Arabesk schreef:Staat in dat boek van Frans, 2 pagina's lang, ga ik niet overtikken.
Hoge hielen en te lange steunsels gaan vaak samen en die steunsels veroorzaken de pijn.
Daarom kaalt mijn tradtionele smid ook altijd een stukje van de steunzeld af .. die man doe toch wel veel dingen die ik bij NB tegen kom en het is helemaal geen NB smid.. sterker nog als ik natuurlijk noem in zijn bijzijn wordt ie lanzaam groen omdat hij zegt telkens die NB paarden weer te moeten corrigeren en omdat er niks meer aan de hoef zit dat gecorrigeerd kán worden is ie daar niet zo blij mee.
maar goed da's dan weer zijn mening. Hij heeft trouwens wel een ijzer ontwikkeld om het hol trekken van de hoef te bevorderen, 't is best een kanppe smid vind ik.
Mijn paard gaat niet van de ijzers af, dat heb ik hier eerder gescheven, Ik beland namelijk onherroepelijk in een visuese cirkel. De zolen zijn op (of foto gezien) heel dus en de straalgroeven heel erg diep.
paard heeft tot 4 jaar geen ijzer gezien en had heel korte voetjes.
Eerst is ze alleen bekapt door een smid die NB en traditioneel doet en toen begonnen de zoolkneuzingen op beide voorbenen. Zo erg dat mijn pard de hele dag lag in de stal.
als de kneuzing was genezen en ze weer wilde lopenwas de zool nog geen mm dikker geworden dus je raad het wel .. ik kreeg weer een kneuzing en mij paard stond weer een week op pijnstillers.
Hoefschoenen werd een drama omdat ze zich er toch kreupel op draaide dus die heb ik in de kast geflikkerd en er nooit meer uitgehaald. Ze heeft ook nog van het op eieren lopen een schouder blessure gehad.
Toen zijn er ijzers met zolen onder gegaan en het interesseerde me niks want mijn vierjarig paard kon eindelijk normaal lopen dat was toen het enige dat voor mij nog telde want het paard stond de hele dag stil in een hoekje van de wei of lag op de grond. Nu een jaar later zijn de zolen wel wat dikker geworden en heb ik geen zolen meer nodig maar wel ijzers voor. Achter gan ze er binnenkort onderuit.
En geen 1000 duizend boeken van Frans of wie dan ook overtuigt mij dat die ijzers er onderui moeten tot ik op foto's kan zien dat mijn paard een beetje fatsoenlijke zool heeft want ondanks de zolen en ijzers is de zool wel al een stukje dikker geworden. En een beetje gevoelig lopen oke daar kan ik in komen .. maar die van mij liep helemaal niet meer daar begin ik niet meer aan.
daarom beweer ik ook tegen ijzers te zijn, maar in sommige gevallen kan je er niet omheen. En wat ik heb gelezen is meneer Roony dat gelukkig met me eens.