sannie1984 schreef:*Wederom excuses voor het lange verhaal (dan wel niet langdradig)*
pluis deze site maar eens door. het is er eentje van velen....
www.hoofrehab.com
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sannie1984 schreef:*Wederom excuses voor het lange verhaal (dan wel niet langdradig)*
Citaat:Ja, dat klopt. Maar sliden is ook iets van een paard normaal niet doet (of zeer weinig). Dit is zo onnatuurlijk dat dat niet op natuurlijke manier kan.
,Riant schreef:Alleen uit financieel oogpunt al zou ik ook best wel zonder ijzers verder willen hoor ik sla ze er niet voor de sier onder.
Maar ik heb mijn paard zonder ijzers met zoveel pijn gezien dat ze letterlijk in de stal ging liggen omdat ze niet wilde staan en niet wilde lopen.
Dat is voor mij ook het grootste nadeel om over te stappen. Je moet je paard eerst toch pijn aandoen. Voor dat hoefschoenen goed zitten moet er weer eelt groeien op de hoefballen. Mijn paard heeft bij de eerste kiezel echt een zoolkneuzing. Dan is ze dik twee weken kreupel in die tijd kan ik niet op het harde gaan stappen om meer zool te kweken en zo blijft de ene kneuzing na de andere komen. en heb ik minimaal een jaar een kreupel paard voor er eventueel een goede zool kan groeien.
Ireentjuh schreef:.
Zodra de ijzers er weer onder zaten was er niks meer aan de hand! Nog langer op het land zetten (
ik las dat het een jaar kan duren voordat ze niet meer gevoelig lopen?) is bij haar gewoon geen optie, aangezien ze heel snel dik wordt, goed moet bewegen door lichte artrose en zelfs een beetje down wordt wanneer ze niet mag werken (het is nogal een werklustig typ).
Citaat::
Maar er is in Amerika veel onderzoek gedaan hoe een wilde paardenhoef eruit zag en bij natuurlijk bekappen probeer je dit zoveel mogelijk na te bootsen!
Citaat:Over dit onderzoek; klopt het dat dit alleen in Amerika is gedaan, en met slecht 1 ras?
En dus niet bij paarden die een andere leefomgeving hebben, of in een ander klimaat leven, of ander gebruiksdoel hebben?
Hebben jullie nog een andere reden om op die manier te bekappen?
(Dus zonder vast te grijpen aan alleen dat ene onderzoek in Amerika)
[***] schreef:Ik woon op Terschelling![]()
Ik zie het met mijn hoefsmid ook niet echt zitten, die vind dit vast onzin. Ik hoop dat het boek snel komt, ik ben erg benieuwd. De hoeven van Evottie groeien waarschijnlijk niet meer omdat ze al 16 jaar op ijzers staan. En dat had ik nog niet gemeld: ze heeft een soort overgevoeligheid voor (ik denk ) eiwitten. Sinds ze op een natuurbrok staat is het over. Dat ijzers er iets mee te maken hebben weet ik niet, maar het is het proberen waard.
[***] schreef:Ik woon op Terschelling![]()
Ik zie het met mijn hoefsmid ook niet echt zitten, die vind dit vast onzin. Ik hoop dat het boek snel komt, ik ben erg benieuwd. De hoeven van Evottie groeien waarschijnlijk niet meer omdat ze al 16 jaar op ijzers staan. En dat had ik nog niet gemeld: ze heeft een soort overgevoeligheid voor (ik denk ) eiwitten. Sinds ze op een natuurbrok staat is het over. Dat ijzers er iets mee te maken hebben weet ik niet, maar het is het proberen waard.
, laat maar....
[***] schreef:Vidieni, 2,5 jaar. Mooie vorm hoeven, ze is nog niet bekapt sinds ik haar heb want er zit niets aan, wel lopen iedere ochtend een stuk langs de weg naar de wei. Ik wil haar binnenkort gaan rijden en haar ook voor de kar laten beleren. Zijn er hier mensen die fanatiek aangespannen rijden en die natuurlijk bekappen?

nienke07 schreef:Hé Janne! Leuk hoor, Terschelling...ik heb leren rijden bij Martien Cupido!
Hetja schreef:nienke07 schreef:Hé Janne! Leuk hoor, Terschelling...ik heb leren rijden bij Martien Cupido!
Cupido, manege cupido...
Ik heb daar een aantal jaren geleden gelogeerd, hobbelde daar een paar keer op Tosti (oude witte pony)...
Antheman schreef:Gevoelig lopen bij mij betekende: bepaalde paden vermijden, waar keitjes en onregelmatigheden liggen. Op paden,asfalt, zandpaden en bermen liep mijn pony wel goed, dus daar reden we overheen. Daar is niets zieligs aan, hooguit voor mij, omdat ik geduld nodig had omdat we niet overal konden rijden waar ik het graag zou zien.
Op de een of andere manier wordt Natuur Bekappen geassocieerd met een jaar gevoelig lopen. Het betekent dat je rekening moet houden met je paard, niets meer en niets minder. Maar dat is wel precies het punt waar niet iedereen zin in heeft. Niet iedereen heeft het ervoor over om een tijdje bepaalde dingen niet te kunnen doen.
Hetja schreef:Ik heb daar een aantal jaren geleden gelogeerd, hobbelde daar een paar keer op Tosti (oude witte pony)...

) Citaat:
sannie1984 schreef:Citaat:
Zou je misschien kort kunnen samenvatten wat er ongeveer op die site staan?
Ik heb namelijk niet zo heel veel tijd om alle verschillende bestaande sites door te spitten.![]()
En verder hoor ik een heleboel dingen zoals strasseren, natuurlijk bekappen, witte lijn methode...
Kan iemand me dit kort, duidelijk en overzichtelijk proberen uit te leggen wat dit nou precies inhoud, en wat is het verschil hiertussen is?
En nogmaals; hielen bedoelen jullie verzenen mee? of?

Tenfold schreef:Citaat:Ja, dat klopt. Maar sliden is ook iets van een paard normaal niet doet (of zeer weinig). Dit is zo onnatuurlijk dat dat niet op natuurlijke manier kan.
Ik zie het paarden die los staan, anders geregeld doen. Met name jonge paarden in het land....dus zo onnatuurlijk is het niet. Het is een uitvergrootte, uitgebouwde versie van een natuurlijke beweging. Net zoals bij veel dressuuroefeningen het geval is.
Hoe dan ook, is het dus voor een reiner nodig om ijzers te laten zetten (in ieder geval achter). Een reiner kan niet zoveel met natuurlijk bekappen.

Antheman schreef:[***] schreef:Ik woon op Terschelling![]()
Ja, het is l*llen als Brugman!
de aanhouder die wint hoor!

Ireentjuh schreef:schaapjuh ik zal vrijdag even foto's voor je maken van haar voeten!
ik weet wel dat haar hoornkwaliteit niet zo goed is en haar hoefstand ook nog niet helemaal zoals het hoort te zijn. ook had ze volgens de hoefsmid een iets verbrede witte lijn wat er op kon wijzen dat ze vroeger hoefbevangen geweest is. (dit zal me niks verbazen, want ze is verschrikkelijk te dik geweest)

sannie1984 schreef:Citaat:
Zou je misschien kort kunnen samenvatten wat er ongeveer op die site staan?
Ik heb namelijk niet zo heel veel tijd om alle verschillende bestaande sites door te spitten.![]()
En verder hoor ik een heleboel dingen zoals strasseren, natuurlijk bekappen, witte lijn methode...
Kan iemand me dit kort, duidelijk en overzichtelijk proberen uit te leggen wat dit nou precies inhoud, en wat is het verschil hiertussen is?
En nogmaals; hielen bedoelen jullie verzenen mee? of?