[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetje28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:25

dit is de eerste zomer dak op vaakntie ga :)
eerder durfde ik het nooit en had ik ook niet echt iemand die ik blind vertrouwde om mijn paardje in de gaten te houden...maar nu sta ik bij een vriendin op stal die ook een excemer heeft en een andere vriendin die ik volledig vertrouw dat ze goed opletten :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:17

Hmm net twee dagen ziek geweest, ventje heeft het paardje dus 2 dagen NIET ingesmeerd, resultaat:

- uier stukgebeten
- binnenkant van de dijen stukgebeten
- aan de navel stukgebeten
- ogen opengeschuurd

Gisterenmiddag en avond dus zélf gaan smeren en tadaaaa, terug rust :D

*edit: ik heb het geluk dat ik 2 weidegenootjes heb die kennis hebben van ZE (eentje heeft ook een ZE'er) en beide zitten er niet mee in om mijn paard te verzorgen als ik weg ben.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:47

Ik ga zaterdag een weekje op vakantie, ik heb vanmiddag de dekens gewassen en wil vrijdag avond de manen en staart nog even insmeren met derfen, dan kunnen ze er vast wel weer een weekje tegenaan. :D Het enige nadeel vind ik dat ze dan 24/7 met die deken lopen en hem niet heel even af kunnen om te borstelen oid. (ben bang dat me ouders hem dan niet meer goed om krijgen) Maar ach tis maar een weekje en ze gaan er heus niet dood aan.

Mijn merrie staat nu trouwens niet meer onder haar eczeem deken (vind ik zo'n irritant ding) maar onder een vliegendeken wat erg goed gaat, had hem eigenlijk als reserve gekocht haha. Vind het echt een super fijne deken!
Afbeelding
Ze heeft eigenlijk bijna geen jeuk meer dus ik ben erg blij. Deze zit ook een stuk beter als de eczeem deken daar vond ik de hals net iets te kort van.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:57

Jemig ik zou mijn paard niet zomaar een week onder deken laten staan ..vind geen fijn idee ..Elke dag gaat deken eraf voor de borstel of gewoon lucht beurt ..Kan volgens mij niet goed zijn ..maar kan me vergissen ??? Is er niemand die dat wil doen voor jou?????

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:59

Mijn paardje staat 24/7 buiten, uitgezonderd avonden dat het heel erg 'leeft' buiten qua vliegen en hij duidelijk laat weten dat er teveel rondvliegt voor hem, dus hij heeft ook vaker wel dan niet z'n deken op. Is hij tot nu toe niet dood aan gegaan ;) die deken is immers ook gemaakt om 24/7 gedragen te worden.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:03

:j Gelukkig dan moet het goed komen ...fijne vakantie

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:05

Mijn paard blijft maar vette manen houden, niet tegen te gaan onder die deken... -O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:11

mn pony heeft de deken ook bijna altijd op. Behalve als ik hem ga longeren of toch thuis blijf en het weer mee zit, dan gaat het even af.
Vorige week stond hij vanaf 's avonds 7uur, tot 3uur de volgende dag zonder deken (ik moest veel eerder weg dan gepland en in de haast vergeten de deken terug te doen :o ) maar hij heeft zich er prima onder gedragen! stond zelfs toen ik weer thuis kwam lekker buiten zonder allemaal te schudden met zn hoofd ofzo :D

Maar zn hoofd(en achter zn oren) zit onder de wondjes van het schuren (zou evt even een foto kunnen maken) weet iemand iets wat ik er het beste op kan smeren? op de meeste is er alleen haar af maar zit er verder geen korstje op.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:26

Ik zweer bij Derfen :j

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:29

Ik ook. :j
Die van mij had ook wondjes op en in de oren, hups lekker in de derfen en met een paar dagen was dat over.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:34

Hier gaat deken amper af hoor, dus ook in vakanties.
Beest doet het prima.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:02

een goede deken kan 24 uur op blijven, maar af en toe luchten is natuurlijk fijn voor je paard. vaak gaan ze elkaar direct groomen en ze kunnen even lekker rollen.
dus zeker een aanrader om wel te luchten zo nu en dan. Maar in de vakantie kan de deken gerust 2 a 3 weken omblijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:09

appie heeft een boett deken op en heeft die soms ook dagen achter elkaar op.
de dekens luchten enorm goed van zichzelf dus dat kan geen kwaad.
anders is het als je een regendeken zo lang laat op zitten,dat geeft naar mijn ervaring wel meer problemen :j

je kunt ook altijd even iemand van stal vragen of ze even de bilriemen los willen doen en even wat met de deken gaan wapperen.
dat helpt ook wel al,maar het is niet persé nodig

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:30

Het spul lucht prima door hoor.
De deken gaat er hier eens in de 2 weken ofzo af, en dan mag madam lekker rollebollen etc, en na een uurtje worden alle vlechten opnieuw gedaan, gepoetst etc en dan deken goed uitgeklopt, uitgeslagen en haren eruit geborsteld etc. en dan gaat ie weer op.

Dekens was ik wel tussendoor dus na elke maand ongeveer krijgt ze weer een 'schone' op.

Hoe minder ik dat ding eraf haal, hoe beter het gaat.
Gaat al jaren goed zo.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:42

Ja het is natuurlijk geen regendeken, de wind gaat er gewoon door heen dus dat scheelt ook wel. Lijkt mij voor het paard wel fijn hoor als ie ff af kan maar een weekje 24/7 met deken kan volgens mij niet zoveel kwaad.. Mijn paardjes staan aan huis dus helaas geen stalgenoten.
Ik heb vandaag ook de dekens weer gewassen dus die zijn iig weer lekker fris.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:16

Hier ongelooflijk maar waar, nog steeds géén jeuk, niks... Smeer 4x per week met die lotion van Puur en verder niks. Ik moet het niet overslaan, dan schuurt ze, maar goed dat 4x per week is goed vol te houden. Ben benieuwd naar volgende maand begreep dat dat de echte schuurmaand is, maar so far so good!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:05

Hout vasthouden maar Zita heeft nog geen manen geschuurd (ik hou echt mijn hart vast dat het zo blijft!!!),
enkel haar gezicht schuurt ze wat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:19

Bij Nilay was de jeuk verschrikkelijk. Zelfs nooit zo erg geweest. Hij schuurde zich tot bloedens toe open op zijn hoofd en hij kon nog geen 2 minuten op stal staan of hij zat al op zijn kont. Vorige week ben ik daarom iets nieuws gaan uitproberen. De 97 lotion van TKC. De eerste dag dik ingesmeerd en na 2 dagen nog eens gesmeerd. Nu al bijna een week niet en hij heeft nog steeds geen jeuk! Ik hoop dat het zo goed blijft werken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:36

Over derfen heb ik al wat meer gehoord dus dat ga ik even regelen.

Moet ook een nieuwe deken hebben, deze ijkt wat rot en is al tientallen keren gerepareerd. Heb nu een fijne maar wel wat warm. Wilde die van EJ kopen maar die lijkt me niet.zo fijn en veel te kort.
Wat is een fijne voor ong 120 euro? Moet wel aan het halster kunnen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:45

Ik zou de Rambo SIH kopen en er eventueel zelf lusjes/klittenband aanmaken voor het halster.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:51

*mijn post in het subli dieetmix topic, dacht ik post hem ook even hier!

Sinds april voeren we onze oude (22) dikke B pony merrie de Subli Dieetmix. Ze heeft gruwelijke zomerexceem sinds 2 jaar deels veroorzaakt door insulineresistentie. Vorig jaar had ze een heel slecht jaar (vooral zomerseizoen), slechte overeindstaande vacht, veel haar, slecht verharen, geen glans te bekennen en enorme vochtophopingen van het schuren. (ze droeg overiges een amigo mio fly deken, mocht niet baten)

Dit voorjaar wilden we het helemaal goed doen, bloed laten onderzoeken dus en daar kwam insulineresistentie uit. Verklaarde gelijk de plotse zomerexceem. We hebben toen een drainagekuur gegeven en zijn overgegaan op de dieetmix. Ten eerste kwam ze toen al vlotter uit het haar dan het jaar ervoor, en eind maart toen de vliegjes kwamen kreeg ze een echte exceemdeken op.

Vandaag de dag ziet ze er beeldschoon uit, geen jeuk, alle manen nog, appeltjes op haar glimmende vacht en we hebben haar echt jaren niet zo mooi gezien! Ze krijg overigens 4 handjes dieetmix op een dag, eerst kreeg ze muesli zonder haver en basisbrok (meer voor de lekker, pony werkt niet). Kan het voer dus absoluut aanraden in combinatie met zomerexceem. Wij blijven het voeren!

Hieronder een foto van onze merrie. Normaal staat ze met deken natuurlijk maar 1 dag in de week mag ze hem even af als het weer het toelaat.
Afbeelding

Mystene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:00

Hier even een tip van de paarden homeopaath.

Puur Culico kan effectief werken tegen staart en maneneczeem. Dit omdat er gif in zit van het Culicoide mugje, die de jeuk etc. veroorzaakt. Ook zitten er jeukstillende tincturen in. Toch geneest het niet. Het onderdrukt tijdelijk de allergische reactie. Een homeopaat helpt je paard minder allergisch te maken, en dan kan het dier echt duurzaam genezen , dus dan komt het nooit meer terug! De puur culico helpt niet zo goed voor zomereczeem, hiervoor kan je wel Cardiflor emulsie van VSM proberen te koop bij de drogist. Dit stilt de jeuk en is makkelijk te smeren. Test wel even of je paard niet allergisch is voor de emulsie!

Ik kan je helpen met een homeopatische behandeling, ik werk namelijk ook op afstand. Ik verkoop tevens anti insecten emulsies en sprays. Dit doe ik met essentieele olien en bloemen tincturen. De kosten zijn als ik het zelf mag zeggen laag, voor meer info moet je maar even mailen.

Kijk maar op mijn website voor meer info en stuur gerust een mailtje! http://www.paardenhomeopaath.nl

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:05

Fijn dat het goed gaat met je pony Robincera.
Vandaag Jones een RSIH opgedaan. Ik ben benieuwd, een Boett lag in een paar dagen helemaal in reepjes. Hoe doen jullie dat met die oorgaten? Even schuren aan de stroruif en zijn oren zijn eruit. Moet hij een halster om waaraan dat vast moet?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:50

Weet iemand een hoofdkap waar het paard hoe die ook gedraaid is mee kan zien? lijkend op een gewone vliegenkap oid dus?

Flip is gisteren namelijk in de sloot gevallen omdat zijn pagony exceem masker over zijn ogen gedraaid zat en niks meer kon zien. die dus meteen de prul ingegooid. pff :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:10

Sammyoo schreef:
Fijn dat het goed gaat met je pony Robincera.
Vandaag Jones een RSIH opgedaan. Ik ben benieuwd, een Boett lag in een paar dagen helemaal in reepjes. Hoe doen jullie dat met die oorgaten? Even schuren aan de stroruif en zijn oren zijn eruit. Moet hij een halster om waaraan dat vast moet?

bij ons lopen er 3 paarden met zo'n deken op en bij alle 3 zitten de oren er altijds uit.
denk dat je er weinig aan kunt doen

anniik., kun je geen vliegenfrontriem met halster om doen?

ik hoor echt teveel ellende met vliegenkappen,bovendien is het beter om ze overdag op te doen en dan snachts af,anders is het te donker en zien ze te weinig