[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:29

Mijn merrie met eczeem (ze begint nu trouwens echt jeuk te vertonen) is hoefbavangen, gelukkig niet in een heel erg stadium, maar ze staat nu een week op pijnstillers. Is het verstandig om na die week iets van een reinigings kuur te geven of iets anders ondersteunends/reinigends?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:44

yvonnedv schreef:
reactie op mijn mail aan horseware over de sih die niet over de oren blijft zitten.

Bij ons zit ie ook niet helemaal lekker, volgens mij zijn er veel meer paarden die dat hebben.
Maar het is niet zo heel moeilijk om die gaten wat te veranderen zodat ze beter passen.
Of is dat niet het probleem?

@CS, misschien moet zij juist een cap op :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:11

MirandaFuego schreef:
yvonnedv schreef:
reactie op mijn mail aan horseware over de sih die niet over de oren blijft zitten.

Bij ons zit ie ook niet helemaal lekker, volgens mij zijn er veel meer paarden die dat hebben.
Maar het is niet zo heel moeilijk om die gaten wat te veranderen zodat ze beter passen.

Bij Senna blijft die ook niet goed over de oren zitten, maar mij maakt dat niet zoveel uit. Is een elastieke band netzoals een boett-model achter de oren aan het deken maken niet een idee? Beetje zoals bij het Anky vliegendeken?
http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/products/large/ankyvliegendeken.jpg

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:23

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:29

:wave:

Hier gaat het redelijk, staart is helemaal goed, manen blijft ze toch nog een opzoeken om te krabbelen...

Echter heb ik wel een foto waar ik héél blij mee ben, ze deed het er vast om, om d'r wilde manen te laten wapperen in het avondzonnetje;
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:31

Gave foto!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:45

BleikjA schreef:
Mijn merrie met eczeem (ze begint nu trouwens echt jeuk te vertonen) is hoefbavangen, gelukkig niet in een heel erg stadium, maar ze staat nu een week op pijnstillers. Is het verstandig om na die week iets van een reinigings kuur te geven of iets anders ondersteunends/reinigends?

ik heb geen flauw idee, kijk anderts even in het topic van hoefbevangen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:53

Nou, we zitten weer tegen de hengstigheid aan geloof ik, want gister waren de manen erg vettig en had ze toch weer ietsjes geschuurd, de overgang van de rug de staartwortel op, net het stukje boven waar het staarthaar begint was ook weer "bobbelig", vaak een slecht teken bij ons. Dus maar lekker gewassen weer met de ZT-shampoo en toen met losse manen gaan rijden (jeetje wat lastig met dat lange haar :o ) zodat de boel wat kon opdrogen. Ik vond de manenkam ook erg hard ineens weer, zou nu dan pas de reactie komen van dat ze laatst ontsnapt was uit de stal een dikke week later? Dat is wel wat laat of niet?

@MirandaFuego: Als ze geen hoofdkap nodig heeft, wil ik die liever ook niet opdoen. We gaan dus nog maar even aan het klooien, want ik ben nog niet blij genoeg. Ik wil eigenlijk gewoon dat het blijft zitten..

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:05

ellepel schreef:
BleikjA schreef:

Dankje, bedoelde eigenlijk meer om het spul uit haar lijf te halen zodat ze geen extra jeuk krijgt. Ze heeft geen AB gekregen maar het schijnt dat ze daar bijvoorbeeld ook weer extra jeuk van kunnen krijgen. Dus misschien is dat ook met pijnstilling?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:24

ellepel schreef:
BleikjA schreef:

Bij hoefbevangenheid is de insuline hoog, door drainage compositum te gaan geven kan deze gaan schommelen. Ik weet niet precies of dat erg is bij hoefbevangenheid, ik weet wel dat als je paard insulineresistent is (en dus oa gevoelig voor hoefbevangenheid) je geen drainage compositum kan geven ivm de schommelingen. Hoe geef je de AB aan je paard (spuiten in spier of via de mond)? Via de mond komt het in het spijsverteringskanaal terecht en doodt het de goede en slechte bacteriën, ter ondersteuning kan je bijvoorbeeld probiotica geven. Het beste is deze te geven icm een prebiotica.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:16

Ik kan op moment wel janken

sophie heeft bij haar lies (achter been) links en rechts helemaal kapot geschuurd tot bloedens toe:( vreselijk gisteren helemaal gewassen en schoon gemaakt betadine erop jemig:(
ook haar manen was ze flink mee bezig geweest, ik kon wel janken we waren zo geweldig op weg.

dus gelijk cavalesse besteld kon me niet schelen wat het kost maar ik moest en zou het proberen.. ik hoop het vandaag binnen te krijgen. (wie heeft er ook besteld bij de dierenapotheek) en hoe lang duurde dat, er staat bij 1 tot 5 werkdagen, nogal variabel:S

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:59

bij mijn RSIH ,gaan de oortjes er alleen uit als ze de kans heeft om met haar hoofd ergens tegen aan te schuren om het af te krijgen , heb nu een vliegenmasker op gedaan en nu blijven de oortjes zitten.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:53

Flosje446 schreef:
BleikjA schreef:

Bij hoefbevangenheid is de insuline hoog, door drainage compositum te gaan geven kan deze gaan schommelen. Ik weet niet precies of dat erg is bij hoefbevangenheid, ik weet wel dat als je paard insulineresistent is (en dus oa gevoelig voor hoefbevangenheid) je geen drainage compositum kan geven ivm de schommelingen. Hoe geef je de AB aan je paard (spuiten in spier of via de mond)? Via de mond komt het in het spijsverteringskanaal terecht en doodt het de goede en slechte bacteriën, ter ondersteuning kan je bijvoorbeeld probiotica geven. Het beste is deze te geven icm een prebiotica.

Bedankt! Ze is niet insuline resistent gelukkig, dit is haar eerste keer dat ze een beetje last heeft van hoefbevangenheid. Ze loopt gelukkig al weer goed met pijnstillers! Ik geef voor de zekerheid dan nog maar geen reinigings kuurtje. In augustus staat de volgende geplant, dan zal haar lichaam wel weer wat beter zijn. Ze heeft geen AB gehad, maar had ik als voorbeeld gegeven, ze krijgt alleen pijnstilling :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:54

MirandaFuego schreef:
yvonnedv schreef:

Nee, ze heeft een hekel aan alles wat om haar hoofd zit.
Kap is binnen 2 seconden gesloopt eraf gehaald.
Is puur van onbenulligheid, ze stoot zich overal aan.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:58

Ik heb net een interessant artikel gelezen in "Fit For Farming" over zomereczeem. Hier staat oa. in dat paarden op de Waddeneilanden gen of bijna geen last hebben van eczeem. Zodra ze echter naar het vasteland verhuizen hebben ze er net zoveel last van als anderen. Zijn er Eilanders die dit herkennen?
In ieder geval blijkt dat eczeem veroorzaakt wordt door een allergische reactie op het speeksel van bloedzuigende insecten, vooral muggen. De bulten die hierdoor ontstaan verharden de huid waardoor de bloedcirculatie onder de huid geremd wordt. Door het schuren treden bacteriën binnen, waardoor de kwaal nog erger wordt. Shampoo of regenwater kunnen de kwaal nog erger maken...?
Behandeling wordt geadviseerd met Biotin, zink, koper en/of zwavel houdende zalf. En lijnolie blijkt goed te werken om zomer allergie tegen te gaan.
Windloze en beschutte omgevingen in de buurt van water of vochtige gebieden mijden en regelmatig van weide veranderen.
De stal moet koel zijn en mug-onvriendelijk. Een schuurmogelijkheid maken, waarbij de huid net beschadigd wordt -voor koeien bestaat dit (roterende borstel) maar voor paarden heb ik die nog niet gezien-.

Dan staat er nog een schema waardoor zomereczeem "explosief" wordt: Stress, Ras, klimaat, begin van ziek worden, stofwiseling en verstoord evenwicht (bacteriologisch) van de huid.

Een heel aardig artikel dus.
Op de site van Versis (http://www.de-verband.com/versis/pferde/index.html) kon ik het artikel niet vinden. Maar misschien zal ik dan maar een PDF van maken? Het is wel in het Duits.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:27

maXcomX schreef:
Ik heb net een interessant artikel gelezen in "Fit For Farming" over zomereczeem. Hier staat oa. in dat paarden op de Waddeneilanden gen of bijna geen last hebben van eczeem. Zodra ze echter naar het vasteland verhuizen hebben ze er net zoveel last van als anderen. Zijn er Eilanders die dit herkennen?

Op de Waddeneilanden komen minder Culicoides (de ZE-veroorzaker, alleen vrouwtjes steken) voor. Logisch dus dat de klachten van paarden daar minder zijn. Op IJsland bijvoorbeeld komt geen zomereczeem voor omdat de Culicoide daar ook niet voorkomt. Er zijn wel andere insecten die ZE kunnen veroorzaken, maar het is voornamelijk de Culicoide. Een reden waarom de ZE-symptomen in de winter verdwijnen is dat de Culicoide hier in de winter niet actief is.

Citaat:
In ieder geval blijkt dat eczeem veroorzaakt wordt door een allergische reactie op het speeksel van bloedzuigende insecten, vooral muggen. De bulten die hierdoor ontstaan verharden de huid waardoor de bloedcirculatie onder de huid geremd wordt. Door het schuren treden bacteriën binnen, waardoor de kwaal nog erger wordt. Shampoo of regenwater kunnen de kwaal nog erger maken...?

De allergische reactie wordt veroorzaakt door eiwitten (=allergeen) in het speeksel van de Culicoide. Ik heb nooit iets gelezen over dat de bloedcirculatie geremd wordt. De steek van de Culicoide zorgt voor jeuk, een paard gaat schuren, schuurt de huid kapot waardoor bacteriën meer kans krijgen en bacteriële infecties kunnen ontstaan.

Helaas is mijn Duits niet zo goed, anders had ik het wel willen lezen.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:38

Ik heb hier nog nooit gereageerd, maar ik kreeg laatst de tip van mijn dierenarts om haar staart en manen in te spuiten met defendog.
Ik geef haar iedere ochterd druppels en dan was ik haar daarbij 1 maal in de week met betadine shampoo, als de manen en staart dan droog zijn spuit ik die in met defendog.
nu schuurde ze sowieso niet veel, wel ging ze rollen door het zand waardoor haar boog (fjord) helemaal uit elkaar ging hangen.. nu ik haar heb ingespoten met defendog doet ze dat ook niet meer!! ben super blij *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:52

Maxcomx, eigenlijk lees ik hier niks nieuws.
Zelfs dat de bloedcirculatie verminderd is logisch bij die verdikte huid, daarom ook schilfers ed.
En dat langs de kust, vooral met stevige bries, minder eczeem voorkomt is ook al bekend.
En het klinkt natuurlijk heel mooi, maar we kunnen niet gaan verhuizen naar de perfecte plek voor een eczeempaard, zelfs dan....
Een kennis van verderop die hier iets langer woont roept altijd dat het pas is begonnen met die zomereczeem nadat er hier vlakbij een natuurgebied is gemaakt met wat meertjes, een aantal jaar geleden.
Dat geloof ik best, water trekt dat soort diertjes aan.
Maar zo'n natuurgebied kan dus zomaar ergens gemaakt worden, denk je net ergens te wonen waar je er geen last van hebt.... :+
Nou ja, eigenlijk best leuk om naar Ijsland te verhuizen! :D
@Alonjah, defendog, is dat voor honden?(de dog doet het vermoeden.. *D )
En kun je dat bij de dierenspeciaalzaak halen?

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:05

MirandaFuego schreef:
Maxcomx, eigenlijk lees ik hier niks nieuws.
Zelfs dat de bloedcirculatie verminderd is logisch bij die verdikte huid, daarom ook schilfers ed.
En dat langs de kust, vooral met stevige bries, minder eczeem voorkomt is ook al bekend.
En het klinkt natuurlijk heel mooi, maar we kunnen niet gaan verhuizen naar de perfecte plek voor een eczeempaard, zelfs dan....
Een kennis van verderop die hier iets langer woont roept altijd dat het pas is begonnen met die zomereczeem nadat er hier vlakbij een natuurgebied is gemaakt met wat meertjes, een aantal jaar geleden.
Dat geloof ik best, water trekt dat soort diertjes aan.
Maar zo'n natuurgebied kan dus zomaar ergens gemaakt worden, denk je net ergens te wonen waar je er geen last van hebt.... :+
Nou ja, eigenlijk best leuk om naar Ijsland te verhuizen! :D
@Alonjah, defendog, is dat voor honden?(de dog doet het vermoeden.. *D )
En kun je dat bij de dierenspeciaalzaak halen?

Het is idd voor honden, het is tegen teken en vlooien. Ik heb het gevoon bij de dierenarts praktijk gekocht. In die defendog zit de stof permethrin( als ik het goed schrijf) , het schijnt dat die vliegjes daar niet tegen kunnen *D

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:26

Dat heb ik vaker gehoord inderdaad, misschien ook maar eens proberen, twink begint weer te schuren helaas.... brandnetels helpen niet voldoende bij haar

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:55

Alonjah schreef:
Het is idd voor honden, het is tegen teken en vlooien. Ik heb het gevoon bij de dierenarts praktijk gekocht. In die defendog zit de stof permethrin( als ik het goed schrijf) , het schijnt dat die vliegjes daar niet tegen kunnen *D

Owh, oké, kan ik misschien ook eens proberen! *D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:02

bij mij hielp defendog niet voldoende.
Miranda, ik woon redelijk in je buurt en heb nog een fles staan, mag je wel overnemen :P

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:22

mijn pony schuurt haar kont heel erg (zijkant en bovenop), zo effe lekker langs een paal net zolang totdat de paal uit de grond gaat (bij wijze van)
ik heb bij de paardendrogist een spray van Silverlinde (jeuk-stop) gekocht, ik spray dat op haar kont en ze schuurt niet meer, het is een jeukstillende en verzachtende spray en helpt bij haar echt tegen de jeuk
en ik heb ook een schuurborstel opgehangen (borstelframe mair) op konthoogte en daar maakt ze ook dankbaar gebruik van

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:56

Bedenk wel dat permethrin een vrij agressieve stof is en het een flinke belasting voor het lichaam is.
Mijn DA raadde het absoluut af.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:29

Ja de boeren gebruiken hier ook Defendog voor hun koeien. Werkt heel goed en langdurig schijnbaar.
@eerdere opmerkingen
Wat er in dat artikel staat is voor delen bekend, maar gezien het aantal reacties op dit onderwerp niet bij iedereen schijnbaar.
De zwellingen zorgen voor een slechte doorbloeding van de huid, waardoor allergie-cellen opgesloten worden, dan ontstaat het eczeem. Op een bepaald punt kan het eczeem chronisch worden (als er niets aan gedaan wordt), dan heeft een paard er ook in de winter last van. Ik heb het artikel hier geplaatst(http://en.calameo.com/read/000337688cd18d6bc041c?editLinks=1)