Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Samantha89 schreef:Ik ben dus inderdaad ook bang dat als ik besluit om hem toch op stro te zetten ik weer bij af ben. Helaas werkt het niet om hem alleen op matten te houden, heb ik al een keer geprobeerd omdat hij vroeger z'n strostal helemaal leeg at, ook het "schone" stro van een ander paard, en toen stond hij binnen no time met rotstraal aan alle voeten.
Tancreda4 schreef:OleJon, wat een fijn nieuws. Hopelijk blijft het zo doorgaan![]()
@ Samantha, nope, stro was het eerste wat ik 8 jaar gelden gelijk de deur uit heb gedaan.
Hoelang staat hij binnen? Als je er een dubbele laag rapsodie/ andere bodembedekking in gooit? Mijn merrie heeft in een 3x3 stal met 2 balen zaagsel ook open gaten sochtends in haar bed, maar daarom heb ik er gewoon extra veel in gegooid. Ik heb haar op vlas gehad en sinds kort op zaagsel. Vlas begon ik met 4 a 5 belen, dus een behoorlijk laag.
wat betreft zijn rotstraal, misschien ook eens een second opinion van een andere hoefsmid? een vriendin haar paard had al jaren enorm hardnekkige rotstraal wat door haar smid werd behandeld. Ze moest toen overstappen van hoefsmid, verder niets veranderd in het houden van haar paard, die heeft het een keer GOED weggesneden blijkbaar en het was binnen twee bekap beurten verdwenen.....
Hier gaat het goed. Ik ben zo trots op mijn merrie, ze is alleen afgelopen nacht naar binnen gegaan maar verder heeft ze zich kranig gedragen!! Terwijl ze normaal 2 weken voor oudjaar al begint te stressen zodra het donker wordt. Echt zo ontzettend blij mee! Na maanden rustig aan doen, pak ik haar ook wat meer door qua werk en langere stukken draf wat goed gaat. Dat had ik niet meer gedacht! misschien dat we toch weer wat serieuzer kunnen dressuren?? *zegt ze voorzichtig* Ze heeft wel elke dag een (doorzichtig) watertje uit haar neus, die hou ik nauwlettend in de gaten, dat dat niet uitgroeit tot narigheid. Ze kucht af en toe 1x met aandraven, maar verder trekt ze het langere draven steeds beter
Tancreda4 schreef:Heel moeilijk Samantha zulke dingen.... Kiezen tussen twee kwaden is niet wat je wilt.... is er geen stalling die qua afstand te doen is waar hij meer (of 24/7) buiten komt in een (droge) paddock en/of land?
Oh lees dat je het gaat proberen. ik hoop van harte dat het gaat. Ik heb mijn shetje (die niet eens een chronische patient zou zijn) laatst een plakje stro gegeven in haar schuilstal (en dus zo goed als buiten) en die hoestte gelijk weer![]()
Samo, fijn dat die van jou nu rustig lijkt te zijn met deze maatregelen.
Ik vind het soms wel moeilijk hoor. Wiet is sowieso een longpatient. Maar pony heeft nooit ergens last van gehad, tot vorig jaar winter. Toen kreeg ze een infectie, en sindsdien kucht ze een heel stuk sneller. Ik heb ze momenteel apart dus dacht; mooi, pony op hooi zodat ze kan afvallen. maar na 2 dagen hooi, gelijk weer aan de kuch. Waarom blijven paarden zo snel zo overgevoelig op de luchtwegen? Super frustrerend.
@ Olejon, echt heel fijn om te lezen. En inderdaad dat rustig conditie kweken, wij zijn daar ook mee bezig. Dan kunnen ze hopelijk ook meer aan. Mijn merrie doet het momenteel ook goed en ziet er ook beter uit *klopt af*. Ik hoop dat bij jou de lente en zomer ook goed gaan eenmaal preventief op flixotide. Is inderdaad een duur grapje, maar voor een goed doel..... Ik vond de puffers ook erg duur. Mijn merrie pufte er 1 puffer per week doorheenDat blijven doen is voor mij niet haalbaar....
We staan trouwens met ons bewogen 2016 in uitgelicht vandaag