[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:03

Volgende week gaat het beter weer worden.
Ze zeggen woensdag rond de 15 graden dus ze zullen wel binnenkort arriveren.
Rot periode altijd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:21

Rosiewozie schreef:
Sonja_vR Is dit het eerste jaar dat jullie het zo gaan doen? En zo nee wat zijn je ervaringen ermee.
Je dieet lijkt erg op een dieet wat ik dit jaar voor het eerst ga uitproberen namelijk.

late reactie, maar beter laat dan nooit :+
dit is het eerste jaar dat we het zo doen , dus afwachten
ze eten het wel goed gelukkig, dat is vooral bij mijn dame altijd maar weer afwachten :roll:

wat me trouwens even opviel
we hebben hier op stal drie eczemers...tzijn alledrie de zwarte dieren ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:24

HanneRonja schreef:
Boett is binnen en past!! Wat vinden de Boett-gebruikers hier van de pasvorm? Ik denk: deken is perfect! :j

kwa pasvorm vind ik hem geweldig :j
kwa kwaliteit ook :j
wile r alleen een luchtigere deken bij hebben voor midden zomer, want dan wil hij bij Edda (zwartbruin paard) nog wel eens te wrm zijn

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:34

btw, ik heb nog een fly free eczeemdeken liggen die Ed niet past,
zit 1 reparatie aan dacht verder nog okay...
zijn nieuw iets van pfff geen idee, best duur wet ik me te herinneren
past op ijslander, /D pony (flinke)wil de maat wel even opzoeken , interesse, stuur maar even pb, dan maak ik even foto's etc indien interesse

en misschien ook nog een boett hoofdkap, gloedjenieuw
maar das alleen voor een heel goed bod

ga zelf volgende maand een snuggy bestellen
http://www.snuggyhoods.com/index.php/Sw ... ducts.html ik heb goede goop dat die goed blijft zitten, vrij luchtig is en handig wat betreft sluitingen enzo (geen banden en gespen die gesloopt kunnen worden door een veulen ;) )

ik smeer sinds vorig jaar eventuele schuurplekjes/wondjes in met kamillosan zalf...heelt mooi op die manier

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:31

kamillosan? dat klinkt vreemd, wat is dat precies? :) waar te halen? diddle schuurt opzich niet open maar zijn bijtwondjes mogen ook wel wat fijner helen (door die etterbak >;) )
volgende week goei weer hoorde ik inderdaad.. ben benieuwd.. :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:45

angelsditch:
Nog even over de maat van de sweet itch hoody.
Ik weet niet hoe jouw pony gebouwd is, maar bij onze pony ging een maat kleiner trekken op de schouder.
Onze pony is normaal van postuur (zie profiel) De deken valt idd wel lang, maar daar heeft de pony geen last van en de deken blijft super liggen!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:48

Die snuggy ziet er ook best grappig uit, eerlijk gezegd vraag ik me af of die wel comfortabel is. Helaas zijn deze uitvindingen niets voor mijn meid, omdat ze niets aan haar hoofd wil. Afijn, uiercreme werkt ook prima dus.

Inderdaad wordt er weer mooi weer verwacht!!
Ik begin morgen met de drainage kuur.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:47

Die snuggy ziet er geweldig uit. Hoe zijn de maten? En wat kosten ze?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:23

hmz, ik gok dat indi haar oren daar niet eens in passen. en in hoeverre is dat goed ademend? en wat als je paard net een andere pasvorm heeft? dan zit te deken ook gelijk niet mooi en gaat ie schuren gok ik?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:26

Naaltje schreef:
kamillosan? dat klinkt vreemd, wat is dat precies? :) waar te halen? diddle schuurt opzich niet open maar zijn bijtwondjes mogen ook wel wat fijner helen (door die etterbak >;) )
volgende week goei weer hoorde ik inderdaad.. ben benieuwd.. :)

ik haal het hier bij een willekeurige drogist
ik had het voor mezelf liggen en moest even iets hebben om wta plekjes te smeren bij Ed
is een vrij zacht zalfje voor wondjes en plekjes
bij Edda werkt het fijn en DA zei ook al
als het werkt, dan werkt het :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:31

AngelsDitch schreef:
Die snuggy ziet er geweldig uit. Hoe zijn de maten? En wat kosten ze?

tussen de 120 en de 190 pond dacht ik (voor een ijsje zat ik dacht ik op 160 ? ), juist omdat ie zo aansluit lijtk ie me geweldig, helemaal met die dwaze tweejarige en dalijk ook nog veulen bij Ed op het land :+

stof schijn heel fijn te zijn kwa ademen
zit ook een bescherming in tegen Afbreken van manen etc
boegbeschermer
en je kunt er een uierbeschermflap aan vast plakken, is weer handig voor de dames zonder kids ;)

kwa maten etc geen idee...saat vrij veel info op de site van snuggyhoods , ook testimonials

dacht trouwens ook dat er kwa maten heel wat te combineren is
is een deken uit twee delen
hals en lijf apart, dus grote halsen en hoofden kunnen gecombineerd worden met iets kleinere lijven en andersom
tis voor mij een mooie om te testen aangezien ik de equitheme, pagony, everline, ivanhoe , vantaggio en nog wat spul heb gezien in gebruik en ze me allemaal toch net niet aanspreken
kwa kwaliteit, of pasvorm of wata dan ook ...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:40

Hoeveel is dat omgerekend in euro's? En wat zij nde verzendkosten dnek je?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:05

ik vind die deken er vreselijk uitziet, na mijn gevoel zit hij heel strak en een eczeem deken hoort niet strak te zitten want dan ademt de huid helemaal niet en als de dan regenbui overheen komt kunnen ze niet eens de haren rechtop zetten om warm te blijven..

Waarom koop je dan niet gewoon een goedkope pagony en daarbij is boett prima als je hem regelmatig wast dan blijft hij luchtig en gaat je paard echt niet zweten onder die deken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:09

gebruik van dekens is heel persoonlijk he?
appie zweette vrij snel onder de boett terwijl die wel los zat.

hem beviel de everline vliegendeken juist weer heel goed

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:38

Kinke zweet eigenlijk nauwelijks onder de Boett (heb nog nooit een ander merk geprobeerd). Ik heb sinds 2 jaar wel de lichtgrijze variant.
Weten jullie nog een goede suggestie voor mijn PRE watje? Hij wordt panisch van dazen en vorig jaar heb ik hem uit nood een oude Boett aangetrokken maar die is te groot voor hem en bovendien is hij geen held met het aantrekken over zijn hoofd. Het moet dus eigenlijk een 'dichte' of fijnmazige deken zijn met een halsstuk die niet over het hoofd hoeft....bestaat zoiets?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:02

Pony is nu bijna een week over op pavo nature's best.
Maar jeetje hee........

Volgens pavo:
Ze weegt rond de 600 kilo

Bij lichte arbeid hoort ze dan rond de 2,5 kilo p.d. te krijgen.
Anders rond de 2 kilo.

Nou moet madam toch wel nog wat afvallen, dus krijgt ze minder dan wat wordt geadviseerd.
Voor haar ras, bouw en hoogte hoort ze rond de 400/450 kilo te wegen.

Volgens Pavo behoort ze dan bij haar 'eigenlijke' gewicht
met lichte arbeid: 1,5 tot 2 kilo
Basic: 1,5 kilo per dag.

En wat krijgt madam :D
1 kilo per dag, verdeeld over 2 porties per dag, dus in de ochtend halve, en in de avond een halve.

Oftewel ze krijgt het voer van wat een dier van 250 kilo zou krijgen, dat is toch bijna het gewicht van een shetlander?

En wat heb ik gekregen??? Een pony die eindelijk bruist van de energie. Zo futloos als ze altijd is geweest, beetje van dat doordrammerige lopen, niet stil te krijgen, wie kent dat? Beetje naar het chagrijnige toe, alsof ze zichzelf in de weg zat, door moest gaan tot het eind, tot ze er dood bij neervalt.
En nu?
Ze bruist van de 'goeie' energie, ze loopt als een tierelier, is vrolijk, enthousiast, opgewekt en weer levenslustig.

Op 2 handjes per dag doe ik haar echt niet, ook al heeft ze eczeem.

Ze krijgt in de ochtend haar brok, dan flink wat kuil,als dat op is (rond 9 uur) gaat ze naar buiten (weer of geen weer), zodra het donker wordt gaat madam weer naar binnen, staat dan even zonder, in de avond krijgt ze dan opnieuw brok en dan weer flink wat kuil.
Het kuil krijgen ze trouwens in meerdere keren kleinere porties, dus geen hele bult in 1x.

Nou, ik weet niet of ik al die energie nou daadwerkelijk erg vindt of niet.
Zoals ik haar vandaag zag gaan, heerlijk gewoon,zo lekker als ze in d'r vel zit, maar aan de andere kant, krijg je zo'n gevoel alsof ze teveel krijgt.

Overigens zijn die halve kilo's niet continue gelijk, het is altijd wat gokken in zo'n schep.

Iemand advies??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:37

kinke:
gewoon een goede vliegendeken met hals?

die ik dus had van everline is heel goed.
everline by busse:
Afbeelding

hele stevige deken met mooie pasvorm voor wat breed geschouderde dieren.
is wel te koop bij nicky's keet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:39

carol:

denk dat als het van het voer komt dat wel heel drastisch is hoor,na een week zie je doorgaans zulke verschillen niet.
wat voerde je hiervoor dan?
dan zou ze dus al allergisch moeten reageren op de suikers,misschien insulineresistent?

ap krijgt nu ongeveer 1.3 kilo equiral structuurmuesli.
hij gaat er ook op vooruit, schone koker,zachte vacht en verahaart gigantisch( maar dat kan ook wel zo horen)

ap zou eigenlijk ook 2,5 kilo moeten hebben,maar ik geef hem dus minder en vul aan met vitaminepoeder( opkikker krijgt hij nu)

gewoon doorvoeren hoe je nu doet en beetje voorzichtig met het gras doen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:38

:wave:

Ik kwam ff melden dat het met Heaven d'r staart inmiddels een stuk beter gaat! Ik smeer niks meer, kom er niet meer aan en het gaat nu in een gestaag tempo beter! :j Zie hier het verschil binnen een ruime 3 week tijd;

Afbeelding

Wat het geweest is, geen idee, wie weet wel een beest in d'r bilnaat. _O- Denk dat ik er nooit achterkom, in elk geval staat vast dat ze even goed last heeft gehad, maar nu niet meer! :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:58

Hiervoor kreeg ze een mengsel van subli granen/zonder.
Uiteraard zit in de zonder ook dat kalmerende goedje (voor nerveuze paarden).
Maar wat ik weet is dat ze altijd zo deed, niets anders met de mix van subli.

Als het al insuline-resistentie zou zijn, zou ze toch niet zo gigantisch eumh levenslustig zijn?
Heb haar nog nooit zo lekker in d'r vel zien zitten eigenlijk.

En gras? Eumh hier groeit zowat niets haha, en ze gaat ook niet een volle wei in, maar de wei waar het minst op staat en dan met 2 gigantische paarden, die in een kwartier meer naar binnen werken als zij in een half uur.

Edit:
Owja, eerder kreeg ze meer suikers en zetmeel binnen dan nu, dus dan zou dat toch al helemaal niet kunnen?
Misschien is ze aan het afkicken? :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:14

ik heb ap ook een tijd de subli granen gevoerd he?
hij werd daar enorm druk van haha.

bij jou is het nu dus net andersom.

maar een week is echt snel hoor om op voer te reageren.
denk gewoon toeval, of misschien dat ze ergens een tekort aan had wat net in die korte periode opgevuld is?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:20

Sinds ze volledig op pavo over is (eerder subli afbouwend en pavo opbouwend) geef ik haar ook feelgood30 bij.
Ze vind dit verschrikkelijk, maar neemt het wel tot zich.

Ik vind het in ieder geval behoorlijk apart. Ja van de granen werd ze alleen maar chagrijnig druk.
Nu is ze energie bruisend druk hahaha

Het gekke is, is dat ik haar helemaal niet zo ken, en ken haar al grofweg 13 á 14 jaar. Verschillende voeders gehad in al die jaren, en hierop reageert ze zo.

Zou het niet stiekem ook van het weer komen? haha
Nouja, volgens mij heeft ze niets met insuline, want bijbehorende symptomen heeft ze geen last van. Ok, ze is wel wat aan de dikkere kant, maar ondanks dat ze vroeger moddervet was, is ze nog nooit hoefbevangen of wat ook geweest.

Raar hóór, ga er maar vanuit dat het goed is zo. Ik kijk het wel even aan.

P.s. Misschien komt het ook door het stormachtige weer? Reageerde ze nooit op, maar nu misschien dus wel, en dat ze dan dus wat frisser is.
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 27-03-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:21

hopelijk blijft ze zo lekker vrolijk :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 06:30

vandaag ook weer een eczeem-stekers-vrije dag geloof ik als ik de voorspellngen zo eens kijk :=
komende week wordt het erg goed weer, tot donderdag zei pietje? :)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:56

Dat voer is ook iets heel specifieks. Die van mij doen het eigenlijk heel goed op de granenmix van Subli. Lekker fris zonder dat ze het hoofd verliezen zeg maar ;)

Die voeradviezen die zowel Pavo als Subli af geeft, slaan trouwens ec ht nergens op. Als ik dat aan mijn ponies voer, dan heb ik ze in de zomer echt in no time bevangen staan.

Echt belachelijke hoeveelheden. Die van mij krijgen ook lang niet wat er geadviseerd wordt...