[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:34

Hoi!

Mijn verzorg paard heeft ook last van het headshake syndrome! Zij heeft er alleen last van in de zomermaamden, ze heeft zonnen allergie en hooikoorts enz.
Zij heeft er vooral last van als je met haar buiten rijd, dus in de zomermaanden moet wij eigelijk altijd met haar in de binnenbak rijden!! We gaan dan nog wel met haar naar buiten maar dan doen we zo'n zonnenkap op,, (weet niet zo goed hoe je zo'n ding noemt) Ze heeft er dan nog wel steeds last van maar we geven haar dan alrijd maar een beetje lange teugel,, ze heeft er het meeste last van in de draf en in de galop!! Ook heeft ze dan altijd last van ontstoken ogen. Meestal als we een poos hebben gereden word het wel minder, maar helemaal weg is het nooit! We hebben ooit eens medicijnen gebruikt dit hielp erg goed alleen de bijwerkingen waren niet zo fijn, je paard kan er namelijk koliek van krijgen en dit gebeurde ook bij haar. Dus zijn we met die medicijnen maar gestopt. Nu rijden we eigelijk alleen in de wintermaaden wedstrijd met haar, ik heb wel eens gehad dat ik de zomer wedstrijd met haar reed, omdat in het begin nog wel eens zo was als je heel goed had losgereden dat het dan bijna of zelfs helemaal weg was! Alleen niet altijd was dit het geval en dan hoor je dat er gewoon achter je rug om word gezegd, oh kijk dat meisje!! Moet je kijken, dat paard komt ook steeds vet tegen de hand, zij kan echt niet rijden, blablabla!! Dus ik a=dan maar elke keer uit leggen aan mensen wat er precies aan de hand is en dan snappen ze het gelukkig wel. Nu zou ik het niet eens meer proberen en hou ik het gewoon lekker bij de winter maanden, je doet je paard er tenslotte ook geen plezier mee!! ( nu heb ik al een poos niet meer gereden wegens een operatie, en mag ik pas weer beginnen over een paar maanden dus starten komt er voorlopig toch niet van...)
WAt ik wel nog wil proberen om van die kraaltjes voor dr neus te hangen, misschien helpt dat iets. Want ik ga namelijk deze zomer met mijn vriendin en de paarden op vakantie en ik zou het dan best fijn vinden( voor haar en ook wel voor mij een beetje ) Dat ze er dan minder last van heeft. Ten slotte willen we dan wel elke dag lekker naar buiten!!

Nou dit was mijn verhaal dan

Vind het zo leuk dat hier een topic over is, dus ik dacht dan zal ik mijn verhaal er ook maar even bij zetten!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:40

heel herkenbaar, ik rijd in de zomermaanden soms ook veel minder, en inderdaad met een lang teugeltje..

de kraaltjes heb ik nooit geproberd, misschien dat ik het deze zomer ook wel es doe, puur om te zien of t ook helpt,

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:56

Ik heb ook een headshaker helaas. Ik heb het idee dat het met name stress gerelateerd is (stress in de ruimste zin van het woord, ik reken spierpijn ook als stress). Ben al 7 maanden aan het knoeien en kom maar heel weinig verder. Het enige wat enigzins lijkt te helpen waren mijn lessen bij Antoine de Both. Als hij goed recht is schudt hij niet. Het is alleen wel heel lastig om hem recht te maken want als hij schudt trekt hij constant de teugels uit mijn handen.

Voor de duidelijkheid, hij schudt ook in de wei, op stal etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:55

moeilijk dan om niet terug te gaan trekken en je geduld te verliezen vind ik...
had in het begin namelijk wel die neiging, maar t dier kan er helemaal niks aan doen..

de jouwe schud dus altijd, ook in de winter?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:33

Ja, het is soms echt heel moeilijk om geduldig te blijven. Laatst was hij met het zadelen al zo aan het schudden dat hij mij vol op mijn jukbeen raakte met zijn neus. Dat doet dus pijn. Ik moet dan heel geduldig blijven want van boos worden gaat hij alleen maar meer schudden. Al met al is je humeur dan al niet top als je op je paard stapt, probeer dan maar eens kalm te blijven als hij ieder rondtje de teugels uit je handen trekt. Kan je vertellen dat ik regelmatig totaal gefrusteerd na 10 minuten afstap en hem maar weer op stal zet. Ik weet dat mijn paard het echt niet expres doet en dan het voor hem het aller zieligst is maar ja, ik ben ook maar een mens en ik vind het soms echt heeeel moeilijk om geduldig te blijven.... En ook al scheld, trek, sla en schop ik hem niet, van binnen ben ik boos en dat voelt hij natuurlijk donders goed aan.

Ja, hij schudt ook in de winter. Er is echt geen peil op te trekken, de dagen verschillen qua temperatuur, licht, wind etc. Daarom denk ik eigenlijk dat het met name door stress komt en niet zo zeer door een allergie. Al zou het best begonnen kunnen zijn met een allergie en is het schudden nu een manier van stress uiten geworden.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:36

zo, dat klinkt behoorlijk ernstig! vervelend hoor, als je er niks aan kunt doen. en je geduld wordt nog weleens op de proef gesteld ja...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:40

Zeer herkenbaar IR111

Andor schudt ook altijd en overal. Ik word er gek van!
Doordat hij zo´n jeuk heeft , probeert hij ook overal zijn neus aan af te vegen. Bij voorkeur aan de beugels, maar ook aan bomen, de billen van een ander paard.

Het rechtrichten heeft het meeste effect. Maar ja, ik rij graag trektochten en moet daar dus ook wel wat voor trainen, anders halen we het niet.

Maar ja, zie je het al voor je? Je paard de "andere " kant opduwen dan zijn makkelijke kant. Als ik dat doe in het bos, staan we zo tegen een boom aan.
Hij schudt zich dus gek onderweg. Ik probeer alleen maar zo stil mogelijk te zitten.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:49

Rhody doet dat precies zoals Andor, ook echt OVERAL aan willen schuren. Varierend van boom tot eigen voorbenen tot desnoods de persoon waarmee ik buitenrij.

De manier van rijden volgens het systeem van Antoine de Both geeft wel manieren om buiten ook mijn paard beter te recht te kunnen richten (door bijvoorbeeld slingerlijntjes te rijden en contrastelling te vragen). Maar het lukt me niet altijd.

Antheman, rij jij gewoon door als je paard zo schudt?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:10

Ik rij door ja.

Heb je evt tips voor me om buiten de oefeningen te doen?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:14

Als ik doorrij gaat hij alleen maar erger schudden totdat hij zichzelf (en mij erbij) helemaal gek maakt. Uiteindelijk gaat hij een soort van 'hippen' omdat hij al lopende probeert zijn neus tegen zijn voorbenen te schuren ofzo.

Ik zal je een pb sturen Antheman met tips om je paard recht te richten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:15

doe mij die pb dan ook!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:25

Andor schudt altijd, dus ik rij door. Anders kan ik hem in de wei zetten.

Ik zie met plezier je PB tegemoed!!!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:31

Antheman schreef:
Andor schudt altijd, dus ik rij door. Anders kan ik hem in de wei zetten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook serieus overweeg te doen met mijn paard. Ik ben nog niet zover dat ik 'op wil geven' maar als het niet beter wordt komt er een moment dat ik er mee stop. Omdat hij verder gezond is zal ik dan plek zoeken waar tegen een normale prijs gewoon van zijn pre pensioen mag genieten.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:57

Andor wordt 7... dat doe ik hem niet aan. En mezelf ook niet. Hij is zoooooo scheef ,dat we dat eruit moeten trainen. Naast behandeling voor zijn hooikoorts.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:16

Tja, Rhody wordt 8 dit jaar dus het is ook niet wat ik voor ogen had. Ik vind het allemaal erg moeilijk, om te besluiten wat wijsheid is.

Ik denk overigens wel dat ik op het goede spoor zit dat door de scheefheid te corrigeren het schudden minder zal worden. Ik heb het levende bewijs gehad toen mijn paard bij Antoine de Both was.

Die scheefheid heb ik achteraf gezien zelf ook in de hand gewerkt. Ik heb vaak last van mijn rug, ben niet iemand die snel naar de dokter rent dus dit speelt al een tijdje. Vorige week toch maar eens gegaan en het blijkt dat ik zelf ook zo scheef als de toren van Pisa ben! Bepaalde oefeningen kan ik rechts maar 10% van wat ik links kan. Beetje naief van mezelf om te denken dat als ik zo scheef ben dat ik dan mijn paard recht kan rijden...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:19

Ir111 schreef:
Tja, Rhody wordt 8 dit jaar dus het is ook niet wat ik voor ogen had. Ik vind het allemaal erg moeilijk, om te besluiten wat wijsheid is.

Ik denk overigens wel dat ik op het goede spoor zit dat door de scheefheid te corrigeren het schudden minder zal worden. Ik heb het levende bewijs gehad toen mijn paard bij Antoine de Both was.

Die scheefheid heb ik achteraf gezien zelf ook in de hand gewerkt. Ik heb vaak last van mijn rug, ben niet iemand die snel naar de dokter rent dus dit speelt al een tijdje. Vorige week toch maar eens gegaan en het blijkt dat ik zelf ook zo scheef als de toren van Pisa ben! Bepaalde oefeningen kan ik rechts maar 10% van wat ik links kan. Beetje naief van mezelf om te denken dat als ik zo scheef ben dat ik dan mijn paard recht kan rijden...

Ik denk wel dat dat kan, als je maar onder goede begeleiding staat! Want een anderziet toch meer dan jij alleen!

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:38

Ir111 schreef:

Hier herken ik heel veel in.
Heb zelf ook een wat scheve rug.
Heb ook een keer bij A d B les gereden.
Hij kreeg haar aardig aan het lopen.
Maarja....het is erg duur en ik heb geen trailer om steeds naar Elst te kunnen.
Ze heeft ook Kissing spines in haar rug.
Ex renpaard dat op 2 jarige leeftijd al is ingebroken, daarna nog een behoorlijk ongeluk in de military dus dat wil wel!
Het headshaken is voornamelijk in de zomer en zon maanden.
Ik heb nu al een poos niet mer op haar gereden door ziekte van mezelf.
Ben dus wel benieuwd wat ze zal doen als ik er weer op stap.

ps: zo te zien wonen wij vrij dicht bij elkaar

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:48

@Onassa: inderdaad, praktisch buren. Aan je foto's te zien sta jij bij de Wolfskuil?

Ik heb gelukkig wel een trailer waardoor ik af en toe naar Belgie kan voor training (kost wel erg veel geld) en kan naar de lessen in Elst. Maar meer begeleiding zou prettig zijn.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:53

Marijke de Jong doet toch precies hetzelfde? Dat is voor jullie vrij dichtbij!

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:55

Ir111 schreef:
@Onassa: inderdaad, praktisch buren. Aan je foto's te zien sta jij bij de Wolfskuil?

Ik heb gelukkig wel een trailer waardoor ik af en toe naar Belgie kan voor training (kost wel erg veel geld) en kan naar de lessen in Elst. Maar meer begeleiding zou prettig zijn.

Nee, ik sta in Rheden.
Pension stalling in het katjesbos.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:12

Antheman schreef:
Marijke de Jong doet toch precies hetzelfde? Dat is voor jullie vrij dichtbij!

Ja, Marijke de Jong is opgeleid door AdB. Alleen zij wil dat je je paard eerst horizontaal laag rijdt en dan pas verticaal recht maakt. Iets waarvan AdB dat dat absoluut verkeerd is. Ik ken nog niet genoeg van het systeem om een van beide stellingen te verdedigen, maar ik ben geneigd AdB te volgen. Omdat hij mij in eerste instantie goed geholpen heeft.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:17

Horizontaal laag? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:28

eh, gewoon met zijn neus naar de grond... ik ben er erg goed in om dingen die heel makkelijk zijn moeilijk te omschrijven...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:30

Ir111 schreef:
:D eh, gewoon met zijn neus naar de grond... ik ben er erg goed in om dingen die heel makkelijk zijn moeilijk te omschrijven...

Dat snap ik en dan de volgende puzzel:
vertikaal recht?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:41

Een paard wat scheef is heeft van boven gezien de vorm van een banaantje, een bolle en een holle kant. Als je naar zo'n paard zijn voorbenen kijkt zul je zien dat hij op een been meer gewicht heeft dan op het ander. Hij hangt als het ware naar links of naar rechts. Door je paard recht te rijden, door bv de slingerlijntjes, maakt hij zijn bananenlijf weer recht waardoor uiteindelijk het gewicht gelijk verdeeld is over de benen. Als je dan naar de voorbenen kijkt zie je dat elk evenveel gewicht draagt. Dus rechtrichten is je paard verticaal recht maken, alvorens hij mag zakken. Dat kan volgens AdB alleen maar als je paard recht is, een banaanvormig paard zal nooit op een goede manier kunnen zakken.

Is dit te volgen?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 27-02-06 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt