[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:06

melasse vrije suikerbiet pulp heeft dezelfde energiewaarde als haver,heb ik ooit ergens gelezen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:09

Anoniem schreef:
Iemand tips voor voer dat wel genoeg energie levert maar sowieso geen melasse bevat?
Pony heeft nét een tandje te weinig energie met dieetmix..geef nu ruime 1 schep per dag en wat extra na arbeid,samen met luzerne maar geloof niet dat dit genoeg energie geeft.
met name voor lange ritten(duur energie dus)

Geen idee of dit genoeg energie geeft maar ben zelf erg tevreden over deze slobber: http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/292

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:15

Van bietenpulp lees ik dan weer dat ze er heet van worden(en dik).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:42

singasong schreef:
Anoniem schreef:
Iemand tips voor voer dat wel genoeg energie levert maar sowieso geen melasse bevat?
Pony heeft nét een tandje te weinig energie met dieetmix..geef nu ruime 1 schep per dag en wat extra na arbeid,samen met luzerne maar geloof niet dat dit genoeg energie geeft.
met name voor lange ritten(duur energie dus)

Geen idee of dit genoeg energie geeft maar ben zelf erg tevreden over deze slobber: http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/292

Ik denk dat je per paard moet bekijken of deze slobber goed 'valt'.
Er zitten geen granen in maar graszaden....dat is bijna hetzelfde.
Er zijn namelijk paarden met IR die zelfs bevangen worden van hooi...door de zaden die er inzitten.
Ze hebben wel iets zaden nodig,maar het blijft uitkijken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:14

geerke schreef:
[

Ik denk dat je per paard moet bekijken of deze slobber goed 'valt'.
Er zitten geen granen in maar graszaden....dat is bijna hetzelfde.
Er zijn namelijk paarden met IR die zelfs bevangen worden van hooi...door de zaden die er inzitten.
Ze hebben wel iets zaden nodig,maar het blijft uitkijken.

Heb je ook naar de analyse 'zetmeel' en 'suikers' gekeken?
Ik zal anders zo even op de emmer kijken en hier neerzetten.

edit: waar zie jij trouwens dat er graszaden inzitten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:08

Ik meld me ook maar weer even helaas. Het ging best goed met mijn paard, geen harde manenkam, pockets en dikke koker meer. Ook de HB was eindelijk over en de ijzers waren er weer onder vandaan. Helaas heeft hij gister slecht voer gehad. We hadden op stal voordroog of eigenlijk gewoon hooi in grote balen, was lekker grof en hij deed het er goed op. Helaas was dat op en is er nieuw voer gekomen, en nu hebben we van dat zuren natte en hele fijne koeienkuil. Gksteravond heeft hij daar dus van gehad :-( en vandaag zag ik gelijk het resultaat. Nu is hij stijf en loopt wat gevoelig op z'n voorvoeten. Dit spul mag hij dus echt niet hebben, gelukkig begreep m'n staleigenaar het en heb ik gelijk een baaltje hooi gehad. Hij gaat dus weer terug op hooi. Ook heb ik hem vandaag, ondanks dat hij wat gevoelig liep, lekker laten lopen aan de longeerlijn.

Wat kan ik nu nog meer doen, om er weer voor te zorgen dat hij zijn lichaam weer normaal gaat functioneren? Hij heeft niet veel van dat koeienkuil gehad gelukkig, maar blijkbaar was 1 voerbuurt al genoeg!

Ook vroeg ik me af of IR paarden nou wel of geen lucerne mogen hebben?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:22

In de Agrobs Gruenmash zit 4,9% zetmeel in.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:49

Iemand die ervaring heeft met het voeren van Metazoa bij IR gevoelige paarden?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 02:00

Muiszje, die van mij krijgt het.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:28

Even een vraagje aan jullie. Mijn paard is IR en heeft chronische luchtweg problemen. Hij heeft bijna een jaar stil gestaan door zijn luchtwegproblemen en doordat hij hoefbevangen was geraakt. Op het moment gaat het vrij goed met hem, zijn luchtweg problemen zijn onder controle en ook is hij al enige tijd genezen van de HB, geen dikke koker meer en geen pockets en harde hals.

Na rustig opbouwen ben ik weer lekker aan het rijden met hem. Maar merk dat hij de eerst 15 minuten altijd erg stijf is en dan vooral de achterhand. Na ruim 15 tot 20 minuten los rijden verdwijnt de stijfheid en gaat hij lekker lopen, rij ongeveer 30 tot 45 minuten met hem 4x pe week.

Ik geef hem al een tijdje vit E &selenium bij maar dat lijkt dus niet voldoende te helpen. Mijn instructiese advieseerde mij om hem mioplast te geven als ondersteuning voor zijn spieren, maar daar blijkt 14% glucose siroop in te zitten. Dus ik denk niet dit geschikt is voor een IR paard. Of zal dat wel mee vallen omdat de aanbevolen hoeveelheid (25 - 50gr per dag) vrij laag is, dus de hoeveelheid glucose siroop die hij binnen krijgt ook niet zo hoog is in verhouding.

Weten jullie eventueel iets anders wat geschikt is voor IR paarden ter ondersteuning van zijn spieren.

Kwa voeding krijgt hij nu voordroog kuil en 500gr care4life van pavo. Zou het voordroog de oorzaak kunnen zijn van de spierpijn/stijfheid ondanks dat hij veder geen dikke koker, harde hals, pockets heeft enz.

Iemand hier ervaring mee, of tips/adviezen???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:03

Muscle Support van Phytonics. Die van mij krijgt het en reageerd er heel goed op!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:24

Ik denk idd dat het beter is om het voordroogkuil te vervangen voor grofstengelig weide hooi. Kuil is echt niet goed voor paarden met IR, of je moet het weken in water en dan nog is de vraag of er niet teveel in zit. Daarbij wisselen kuilbalen heel erg qua vetheid/natheid is mijn ervaring (heb het zelf nooit gegeven) Dan is weidehooi een veel veiligere optie :)

Zonder bloedonderzoek niet zomaar iets bij gaan voeren hoor :) Ik zal je vertellen wat de mijne (shet van 26) met met IR krijgt. Naast 2 x in de week een schepje Vitamine E en Selenium krijgt ze ook dagelijks een theelepeltje Magnesium(oxide). Dat werkt ook super! Ook is het beter om echt voor specifieke losse poeders te gaan ipv alles in 1 voer wat ze in de winkel verkopen, zoals Pavo E-Plus. Ik was van 2 losse poeders (Mag en Vit E en Sel) nl. overgestapt naar Pavo E-Plus en hier zou alles dan al inzitten, maar evengoed was haar Magnesium gedaald en was de Vitamine E net binnen de kaders volgens het bloedonderzoek. Zodoende voer ik het nu weer de poeders los bij en een klein beetje Pavo E er ook nog eens bij, zodat ze zeker niet tekort heeft. Mijn DA zegt ook dat de losse poeders vaak beter zijn dan een geheel compleet voer.

Voor de overige vitaminen krijgt die van mij ook Gold Mix (hier zitten alle vitaminen al in) Kan Magnesium echt aanraden, vooral voor de de spieren. Sowieso herken ik jouw verhaal wel met de eerste 10 a 15 minuten wat moeilijk op gang komen. Denk dat het ook iets met IR te maken heeft, want hoe langer ze loopt (ik lange lijn veel) hoe harder ze gaat! Maar een bloedonderzoek kan ik echt aanraden (en vooral herhalen na verloop van tijd om te kijken hoe de waardes dan zijn) O, ja qua hardvoer ga ik ook naar Pavo Care4Live als de zak op is (ze staat nu op Cavalor Sensitive)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:47

Duur spul en bij mijn merrie geen resultaat als in soepeler. Wel dunnere mest. Ik ben er mee opgehouden. Dat was trouwens voor ik wist dat ze insulineresistent was.

flappie2 schreef:
Even een vraagje aan jullie. Mijn paard is IR en heeft chronische luchtweg problemen. Hij heeft bijna een jaar stil gestaan door zijn luchtwegproblemen en doordat hij hoefbevangen was geraakt. Op het moment gaat het vrij goed met hem, zijn luchtweg problemen zijn onder controle en ook is hij al enige tijd genezen van de HB, geen dikke koker meer en geen pockets en harde hals.

Na rustig opbouwen ben ik weer lekker aan het rijden met hem. Maar merk dat hij de eerst 15 minuten altijd erg stijf is en dan vooral de achterhand. Na ruim 15 tot 20 minuten los rijden verdwijnt de stijfheid en gaat hij lekker lopen, rij ongeveer 30 tot 45 minuten met hem 4x pe week.

Ik geef hem al een tijdje vit E &selenium bij maar dat lijkt dus niet voldoende te helpen. Mijn instructiese advieseerde mij om hem mioplast te geven als ondersteuning voor zijn spieren, maar daar blijkt 14% glucose siroop in te zitten. Dus ik denk niet dit geschikt is voor een IR paard. Of zal dat wel mee vallen omdat de aanbevolen hoeveelheid (25 - 50gr per dag) vrij laag is, dus de hoeveelheid glucose siroop die hij binnen krijgt ook niet zo hoog is in verhouding.
Weten jullie eventueel iets anders wat geschikt is voor IR paarden ter ondersteuning van zijn spieren.

Kwa voeding krijgt hij nu voordroog kuil en 500gr care4life van pavo. Zou het voordroog de oorzaak kunnen zijn van de spierpijn/stijfheid ondanks dat hij veder geen dikke koker, harde hals, pockets heeft enz.

Iemand hier ervaring mee, of tips/adviezen???

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:05

Hier dus geen IR officieel, maar ik herken het wel van het stijf beginnen.. En vaak ook wel 15-20 minuten nodig voor ze echt lekker gaat lopen.
Wat betreft voordroog/hooi maakt het ook erg uit wat voor. Mijn voordroog is heel grofstengelig. Ik heb een jaar gehad dat ik best wat voordroog kon geven en weinig hooi. In het hooi zat echt teveel..
Momenteel hier helaas ook wat hoesten.
Wat betreft bijvoeren van supplementen is een bloedonderzoek denk verstandig. Mijn merrie is wel stijf, maar heeft qua vit E en selenium geen tekorten, dus dat voer ik niet bij. Alleen nog magnesium en een compleet supplement omdat ik geen brok voer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:42

@ Flappie: ik heb wel een advies voor je.
Kijk even in de kast of je daar een potje met Geduld hebt staan. Meestal staat er ook een flesje met Verstand bij.
Van allebei dagelijks een theelepel geven.

Het is misschien wat plagerig wat ik zei, maar ik bedoel het niet verkeerd!
Kijk: het goede nieuws is dat je de IR, de HB en de luchtwegproblemen bij je paard heel goed onder controle lijkt te hebben. En heel fijn dat je weer kunt beginnen met rijden, het is een hele prestatie. Maar vergeet niet dat het dier van ver is gekomen en het zal echt wel even duren voordat hij uiteindelijk weer top-fit zal zijn. Zoals je zelf al zegt: bij het rijden is hij na een 15-20 minuten losser, daarna gaat het goed.
Daar heb je dus dat theelepeltje geduld en verstand voor nodig: een paard dat lang gekwakkeld heeft moet ook de tijd krijgen: als je gaat rijden dan zul je langer moeten instappen dan je wellicht gewend bent om alles warm en aan de gang te krijgen. Voor een gezond paard geldt al dat je hem 10-15 minuten moet opwarmen voordat je met je training begint, laat staan dus met een herstellend paard. Iedere atleet doet een goede warming-up, misschien moet jij de warming-up dan ook wat eerder en langer doen voordat je aan je les begint.

Het is lang niet altijd nodig om je centen uit te geven voor supplementen en medicijnen, herstel de tijd geven en met verstand inrijden helpt ook.
Maar goed, dan toch nog maar een advies: dagelijks wat magnesium bijgeven bevordert herstel van de spieren. En dan: je geeft al vitamine E+ - welk merk geef je en hoeveel? Hou er rekening mee dat Vitamine E olie nodig heeft om in het lichaam opgenomen te worden, dus als je de Vit E in poedervorm geeft, moet je er altijd een scheut olie bijgeven, zoals bv lijnzaadolie - dat is det meest veilige olie voor IR paarden.

Tenslotte: goede voordroog is helemaal niet zo slecht - vaak beter nog dan gewoon droog hooi omdat in het fermentatieproces nogal wat suiker verbruikt wordt en voordroog daardoor lager in suikers is dan sommig hooi. Als je paard het goed doet op voordroog dan zou ik niet wisselen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:37

Geduld heb ik zeker wel, het losrijden doe ik altijd zeker 20 tot 30minuten. En daarmee bedoel ik goed los/warm stappen maar ook los werken in draf. Als hij los is en niet meer stijf dan ga ik nog een minuut of 10 door en dan stop ik, moet voor hem ook leuk blijven.

Het voordroog wat hij krijgt is van graszaad hooi, alleen dan ingepakt in plastic en licht vochtig.
Magnesium heb ik nog staan hier heeft hij eerder al een kuur van gehad omdat precies op de onder grens zat met zijn bloedwaarde, dus zal hem nog een kuur geven om te kijken of het verschil maakt. En anders misschien toch weer even op hooi zetten om te kijken of dat verschil maakt.

Ik ben ook niet zo snel van de poedertjes enz, maar vind het toch wel sneu dat hij steeds zo'n spierpijn heeft dus als ik iets kan doen om dat te verminderen is dat voor hem wat prettiger.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:04

Ik herken je situatie toch ook wel. Op DIT moment lijkt alles terug in orde met mijn IR paardje, maar ik weet dat dit soms heel snel omslaat. Ik voer Safe & Sound (S&S) van D&H en ik geef 2 hele kleine hondenbrokkenpotjes Ultimate Balancer (UB) ook van Dodson & Horrell. Mijn paardje krijgt dit nu meer dan een jaar en ik merk dat hij zich nu de eerste winter goed in zijn vel voelt, dat hij terug soepeler loopt én dat hij niet meer hoest in de winter. Vorig jaar ben ik vaak naast mijn paardje naar huis gestapt omdat hij echt niet makkelijk liep en omdat ik vond dat hij pijn had. Waarom bleef ik hem inspannen... omdat de dierenarts me meermaals vertelde dat hij in beweging MOEST blijven en dat ik hem moest "gebruiken" op kleine, lichte wandeltochtjes...

Ik wou de C4L uitproberen omwille van "makkelijker te verkrijgen in de buurt", maar geef het op omdat
a) Pavo er niet in slaagt voer te leveren op zijn normale verdeelpunten (wacht al 3 weken)
b) eigenlijk is de S&S met de UB heel goed, het paard heeft het nooit zo goed gedaan als nu.

Ik heb héél lang geduld moeten hebben, maar nu ben ik een gelukkige eigenaar. Als ik hem voor de kar zet loopt hij terug soepel en hij heeft terug meer uithouding. Ik denk dat, mocht ik nu bloed laten trekken, dat zijn bloedwaarden terug naar "normale waarden" zouden gaan.

In de lente krijgt hij een kuur met Gluco Balance van Phytonics als ik merk dat er een terugval is. Vorige lente heeft dit merkbaar goed gedaan.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:05

Ik heb nog eens goed naar me paard gekeken en hij heeft toch wel een iets wat gezwolle koker. Niet zo erg als voor heen maar toch blijkt er wat vocht te zitten. Mmmmm..... mischien dan toch het voordroog wat die stijfheid/spierpijn veroorzaakt? Het is zo lastig te zien van de buitenkant hoeveel voedingswaarden er in zit, het is zegmaar graszaad voordroog (zaadjes vallen er uit) en is licht vochtig. Maandag maar even overleggen met mijn DA, eens horen wat hij er over zegt wat te doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:13

Afvalstoffen (oorzaak?) kunnen zeker voor spierpijn zorgen.

Persoonlijk zou ik er geen vrede mee hebben wanneer mijn paard stijf bleef. Ik heb die periodes met Niek ook gehad en dat duurde best lang maar ben blijven doorzoeken naar de oorzaak. In het najaar was hij ook weer stijf. Oorzaak wéér die rot schimmels die te veel afvalstoffen veroorzaakten. Na opschonen is hij nu weer zoals hij moet zijn en stijfheid is helemaal weg. Hij loopt ook weer als een trein over de weg. O.a. de muscle support heeft hem daar zeker bij geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:53

Ik meld me hier weer even...
Heb paard tijdlang op dieetmix gehad,maar hij miste net een tikje energie.
Was wel gestopt met schuren,koker zag er weer goed uit..(dit was voor mij reden om te stoppen met graan/melasse).

Nu dacht ik, ik kan hem wel weer op een gewone muesli zetten zonder melasse.
Hij krijgt nu marstall naturell,ongeveer 1/2 tot 1 schep per dag.
Nu zag ik vandaag voor het eerst weer een ribbel bij de staartaanzet en wat verfrommelde haren... -O-
Ben dus bang dat hij weer wat jeukerig is.

Nu wil ik wel weer eventueel over naar dieetmix of Vito bijvoorbeeld.
Maar wat kan ik dan geven als veilige energie aanvulling.
Olie?
Maar welke dan?

Hij krijgt verder hooi,zoveel als ik wil.
Momenteel rond de 9 kilo.
(hij weegt 420 kilo).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:01

Het probleem bij IR zit niet zozeer in dat beetje melasse wat toegevoegd wordt aan voer, maar in het graan! Graan (muesli, brok) bestaat voornamelijk uit koolhydraten en deze worden in de vertering omgezet naar suikers. Dus stop daarmee.
Waarom probeer je niet eens Pavo Care4Life, dat zit laag in suiker ( lager dan dieetmix) , zit geen graan in. Is een ruwvoer-kruidenmix met ruim voldoende vitamines/mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:27

Ik heb dit gedaan,omdat ik niet zeker wist of hij IR was.
Voorheen kreeg hij ook graan,alleen toen reageerde hij 'alleen'met schuren en dacht ik aan eczeem(2 jaar terug).
Afgelopen voorjaar kwamen de dikke kam,de dikke koker en stijfheid,en extremer schuren erbij en omdat ik toen veel bijvoerde(slobber,muesli,luzerne)dacht ik dat het misschien de overmatige melasse en suikers waren..
Omdat hij dus daarvoor wel oke op graan functioneerde.

C4L vind hij niet denderend.

edit: en ook hiervan betwijfel ik of het hem genoeg energie geeft.
Hij is namelijk niet dik,wordt eerder snel schraal en mager dan vet.
Alleen in het voorjaar met al dat voer werd hij dus dik,verder niet.

Xxilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:19

Hoi,

Óók een bloed test kan soms niet in een keer uitslag geven.
De suikerspiegel kan (net zoals bij een mens) let op! niet altijd stabiel zijn.

Gr

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:20

klopt,hormoonspiegels en suikerspiegels schommelen met het uur....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:30

Zijn er hier trouwens veel mensen die hun dier op de kliniek hebben laten testen, dus gedurende de dag regelmatig meten?
Dat werd mij wel voorgesteld, maar dat wil ik niet. Mijn pony staat nooit meer op stal en dan ineens zo'n dag op een vreemde plek in een vreemde box vind ik maar niets.