Ervaringen met zomereczeem-middel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:43

Ik smeer ondertussen al drie weken elke dag trouw exivetol aan mijn paard zijn manen en staart en..hij schuurt nog maar zelden of niet. Zelf zie ik hem nooit schuren en je kan aan zijn staart duidelijk zien dat het haar weer aangroeit. Idem bij de manen, die zijn weeral een stukje bijgegroeid. kzen reuzeblij dat dit zalfje een keer helpt... Haha!

Het enige wat wel ik merk is de kale zwarte plekken onder zijn ogen....

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:55

IwanLuver schreef:
Even kort door de bocht over dat Traumeel.

Waar is het verkrijgbaar?
Is het geschikt voor drachtige merries?
Hoevaak moeten ze gespoten worden?
Enne wat kost het?

Verkrijgbaar bij de drogist, maar meestal slechts in 30 ml flesjes (8,75 euro). Ik geef mijn paard 2 maal daags 20 druppels =is 2 ml per dag, dus doe je met een 30 ml flesje maar 14 dagen. Ik heb de 100 ml flesjes dan ook meer op voorraad (24,50 euro), want daar doe je 50 dagen mee.
Ook verkrijgbaar in tabletjes. Ik heb de therapeutengids van Heel doorgenomen maar er staat niets in over drachtige merries; contra indicaties: niet bekend, bijwerkingen: niet bekend, interacties met andere medicijnen: niet bekend, wachttijd: geen.
In de beschrijving staat tevens dat het bij eczeem ingezet kan worden.

mir1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:14

Mijn ervaring met een nu 2 jarige welsh-cob. Deze staat altijd buiten met een schuilstal.

Vorig jaar februari gekocht. Vanaf tweede week van mei begonnen met schuren . Manen flink kapot geschuurd met daar ook een kapotte verdikte huid. Over het hele lichaam schilferig (roos) en dit tot in de winter gehouden. Dun huidje. Manen zijn mooi aangegroeid in de winter/voorjaar. Niets meer te zien in April.

Tot dit jaar tweede week van mei het weer begon. Derde week van mei begonnen met overdag binnen zetten (dan wanneer ik mijn bed uit kom (+/- 8.00 uur , af en toe een paar uur later) , 's avonds om 22.00 uur weer naar buiten. Verder begonnen met voeren van ISI-mix . 's ochtends 200 gram, 's avonds 200 gramm. Met een stroomdraadje appelboom afgeschermd (kan niet dichter dan 5 meter bij de boom komen).
Leek na een paar weken een beetje beter te worden en toen het slechte weer begon heb ik hem buiten gelaten (half juni) en al die tijd staat hij nu al weer buiten (met vrije toegang tot stal). Verder gegaan met het 2x daags voeren van ISI-mix.

Resultaat nu : over de gehele manenkam heb ik nu weer 3 cm manen (ook daar waar de manen kompleet weg geschuurd waren) , de huid is heel, de huid over de rest van het lichaam lijkt wat minder fragiel en beharing lijkt wat dichter geworden. Er wordt nog wel geschuurd, maar niet meer zo erg.

Het lijkt dus te helpen, al moet ik toegeven dat de laatste tijd de zon niet meer uitbundig geschenen heeft, dus het kan zijn dat bij extreem zomerweer het schuren weer verergerd. Wanneer het weer erger wordt met schuren, schrijf ik weer een update.

Kosten : 1 zak van 20 kg kost in duitsland +/- 21 euro. Voor een pony wordt 500 gram per dag aanbevolen. Kosten dus 50 cent per dag, te beginnen in februari/maart tot de herfst.

Iemand vergelijkbare ervaringen met ISI-mix van Marstall ??? (http://www.marstall.de en waarschijnlijk is www. marstall.nl hetzelfde voer)

Weet iemand hoeveel het in Nederland kost en waar het te koop is??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:20

gisteren had mijn pony toch weer geschuurd.....

had eigenlijk al een week lang niks op zijn manen gesmeerd.
( ik smeer met azijn en uiercreme)
toch maar weer de manen goed in gewreven met azijn.
kon geen rode huid ontdekken, dus hoop dat t vandaag weer over is.

wel zo dat de laatste keer dat hij geschuurd had, net op een nieuw stuk weide kwam te staan ( net als nu)
toen heb ik meteen weer gesmeerd en was t de volgende dag weer over..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:38

de ultime proef is gebeurd... nu het resultaat even afwachten.
Paard nr 1, 2 en 3 hebben in de schemering buiten gestaan in de buurt van stilstaand water.... zeker weten dat de mugjes actief waren, het was een hete dag.
Paard 1 en 2 hebben NOG niet geschuurd, wel even gewreven langs de muur, maar dat was niet noemens waardig. paard 3 heeft wel jeuk gehad aan de staart en manen, maar nmiet extreem. Nu even afwachten wat ze gaan doen in de komende dagen. Paard 3 moet vandaag haar nieuwe spuit krijgen. dat zal haar 2e worden dan.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:26

ok paard 3 is flink aan het schuren. Ze is giteren nog een keer gespoten, dat was haar 2e spuit, de eerste was nu zeker een week geleden. Over een week ga ik dit nog eens zo proberen. Paard 2 heeft nog absoluut geen jeuk gehad, wel iets een beetje gewreven, maar niet meer dan een ander paard dat zou doen. en paard 1 heeft ook iets gewreven, maar niet noemens waardig. paard 1 en 2 zijn al meer dan 2 weken in behandeling en reageren dus duidelijk veel beter dan het paard wat nog maar net een week in behandeling is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:58

heb de fles azijn maar weggezet.. mijn pony heeft dus open plekken in zijn staart, en azijn prikt heel erg dus dat valt af.

tja.. had nog een fles klitwortel staan dus die er lekker overheen gesmeerd en in de manen.

dacht dat het wel zou prikken, maar dit bleek dus niet het geval.

de open plekjes, die onstoken waren heb ik ingesmeerd met betadinezalf en waarachtig, toen ik gisteren kwam had hij er niet weer bijgeschuurd.

mijn theorie over de biergist,zeewier en knoflkook kan nu wel overboord geloof ik....

is wel zo dat mocht hij wel weer gaan schuren wil ik toch een middel gaan proberen om de lever te ondersteunen.
naar mijn mening moet dit toch invloed hebben.

nou ja..ik wacht wel af en hoop dat t schuren nu wegblijft..

Karinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:01

Evolutie van de 2 jarige Fries,

Ik ben de korreltjes Novabogom blijven geven, en hij blijft allergitum krijgen, en ook wat biergist. Ik zet 'm ook elke avond ts 17 & 21u op stal, (sinds begin juli).
Ik was nu zijn manen en staart (2x/week), met anti-parisitaire shampoo (heb ik 2 weken terug de 1ste keer gedaan) en deze week staat hij binnen ts 8 en 21u (veel te warm).
MAAR sinds vorig weekend valt het me op dat hij minder hevig schuurt, nog 'n klein beetje als hij op stal komt, maar hij is veel rustiger. Zijn staart en manen zijn nu ook vrij van gele pelletjes etc en zijn haren groeien erug heel klein beetje. En dat is nu al 5 dagen zo.

Misschien helpt het ook bij jullie paarden, maar ik smeer op zijn manen al 2 weken Aftersun van het Kruidvat om te verkoelen en dat moet zeker niet onderdoen voor al die dure crèmes.

Ik hou je op de hoogte, maar ik heb weer hoop.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:45

Ik heb ook al vanalles geprobeert bij mn fjord, maar sinds deze week ben ik begonnen met teatree en dat werkt aardig, is veel rustiger niet meer zo geiiriteerd en schuurt minder hevig maar helemaal weg is het niet.

Nog even een vraagje over klitwortel, werkt dat goed?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:24

mijn paard schuurt nog steeds niet met de Traumeel druppels, maar heeft sinds 2 dagen lichtroze geirriteerde plekken aan zijn witte voorbenen, die ook beschadigd zijn (door hemzelf) en dus zitten er korstjes op. Ook aan de rand van de hoeven net bij de haargrens zit hier en daar een korstje. Ik heb vandaag de emu olie binnengekregen om uit te gaan proberen en dat heb ik er vanmorgen en vanavond opgesmeerd, nadat ik de schilfers heb weggewreven en de haren heb kortgeknipt (omdat het anders allemaal zo vet wordt) Ook zijn neus heeft een grote plek, die ik heb verzorgd met de olie. Staart en manen zijn heel en hij schuurt vrijwel niet. Zou het kunnen dat nu ik de leverreiniger van de Groene Os geef, alle vervuiling naar buiten komt in de vorm van dit eczeem achtige gedoe op zijn benen? Of is het toch de zon?? Op zijn achterbenen zit 1 kleine roze plekje en en paar kleine korstjes boven de hoefrand. Hij heeft er geen jeuk aan en laat zich ook goed behandelen, dus pijn doet het ook niet! Verward

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:06

Ik geef nu voor het derde jaar bij mijn 5-jarige ruin Allergitum en Culivetsem, 2 x daags 25 druppen van beide. Ieder jaar heb ik minder last van eczeem en dit jaar eigenlijk helemaal niet. Spuit wel iedere dag in met vliegenspul en was een paar keer per week staart en manen.
Als je het niet weet verwacht je niet dat dit een eczeem-paard is.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:43

met Pinky ben ik sinds een week bezig met Horsol. Ook een exceem middeltje wat via de da te verkrijgen is.
Aardig aan de prijs maar het proberen waard.

Ik zie dta hij nog wel af en toe krabt, maar ook komen er nu ineens veel korsten op zijn hals. Dat is toch genezing?

Ik houdt jullie op de hoogte Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:01

paard 3 is al weer opgehouden met schuren lijkt het wel Verward
ze staat nu op stal weer om te kijken hoe lang ze blijft schuren nadat ze dus eenmaal is gaan schuren. Paard 1 en 2 schuren nog steeds niet, en wrijven ook niet meer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:58

Pinky_girl schreef:
Ik zie dta hij nog wel af en toe krabt, maar ook komen er nu ineens veel korsten op zijn hals. Dat is toch genezing?

Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar als er korsten in de manen komen begin ik me juist zorgen te maken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:09

Als er korsten te zien zijn, wil dat juist zeggen dat je pony zodanig hard heeft geschuurd, dat het open wondjes werden... Dus ik denk dat dit geen genezing is. Tot hiertoe blijft exivetol hét produkt voor mijn paardje. Aan zijn staart kan je bijna niet meer zien dat het een eczeempaard is ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:18

nou, de klitwortel lijkt te helpen.
Haha!
heb hem ingesmeerd ermee, in staart en manen en hij schuurt niet meer, hij vind t gelukkig niet erg, en t gemakkelijk in het gebruik... de paar plekjes op de staart die ik behandeld heb met betadinezalf trekken gelukkig ook alweer weg..

pfff ben blij dat de manen er nog steeds aanzitten!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:18

Gebruikt niemand TKC 97 ?

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:59

Vorige week heb ik stomweg iets nieuws gedaan, vaseline op staart en manen gewreven Lachen Het zag er allemaal zo droog uit dus heb ik dat er maar opgewreven. De dag erna was alles lekker vettig, en kwamen al die vieze schilfers mooi los, resultaat: na twee dagen een propere staart en manenkam. Het haar van de manen zie je een klein beetje groeien, of het resultaat gaat blijven met een goedkoop potje vaseline, ik denk het niet, maar wie niet doet, niet weet Lachen

gr Janna

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:19

cinv schreef:

Dat is toch dat oranje-achtig spul??Ik heb het een tijdje gebruikt. Ik moet zeggen dat dit een van de weinige produkten was uit de winkel waarbij ik duidelijk wat verlichting kon zien bij Marco. Echter hielp het lang niet zo goed als de Okozon die ik nu gebruik, dus ben ik daarmee gestopt.
zien er hier trouwens nog meer Okozon-gebruikers???of mensen die het hebben geprobeerd?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:46

jeanneke schreef:
Vorige week heb ik stomweg iets nieuws gedaan, vaseline op staart en manen gewreven Lachen Het zag er allemaal zo droog uit dus heb ik dat er maar opgewreven. De dag erna was alles lekker vettig, en kwamen al die vieze schilfers mooi los, resultaat: na twee dagen een propere staart en manenkam. Het haar van de manen zie je een klein beetje groeien, of het resultaat gaat blijven met een goedkoop potje vaseline, ik denk het niet, maar wie niet doet, niet weet Lachen

gr Janna

probeer het eens met baby-olie, dat maakt de huid ook lekker vet en dat smeert naar mijn idee makkelijker in tussen de haren dan een zalf OK dan!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:19

of hydrocortiderm. Maar dat schijnt niet meer verkrijgbaar te zijn. Als ik dat eerder had geweten was ik wat zuiniger geweest met mijn fles...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:04

niet? kun je toch gewoon bij de dierenarts kopen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:06

cinv schreef:

Jawel!
Pas sinds kort, ik weet nog niet of het echt gaat helpen.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:46

gabyfedde schreef:
Jawel!
Pas sinds kort, ik weet nog niet of het echt gaat helpen.

Het is niet oranje Scheve mond een groene fles met doorichtig spul..wel straf en paard mag nie in zon.
Bij mij helpt het prima!! echt heb al zijn manen kunnen 'saven' deze zomer, hout vasthouden..nog 2 maanden wachten Knipoog
En die st... pilletjes ARGh! PFfffffffff...we horen trouwens NIETS meer van Louis !! Ik zou mij in zijn plaats ook nie meer laten durven zien..enfin nu weten we beter hé.
Laat iets weten als je het gebruikt hé

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:16

cinv schreef:
Het is niet oranje Scheve mond een groene fles met doorichtig spul..wel straf en paard mag nie in zon.
Bij mij helpt het prima!! echt heb al zijn manen kunnen 'saven' deze zomer, hout vasthouden..nog 2 maanden wachten Knipoog
En die st... pilletjes ARGh! PFfffffffff...we horen trouwens NIETS meer van Louis !! Ik zou mij in zijn plaats ook nie meer laten durven zien..enfin nu weten we beter hé.
Laat iets weten als je het gebruikt hé

Uhhmm....is dit dat spul wat brandwonden kan veroorzaken? Verward
Heb ik ooit eens in een Bokt topic gelezen dat er een spulletje was wat nogal gevaarlijk kon zijn, ook iets met 3 letters en 2 cijfers Blond