Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hann

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:33

Maar mijn ervaring is dat ze ook van goed bemeste grond houden. In de goed bemeste koeienweien hier in de buurt groeit het ook. Een wei die zelfs teveel mest had gehad en er wat geel van was had toch even later JKK. En voor een paardenwei willen we liever niet teveel mest. Op het andere JKK forum had ik ook al aangeven dat ik meer denk dat ze niet van kalk houden en dat dus kalk strooien meer effect heeft. Wij gaan binnenkort in ieder geval met kalk aan de gang.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:36

wij hebben het dit jaar laten spuiten door een loonwerkbedrijf. daarna moest ik het er dus nog met de hark uithalen en daar ben ik nu nog mee bezig omdat ik er dus een lichte vergiftiging aan over gehouden heb en ik dus tijdelijk niets met JKK mocht doen. en we 5 hectare weiland hebben... in een van de weilanden komen er weer rozetjes op. en dat is eigenlijk de wei voor in de winter. Volgend jaar word er weer gespoten, en dan na 3 weken weer, in het najaar word alles omgeploegd, en bemest.
oja, dit jaar word ook een gedeelte bemest, want ze zeggen dat het op schale gronden groeit, dus flink stront erop en kijken of het inderdaad het geval is volgend jaar in die wei. totdat die mest weg is kunnen ze op de andere wei of tijdelijk in het pension[list=]
Nou moet ik ook bekennen dat er lang niks aan gedaan is, omdat de dieren van mn pa op de hei lopen en die andere weilanden voor de ganzen werden gebruikt, ja, totdat dochter paarden gaat houden... maar het is dus echt rotspul!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:44

mexxelan schreef:
wij hebben het dit jaar laten spuiten door een loonwerkbedrijf. daarna moest ik het er dus nog met de hark uithalen en daar ben ik nu nog mee bezig omdat ik er dus een lichte vergiftiging aan over gehouden heb en ik dus tijdelijk niets met JKK mocht doen. en we 5 hectare weiland hebben...

jeetje dat klinkt ernstig, wat voor verschijnselen had je en ben je er weer helemaal bovenop? Voorzichtig hoor!!!!!!!!!

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:07

koorts, pijnlijke handen en kreeg mn vingers niet echt helemaal recht, hartkloppingen, sloomheid, ben er nu weer bovenop, soms wel nog last van hartkloppingen, maar dat word minder. En dan te bedenken dat er waarschijnlijk 1 of 2 blaadjes van die troep in mn hndschoen gezeten hebben wat ik dus niet meteen door had!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:10

Maar kwamen die verschijnselen van het JKK of van het vergif? Dat is meestal ook geen lekker spul!

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:54

de dokter zei van het kruid. de planten hadden al een tijd gestaan voordat ze afgemaaid werden, en ze weggeharkt moesten worden.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:04

ik heb er ook erg veel over gehoord,
ik ga zometeen toch naar de manege kan ik meteen wel een papiertje ophangen!!
ik ga er meteen ff een zoeken!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:07

het is ook dodelijk voor schapen, koeien konijnen en nog veel meer denk ik!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:13

we zijn ook hantekeningen aan het verzamelen, inmiddels heben we er ong. 400
ik hoop dat het er 500 of 600 wordt!!
de kanten van het kanaal staat ook vol met die rotzooi!

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:29

Hè harstikke goed, dat je handtekeningen verzameld, maar kunnen deze mensen niet beter de petitie gaan tekenen? Want samen staan we sterker!!!

Groetjes Collane.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:40

@ mexxelan
Wat erg dat je zelf ook met vergiftiging te maken hebt gehad. Ik kom nog steeds mensen tegen die er van overtuigd zijn dat je het gewoon aan kunt raken/plukken en vinden mijn reactie dan ook overdreven. Als ik jou verhaal hoor dan zijn mijn waarschuwingen aan die mensen dus niet overdreven. Er zijn ook kinderen die het plukken. Wel gelukkig dat je huisarts inziet dat het door JKK komt. Mischien wil hij hier als huisarts eens iets over schrijven. Een reactie van een huisarts wordt toch altijd serieuzer genomen. Ik hoop dat je je snel weer beter voelt en kijk maar goed uit. Je ziet maar weer dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:42

Je Mexxelan, dat is niet niks...het is echt een bende dat kruid....

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:57

hey
bij ons staan de weides ook vol Nu heb ik gehoord dat het hooi dat momenteel gegeven wordt, van deze weides komt... Wat dus zo goed als zeker is, dat er JKK zit in het hooi dat mijn paard krijgt
Kan ik weigeren dat mijn paard dit hooi krijgt? Ik wil niet dat hij eraan sterft...
En ik wist trouwens ook niet dat het zo giftig is, dat je het niet met je handen mag aanraken Ik heb al een hele hoop uit de weide geplukt...

Hier in onze gemeente gaan ze er waarschijnlijk wel iets aan doen. Hopelijk vergeten ze het niet tegen volgend voorjaar...
xxx

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 23:15

Tuurlijk kan je weigeren dat hij dit hooi krijgt!! Maar dan heb je weer het volgende probleem dat je zelf je hooi moet gaan regelen en hoe weet je zeker dat dit JKK vrij is?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 23:27

Mja, als het echt moet, haal ik wel pakken voordroog bij de plaatselijke boerenbond. Wel heel duur, maar als het moet, moet het he.
Ik ga morgenochtend praten met de staleigenaar om zekerheid te hebben of er al dan niet kans is op JKK in het hooi. Zo ja, wil ik niet dat mijn paard dit nog krijgt...
xxx

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 00:38

ps: hier is het vandaag op de regionale televisie geweest...
Ze zouden volgend jaar het kruid willen verdelgen in de bermen enzo
xxx

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 07:53

In de hoefslag staat er ook een stukje over. Ik wist niet dat het al in veel landen verplicht is om het van je grond te verwijderen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:52

Wat er bij ons staat is dus geen JKK maar een ander soort kruiskruid (ben de naam alweer vergeten ) Wel giftig maar iets minder dan JKK. JKK komt hier in de polder niet voor omdat het alleen op meer zanderige grond groeit. In de vakantieweide waar ik mijn paard vanochtend heen heb gebracht stond ook wat van dat kruiskruid, maar voor de zekerheid zouden ze dat er nog uittrekken. In de gewone grote wei staat niks gelukkig, in de berm staat wel behoorlijk wat...

-Edit- Even gegoogled, denk dat het waterkruiskruid is, omdat dat op natte graslanden voorkomt..

Liekje1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:59

Als je actie wilt ondernemen tegen JJK, doe dan mee aan de petitie aan de overheid. Hopelijk wordt er dan vanuit Den Haag ook iets ondernomen. Kijk hiervoor op: http://kruiskruid.petities.nl/
Ik heb helaas geconstateerd dat het zelfs in noord Groningen al in de bermen staat. In de weilanden doen mensen er zelf wel iets aan, maar de gemeenten zijn niet altijd even vlug met weghalen, waardoor het zaad zich weer verspreid.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:03

Op www.kruiskruidforum.nl worden steeds de nieuwste feiten, persberichten, onderzoeken ed. gezet. Uit 1 van deze blijkt dat de dieren er in de wei wel degelijk van eten. Opletten dus en onderteken de petitie!!!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:53

Vanmorgen de resten van een plant in een stal gevonden!! Ben ik absoluut niet blij mee...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:14

KimS schreef:
Mja, als het echt moet, haal ik wel pakken voordroog bij de plaatselijke boerenbond. Wel heel duur, maar als het moet, moet het he.
xxx

Je moet dan natuurlijk wel zeker weten dat dat voordroog geen JKK bevat............Ik voorzie een groeiende markt voor al dat dure ruwvoer, zoals Alpenhooi in briketjes en dat soort dingen. Jammer hoor, terwijl er - noodgedwongen - in Nederland steeds meer hooi moet worden afgevoerd vanwege het JKK dat er in zit.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:31

ja, ik heb het als kind ook gewoon geplukt, en voor zover ik weet geen last van gehad, dit keer dus wel ,maar ja ik was ook lekker fanatiek bezig voor mijn paardjes!
Ik ben voor zover nu weer beter.
heb de petitie getekend, en die brief van internet gehaald, en door mensen laten tekenen, gedeelte van mn familie, (rest moet nog) en 2 pensions heb ik al laten tekenen, maar k ben nog niet klaar! die brieven met handtekeningen, doe ik in dikke envelop, en stuur ik de hele lijst aan adressen af die op de site stonden, incl de eigen gemeente! (bedrijf van mn pa "sponsort"de postzegels...

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:32

trouwens, bij de paardendrogist heb je ook van die brickets, 2,25 per "broodje"

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:49

Heb die al eens geprobeerd, maar snap de precieze bedoeling ervan niet echt. Moet je die brik gewoon in stal of voerbak leggen, of eerst nog helemaal uit elkaar frutselen?? Ik gaf iedere keer maar een klein stukje en dat was een werk!!