen om later in het jaar opnieuw te testen en de uiterlijke symptomen goed in de gaten te houden.
darwin schreef:Jannepauli schreef:
Jullie lezen het verkeerd: als een paard tussen 20-40 test dan is Cushing NIET ZEKER, maar wel mogelijk. De arts beoordeelt dan verder de klinische symptomen en verbindt daaraan het medicatie advies. Zit het paard boven de gestelde grenswaarden dan is Cushing pas echt zeker.
In het geval van een testuitslag van 23 dan kan er sprake zijn van Cushing maar het hoeft niet. Het is wel aan te bevelen om later in het jaar opnieuw te testen en de uiterlijke symptomen goed in de gaten te houden.
Nou die van mij had dus idd een waarde van 24, niet heel hoog dus, maar wel heel veel klachten.
Ben nu een dikke maand bezig met prascend en zie hem nu toch wel verbeteren.
Dus ik durf wel te zeggen dat die mij cushing heeft met een lage waarde , anders kon hij door de medicijnen niet zo verbeteren.
geerke schreef:ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker.
Imago01 schreef:@ Darwin: meest opvallende, dan kies ik toch voor de dikke oogleden...
Marjo89 schreef:geerke schreef:ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker.
IR ?? (gevonden) misschien handig om minder afkortingen te gebruiken
Prettig voor mensen die er minder bekend mee zijn
Al dus insulineresistentie
Sophie heeft overigens zomer eczeem.
Ik heb even wat dingen erover opgezocht.
maar van alles vind ik echt niet dat ze het heeft.
Ze is niet lusteloos. Ze is fit en wil graag werken, ze is nog nooit spier/hoefbevangen geweest.
Ze is nu pas sinds 1 week een beetje te dik, hiervoor was ze maanden TE mager.
Ze heeft een harde manen kam van het schuren, dit komt van de zomer eczeem
Dit is nu overigens niet. Alleen in de zomer in slechte periodes.
Marjo89 schreef:[/quote]geerke schreef:ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker.
IR ?? (gevonden) misschien handig om minder afkortingen te gebruiken
Prettig voor mensen die er minder bekend mee zijn
Al dus insulineresistentie
Sophie heeft overigens zomer eczeem.
Ik heb even wat dingen erover opgezocht.
maar van alles vind ik echt niet dat ze het heeft.
Ze is niet lusteloos. Ze is fit en wil graag werken, ze is nog nooit spier/hoefbevangen geweest.
Ze is nu pas sinds 1 week een beetje te dik, hiervoor was ze maanden TE mager.
Ze heeft een harde manen kam van het schuren, dit komt van de zomer eczeem
Dit is nu overigens niet. Alleen in de zomer in slechte periodes.
geerke schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik het paard van Darwin ook eerder onder verdeel in insuline resistentie dan in cushing.Maar goed,bloedproeven liegen niet.