Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:28

Ireen_ schreef:
Gefeliciteerd, en succes Haha!

Nog een vraagje Bloos Ik weet niet of jullie het weten en of het wel eens is onderzocht, maar ik ben erg benieuwd hoe vaak cushing bij paarden nou eigenlijk voor komt. Op sommige websites wordt gezegd dat het een zeldzame ziekte is, maar dat idee heb ik helemaal niet als ik zo op bokt rond kijk of de veeartsen/hoefsmid er over spreek?

Ja hier was ik ook erg nieuwgierig naar !! Bloos
En hoe oud de jongste en de oudste is op bokt?
Zullen we een rijtje maken van cushing paarden met leeftijd?
-Luna -- 11 jaar

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:42

-Luna -- 11 jaar
-Björk --8 jaar ( merrie) IJslander

Ik denk ras en geslacht misschien ook.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:04

EstherHegt schreef:
-Luna -- 11 jaar (merrie) Haflinger (Luna had wel op haar 6e levensjaar al een krulvacht, maar verder geen klachten)

Ik denk ras en geslacht misschien ook.

aangepast! Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:07

-Luna -- 11 jaar (merrie) Haflinger (Luna had wel op haar 6e levensjaar al een krulvacht, maar verder geen klachten)
-Evita -- 22 jaar (merrie) Haflinger

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:55

[quote="Ireen_"]Zullen we een rijtje maken van cushing paarden met leeftijd?
Willy -24 of 25 jaar (ruin) Gelders

Ik weet wel dat de paarden(rassen) die van zichzelf eigenlijk weinig nodig hebben, dus sober zijn meer kans hebben. Cushings lijkt namelijk ook gerelateerd te zijn aan te zwaar zijn op een bepaalde leeftijd. Gelders, Ijslanders, haflingers maar ook bijvoorbeeld arabieren zijn dus in NL rassen die gevoelig zullen zijn.

Fijn Mexxuna dat Luna al gaat verharen en dat je al een beetje van haar oude zelf terug gaat zien.

Ireen_: langzaam opbouwen is goed. We hebben het met willy per halve week opgebouwd geloof ik en het in 2-en gedeeld zodat de dosis over een dag bijv al wel 0.5 mg is op een gegeven moment maar dat de dosis per keer dan nog een kwart is.
Ik denk dat je bijv ook na een dag of 4 kunt proberen om 2 keer een kwart te geven liefst dus in 2 keer zodat de impact per keer minder heavy is. En dan weer 4 of 5 dagen zelfde dosis en dan weer ophogen. Het ligt er ook aan hoeveel reactie je ziet. Gaat ze slechter eten of is ze een beetje dizzy of chagerijnig? Dan weet je dat je even op die dosis moet blijven om weer te stabiliseren. En geef de pergolide het liefst tijdens of na het eten zodat haar eetlust niet bederfd doordat ze misselijk wordt van de pergolide. Ik denk dat wij er uiteindelijk 3 a 4 weken over gedaan hebben om op 1 mg te komen. Hou je paardje gewoon goed in de gaten, jij kent haar het beste. Veel succes!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:09

Sita- 38 jaar

Hoi,

ik had vorige week verteld dat mijn pony ook Cushing heeft. Maar ook een onsteking en daar krijgt ze anti-biotica voor. Omdat ze wat trilde met de achterhand af en toe krijgt ze eventjes pijnstillers. Daarna gaan we over op medicijnen voor Cushing. Want de vee-arts wil niet alles te gelijk geven aan mijn oude pony. Vandaag krijg ik ook de uitslag van het lab te horen.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:11

Sita-38 jaar merrie Welsh

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:39

Luna gaat écht heel erg goed, het rijden gaat lekker.. we doen rustig aan.. paar rondjes stap, paar rondjes draf en 1 rondje galop.
Wendingen, en oefeningen doe ik nog niet, omdat ik wel merk dat ze spierpijn heeft af en toe.. dus het is wat recht uit rijden en af en toe een volte.
Maar het begin is er!
Een paar weken terug kon ze niet eens aandraven, omdat ze zo moe was....

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:32

Major-22 jaar- Engels Volbloed. Ik vermoed dat hij het al minstens 3 jaar heeft.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:35

-Evita -- 22 jaar (merrie) Haflinger[/quote]
-Major-22 jaar- Engels Volbloed. Ik vermoed dat hij het al minstens 3 jaar heeft.
-Sita-38 jaar- merrie -Welsh

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:37

Citaat:
-Luna -- 11 jaar (merrie) Haflinger
-Björk ----8 jaar ( merrie) IJslander
-Willy ---24 of 25 jaar (ruin) Gelders
-Sita----38 jaar merrie Welsh
-Major---22 jaar- Engels Volbloed.

Ik heb rijtje even bij gewerkt voor het overzicht

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:39

Sorry Mexxuna we waren tegelijk aan het bijwerken Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:26

EstherHegt schreef:
Sorry Mexxuna we waren tegelijk aan het bijwerken Knipoog

hahahahahaha Haha! Haha! Haha! Haha!

Wat vinden jullie van mijn nieuwe liefde:

Afbeelding

Ik heb mezelf even verwend.. vond dat ik het wel verdiend had! Knipoog
(alweer verdiend... Clown )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:22

Mexxuna schreef:

-Major-22 jaar- Engels Volbloed. Ik vermoed dat hij het al minstens 3 jaar heeft.
-Sita-38 jaar- merrie -Welsh
-Rava--15jaar (merrie) Volbloed arabier[/quote]

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:28

- Onne -21 jaar ( tweezijdig ) fries

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:35

- Björk ----8 jaar ( merrie) IJslander
- Luna -- 11 jaar (merrie) Haflinger
- Rava -- 15 jaar (merrie) volbloed Arabier
- Onne -- 21 jaar (tweezijdig) Fries
- Major -- 22 jaar (ruin) Engels Volbloed
- Evita -- 22 jaar (merrie) Haflinger
- Willy ---24 of 25 jaar (ruin) Gelders
- Sita----38 jaar (merrie) Welsh

Nog maar even netjes op leeftijd geordend en iedereen erbij, want elke keer valt er wel iemand buiten het lijstje Knipoog

Mexxuna wat een geweldig nieuws van Luna! Ik zei het al he? Over een tijdje herken je haar niet meer terug! Gaat het met Rava ook nog goed rumay??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:41

onne schreef:
- Onne -21 jaar ( tweezijdig ) fries

Onne, misschien een domme vraag van me, maar wat bedoel je met tweezijdig Fries, beide ouders Fries of ook zoals bij Björk een niet ontwikkeld en inaktief geslacht-apparaat ( helemaal zeker is dit nog niet hoor, in voorjaar wordt dit verder onderzocht) en kijken we verder naar de geslachtshormonen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:01

Met Rava gaat het nog steeds goed Haha! afgelopen zaterdag was de hoefsmid geweest en hij was zeer tevreden.
Hoop dat het nu beter weer gaat worden kan ik weer gaan wandelen op de weg met haar, dit opbouwen en dan weer grondwerk gaan doen voor ik er weer op ga, niet dat ze uit haar dak gaat ofzo maar puur om de spieren weer sterker te maken.
Jullie hadden het over onregelmatig in draf he, ik heb eens zitten denken maar vorig jaar was ze wat slap in haar achterbenen en omdat ik weer meer ging rijden en grondwerk doen ging dit weer beter, echt onregelmatig was ze niet maar gewoon niet sterk. De afgelopen periode vond ik af en toe dat ze atacktisch ( of hoe je dit ook schrijft) was in de achterbenen, de hoefsmid gaf aan dat al haar spieren weg waren en ze dus slap was waardoor ze een beetje raar liep. Volgens hem iets wat veel voorkomt bij paarden die op de een of andere manier zich slecht hebben gevoeld, helaas zien veel paarden eigenaren dit niet en gaan gewoon weer volop aan het werk na ziekte waardoor soort spierverzuring/maandagziekte/spierbevangenheid optreed. Oftewel hij waarschuwde me rustig aan te beginnen en op te bouwen.
Zowiezo nooit slecht!
Ik ben blij te lezen dat het met andere paarden ook beter gaat en dat we elkaar op deze manier kunnen helpen puur door naar elkaar te luisteren en advies te geven zonder jullie had ik geen geloof meer gehad in een goede afloop.
BEDANKT ALLEMAAL. OK dan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:34

Graag gedaan Rumay en nu maar lekker verder weer opbouwen, rustig aan inderdaad dat is altijd goed!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:23

Mexxuna, wat een mooi hoofdstel Cool

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:17

Wat fijn dat het met Rava en Luna zo goed gaat! OK dan!

Ik ben ook ontzettend blij met dit topic, het is fijn om die herkenning te lezen!

Evita heeft sinds deze week ook ineens een soort opleving. Ze is ontzettend vrolijk, bokt en springt wat af aan de longe en haar ogen staan alerter. De bulten boven haar ogen lijken ook minder te worden en ze komt eindelijk aan! En ik ben nog niet eens aan de pergolide begonnen.. (het komt via de post, maar lag gisteren en vandaag nog niet in de bus.. ik hoop morgen)
Misschien dat de provarium breeding zijn werk gaat doen, dat krijgt ze nu ca 2 maanden dus het zou best kunnen. Of ze heeft gewoon een paar dagen lekker de lente in haar bol Knipoog Hoe dan ook, ik ben blij dat ze zo vrolijk is Haha!

Wat voeren jullie eigenlijk aan brok/muesli? Evita krijgt pavo nature's best, maar ik betwijfel of ze daar voldoende uit haalt aangezien ze zo dun is geweest afgelopen winter. Ik heb advies gevraagd bij Marstall, omdat ik wilde overstappen op marstall vito. Dit was de reactie op mijn mail;

Marstall Vito lijkt het aangewezen voer, echter is het zo dat paarden van Vito eerder afvallen dan aankomen. Tot 450 gram per 100 kilo lichaamsgewicht kun je hiervan voeren.

Ik adviseer om maximaal 8 weken Vito te voeren en dan 50% van het rantsoen te vervangen door Marstall Senior Plus. De onsloten granen zijn over het algemeen zo goed in de dunne darm verteerbaar dat het geen problemen zal geven.

In Marstall Senior Plus zit wel mais en melasse (2%), wat denken jullie.. zou dat kwaad kunnen? Verder lijkt het me wel geschikt voer voor Evita. http://www.marstall.nl/pdf/SeniorPlus.pdf

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:38

k weet niet welk merk brok Major krijgt, ik geloof dat dat van Tijssen is. Maar het wordt gewoon standaart gelevert op de manege in een silo.
Hij krijgt geen muslie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:04

Luna krijgt basisbrok van Pavo, omdat ze toch wel arbeid verricht, en ik wil dat ze nog ergens energie uit kan halen.
Muesli geef ik haar niet, ivm met suikers.
Ik ben heel erg streng na haar bevangenheid, een snoepje op zijn tijd kan nét.. want ik ben zo bang dat het nog een keer gebeurd.
Mexx (mijn 3 jarige ) krijgt speciaal voer voor hete paarden, dat heeft een heel laag eiwit/suiker/energie gehalte... misschien is dat ook wel goed voor Cushing/bevangen paarden, cavalor pianissimo.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:00

Ik zal het rijtje ook nog even aanvullen Knipoog

- Björk ----8 jaar ( merrie) IJslander
- Luna ----11 jaar (merrie) Haflinger
- Rava ---15 jaar (merrie) volbloed Arabier
- Ivanka -17 jaar (merrie) Gelders
- Onne ---21 jaar (tweezijdig) Fries
- Major -- 22 jaar (ruin) Engels Volbloed
- Evita -- 22 jaar (merrie) Haflinger
- Willy ---24 of 25 jaar (ruin) Gelders
- Sita----38 jaar (merrie) Welsh

Met Ivanka gaat het super! Ze gaat echt als een trein, ze is in de rui ( Go jij! Go jij! ), ze is weer mooi op gewicht, spieren komen langzaamaan weer terug en we zijn weer bezig met lessen en gaat gewoon hartstikke goed Lachen .
Foto met mijn telefoon gemaakt, niet erg duidelijk, maar wel goed zichtbaar dat ze weer netjes op gewicht is Lachen.
Afbeelding
Wel wat anders dan 3 maanden geleden Knipoog http://i183.photobucket.com/albums/x8/T ... _A0148.jpg

Hier zie je dat ze al wat begint te verharen, voor op de borst:
Afbeelding

Kortom, hier is een baasje heel tevreden Lachen .

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:13

Jee, zeg, zij ziet er goed uit! Super OK dan!