Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:32

petitparis schreef:
biks is echt rampzalig voor maagpatiënten.

Maagzout mag je tot 2 eetlepels per maaltijd bijgeven voor een groot paard.
ter ondersteuning op stressy dagen (wedstrijd ed) geef ik 's morgens en 's avonds een dikke koffilepel.

Thanks! Waarom is biks zo slecht voor een paard met maagzweren? Wat zou een alternatief zijn? Hij 'werkt' vrijwel elke dag en loopt met enige regelmaat wedstrijden. Hij valt snel in en heeft idd last van stress bij wedstrijden. Er zijn drie voerbeurten biks per dag en ze krijgen vier keer per dag hooi. Hij heeft voor de nacht een hooinet, in de praktijk kan hij altijd hooi eten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:47

op biks wordt te weinig gekauwd. in vergelijking met muesli tot 30% minder (1kg biks is kleiner in volume dan 1kg muesli). Biks is van fijngemalen ingrediënten en melasse om de boel bij elkaar te houden. Hierdoor komen de voedingsstoffen, maar vooral de suikers heel snel vrij in de maag en kan hierdoor "inbranden" op de maag. Bovendien verzuren de suikers het maagmilieu nog eens extra.

Het aantal voerbeurten per dag is op zich niet fout.
Bij paarden met maagzweren die toch krachtveor dienen te krijgen omwille van fysieke prestaties probeer ik toch steeds op een minimum te houden en eerder extra olie toe te voegen en luzerne voor goede eiwitten, bevordering van het kauwen en opname van voedingsstoffen in de darmen.
eventueel een compleet vitamine en mineralen suppelment om deze behoefte te dekken ipv de aangeraden hoeveelheid krachtvoer (dewelke vaak hoger is dan de aangeraden 25% regel vh) totaalrantsoen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:57

Voer met granen erin( biks, muesli, granenmixen) is slecht voor paarden. Hun maagdarmstelsel kan dat helemaal niet goed verteren. Laat staan dat melasse en soyaschroot(industrieel afval) gezond zijn voor je paard. Veel hooi, eventueel aangevuld met luzerne (zonder melasse, bv van Havens) , bietenpulp (bv Speedibeet van Pavo) en een granenvrije balancer en je paard zal je dankbaar zijn. Scheelt je uiteindelijk ook een hoop dure medicamenten, die de oorzaak niet aanpakken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:38

Mmmm, ik ga kijken of ik in stapjes het dieet krijg aangepast. Het gaat nu goed met hem, maar ik denk dat de gevoeligheid voor een terugval blijft. Ik geloof niet dat ze hier voorgoed van genezen. Ik denk dat er meer uit te halen valt als we z'n dieet aanpassen.
Eigenlijk zeggen jullie iig de haver te schrappen. Die krijgt hij om meer energie te hebben, met name met wedstrijden, hij houdt dan in (stress?) en is dan soms niet meer vooruit te branden. Speedibeet moet geweekt worden en is als alternatief voor de biks dus lastig, wel zouden we dat ipv de muesli kunnen geven. Maar hoe maak je dat smakelijk? Want ik las al op de site van pavo dat je t moet mixen met muesli omdat het anders niet snel gegeten wordt? Luzerne lijkt me ook te doen, maar dat trekt toch de mineralen balans scheef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:54

Ze moeten even wennen aan de smaak maar mijn kieskeurige duitser pleegt er nu een moord voor :))

Haver , biks en muesli zijn eigenlijk funest voor een maagzweer gevoelig paard. Het probleem op wedstrijd zou ik dan in het rijtechnische zoeken ipv in de haver. Als jij je paard zodanig kan gaan rijden dat hij dat niet meer doet ben je al dat voor wat niet goed is voor de maag niet meer nodig.

Speedibeet moet je inderdaad weken maar dat is in 5 minuten klaar dat lijkt me d emoeite toch niet? Je kan desnoods s''avonds al een hele emmer voor de volgende dag klaar maken.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:27

Die van mij is ook van biks afgehaald en krijgt nu Fiber Force van Cavalor. Hij is nog jong en heeft momenteel meer dan energie van zichzelf. Voor hem was het echt een heel groot verschil.

Eten jullie paarden die Speedibeet goed? Ook de moeilijker eters? Ik wil het bij die van mij uitproberen, maar vrees dat hij zijn neus gaat optrekken. Voorlopig hebben we nog meer dan gras genoeg én krijgt hij daar bovenop nog eens bijna 10 kg hooi per dag ('s nachts), maar voor de winter zou het misschien wel interessant zijn om bij te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:30

Mijn paard is zeer kieskeurig maar eet de speedibeet wel :j

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:38

Jetta wat bedoel je met een granen vrije balancer? heb je voorbeelden?
Yvank voer jij dan ook nog iets bij naast de speedibeet?

Pallatin, volgens mij is het zelfs zo dat je paard zich juist in kan houden doordat hij zich niet lekker voelt (maagzweer)
En dat als hij zich beter voelt dat je dan dat probleem kwijt bent.

Die van mij slaat na het opstappen echt even af, en daar kan ik hem wel doorheen krijgen, maar hoop eigenlijk dat dat weg is nadat de maagzweer beter is.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:41

Ik geef ook cavalor fiber force. Dat is bijna meer ruwvoer dan krachtvoer.
Bij ons eten ze speedibeet allemaal heel goed.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:21

Mijn zeer kieskeurige eter, eet ook graag de speedibeet.. gemengd met wat lucerne en gekookt lijnzaad.

Daarnaast voer ik vitamine brokjes van Marstall. En natuurlijk onbeperkt hooi.

Dit alles is granenvrij.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:32

Hebben jullie ook een maagscopie uit laten voeren bij je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:34

Mijn paard krijg nog wat muesli bij voor supplement die hij krijgt en wat niet in water moet (dus niet met de bietenpulp kan)

Ik heb wel een scopie laten doen ja.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:49

Ik zie dit topic nu pas..
Afgelopen december heeft een goede vriendin van mij (en mijn voormalige werkplek) een geweldige hengst verloren aan een maagscheuring door een maagzweer. De hengst was een keiharde, en hoewel ik hem de laatste maanden ook al wat 'sip' vond, hij met rijden niet altijd even fris en fruitig (soms wat traag en ja.. weer depressief aanvkelde) en hij zijn hooinet niet altijd (vaak wel) helemaal leeg at, waren dat de enige symptomen..

Ik wilde nu dat ik naar mijn gevoel had geluisterd en had aangedrongen op onderzoek, maarja... dat is achteraf praten ;( Hij was nog maar 7 jaar en een echte vriendelijke reus |(

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:37

He bah dat is wel heel extreem!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:14

@Zerena, ik heb ook een scopie laten doen.

@Martine, wat heftig! Mijn paard had ook graad 4 maagzweren, en blijft ontzettend gevoelig.. Het is echt een sluipmoordenaar... Cas leek ook wat down, en met rijden ging hij tandenknarsen. Dus hij liet gelukkig wel wat weten... Zo blijk maar weer, hoe gevaarlijk die maagzweren zijn, en dat je er erg serieus mee om moet gaan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:10

zerena schreef:
Jetta wat bedoel je met een granen vrije balancer? heb je voorbeelden?
Yvank voer jij dan ook nog iets bij naast de speedibeet?

Pallatin, volgens mij is het zelfs zo dat je paard zich juist in kan houden doordat hij zich niet lekker voelt (maagzweer)
En dat als hij zich beter voelt dat je dan dat probleem kwijt bent.

Die van mij slaat na het opstappen echt even af, en daar kan ik hem wel doorheen krijgen, maar hoop eigenlijk dat dat weg is nadat de maagzweer beter is.

vitaal mix van hayster healthy herbs is geheel granen vrij!

Hier gaat het gelukkig nog steeds goed, ze staan nog steeds 24/7 buiten.
Zelf voer ik de basis brok van hayster healthy herbs. deze valt direct uit elkaar als je er water aan toevoegt en ze moeten er heel goed op kauwen, dus extra speekselvorming!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:33

Martine_R schreef:
Ik zie dit topic nu pas..
Afgelopen december heeft een goede vriendin van mij (en mijn voormalige werkplek) een geweldige hengst verloren aan een maagscheuring door een maagzweer. De hengst was een keiharde, en hoewel ik hem de laatste maanden ook al wat 'sip' vond, hij met rijden niet altijd even fris en fruitig (soms wat traag en ja.. weer depressief aanvkelde) en hij zijn hooinet niet altijd (vaak wel) helemaal leeg at, waren dat de enige symptomen..

Ik wilde nu dat ik naar mijn gevoel had geluisterd en had aangedrongen op onderzoek, maarja... dat is achteraf praten ;( Hij was nog maar 7 jaar en een echte vriendelijke reus |(

Wat vreselijk!!! Wij waren met de onze in Utrecht voor z'n voeten en bij z'n laatste dag daar vroegen ze of hij verder nog klachten had, ik zei toen dat hij niet altijd z'n krachtvoer at en soms wat slomer leek. Ze hebben m toen onderzocht en hij bleek maagzweren te hebben, de een na ergste schaal. Stom toeval dus dat we erachter kwamen...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:40

Ik denk dat hij idd last krijgt van wedstrijd stress, daardoor waarschijnlijk maagpijn en daardoor loopt ie minder lekker dan thuis. Het is geen rijtechnisch probleem lijkt me.
Hij staat op volpension en eventueel ander krachtvoer moet kant en klaar staan. Dus als ik de speedibeet geweekt en al klaar zet? Blijft het dan goed tot de dag erna? Het bederft dan niet? Ik ga jullie tips bespreken met de eigenaresse, ben benieuwd wat ze er van vindt... Misschien kan ik Utrecht anders nog mailen..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:20

In dat geval zou ik een muesli dat arm is aan granen mengen met luzerne en dat in emmertjes doen. En de speedibeet zelf geven.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:27

Gelukkig is het met jullie paarden wat beter afgelopen. Sommige paarden zijn keihard en geven maar hele subtiele signalen .. Gelukkig zijn er veel goede baasjes die hun paard door en door kennen en weten wanneer er iets niet klopt.
Tja.. Dit was wel heel extreem inderdaad.. dood door een maagzweer verwacht je niet zomaar, en al helemaal niet bij een verder gezonde, sterke hengst.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:49

Ja, ik heb laten scopen.

Hier drie stills uit filmpjes.

Veel irritatie: (deze schijnen erg pijnlijk te zijn, als een soort schaafwond waar steeds zuur overheen druppelt)
Afbeelding
Afbeelding

En zelfs echt bloedende zweren.
Afbeelding

Ik heb van Tweety sowieso heel veel beeld, zowel op foto als film. Van luchtzuigen, gestrekt staan, opgeblazen buik, knarsen doffe blik, opgetrokken neus en buitengewoon strak getrokken koppie etcetera.

Ik zou in mijn eentje een hele wikipagina kunnen vullen met info, beeld en films.

Tweety is chronisch ernstig maagpatient helaas, en kan in de zomer een paar maanden zonder medicijnen en verder de rest van het jaar niet helaas.
Overigens blijf ik daar op hameren, ik doe heel veel in overleg met de veearts. Zeker het eerste jaar overlegde ik alles met hem. Nu bepaal ik ondertussen veel zelf, maar ook dat is uiteraard besproken. Vrij veel ervaring inmiddels, qua meducijnen en klachten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:49

@donnatella: ik maak de bietenpulp (of speedibeet) zo droog mogelijk en dan wordt het goed gegeten. Maar iets te nat en mijn merrie trekt haar neus ervoor op

en idd van maagzweren genezen ze wel, maar het blijft altijd een zwak punt.

Ik ben nu op vakantie met paard en honden. Paardlief vind de muesli aangeboden op de stalling net lekker en heeft weinig eetlust door haar stressig karakter. Niet zo fijn. Dus toch ook maar Abler bijggegevn.

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:06

Hallo ik heb een fjord van nu 15 jaar.
Ze is altijd goed gezond geweest.
Heeft ongeveer 5 jaar geleden een ernstige verstopping gekregen.
Daarna een hele grote open maagzweer met allemaal kleine zweertjes is bekeken met een scopie in moerbeke.
Spuiten gg gekregen een kuur en daarna moest ik pronutrin geven en summerfitkoeken
Hiervoor gaf ik al maagcompositum vd groene os maar dit deed niks en was volgens de veearts het lichtste middel.
Toen ging het een poos goed en toen kreeg ze weer last vh maag.
Dit heeft ze in de loop vd jaren en paar keer gehad en heb ik altijd kunnen oplossen met pronutrin.
Afgelopen juni was het weer zo erg totaal geen energie, flehmen, liggen niet eten enz.
Kuur pepticure gekregen vd veearts.
Daarna ging het weer beter.
Maar nu loopt ze weer te sukkelen ik vond der vd week al weer zo sloom en futloos, slecht eten en liggen en vandaag was ze weer aan het flehmen en haar buik optrekken.
Ook wou ze geen hooi of kuil eten dus heb ze maar even laten grazen dat at ze wel maar niet van harte.
Heb ze een summerfit koek gegeven en daily plus en dit at ze wel
Ze heeft ook gemest.
De veearts heeft toen ook gezegd in juni dat ik beter ekiguard kan geven omdat dit sterker is dan pronutrin en pronutrin weinig doet.
Ze staat nu op vlas ze krijgt onbeperkt ruwvoer wat ik in hooizakken doe, geen krachtvoer alleen daily plus met wat olie en wortels en ze krijgt iedere dag beweging rijden of stapmolen.
Is er iemand die dit herkend en wat geven jullie je paard en zou die maagzweer chronisch zijn want nu lijkt het erop dat het nooit meer weggaat in die 5 jaar heeft ze er regelmatitig last van gehad.
Maar wat zou ik ze nu het beste kunnen geven voordat het erger word de ekyguard is nogal duur en lees daar niet echt positieve dingen over dus zou zonde zijn dan om zon pot te geven.
Overigens eet ze supplementen nooit op niet door het voer of iets lekkers dus geef het altijd met een spuit in de mond.
Alvast bedankt voor tips en/of reacties groetjes vanessa

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:01

Niemand wat ervaring qua medicijnen of supplementen nav mijn post? Wat ik zou kunnen geven en ook echt werkt en geen weggegooid geld is

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:32

Ik ben wel positief over ekygard. Mijn paard vrat alleen nog hooi en kuil en verder ging er niks in. Na 1,5 week ekygard at ze weer goed.