[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:25

Ik was 700 euro lichter na de castratie op de kliniek maar ja die van mij bleek een klophengst te zijn dus dat werd een grotere ingreep......

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:25

Bij mij kostte het ongeveer 215 euro, en dit is liggend (compleet verdoofd) op de weide gebeurd.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:44

Mijn jaarling is vandaag gecastreerd, gewoon staand op stal. De rekening moet ik nog krijgen, ben benieuwd...

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:12

onze hengst is woensdag gecastreerd. Gister flink bewegen en vandaag weer. Maar nu is het toch opgezet. Ik kan me voorstellen dat het wat opzet gezien wat ze gedaan hebben. Maar weet ook niet bij hoeveel zwelling ik alarm moet slaan. En aangezien hij nogal groot geschapen is lijkt het ook wel snel dik. Bloos

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:16

Met Furia heb ik dat ook gehad, als je het echt niet vertrouwt naruurlijk altijd da bellen, maar met Furia is het goed verlopen. Belangrijk is wel de temperatuur dan, maar Furia had ook even verhoging. Let gewoon goed op hoe je paard zich voelt, als hij gewoon nog leker vrolijk is, zal t allemaal wel goed zijn Knipoog

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:14

Bedankt voor je reactie madelief88. Ik heb inmiddels al contact op genomen met de dierenarts en die zegt dat ik hem nog meer moet laten lopen en niet zielig moet vinden. Verder is temeratuur opnemen idd ook nog geen slecht idee. Ga ik zometeen meteen maar even doen.... Pling
En hij voelt zich nog wel goed verder, bokken net in de bak, en rennen. Hij ging maar door.... Tong uitsteken
Ik heb hem nu ook buiten laten staan zodat hij meer beweging krijgt.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:23

Mijn jaarling is na de dag na de castratie meteen het land opgegaan. Het is geen dag dik geweest. Denk dat de beweging hem goed gedaan heeft.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:27

Wij proberen hem zo veel mogelijk te laten bewegen en nu staat hij ook dag en nacht buiten in de hoop dat hij meer beweegt. Maar ik vind het wel erg dik worden hoor Scheve mond

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:43

Als het te dik wordt en zijn temperatuur gaat omhoog VA bellen. Dit is mij toen zo verteld dit te doen als dit het geval was.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:45

Mijn dierenarts zei dat het normaal was als het lijkt dat de ballen er nog zitten, door de zwelling. Lachen Dus het ligt er een beetje aan hóe dik het is.
Veel koelen wil ook nog wel eens helpen, die van mij was er met een weekje wel weer door.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:26

Toen mijn shet net gecastreerd was begon het ook op te zwollen. Heb het toen steeds gekoeld en veel met hem gelopen. Dan trekt het vanzelf weer weg Lachen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:45

Ik mocht juist niets doen, ook niet koelen, dus het zal per VA verschillend zijn

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:51

Koelen mocht ik ook niet, dan maak je de wond vochtig en kan het weer opengaan (denk maar aan een snee bij jezelf, als die telkens weer nat word geneest het niet). Toen Furia's koker na 3 weken opeens weer dik werd, heb ik ook gekoeld, maar daardoor geneesde de wond weer minder mooi (vocht/bloed uit de wond), dus stopte ik weer met koelen. Daarna ging het weer snel over, en werd de koker weer normaal.
@Armanda: Is ook handig als je weet wat temperatuur van je paard in normale toestand is, wist ik niet toentertijd. Zijn temperatuur is 1 dag 1,5 graad hoger geweest, maar meestal kan je het gewoon een dag afwachten en als het dna niet erger word, komt het wel goed. Als temperatuur juist blijft stijgen, zou ik er zeker DA bij roepen. Heb idd gehoord dat je er zat paarden zijn die even "tijdelijk weer hun ballen terug hebben", zo dik is de koker dan. Schijnt allemaal wel weer goed te komen Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:57

Boven de 38,5 is koorts en moet je gewoon de VA bellen. Ik moest gelijk na de operatie iedere dag zijn temp meten. Dit heb ik 3 weken gedaan. Bij mijn andere paard gebeurde het ook dat hij even zijn ballen terug had. Zo dik dat het was.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:38

Ja, ben ik met je eens. Zeker voor het onzekere Knipoog
Maar de mijne heeft dus iets boven de 38,5 gehad en eerst maar even aangekeken, aangezien er niets was veranderd aan zn eet-, drink- en gedragspatroon. Is ook allemaal goed gekomen Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:49

Tuurlijk dat speelt ook mee. Hoe gedraagt het dier zich en eet, drinkt en mest hij goed?

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:37

Verder gaat het heel goed met hem. De zwelling lijkt nu ook wel af te zakken. En hij staat nu in het land bij de anderen. Zo komt hij nog meer in beweging.
En idd afspoelen mag ik van mijn dierenarts niet doen.

Valant_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:13

ik had eigenlijk nog een vraag misschien dat iemand me nou het echte antwoord kan vertellen want iedereen zegt wat anders.... die van mij is namelijk vijf en nog hengst, maar nou is hij niet zo groot, hij is maar rond de 1.65 ongeveer maar nou vroeg ik me af of dat ie nou nog een end de hoogte in schiet als ik hem castreer.. ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven?
alvast bedankt!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:51

Er gaan daarover diverse verhalen Valant.

Ik heb mijn hengsten met 2 en 3 1/2 laten ruinen. Mijn ruin van 3 1/2 was 1.67 toen hij werd geholpen en is inmiddels 10 jaar later 1.73.
Ik hoor ook verhalen dat sommige paarden zelfs tot 8 9 jaar kunnen doorgtroeien, met name dan ook in de breedte en een klein beetje in de hoogte. Ik denk dat je geen wonderen moet denken als je hem laat castreren dat hij nog super zal gaan groeien.
Hij is nog jong dus wat cm zal hij nog misschien wel gaan halen.
Wil je hem daarom alleen laten castreren?

Valant_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:23

Mork schreef:
Er gaan daarover diverse verhalen Valant.

Ik heb mijn hengsten met 2 en 3 1/2 laten ruinen. Mijn ruin van 3 1/2 was 1.67 toen hij werd geholpen en is inmiddels 10 jaar later 1.73.
Ik hoor ook verhalen dat sommige paarden zelfs tot 8 9 jaar kunnen doorgtroeien, met name dan ook in de breedte en een klein beetje in de hoogte. Ik denk dat je geen wonderen moet denken als je hem laat castreren dat hij nog super zal gaan groeien.
Hij is nog jong dus wat cm zal hij nog misschien wel gaan halen.
Wil je hem daarom alleen laten castreren?

hoi hoi, dat is wel een van de redenen zeg maar, maar ik merk nu ook in de wedstrjiden op ander terrein dat ie heel erg dwars gaat doen en dat ie niet op de wei kan speelt mee, maar ik zou hem idd ook wel een maatje groter willen zien. en de een zegt dat ik hem dan moet castreren dat ie dan nog een stuk in de hoogte groeit.. maar jij zegt dus dat ie ook nog wel wat groeit ook al is ie hengst maar wordt ie nou nog groter als ik hem nou castreer? bedankt voor je reactie!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:13

Na de castratie is die van mij dus 5 cm gegroeid dus jah hij is gegroeid. En als je paardje toch qua gedrag wat lastiger wordt zou ik hem gewoon laten castreren.

Valant_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:30

ow ok, ja daar heb je gelijk in. dat ga ik ook maar doen....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:51

Ik ben benieuwd!!!!!! Succes!!!!
Voor het paard ook beter als hij hengst af is.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:46

hallo mensen..

ik zit heel erg te twijfelen of ik mijn hengst zal ruinen of verkopen, of toch nog even hengst houden...

het zit zo... het is een 2 jarige shetlanderhengst, en hij heeft eigenlijk echt vreselijk gedrag. er zat toen hij veulen was zo'n lief karakter in, maar nu hij echt hengst word is hij echt vreselijk. hij heeft al zoveel wondjes gemaakt bij een kwpn ruin, en iedereen hier op stal is bang van hem... daarom is mijn vraag aan jullie, zou dit over gaan als ik hem laat castreren?
ik wilde hem eigenlijk voor de hengstenkeuring houden, omdat er een erg goed papiertje bij zit en hij gewoon super mooie gangen heeft enz. maar nu zit ik toch echt te twijfelen of ik hem dus naar de hengstenopfok breng, of verkoop, of ik laat hem castreren... wat denk jullie, zal hij zonder zijn hormoontjes wel lief kunnen worden? we kunnen er nu eigenlijk niks mee...

sorry voor het lange verhaal, maar ik zit hier even mee... ik houdt veel van het beestje, maar nu kan ik echt niks meer met hem, en de paarden die bij hem lopen vinden hem nu ook absoluut niet meer leuk...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:00

Ligt ook wel aan de leeftijd hoor, vaak worden ze later wel weer liever als je maar streng blijft. als ik jou was zou ik het nog even aanzien omdat hij idd wel erg mooi is. met 2,5 is de keuring ook al. maar goed ik zit er ook niet elke dag mee natuurlijk dus is wel makkelijk praten zo. maar als ik zo zijn foto's bekijken denk ik dat hij wel een goede kans maakt.