[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

3timesmom

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:14

mijn paard kan helaas ook niet op iets anders dan stro. K heb alles al geprobeerd maar ze eet alles op. Enkel stro niet. Ze krijgt daarbij wel heel veel kuilvoer.
En ik heb ze ook staan op gerstestro. Dr zouden veel paarden zijn die hier erg veel van eten maar dat doet ze dan gelukkig weer niet.
Dit stro is veel lichter van kleur en bevat aanzienlijk minder stof.
Ze staat overigens ook in een buitenstal met luik naar buiten en altijd open.
En tot hier toe gaat dit redelijk goed en is het hoesten onder controle.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:29

OleJon, wat een fijn nieuws. Hopelijk blijft het zo doorgaan :)

@ Samantha, nope, stro was het eerste wat ik 8 jaar gelden gelijk de deur uit heb gedaan.
Hoelang staat hij binnen? Als je er een dubbele laag rapsodie/ andere bodembedekking in gooit? Mijn merrie heeft in een 3x3 stal met 2 balen zaagsel ook open gaten sochtends in haar bed, maar daarom heb ik er gewoon extra veel in gegooid. Ik heb haar op vlas gehad en sinds kort op zaagsel. Vlas begon ik met 4 a 5 belen, dus een behoorlijk laag.

wat betreft zijn rotstraal, misschien ook eens een second opinion van een andere hoefsmid? een vriendin haar paard had al jaren enorm hardnekkige rotstraal wat door haar smid werd behandeld. Ze moest toen overstappen van hoefsmid, verder niets veranderd in het houden van haar paard, die heeft het een keer GOED weggesneden blijkbaar en het was binnen twee bekap beurten verdwenen.....

Hier gaat het goed. Ik ben zo trots op mijn merrie, ze is alleen afgelopen nacht naar binnen gegaan maar verder heeft ze zich kranig gedragen!! Terwijl ze normaal 2 weken voor oudjaar al begint te stressen zodra het donker wordt. Echt zo ontzettend blij mee! Na maanden rustig aan doen, pak ik haar ook wat meer door qua werk en langere stukken draf wat goed gaat. Dat had ik niet meer gedacht! misschien dat we toch weer wat serieuzer kunnen dressuren?? *zegt ze voorzichtig* Ze heeft wel elke dag een (doorzichtig) watertje uit haar neus, die hou ik nauwlettend in de gaten, dat dat niet uitgroeit tot narigheid. Ze kucht af en toe 1x met aandraven, maar verder trekt ze het langere draven steeds beter :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:37

Ik ben begonnen met 4 balen rapsodie, 1 keer in de week haal ik de hele natte plek weg, dan gooi ik er een nieuwe baal bij, dan haal ik 3 dagen alleen de mest eruit en gooi ik er een nieuwe baal weer bij. Dan 3 weer alleen de mest en op de 4de dag haal ik de gehele natte plek eruit en gooi er dan weer een baal bij. Ik gooi er 2 keer in de week een nieuwe baal overheen. Het rotte is gewoon dat hij de onderlaag niet intact houdt waardoor ik geen schone bovenlaag kan krijgen.
De smid heb ik de laatste keer een stuk meer weg laten snijden omdat ik dat wilde, want ik weet niet beter dan dat er zuurstof bij moet plus het goed bijhouden met betadine of een ander middel.
Hij staat gemiddeld 12 uur op stal, ik weet het het is lang, maar ik kan hem niet eerder naar buiten gooien en later naar binnen halen vanwege mijn dochtertje van 9 maanden, ik redt dat gewoon niet qua tijdsindeling kind, paard, werk plus huishouden.
Ohhh ik baal er zo van, want ik wil niet weer dat hij aan de prednison moet maar ik wil ook van z'n rotstraal af en z'n vieze stal helpt daar niet echt aan bij. Ik weet het ook gewoon echt even niet meer %)

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:56

Ik kom binnen vallen, volg het topic wel heel lang. mijn paard hoestte heel erg ruim anderhalf jaar; en was ook heel benauwd (aanvallen). Langdurig ook op prednison gestaan, scopien gemaakt, ventipulmin, nat hooi, 24/7 buiten etc.

Hij staat nu vanaf september in een open stal onder een kapschuur en op vlas. Heb mooi droog voordroog. Vanaf die tijd gaat het goed (vind het nog wel spannend wat het voorjaar en de zomer gaan doen, ivm pollen waar hij toen mogelijk ook op reageerde).

Als ik mijn paard op stro zou zetten; hoest hij met 2 dagen weer (is bij een weekendje weg gebeurd, stal met buitenluik (KNHS), DA gaf aan dat dat wel zou kunnen een weekend, maar nee).
Zou je hem niet op rubber matten kunnen zetten of een matras?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:08

Ik ben dus inderdaad ook bang dat als ik besluit om hem toch op stro te zetten ik weer bij af ben. Helaas werkt het niet om hem alleen op matten te houden, heb ik al een keer geprobeerd omdat hij vroeger z'n strostal helemaal leeg at, ook het "schone" stro van een ander paard, en toen stond hij binnen no time met rotstraal aan alle voeten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:44

Samantha89 schreef:
Ik ben dus inderdaad ook bang dat als ik besluit om hem toch op stro te zetten ik weer bij af ben. Helaas werkt het niet om hem alleen op matten te houden, heb ik al een keer geprobeerd omdat hij vroeger z'n strostal helemaal leeg at, ook het "schone" stro van een ander paard, en toen stond hij binnen no time met rotstraal aan alle voeten.

Mijn ex hoester staat op hele grove krullen met een klein laagje strokorrel om de stal droog te houden..zodra t weer t weer toelaat gaat hij 24/7 naar buiten..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:46

Of van die stropellets?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:33

Daar dacht ik inderdaad ook nog aan, alleen ik blijf met hetzelfde probleem zitten (denk ik) want hij blijft de bodem open lopen/draaien/met opstaan, dus dan komen de natte strokorrels of stropellets ook omhoog en vertrapt hij dat door het rapsodie heen inclusief mest en plas.
Ik hoop dat ik dit jaar maart een vast contract krijg op m'n werk, dan wil ik groot grond bezitter worden :+ dan komt hij wel 24/7 buiten met schuilstal, maar goed tot die tijd wil ik iets verzonnen hebben :(

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:07

Alleen korrels, zonder de rapsodie?
Beter alles vertrappen / door elkaar husselen, dan een hoestend paard vanwege het stro wat wel netter blijft?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:38

Lief dat je meedenkt hoor! :j alleen dan blijf ik hetzelfde houden als met rapsodie dus dat heeft geen zin. Het gaat ook niet zozeer om het net houden, maar dat hij iig niet meer in zijn eigen zeik en stront blijft staan vanwege z'n rotstraal :n ohhh het blijft ellende ^)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:37

En iedere dag de natte plek eruit? Dat doe ik wel tenminste. En dan gooi ik om de dag een halve baal grove houtkrul erbij.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:53

Ik haal iedere dag de mest eruit plus het natte, niet de gehele natte plek omdat ik bang ben dat hij dan nog sneller op het beton komt. Ik heb het alleen nog niet zoals jou gedaan dus dat kan ik inderdaad nog wel proberen! alleen het vervelende is is dat ik 2 balen rapsodie in de week heb, ik krijg er standaard 1 per week en de 2de koop ik bij, als ik om de dag een halve baal erbij gooi dan ga ik het niet redden met 2 balen per week en er een 3de bij kopen wordt een beetje te gek, dus ik ga nog even uitvogelen hoe ik dat ga doen. Bedankt!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:13

Ik denk dat ik me hier inmiddels ook wel kan melden. Mijn pony hoest al sinds zaterdag 24 december en ik heb hem toen eerst een paar dagen rust gegeven, omdat ik bij mijn vriend ging slapen. Afgelopen vrijdag is hier een DA bij gekomen en die heeft een geïrriteerde luchtpijp geconstateerd. De longen klonken goed, hij is ook niet benauwd. Dus die wilde hem niet meteen op de antibiotica zetten, maar eerst metacam proberen en nat hooi. Hij staat sinds maandagavond op nat hooi en krijgt sinds vrijdag metacam. Maar zijn hoest is inmiddels nog net zo erg. De DA dacht ook aan spoelwormen (er staat een jaarling bij hem), dus ik ga morgen even weer bellen met de vraag of ik daar ook een kuur van mag komen halen. Het is echt een droge hoest wat hij produceert en hij heeft verder ook gewoon een normale temperatuur. Maar ik ben benieuwd of hier ook mensen zitten met paarden die een droge hoest hebben en met name hoesten bij het aandraven. Alex hoest trouwens niet iedere keer als hij aandraaft en na een paar keer hoesten komt er een bries uit. Maar hij hoest ook zonder te bewegen inmiddels, dus het schiet niet echt op zo.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:22

Tancreda4 schreef:
OleJon, wat een fijn nieuws. Hopelijk blijft het zo doorgaan :)

@ Samantha, nope, stro was het eerste wat ik 8 jaar gelden gelijk de deur uit heb gedaan.
Hoelang staat hij binnen? Als je er een dubbele laag rapsodie/ andere bodembedekking in gooit? Mijn merrie heeft in een 3x3 stal met 2 balen zaagsel ook open gaten sochtends in haar bed, maar daarom heb ik er gewoon extra veel in gegooid. Ik heb haar op vlas gehad en sinds kort op zaagsel. Vlas begon ik met 4 a 5 belen, dus een behoorlijk laag.

wat betreft zijn rotstraal, misschien ook eens een second opinion van een andere hoefsmid? een vriendin haar paard had al jaren enorm hardnekkige rotstraal wat door haar smid werd behandeld. Ze moest toen overstappen van hoefsmid, verder niets veranderd in het houden van haar paard, die heeft het een keer GOED weggesneden blijkbaar en het was binnen twee bekap beurten verdwenen.....

Hier gaat het goed. Ik ben zo trots op mijn merrie, ze is alleen afgelopen nacht naar binnen gegaan maar verder heeft ze zich kranig gedragen!! Terwijl ze normaal 2 weken voor oudjaar al begint te stressen zodra het donker wordt. Echt zo ontzettend blij mee! Na maanden rustig aan doen, pak ik haar ook wat meer door qua werk en langere stukken draf wat goed gaat. Dat had ik niet meer gedacht! misschien dat we toch weer wat serieuzer kunnen dressuren?? *zegt ze voorzichtig* Ze heeft wel elke dag een (doorzichtig) watertje uit haar neus, die hou ik nauwlettend in de gaten, dat dat niet uitgroeit tot narigheid. Ze kucht af en toe 1x met aandraven, maar verder trekt ze het langere draven steeds beter :)

ja,ben ik ook echt blij om hoor, valt echt een last van mij af, ben nu lekker met haar bezig om haar in beter conditie te krijgen,en dat gaat ook goed, ze kan al langer draven zonder dat ze buiten adem is. en april ze ik haar gewoon preventief op Flixotide. via hhet puffen. want ik weet nog steeds niet waar ze allergisch voor is,is een bepaalde plant of gras. dan maar zo. als ze dan niet meer benauwd is. soms kom je er niet onderuit. dat ze gewoon aan de medicijnen moet blijven.heb het wel een beetje uitgerekend.zal ongeveer 400 euro per jaar aan medicijnen kosten. := maar ja is niet anders

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:39

Nou hier weer nieuws van ons hoor, gisteren de d.a. Laten komen omdat troy met een bult op z'n pees staat, "gelukkig" een peesschedeontsteking. Gelijk ook naar z'n longen geluisterd, rechts had hij wat slijm zitten want we hoorde daar gereutel. Vanwege z'n peesschedeontsteking moest hij al op de prednison dus nu pakken we daar ook gelijk z'n longen mee. Z'n hoeven zijn ook gelijk nagekeken en die pakken we ook gelijk mee met de pres en ik moet iedere avond ctc spray erop spuiten voordat hij z'n stal in gaat. Gelijk gevraagd of dat het met troy kan(vanwege de hoge ontstekingsreactie die hij vorig jaar natuurlijk had) om hem in een stal met buitenluik op stro te zetten, want ik ga nooit van de rotstraal af komen met de bodembedekking waar hij officieel op zou moeten voor zijn luchtwegen, en dat mag omdat hij dan een buitenluik heeft. Dus ik ga dat gewoon proberen, aangezien hij toch hele dagen buiten komt en meer dan genoeg hooi krijgt zal hij waarschijnlijk van de stro niet knabbelen (want dat was dan nog de euvel wat betreft stof/schimmel wat hij dan binnen zou kunnen krijgen met eten). Dus ben benieuwd!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:24

Heel moeilijk Samantha zulke dingen.... Kiezen tussen twee kwaden is niet wat je wilt.... is er geen stalling die qua afstand te doen is waar hij meer (of 24/7) buiten komt in een (droge) paddock en/of land?
Oh lees dat je het gaat proberen. ik hoop van harte dat het gaat. Ik heb mijn shetje (die niet eens een chronische patient zou zijn) laatst een plakje stro gegeven in haar schuilstal (en dus zo goed als buiten) en die hoestte gelijk weer :o

Samo, fijn dat die van jou nu rustig lijkt te zijn met deze maatregelen.

Ik vind het soms wel moeilijk hoor. Wiet is sowieso een longpatient. Maar pony heeft nooit ergens last van gehad, tot vorig jaar winter. Toen kreeg ze een infectie, en sindsdien kucht ze een heel stuk sneller. Ik heb ze momenteel apart dus dacht; mooi, pony op hooi zodat ze kan afvallen. maar na 2 dagen hooi, gelijk weer aan de kuch. Waarom blijven paarden zo snel zo overgevoelig op de luchtwegen? Super frustrerend.

@ Olejon, echt heel fijn om te lezen. En inderdaad dat rustig conditie kweken, wij zijn daar ook mee bezig. Dan kunnen ze hopelijk ook meer aan. Mijn merrie doet het momenteel ook goed en ziet er ook beter uit *klopt af*. Ik hoop dat bij jou de lente en zomer ook goed gaan eenmaal preventief op flixotide. Is inderdaad een duur grapje, maar voor een goed doel..... Ik vond de puffers ook erg duur. Mijn merrie pufte er 1 puffer per week doorheen %) Dat blijven doen is voor mij niet haalbaar....

We staan trouwens met ons bewogen 2016 in uitgelicht vandaag :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:13

Nee het maakt het inderdaad erg lastig waar ik uit moet kiezen. Het zoeken naar een andere stalling wordt gewoon erg lastig, zeker het 24/7 buiten. De buren hebben zo'n soort stalling, alleen dan heb ik het probleem met hooi geven. Zulksoort stallingen zijn altijd in groepsverband, dat is natuurlijk hartstikke fijn, maar dan kom ik in de problemen met het hooi, dat wordt droog gegeven, wat logisch is, want wie wilt nou voor een hele kudde 'onbeperkt' hooi gaan weken. Nu heb ik dat zelf in de hand, ik week al zijn hooi, ook het voordroog, sochtends en savonds en dat wil ik gewoon blijven doen. Hij staat nu ook met een merrie, die eet daar natuurlijk van mee en dat gaat hartstikke goed en dat vind ik ook erg fijn. Dus het is nu afwachten hoe hij het erop gaat doen, gaat het niet dan toch weer terug op de rapsodie en hopen dat ik een vast contract krijg in maart en dan op zoek naar een betaalbaar stukje grond.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:28

Hoop dat het goed gaat Samantha! :) laat je het weten?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:41

Ik hoop het ook, en natuurlijk laat ik het weten! :o

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:10

Tancreda4 schreef:
Heel moeilijk Samantha zulke dingen.... Kiezen tussen twee kwaden is niet wat je wilt.... is er geen stalling die qua afstand te doen is waar hij meer (of 24/7) buiten komt in een (droge) paddock en/of land?
Oh lees dat je het gaat proberen. ik hoop van harte dat het gaat. Ik heb mijn shetje (die niet eens een chronische patient zou zijn) laatst een plakje stro gegeven in haar schuilstal (en dus zo goed als buiten) en die hoestte gelijk weer :o

Samo, fijn dat die van jou nu rustig lijkt te zijn met deze maatregelen.

Ik vind het soms wel moeilijk hoor. Wiet is sowieso een longpatient. Maar pony heeft nooit ergens last van gehad, tot vorig jaar winter. Toen kreeg ze een infectie, en sindsdien kucht ze een heel stuk sneller. Ik heb ze momenteel apart dus dacht; mooi, pony op hooi zodat ze kan afvallen. maar na 2 dagen hooi, gelijk weer aan de kuch. Waarom blijven paarden zo snel zo overgevoelig op de luchtwegen? Super frustrerend.

@ Olejon, echt heel fijn om te lezen. En inderdaad dat rustig conditie kweken, wij zijn daar ook mee bezig. Dan kunnen ze hopelijk ook meer aan. Mijn merrie doet het momenteel ook goed en ziet er ook beter uit *klopt af*. Ik hoop dat bij jou de lente en zomer ook goed gaan eenmaal preventief op flixotide. Is inderdaad een duur grapje, maar voor een goed doel..... Ik vond de puffers ook erg duur. Mijn merrie pufte er 1 puffer per week doorheen %) Dat blijven doen is voor mij niet haalbaar....

We staan trouwens met ons bewogen 2016 in uitgelicht vandaag :)

ja,ik moest dan 6 pufjes per dag doen. toen ze er eerder aan zat. dan kon ik haast 3 weken met zon ding. je bent dan gauw wat geld kwijt. mooi dat het bij jou ook nog zo goed gaat. zo heeft mij oudje een allergie voor hooi. hem hem al 22 jaar. en bijna altijd op kuil gehad. totdat hij bij mijn schoonvader op de boerderij stond. hij hoeste zo erg. daar ging je haren van overeind staan. we hadden hem ook al afgeschreven. we zijn toen overgegaan op kuil en nooit meer een kuch gehoord. en dat is nu 13 jaar terug.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:44

Troy staat vanaf afgelopen zondag op stro in een stal met buitenluik. Tot nu toe gaat het goed, ook al krijgt hij nog prednison. Alleen gisteren vertelde mijn pensionhouder dat haar vader troy had zien hoesten als hij sochtends vroeg zijn grasmix krijgt(die geeft hij iedere ochtend, is gemakkelijker dan hooi weken en ik wil die man ook niet belasten met hooi weken). Nu zit ik dus te verzinnen om hem of grasbrok te gaan geven, wat ik dan in water een avond van te voren klaar zet, of kijken of ik aan senioren priores kan komen en dat een avond van te voren klaar zet in water. Want ik wil wel dat hij iets ruwvoers gerelateerd krijgt sochtends vroeg en het niet alleen moet doen op een muesli. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:05

Nee geen tips, ruw voer vervanging heb ik geen ervaring mee... Kun je geen kleine pakjes voordroeg in de buurt halen en daar een plak van laten geven s ochtends? Ik heb kleine balen voor het geval dat liggen, toch ruim 25 kilo zit daar in als het niet meer in.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:57

Gaf vroeger ook seniores priores aan mn oudjes omdat ze geen hooi meer wegkregen. Werkte prima.
Maar mn eerste optie zou toch ook kleine baaltjes kuil zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:40

Ik zie komende vorstperiode met angst en beven tegemoed. Want ik week niet alleen het hooi, maar ook de voordroog omdat ze super gevoelig is op haar longen. Afgelopen vorstperiode was ik voorbereid en heb ik in het vooruit geweekt voor een paar dagen. Maar nu geven ze strenge vorst op voor minimaal een week.
Dat betekent dat ik uit voorzorg het water eraf ga halen in de stal en dan krijgen ze met de hand water. Maar water bij de stal krijgen om hooi te weken gaat niet lukken in die hoeveelheden wat betekent dat ik het voordroog moet gaan voeren zonder nat te maken. Ik vind het doodeng, iemand nog een briljant idee? -O-

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:02

Voordroog krijgt troy ook, hij krijgt het beide en beide week ik iedere ochtend en avond. Dat ik voordroog ook week is gewoon uit voorzorg. Dus kleine baaltjes voordroog halen heeft geen zin :').
Maikeltje, heb je geen grote tonnen of kliko's staan die je van te voren kan vullen?. Zo doen wij het ook op stal, en vullen nog is tig extra jerrycans. Wij hebben ook van die 1000 liter tanks, die worden dan ook nog is helemaal vol gegooid met slootwater, het water in de tanks bevriest niet, alleen de opening aan de onderkant, dus dan hangen we er een slang in zodat we alsnog de waterbakken kunnen vullen als de andere tonnen en jerrycans op zijn.