[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:38

ellepel:

gewoon zelf op en wondje bij jou smeren of op je lippen en voelen of het erg brandt ofzo...als test..


wat zijn de uren die jullie gebruiken voor het binnen en buitennemen van de paarden? ikga ook volgens dit systeem werken denk ik...


brandnetel heb ik ook al geprobeerd, zonder succes helaas


@kvika: mijn paard staat nooit met deken aan, ook niet in de winter. hij staat 24/24 buiten in een dikke teddyvacht.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:54

Ik heb gister een van de eczemers de deken weer opgedaan. De andere merrie is een twijfelgeval of ze nu wel of geen eczeem heeft, maar zij heeft tot nu toe og helemaal niet geschuurd.

ellepel

Berichten: 47529
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:56

ik weet dat azijn prikt op open plekjes, wij smeerden vroeger wel de paardenstaarten ermee in tegen het schuren dat hielp trouwens wel en ze krijgen er een hele zachte staart van,maar idd dus niet op open wondjes gaan smeren, dat prikt

dit jaar heb ik van de ruitersportzaak summerwash, vorig jaar al een paar keer geprobeerd,maar toen was het schuren zowiezo al afglopen dus geen idee of t heeft gewerkt.

t maakt de staart een beetje vettig en heb t idee dat t wel wat doet, maar ja..is nog afwachten, appie schuurt in elk geval nog niet..die komt daar vaak pas later mee

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:06

Ik ga vandaag de manen en staart behandelen met een shampoo van de paardendrogist, ik ben de naam vergeten, maar het is een soort koolterrshampoo geloof ik. Haalt de schilfers uit de manen en verzacht de huid.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:40

Ik gebruik echt alleen de möskitozon. Het hele pakket is me te duur en te bewerkelijk, maar zo werkt het voor mijn paarden iig ook al prima.
Ze staan daarnaast wel gewoon onder een deken omdat ik op een hele ongelukkige plek sta. Er is een paddenpoel vlakbij en we staan langs een bosrand. Ikzelf heb ook een petje op als ik rond de schermer naar de paarden ga want zelfs ik word dan lekgestoken.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:38

Nou, mijn paard stond zondag even 2 uur zonder deken op stal... kom ik terug, heeft hij flink staan schuren op zijn staart

Ik kan mijn paard niet 's nachts binnen gaan zetten, en ik vind het ook niks om hem 24/7 met een deken te laten staan. Ik wil nu graag een zalf/lotion kopen die jeukstillend is... Ik denk dat ik een gel van Cojosol ga proberen, dat wordt hier in de buurt verkocht. En anders ga ik voor de moskitozon...

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:11

Klaar staat nog steeds helemaal bloot. Nog geen geschuur. Zondag heb ik heb zomerdeken pas afgedaan. Nou wil ik haar nog 2 weken zonder deken hebben lopen. Hopelijk gaat het goed!

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:49

Bij mijn vorige verzorgpaard gebruikten ze een middeltje van azijn en water verdund, gewoon meerdere keren per week op de staartwortel en manen, nooit geschuur. En niet teveel eiwitten geven, door veel gras in 1 keer ofzo, en minderen aan krachtvoer als ze op de wei gaan. Een teveel aan eiwitten veroorzaakt zeker ook jeuk en irritaties.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:12

Het zijn niet de eiwitten maar de suikers waar ze allegische voor zijn en/of jeuk vzn krijgen.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:35

zo ook de fructanen in het gras...

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:42

Wij hebben een volle wei en Evita staat nu in de paddock... nog geen geschuur. Hoe kan ik het het beste aanpakken als ze dadelijk de wei opgaat? Ik weet opbouwen en stukken afzetten ivm bevangenheid maar wat is het maximale per dag om uit de zomerexceem gevarenzone te blijven? Ze krijgt nog geen kg biks want is een snel te dikke anda die nog niet is ingereden. Vorig jaar in bosrijke omgeving veel geschuur, nu wel jeuk maar volgens mij geen zomerexceem... denk gewoon van de rui. Ze staat nu in de wind zonder veel bomen in de omgeving. De wei is bewust niet bemest maar wel heel groen.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 00:06

Vorig jaar heeft mijn paard ook behoorlijk geschuurd en ik heb nu een bucas buzz-off gekocht. Ik wilde 'm vandaag voor het eerst proberen, maar hij nog maar 3 en staat samen met een 4-jarige in de paddock en die beet er dus binnen 5 minuten een gat in!. Ik had juist gehoord dat deze dekens zo sterk zijn..Hoe doen jullie dit? En is de pagony of de boett beter bestand tegen jonge paarden?

ellepel

Berichten: 47529
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:31

ik denk dat geen enkele deken bestand is tegen jonge paarden die erin bijten..
misschien er iets op smeren wat vies smaakt?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:29

ellepel schreef:
ik denk dat geen enkele deken bestand is tegen jonge paarden die erin bijten..
misschien er iets op smeren wat vies smaakt?

Dat is de reden waarvoor ik nog 1 x wil proberen om mijn paard zonder deken in een boomloze wei te zetten waar ik nog nooit eczeemgevallen heb gezien (vol in de wind, die aardig waait 15 km van de kust). Hij is 4-jaar, zeer speels, en gaat de wei om in een grote groep met ondermeer nog een 4-jarige zeer speelse ruin...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:22

Sikiley heeft eens in een groep gestaan waarin ze niet echt bovenin de rangorde stond, de deken (boett) werd toen ook elke keer gesloopt...
Ik denk dat er niet veel aan te doen is... ik had standaard naald en draad in de poetsbak en voordat ik ging rijden werd er eerst gerepareerd

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:45

Gisteren had EVita haar staart geschuurd...
tot dusver staat ze zonder deken en hoop echt het zo te kunnen houden.
Weer spulletje opgesmeerd en nu hopen dat het werkt....
Vandaag is een mooie testdag.. lekker warm
Heeft ze wel geschuurs vanavond dan maar weer deken op....
Weet iemand of er alleen een anti exzeem staartbeschermer bestaat voor in de wei?

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:59

Volgens mij niet. Boett heeft sinds vorig jaar wel een hals-/staartdeken met een verbinding over de rug. Kijk anders eens op ijslandershop.nl

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:46

atreyuevita schreef:
Weet iemand of er alleen een anti exzeem staartbeschermer bestaat voor in de wei?

Had ik ook aan zitten denken, aan een deken begin ik liever niet, maar een staartbeschermer zou wel interessant zijn.

ellepel

Berichten: 47529
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:15

waar ik ontzettend mee zit is die gekke buikflap op alle dekens, ik heb een oude boett gisteren uitgebreid gepast en bekeken.

ap heeft er mee in de wei rondgelopen,maar t past toch niet..
die buikflap zit bij hem zo breed dat als hij plassen wil dit dus gewoon niet kan hahhaha anders plast hij in die buikflap.


ga nu dus toch maar kijken naar een gewone normale vliegendeken met hals..

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:20

Je kunt die buikflap zelf misschien inkorten en anders smaller omdoen. Over de rug lopen van die lussen waar de banden doorheen kunnen, je kunt ook bv de eerste en derde lus kiezen ipv de vierde of vijfde lus. Of je laat hem weg, dat kan natuurlijk ook

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:28

atreyuevita; Ik zou je paard toch iets van biks of granen voeren. In de zomer zijn ze als ware toch altijd ziek. Lichaam heeft veel nodig om al die gifstoffen af te voeren. Ik zou ze toch elke dag iets van granen voeren.
Misschien is Pavo summer fit wel iets voor jou. Daar zitten alle vitamine's in, maar geen eiwitten en energie.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:01

Mijn pony staat ongeveer al 2-3 weken onder de boett deken. En het werkt echt HEEL goed. Vorig jaar is de ellende begonnen, en nu had ze gister even jeuk. Verder is haar manenkam niet meer opgezet en heeft ze ook geen last van de warmte onder de deken.

ellepel

Berichten: 47529
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:26

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe al die paarden van jullie eruit zien zo onder hun boett..

fotootje?

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:32

@steffie89 Evita krijgt zéker biks (iets minder dan een kilo) want ze is nog flink in de groei. Goed idee van de Pavo Summerfit!
Nu krijgt ze Havens basis sportbrok.
Waar ik echter bang voor ben is dat ze dadelijk meer gaat schuren als ze op de wei gaat (ivm eitwitten in het gras). Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Zou het jammer vinden als ze niet ken genieten van de grassprietjes.

ellepel

Berichten: 47529
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:37

die havens basis sportbrok krijgt ap ook.
elke dag een halve schep
ik moet wel zeggen dat hij het op dit voer zowiezo al erg goed doet.

maar is t geen idee dan om gewoon een goedkope zomerdeken of vliegendeken met staartflap op te leggen?
eventueel van een oude deken zelf de flap eraf halen en die eraan te zetten?