Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Iemand tips voor voer dat wel genoeg energie levert maar sowieso geen melasse bevat?
Pony heeft nét een tandje te weinig energie met dieetmix..geef nu ruime 1 schep per dag en wat extra na arbeid,samen met luzerne maar geloof niet dat dit genoeg energie geeft.
met name voor lange ritten(duur energie dus)
singasong schreef:Anoniem schreef:Iemand tips voor voer dat wel genoeg energie levert maar sowieso geen melasse bevat?
Pony heeft nét een tandje te weinig energie met dieetmix..geef nu ruime 1 schep per dag en wat extra na arbeid,samen met luzerne maar geloof niet dat dit genoeg energie geeft.
met name voor lange ritten(duur energie dus)
Geen idee of dit genoeg energie geeft maar ben zelf erg tevreden over deze slobber: http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/292
geerke schreef:[
Ik denk dat je per paard moet bekijken of deze slobber goed 'valt'.
Er zitten geen granen in maar graszaden....dat is bijna hetzelfde.
Er zijn namelijk paarden met IR die zelfs bevangen worden van hooi...door de zaden die er inzitten.
Ze hebben wel iets zaden nodig,maar het blijft uitkijken.
flappie2 schreef:Even een vraagje aan jullie. Mijn paard is IR en heeft chronische luchtweg problemen. Hij heeft bijna een jaar stil gestaan door zijn luchtwegproblemen en doordat hij hoefbevangen was geraakt. Op het moment gaat het vrij goed met hem, zijn luchtweg problemen zijn onder controle en ook is hij al enige tijd genezen van de HB, geen dikke koker meer en geen pockets en harde hals.
Na rustig opbouwen ben ik weer lekker aan het rijden met hem. Maar merk dat hij de eerst 15 minuten altijd erg stijf is en dan vooral de achterhand. Na ruim 15 tot 20 minuten los rijden verdwijnt de stijfheid en gaat hij lekker lopen, rij ongeveer 30 tot 45 minuten met hem 4x pe week.
Ik geef hem al een tijdje vit E &selenium bij maar dat lijkt dus niet voldoende te helpen. Mijn instructiese advieseerde mij om hem mioplast te geven als ondersteuning voor zijn spieren, maar daar blijkt 14% glucose siroop in te zitten. Dus ik denk niet dit geschikt is voor een IR paard. Of zal dat wel mee vallen omdat de aanbevolen hoeveelheid (25 - 50gr per dag) vrij laag is, dus de hoeveelheid glucose siroop die hij binnen krijgt ook niet zo hoog is in verhouding.
Weten jullie eventueel iets anders wat geschikt is voor IR paarden ter ondersteuning van zijn spieren.
Kwa voeding krijgt hij nu voordroog kuil en 500gr care4life van pavo. Zou het voordroog de oorzaak kunnen zijn van de spierpijn/stijfheid ondanks dat hij veder geen dikke koker, harde hals, pockets heeft enz.
Iemand hier ervaring mee, of tips/adviezen???