'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:26

Arabesk schreef:
Staat in dat boek van Frans, 2 pagina's lang, ga ik niet overtikken.

Hoge hielen en te lange steunsels gaan vaak samen en die steunsels veroorzaken de pijn.

Daarom kaalt mijn tradtionele smid ook altijd een stukje van de steunzeld af .. die man doe toch wel veel dingen die ik bij NB tegen kom en het is helemaal geen NB smid.. sterker nog als ik natuurlijk noem in zijn bijzijn wordt ie lanzaam groen omdat hij zegt telkens die NB paarden weer te moeten corrigeren en omdat er niks meer aan de hoef zit dat gecorrigeerd kán worden is ie daar niet zo blij mee.

maar goed da's dan weer zijn mening. Hij heeft trouwens wel een ijzer ontwikkeld om het hol trekken van de hoef te bevorderen, 't is best een kanppe smid vind ik.

Mijn paard gaat niet van de ijzers af, dat heb ik hier eerder gescheven, Ik beland namelijk onherroepelijk in een visuese cirkel. De zolen zijn op (of foto gezien) heel dus en de straalgroeven heel erg diep.
paard heeft tot 4 jaar geen ijzer gezien en had heel korte voetjes.
Eerst is ze alleen bekapt door een smid die NB en traditioneel doet en toen begonnen de zoolkneuzingen op beide voorbenen. Zo erg dat mijn pard de hele dag lag in de stal.

als de kneuzing was genezen en ze weer wilde lopenwas de zool nog geen mm dikker geworden dus je raad het wel .. ik kreeg weer een kneuzing en mij paard stond weer een week op pijnstillers.
Hoefschoenen werd een drama omdat ze zich er toch kreupel op draaide dus die heb ik in de kast geflikkerd en er nooit meer uitgehaald. Ze heeft ook nog van het op eieren lopen een schouder blessure gehad.

Toen zijn er ijzers met zolen onder gegaan en het interesseerde me niks want mijn vierjarig paard kon eindelijk normaal lopen dat was toen het enige dat voor mij nog telde want het paard stond de hele dag stil in een hoekje van de wei of lag op de grond. Nu een jaar later zijn de zolen wel wat dikker geworden en heb ik geen zolen meer nodig maar wel ijzers voor. Achter gan ze er binnenkort onderuit.

En geen 1000 duizend boeken van Frans of wie dan ook overtuigt mij dat die ijzers er onderui moeten tot ik op foto's kan zien dat mijn paard een beetje fatsoenlijke zool heeft want ondanks de zolen en ijzers is de zool wel al een stukje dikker geworden. En een beetje gevoelig lopen oke daar kan ik in komen .. maar die van mij liep helemaal niet meer daar begin ik niet meer aan.

daarom beweer ik ook tegen ijzers te zijn, maar in sommige gevallen kan je er niet omheen. En wat ik heb gelezen is meneer Roony dat gelukkig met me eens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:29

Volgende week vrijdag in De Hoefslag:

Bekappingsmethoden

In de Faculteit Utrecht is vorig jaar een eerste wetenschappelijk onderzoe omtrent balanskenmerken in relatie tot het bekappen afgesloten. Na de eeuwenlange ervanring, waar onder andere de Nederlandse hoefsmedenopleidingen op is gebaseerd, is er nu in het bekappen een wetenschappelijk meetpunt voor het moderne sportpaard. De laatste jaren heeft in Nederland met name de introductie van de Natural Balance-methode voor heftige discussies onder hoefsmeden en paardendierenartsen gezorgd. Ook daaraan wordt volgende week aandacht besteed.

Wie zaten er in het vorige topic ook alweer te mopperen dat ze in Utrecht 'natuurlijk' alleen onderzoek deden naar ijzers Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:30

henny_w schreef:
Hoi Promptertje,
Ik snap je probleem met de beweerde stelling:
Een paard met hoge hielen heeft altijd pijn.

Dat 'altijd' moet er tussen uit. Het is nl. geen wet van meden en perzen.
Ik ken een paard wat op net zulke blokhoeven staat als de eerdere foto's van de schimmel van arabesk. Met wel een correcte hoefas.
Ik vind het NIET normaal maar het paard loopt al jaren met groot plezier op Z2 niveau. Altijd graag willen werken, altijd enthousiast oortjes naar voren.
Nogmaals zulke hoeven vind ik abnormaal maar dat paard lijkt er pijnloos mee uit de voeten te kunnen. Als de ijzers er onder gaan geeft dit paard totaal geen reacties van pijn.
Ik ken ook paarden die een stuk lager staan in de hielen met een gebroken voetas. Die voor geen meter lopen.
Dus vandaar dat ik over het woordje "ALTIJD" val.

Henny,

we komen er wel! Het woordje ALTIJD was ook mijn bezwaar! Dat schreef Nick letterlijk, en vandaar dat ik daar naar ging vragen. Het leek mij, dat als een paard nou eenmaal zo'n hele steile voetas heeft, de hielen wel hoger moeten zijn om bij het geheel te passen.

Bedankt, nu zitten we tenminste op één lijn. Nogmaals, mijn paarden hebben helemaal geen hoge hielen, maar ik wilde gewoon graag weten waaróm die hoge hielen "altijd" nadelig zouden zijn. Ik stop met zoeken Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:36

Altijd en Nooit zijn zowiezo gewaagde begrippen Haha!
Er zal altijd we die uitzondering zijn die de regel bevestigd ook bij NB

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:54

Sorry ik denk dat ik het verkeerd gelezen heb, ik kan er nu niet echt uit op maken of ze positief of negatief is over deze methode..

Ik zet de link er even op:

http://www.cherokeepaarden.nl/index2.htm

Dan naar reakties - dan Moony.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:01

Citaat:
Er zijn ook natuurlijke bekappers in Amerika die wel van de hoogte van de straal afblijven maar keurig beide zijkanten bijsnijden.
Dus datgeen wat jouw smid ook doet.

De smid doet dat overigens op mijn verzoek

Citaat:
Inderdaad jouw Pauli had de steunsels nog hoger dan de hoefwand toen ik haar gedaan heb. Ze liep op de steunsels.
Dat zal zonder meer meegespeeld hebben in haar moeilijke manier van lopen voor de bekapping en haar veel betere lopen erna.

Klopt, ze liep op kussentjes..

Citaat:
Jij vroeg me toen ook wat ik er van vond of de hielen nog korter moesten. Ik heb toen gezegd dat zoals het paard op dat moment stond, de hoefas perfect was.
Verder kon ik haar niet zien lopen omdat ze toen toevallig achter een blessure had. Misschien dat ze in de toekomst nog een fractie lager kan in de hielen. Maar dan ga je aan de hoefas sleutelen.
Ik begrijp van jou dat ze altijd prima liep qua gangwerk. Aangezien je op hoog niveau met Pauli werkt en het goed gaat zou ik niet met de stand aan het veranderen gaan.

Ik zal er ook niet over piekeren om de stand te veranderen hoor!

Citaat:
Nogmaals Pauli heeft een perfecte hoef
Dus wees er blij mee. Ik denk dat je goed bezig bent qua beweging, voeding enz.

Inderdaad!

Marianne

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:02

Arabesk schreef:
Nou precies. De hoogte van de hiel is de hoogte, of liever de laagte die nodig is om de straal de grond te laten raken en dat is voor ieder paard anders. Zullen we dat maar neerzetten dan??

kopieer plak! Pling

Dit vind ik een hele gevaarlijke uitspraak.

Hiermee lijk je haast te zeggen dat het een MUST is om de straal de grond te laten raken.
Het zou voor mij een streven moeten zijn. Stel je nu een paard voor met hele hoge hielen. Die bekap je op de NB manier en je zet hem dus behoorlijk laag.
Zo laag dat de straal de grond raakt.

Wat doe je dan met de voetas?

Voor mij is NB een STREVEN om de straal het grondcontact te kunnen laten maken. maar als dat nog niet kan , dan kan nog niet.
Het mag nu hopenlijk duidelijk zijn dat de Witte lijners, de weg van de geleidelijkheid kiezen.

En Prompertje, antwoord op je vraag over hoge hielen en pijn weet ik niet.
Hoge hielen zie je vaak met onderschoven verzenen, wellicht heeft het daar mee te maken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:04

Antheman schreef:
En Prompertje, antwoord op je vraag over hoge hielen en pijn weet ik niet.
Hoge hielen zie je vaak met onderschoven verzenen, wellicht heeft het daar mee te maken?

Bedankt voor het meedenken AM Lachen. Ik beschouw de hoge hielen vanaf nu maar als een risicofactor, die pijn zouden kunnen veroorzaken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:06

NehnaDagmar schreef:
Sorry ik denk dat ik het verkeerd gelezen heb, ik kan er nu niet echt uit op maken of ze positief of negatief is over deze methode..

Ik zet de link er even op:

http://www.cherokeepaarden.nl/index2.htm

Dan naar reakties - dan Moony.

Ze heeft het over Strasseren, ik zie de naam van Raf teunis voorbij komen.

De weg naar een gezonde hoef ging met vallen en opstaan en ze heeft hierbij gebruik gemaakt van de "helende" werking van de dame van de site.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:07

dar lijkt mij juist Promprtje.

Antheman je haalt me de woorden uit de mond Haha!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:29

promptertje schreef:
opala schreef:
Nee niet (dat eeuwige zwart/wit)
altijd

, maar het kan wel degelijk. Jouw bibliotheek is kennelijk niet compleet genoeg. De fysiologie daar gaat het om. Ik reik je iets aan, maar dat doe je bij voorbaat al af, m.a.w. je wilt gewoon lezen wat je zelf schrijft. Ik snap wel waarom de een na de ander afhaakt. Wanneer je werkelijk geinteresseerd bent, heb je niemand anders nodig om antwoorden te krijgen op de vragen die je hebt. En je kunt allerlei informatie lezen, maar wanneer het niet aankomt, dan houdt het ook op.

Tsja, hier loop ik nu dus steeds tegen aan. Ik stel oprecht geinteresseerd een vraag, roep er nog bij dat het géén kritiek is maar belangstelling, maar een concreet antwoord komt er niet (en dit is wederom geen aanval, maar slechts een constatering).

Ik héb interesse, maar die interesse wordt afgedaan als "zoek het zelf maar op als je het zo graag wil weten" Verward Ik wíl helemaal niet lezen wat ik zelf schrijf, ik wil léren. Waarom wordt dat uitgelegd als aanvallen ?!?!? Kan iemand me nu aub een klein duwtje in de richting geven van een website?

Nou , als je dan toch niet wil lezen wat je zelf schrijft en de moeite had genomen om de site die ik steeds aanhaal eens goed te lezen (dus dat wat een ander schrijft) had je deze pagina al lang gevonden....een rechtstreekse link dan maar weer zodat je niet hoeft te zoeken....

[edit]Volgens het bericht over commerciele berichten bovenaan MD is de link verwijderd, Jantien[/edit]
Hierop staat toch zeer duidelijk uitgelegd waarom lange hielen pijnlijk zijn zoals ik schreef....maar ja...das wel door ene Frans geschreven en die staat bij jullie niet zo hoog in het vaandel?
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:33

Riant schreef:
Ik kan over die pijn diir steunzels eigenlijk heel koprt zijn

Als een paard pijn in zijn voet of been (of rug)heeft, loopt het kreupel.
Als een paard geen pijn ergens heeft, loopt hij niet kreupel

Ik denk dat het pas in extreme gevallen zo is maar niet in geval van traditioneel bekappen of zelfs beslaan

Dit is nmm. onzin...een paard dat pijn heeft loopt niet per definitie kreupel.
Een paard dat hele erge pijn heeft wel...gezien de pijngrens van een paard.
Het kan erg (te) lang duren voor een paard laat zien dat het pijn heeft.Daar zijn genoeg voorbeelden van in je omgeving zou ik zo denken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:36

ThePast03 schreef:
Volgende week vrijdag in De Hoefslag:

Bekappingsmethoden

In de Faculteit Utrecht is vorig jaar een eerste wetenschappelijk onderzoe omtrent balanskenmerken in relatie tot het bekappen afgesloten. Na de eeuwenlange ervanring, waar onder andere de Nederlandse hoefsmedenopleidingen op is gebaseerd, is er nu in het bekappen een wetenschappelijk meetpunt voor het moderne sportpaard. De laatste jaren heeft in Nederland met name de introductie van de Natural Balance-methode voor heftige discussies onder hoefsmeden en paardendierenartsen gezorgd. Ook daaraan wordt volgende week aandacht besteed.

Wie zaten er in het vorige topic ook alweer te mopperen dat ze in Utrecht 'natuurlijk' alleen onderzoek deden naar ijzers Clown

Doel je op natural balance? Daar worden ook ijzers bij gebruikt.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:38

Riant schreef:

En koop Frans zijn boek is wel een hele groote dooddoener in deze discussie en de boeken collecie van de deelnemers staat niet ter discussie !!

Fans zijn boek ik een van vele over dit onderwerp, ik heb namelijk een ander besteld dat me veel interessanter leek.. geeft toch niet??

Ik héb interesse, maar die interesse wordt afgedaan als "zoek het zelf maar op als je het zo graag wil weten" Verward Ik wíl helemaal niet lezen wat ik zelf schrijf, ik wil léren. Waarom wordt dat uitgelegd als aanvallen ?!?!? Kan iemand me nu aub een klein duwtje in de richting geven van een website?

Het verschil met het boek van Frans (en de site) is dat dit boek is geschreven op basis van de laatste onderzoeken en nieuwste onderzoek methodes...de andere niet.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:45

Riant schreef:
Prompertje

Citaat:
Zols ik het zie zijn die steunsel op het harde misschien niet praktisch maar op het zachte wel nuttig .. en op het zachte ook niet pijnlijk.

Nou heb ik hier toch een kolere groot stuk geschreven en mijn kennis gedeelt over de functie van de steunsels.....maar vertel mij dan nu maar wat dan dat nut is op het zachte want hier ontgaat me iets als ik de functie van de steusels bekijk....omgeklapte hoefwand die er voorzorgt dat er een stevige aanhechting van de hoefwand bij de hiel blijft waneer deze hiel zijn werk aan het doen is....

Citaat:
Mijn viervoeter had superdunne zolen en die loopit bij en mini kiezel al te hinken dus als die steunsels zo pijnlijk zijn zou ze dan toch ook moetn maken. Als ze absurd hoog zijn kanik me voorstellendat een paard er wel last van heeft maar ook een tradiotioneel bekapper laat ze niet zo hoog, het moet een beetje in verhouding zijn.

(of ik denk te simpel dat kan ook)

Ja, en als je paard op blote voeten loopt , bekapt zoals we schrijven, jezelf zorgt dat je ook aan de eisen voldoet die het paard van nature nodig heeft (dit is dus beweging op diverse ondergronden en niet 23 uur per etmaal op stal, dan......wordt die hoef hard en die zool ook , die groeit dan ook aan hoor...die blijft echt niet dun....maar daar moet je wel wat voor doen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:48

@NickAltena
Mijn paard heeft een peesblessure gehad waarbij hij verspreid over de dag 1 uur over het asfalt moest lopen. Ik deed dit in blokken van 15 minuten. Hier waren de voeten natuurlijk niet aan gewend en die sleten te zeer af. Toen de voeten echt te kort waren heb ik er ijzers onder laten zetten. In dit geval ging de bewering van de noodzaak van een lange draagrand ook niet op. De smid kon er zo een ijzer onder slaan.
Waarom dan geen hoefschoenen? geen zin om 4 keer per dag onder een gestoorde knol te gaan hangen om een hoefschoen aan te trekken.
De nagelgaten hebben hier trouwens ook weer geen enkel probleem gegeven toen de ijzers er onderuit gingen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:57

gouda schreef:

Nee, het enige wat ik bedoelde te zeggen dat er in Utrecht dus ook onderzoek wordt gedaan naar bekappingsmethoden en niet alleen naar ijzers Knipoog

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:59

promptertje schreef:
Arabesk schreef:

Hoge hielen en te lange steunsels gaan vaak samen en die steunsels veroorzaken de pijn.

Hoeft niet Lachen. Dus de steunsels zijn de werkelijke oorzaak, en niet (per sé) de lange hielen? Alweer ietsje dichter bij het antwoord Ja. Dat de steunsels pijn kunnen veroorzaken klinkt me al weer heel wat logischer in de oren. Dank je!

Je kunt geen lange steunsel hebben als je ook geen lange hielen hebt....
Dan vouwen ze dubbel...en vergroeien ze met de zool.
Daarom snijden we de steunsel ook weg zodat deze qua hoogte onder de hoefwand ligt.

UIt al deze vragen blijkt gewoon dat men hier niet de linken leest die hier gegeven worden....want daar staat alle info van deze vragen op!
Lees nou eerst eens en kom dan met vragen , das een stuk makkelijker dan steeds dezelfde vragen beantwoorden en de komplete inhoud hier te moeten typen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:59

ThePast03 schreef:
gouda schreef:

Nee, het enige wat ik bedoelde te zeggen dat er in Utrecht dus ook onderzoek wordt gedaan naar bekappingsmethoden en niet alleen naar ijzers Knipoog

Oh ok Bloos ik vond die term in het begin verwarrend dus vandaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:02

NickAltena schreef:
UIt al deze vragen blijkt gewoon dat men hier niet de linken leest die hier gegeven worden....want daar staat alle info van deze vragen op!
Lees nou eerst eens en kom dan met vragen , das een stuk makkelijker dan steeds dezelfde vragen beantwoorden en de komplete inhoud hier te moeten typen.

Nick, voor iemand die steeds afscheid neemt kom je wel heel vaak terug Haha!.

Ik heb alle links gelezen. Als jij nu gelijk had gezegd dat lange hielen niet per sé pijn hoeven te veroorzaken en dat de steunsels de werkelijke oorzaak zijn, dat was deze vraag helemaal niet opgekomen bij mij.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:07

promptertje schreef:
henny_w schreef:
Hoi Promptertje,
Ik snap je probleem met de beweerde stelling:
Een paard met hoge hielen heeft altijd pijn.

Dat 'altijd' moet er tussen uit. Het is nl. geen wet van meden en perzen.
Ik ken een paard wat op net zulke blokhoeven staat als de eerdere foto's van de schimmel van arabesk. Met wel een correcte hoefas.
Ik vind het NIET normaal maar het paard loopt al jaren met groot plezier op Z2 niveau. Altijd graag willen werken, altijd enthousiast oortjes naar voren.
Nogmaals zulke hoeven vind ik abnormaal maar dat paard lijkt er pijnloos mee uit de voeten te kunnen. Als de ijzers er onder gaan geeft dit paard totaal geen reacties van pijn.
Ik ken ook paarden die een stuk lager staan in de hielen met een gebroken voetas. Die voor geen meter lopen.
Dus vandaar dat ik over het woordje "ALTIJD" val.

Henny,

we komen er wel! Het woordje ALTIJD was ook mijn bezwaar! Dat schreef Nick letterlijk, en vandaar dat ik daar naar ging vragen. Het leek mij, dat als een paard nou eenmaal zo'n hele steile voetas heeft, de hielen wel hoger moeten zijn om bij het geheel te passen.

Bedankt, nu zitten we tenminste op één lijn. Nogmaals, mijn paarden hebben helemaal geen hoge hielen, maar ik wilde gewoon graag weten waaróm die hoge hielen "altijd" nadelig zouden zijn. Ik stop met zoeken Clown

Ja hoor, dit altijd schreef ik letterlijk! En is ook letterlijk bedoeld
Te lange hielen, hoefwand, steunsels.....PIJN ...altijd!!

Net als dat er letterlijk is geschreven dat met korte hielen altijd een verkeerde voetas is....

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:20

Antheman schreef:
NehnaDagmar schreef:
[....]

Ze heeft het over Strasseren, ik zie de naam van Raf teunis voorbij komen.

De weg naar een gezonde hoef ging met vallen en opstaan en ze heeft hierbij gebruik gemaakt van de "helende" werking van de dame van de site.

Even voor de goede orde, strasseren is ook een manier van NB toch? Ik vond het verwarrend omdat ze eerst zegt dat het geweldig helpt en daarna dat het paard haast geen stap meer kan zetten..

Ze legt hierbij niet uit of het komt door het strasseren of omdat ze al lange tijd problemen had met de hoef.

En ehm Nick,.. wind jezelf niet zo op joh. De meesten met vragen tonen oprechte interesse en door ze steeds zo af te katten lijkt het er meer op alsof je jezelf aan het verdedigen bent.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:34

promptertje schreef:
Arabesk schreef:

Hoeft niet Lachen. Dus de steunsels zijn de werkelijke oorzaak, en niet (per sé) de lange hielen? Alweer ietsje dichter bij het antwoord Ja. Dat de steunsels pijn kunnen veroorzaken klinkt me al weer heel wat logischer in de oren. Dank je!

Nee, zowel de steunsels als de hoge hielen zijn beide de werkelijke oorzaak!
Want ondanks dat vele hier het hebben over een juiste voetas.....
Wel eens een hoef van binnen bekeken?
wel eens gezien dat het bot (hoefbeen) bovenin de hoefwand hangt (als het ware)
En wat gebeurd er nu als je de hielen laat groeien boven de natuurlijke lengte?
juist , hij gaat op het puntje van dat hoefbeen lopen....
Ofwel....dat vlakke stuk bot aan de onderkant krijgt een zodanige hellings hoek dat dit echt niet natuurlijk is....en zeker niet de bij het paard passende voetas.
Ofwel...om het misschien wat duidelijker te maken , kijk eens op de tekening en zie dan de krachten die er door het bewegen en het gewicht van het paard op komen/rusten.....wat zou beter zijn denk je?

[edit]Volgens het bericht over commerciële posts bovenaan MD zijn de links verwijderd, Jantien[/edit]

Zie daar de pijn bij te hoge hielen....het paard zal zeker lopen...maar ook wel eens opgelet wat i doet als het stil staat?
Ik weet niet wat jullie onder de juiste voetas verstaan maar op onderstaande link wordt dit uitgelegd zoals ik over een voetas spreek...

Kijk dan vooral naar de eerste tekening en let op het voorste gedeelte van het hoefbeen dat geheel in lijn licht met de rest van het been.
En hoe groot is het wonder....de onderkant van ditzelfde hoefbeen licht dan paralel aan de zool....dus als je de hielen laag houd...maar de zool aanhoud als referentie....kom het hoefbeen in de juiste stans te liggen(hangen) en heeft men een zeer natuurlijke en correcte voetas punt uitroepteken
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:35

Ik vind Strasseren nou niet bepaald hetzelfde als NB.
Geen enkele hoef slijt in de natuur af op de manier waarop Strasser dat doet. Niks natuurlijks aan dus.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:35

Citaat:
Je kunt geen lange steunsel hebben als je ook geen lange hielen hebt....
Dan vouwen ze dubbel...en vergroeien ze met de zool.

Nou, lang niet ALTIJD hoor! Als je bovenstaande posten van Henny-W en mijzelf gelezen had, dan had je al kunnen concluderen dat het SOMS wel mogelijk is dat de steunsels lang kunnen zijn, terwijl er géén lange hielen zijn. Of we praten over verschillende dingen ? Vork
Bij mijn paard waren ze niet omgevouwen en niet vergroeid, staken wél onder de hoefwand uit.

Marianne