Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:08

Hoi allemaal...JA, lekkere VA he... Ik vond hem in het begin ook zo nors overkomen. Hij had zo iets van ,...daar heb je weer zo een doos met haar knol...die voor ieder wissewasje belt. Maar nu doet hij wel aardig. Ik krijg alleen nooit hoogte van die mensen. Ze murmelen maar wat en ze leggen niets duidelijk uit....Alsof ze het zelf ook niet weten. Maar volgens mij is hij wel goed.... Ik moet stoppen met smeren van hydrocortiderm als het weg is. En ik heb nog voor 14 dgn die capsules met poeder voor die bacteriele infectie... Maar dat vind zhief niet erg, want dat krijgt hij door zijn muesli....
xxx

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:07

Mijn paard heeft sinds vorige week ook mok. Ben bang dat ik hetzelf veroorzaakt heb alleen. De laatste weken waren haar hoeven zo droog omdat het land ook erg droog was en het warm was. Dus ik denk lekker afspuiten die hap is goed voor de hoeven. Heb ik dus een week of 2 gedaan en nu dus in ene die mok op 1 witte achtervoet en 1 klein plekje op haar voervoet (waar ook een beetje wit inzit de andere 2 benen zijn schoon en zwart). Dus afspuiten doe ik dus niet meer gebruik nu maar hoevenvocht dan. Ook heb ik haar tot ze vorige maand dag en nacht het land opging iedere dag een schepje vitaminenpoeder gegeven nu dus niet meer vraag mij af of het daar ook aan kan liggen.

Lees hier over drooghouden en sokken afknippen. Maar die sokken zijn toch juist voor de afwatering van de kootholtes? Of laten jullie iets haar staan?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:24

@Gouda, he helemaal niet jouw schuld hoor! Mok kan door zoveel verschillende dingen komen, waarschijnlijk heeft je paard het nu door de natte wei en de modder. Aan het voer kan het ook liggen, maar lig daar maar niet wakker van.
Afspuiten is goed, maar bedenk dat je de vetlaag van de huid, en dus de beschermingslaag, er ook mee afspoelt. Droog in ieder geval na als je dat doet.
Als de sokken niet in de kootholte en de mok hangen, laat ze dan maar zitten. Maar belemmeren ze de korstjes dan zou ik ze eraf knippen. Niet scheren gaan daar, dat irriteert alleen nog maar meer.
Persoonlijk zou ik geen hoevenvocht gebruiken. Want dan 'leer' je de hoef dat ie zelf niet meer vocht aan hoeft te maken. Op een gegeven moment went de hoef aan de extra vetten en dan krijg je zwakke hoeven.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:30

Ik ga helemaal met Evitatinkle mee... Je kan er niets aan doen Gouda!
Verwijt het jezelf niet. Alleen een goeie leer voor de volgende keer... even de benen afdrogen.
Het kan de modder zijn vanwege de regen, maar er zijn ook nog een paar felle zonnedagen geweest. Wellicht een vorm van verbranding waardoor mok is ontstaan.
Als je paard gewend is aan de vitamines, dan zou ik die gewoon weer geven. Hoeven doe ik ook vrij weinig aan, op uitkrabben na. Af en toe hoefolie tegen de tijd dat de smid weer moet komen.
Heb nu iets van de sokken afgeknipt ivm de veulenselectiedagen, maar alleen een klein plukje.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:58

Toen de mok ontstond was er geen modder in het land het was kurkdroog en erg warm weer. Ik denk dus idd dat het verbrand is en/of gaan broeien omdat ik de kootholtes niet heb afgedroogd na het afspuiten ( dacht altijd dat afdrogen onzin was omdat het vanzelf wel zou drogen ) en omdat haar huid dat afspuiten gewoon niet gewend was. Normaal deed ik buiten uitkrabben van de hoeven en schoonmaken van de benen verder ook niets aan onderhoud van de hoeven maar dacht goed te doen met die droogte wat extra's te doen ook omdat de hoeven iets begonnen te brokkelen (heeft geen ijzers). Maar ga het gewoon weer op de oude manier doen: niets meer doen. En de mok ga ik nu proberen weg te krijgen door mokzalf te smeren want erg is het gelukkig nog niet.

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:10

Niet jou schuld Gouda, Wij hebben een kudde staan in een wei en die hebben nu ook allemaal mok. Begonnen door felle zon en nu mok. 2 keer per dag wassen met betadine shampoo en dan uierzalf of andere waterafstotend creme erop smeren dat er geen bacterie meer in komen. Dan flink zonnebrand creme erop als het weg is! De huid is dan heel gevoelig!!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:29

Die zonnebrandcreme is ook een goede tip die zal ik onthouden voor als het over is. Bedankt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:53

Hey Gouda... Ik heb precies het zelfde gehad hoor. Ik heb het ook afgespoten, want dat doe ik altijd na het rijden . Gewoon omdat hij dat ook lekker vindt. Maar het is daardoor ook gruwelijk verbrand, precies alleen het witte voetje. Toen is er ook mok ontstaan en niet zo een beetje ook. Ik ga er de volgende keer wanneer het weer erg zonnig is ook factor 60 opsmeren. Hopen voor je dat het snel weer over is....
Groetjes
Jeannine

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:55

Ja zonnebrand is idd een goeie. Dat ga ik ook smeren als de zon weer gaat schijnen. Trouwens, sommige paarden met roze snoetjes moet je dat ook doen want ik heb er een paar flink zien verbranden vorige keer met die hitte. Echt superzielig al die vellen en korsten op hun neusjes!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:33

Nou, dan wil je niet bij ons op de boerderij komen. Ze hebben hier tinkers met roze neuzen en die verbranden bij het leven. En ze doen er bar weinig aan.... Het gaat vanzelf wel weer over. AUW!!!! Nou, voorkomen is nog altijd beter dan genezen...ja toch niet dan......

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:53

ja achterlijk he, bij ons op stal ook! En wij na de eerste hittegolf nog zeggen..smeer in die handel. En dan zijn er nog mensen die er niks aan doen. En ook niet als het eenmaal verbrand is, dan doe je er toch vaseline op ofzo? Ik vind dat zo aso tegenover je paard, die hebben ook last van de zon! Maar ik vind het ook idioot dat mensen met die hitte hun paarden drie keer per dag af gaan spoelen. Goed bedoeld maar je spoelt al het huidvet=zonnebrand ervan af. Laatst was ik op een concours en daar zag ik ook een merrie die haar hele gezicht onder de verbrand korsten had zitten, geen gezicht.

ff on topic, de mok van arabel is geen echte mok meer. Het zijn meer een soort gele schilfertjes die op de huid zitten. Toch mok door schurft of zoiets?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:33

Lio - update:

Foto's zijn van 20 juli, een week geleden dus...

LA: wat een korsten! Dan te bedenken dat deze voet eerst helemaal schoon was!
Afbeelding

LA: echt verschrikkelijk!
Afbeelding

RA: binnenkant... dit was dus schoon *zucht*
Afbeelding

RA: buitenkant... erger dan het ooit was???
Afbeelding

RA: kootholte... hm rood en korst...
Afbeelding

Hoe het nu gaat?
Goed! Heel goed!
Ik heb nu weer 2x gewassen, met een dag niet wassen tussendoor, met teatree shampoo en sudocrem gesmeerd. Dat is echt waterafstotend en dus voor babybillen: verzacht, verzorgt en hersteld.
Nou dat is te merken. De korsten vliegen er bijna af, de huid is roze en geen kloven meer! Haar rechtervoet is bijna schoon en zelfs de uitgezaaide mokkorsten boven haar kogel kon ik er vandaag afpellen, zonder bloeden of pijn. Zat gewoon los!
Linksachter zijn de korsten wat hardnekkiger, maar de zijkant heb ik bijna schoon. Nu de echte kootholte nog, maar dat zal wel goedkomen.

Morgen komt dus de DA. Ben benieuwd wat ie zegt... Hoop wel dat ie er toch intensief naar kijkt ookal lijkt het nu de goede kant op te gaan. Voor je het weet is het toch weer terug!

Vandaag alleen gewassen met teatreeshampoo, afgedroogd en er even geen creme opgesmeerd, omdat we morgenochtend met Lio en Avenue naar de veulenveiling-selectiedag gaan:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=443935
Dan was ik morgenochtend nog een keer de voeten schoon en doe ik er morgenmiddag weer sudocreme op, tenzij de VA me anders voorschrijft.
Dan is het tenminste ook nog schoon en droog als hij komt kijken.

Ga nu maar eens een tukkie doen. Pfoe 01:37 op mijn klok!
Morgen of donderdag dus ook weer nieuwe foto's!

ZiraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:31

kun je ook vaseline op de kootholtes smeren?? dat is toch ook waterafstotend?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:41

Ja om mok voor te blijven kun je prima vaseline op schone en droge kootholtes smeren!

@IngLio, ik hoop zo dat het weer op de goede weg zit met de mok. Ben benieuwd wat DA heeft gezegd.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:59

@Inglio, goh, dat zijn weer lekkere foto's... En dan nog aan alle voeten ook....pffff....Maar goed dat het nu weer de goede richting opgaat....

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:22

De DA was eigenlijk behoorlijk positief over Lio's mok.
Hij vond het er rustig uit zien en was ook positief over mijn aanpak;
wassen met betadine shampoo en sudocrem. Dat schreef hij zelf ook voor, net als de hydrocortiderm.
Hij raadde me aan om de voeten te scheren, zodat de betadine en crem beter de huid kunnen bereiken en daarnaast ook makkelijk af te drogen is na het wassen en het sneller droogt als het buiten heeft geregend.

Wat betreft het vocht in haar nek, schrok ie ook niet, in tegendeel!
Hij zag het erg veel bij dag&nacht weidepaarden. Een opgezette klier houdt vochtafvoer tegen. Oorzaak; zeer breed, misschien een insectensteek... niet goed te zeggen. Maar... het gaat vanzelf weer over zegt ie. Ik heb er laurierzalf voor gekregen, wat ik er op kan smeren. Geeft verzachting en verlichting, dus ik ben benieuwd. Het werkt niet snel, dus ik moet het langere tijd gebruiken.
Kortom; bloedafname en mokafschraapsel vond ie niet nodig. Geen algehele controle dus. Hij vond haar er verder goed uitzien en wat betreft een voedingsadvies: hooguit wat basisbrok als ze meer in het werk komt, maar verder niks!

Ik ben weer gerust gesteld en ga gewoon verder zoals ik deed.
Ik was om de dag, om het niet constant nat te maken. Als ik het was, was ik zeer intensief. Alle creme eraf, dus zeker een kwartier per voet en dan terwijl ik de andere voet doe, laat ik de shampoo nog even inwerken op de ene voet. Dat was ook zijn advies.
Dan dus afdrogen en creme erop.
Bij een dag niet wassen, doe ik wel even losse korstje verwijderen, wat zand eraf borstelen en dan maar gewoon nieuwe creme erop...

Ik heb nieuwe foto's dus die komen vanavond. Foto's zijn van gistermiddag.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:52

Foto's van 27 juli; nog niet gewassen of ingesmeerd met creme. Zo uit het land geplukt. Weer hele prettige foto's....

RA: geen korsten maar wel schilfers
Afbeelding

RA buitenkant... viezer dan het echt is
Afbeelding

RA uitgezaaid plekje boven kogel, binnenkant been
Afbeelding

LA: jakkie!
Afbeelding

LA uitgezaaide plekje boven de kogel, buitenkant been
Afbeelding

LA buitenkant... smerige plek, dikke korsten zijn eraf
Afbeelding

Vocht in nek, gezwollen klieren rechts
Afbeelding

Gezwollen klieren links
Afbeelding

Met de gezwollen klieren is dus feitelijk niets ernstigs... Maak ik me dan ook maar geen zorgen meer over. Ga er zo weer heen... ben benieuwd naar de mok. Gisteren niet meer gewassen en alleen creme opgesmeerd...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:03

He gelukkig dat het er weer wat beter uitziet! Wat staat ze schattig met dr oogjes dicht

Alle paarden hebben op dit moment opgezwollen klieren, komt door het weer. Warm, vochtig en weer koud en nat, daar wordt het gras high van.
Ik zou me daar idd geen zorgen over maken, Arabel heeft het nog veel erger!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:26

Ziet er al stukken beter uit zeg!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:12

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:46

Ja daar heb ik twee zakjes van op nu, helpt niet zichtbaar. Zal best hebben geholpen voor het herstel maar gebruik het nu niet meer en het wordt er niet slechter op. Bovendien kost het 20 euro per zakje. Hiermee doe je ongeveer drie weken. Je moet er thee van zetten. Dat deed ik altijd met 1 liter water en maakte er dan slobber van. Ze vond het wel erg lekker! Maar echt geholpen heeft het niet vind ik....

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:05

Moet zeggen dat ik ook wel tevreden ben over het resultaat van de sudocrem. Vandaag heb ik het even met rust gelaten. Ze is niet in de bak geweest, dus er zat ook weinig zand aan vast gekleefd.
Het heeft gestortregend bij ons, dus wassen was ook geen optie vandaag (heb geen binnenpoetsplaats). Morgen eens kijken hoe haar benen onder de creme vandaan komen. Wish me luck!

Hoe gaat het met jullie mokkers?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:31

Bij mijn paard zijn de korsten er zo goed als af. Alleen is de huid nog een beetje open, gezwollen en helemaal rose. Kon het vandaag goed zien toen ze van het land afkwam alles was lekker schoongeregend. Blijf voorlopig nog alert en aan het smeren met de mokzalf. Als het weer een beetje meezit en de huid niet meer verbrand zal het wel goed blijven gaan denk ik.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:53

@gouda: O dat is fijn nieuws zeg! Hartstikke goed... Had je tip van de zonnebrandcreme al? Als je mok weg is, zou je dat kunnen smeren om zonnebrand te voorkomen. Lekker hoge factor erop... Succes en hou ons op de hoogte!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:01

Ja die tip had ik al meegekregen. Wacht nog even met de zonnebrand omdat er nog wat plekjes zitten en die nog open zijn zeg maar. Denk dat ik 1 achtervoet wel alvast kan doen. Ga morgen even factor 20 kopen. Aan de ene kant hoop ik dat het niet meer nodig is zonnebrand ivm mok maar aan de andere kant hoop voor mezelf dat de zomer nog niet voorbij is natuurlijk.