Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.
JollyJumper schreef:ik heb het idee dat ze luchtzuiger veel meer in het land zetten ivm verveling.en het is me opgevallen dat veel van deze paarden koliek gevoelig zijn.zou het ook mogelijk zijn dat dat veel in het land staan en dus onbeperkt veel kan worden gegeten ook een oorzaak kan zijn van de koliek?.ik weet dat ze in de natuur ook onbeperkt kunnen eten.maar daar lopen ze ook veel meer.en ze moeten er vaak ook veel meer voor doen om aan eten te komen.en ik heb ook veel over rennies gelezen en een te veel aan zuur.rennies bestaat vooral uit kalk met een smaakje.zou ik m,n paard ook schoolbordkrijt kunnen geven.want dat is toch ook maar gewoon kalk.en veel goedkoper?.Ik heb mijn luchtzuiger net een emmer vol Pronutrin opgevoerd en inderdaad is het zuigen zeker met de helft afgenomen. Hij werd heel erg sloom van zijn gezuig. Hij deed het nooit echt heel erg veel, maar opeens vanaf februari wel. De hele dag door stond ie ergens aan te hangen... Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd door de DA, maar een echte oorzaak is er niet gevonden. Dus, toen is zijn hooirantsoen nog meer opgevoerd (hij krijgt nu ong. 3/4 baal (flinke balen...) per dag). En zijn brok/muesli rantsoen is verminderd. Verder ben ik dus Pronutrin gaan voeren en daar zag ik na een paar dagen al verbetering in. Alleen is dat spul inderdaad allemachtig duur. Dus ik ben nog op zoek naar een goed alternatief hiervoor. Het mooiste zou natuurlijk een wei zijn (Jumpr zuigt trouwens niet op palen oid.) maar daar strijd ik al jaren voor en dat lijkt vooralsnog uitzichtsloos (tenzij Henny Huisman binnenkort langskomt ) helaas.
Citaat:Calciumcarbonaat of Krijt, CaCO3, is het koolzure zout van calcium.(Het is een zout en dus een polaire molecule.) Het komt in de natuur zeer verbreid voor als kalksteen en in metamorfe vorm hiervan als marmer. De schaal van eieren van vogels en de schelp van slakken en schelpdieren bestaat grotendeels uit calciumcarbonaat. Het is ook een versterkend mineraal in de schalen van kreeften en andere schaaldieren en veel insecten.
Citaat:Schoolbordkrijt is tegenwoordig van een andere samenstelling, nl. calciumsulfaat (gips) met wat toeslagstoffen.
Anya schreef:Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.
Shervine schreef:Anya schreef:Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.
ach ja jij heb geluk met je paard dat ze er geen koliek van krijgt. mijn paard is ook niet te mager maar een paard wat zonder draad DE HELE DAG door luchtzuigt dat is niet te vergelijken met jou paard dat het alleen doet rond etenstijd
Yuma schreef:O en nog vergeten. Men geeft een geld terug garantie. Dus dacht ik, komop niet geprobeerd altijd mis.
Heb dus gevraagd om geld terug omdat hij nog steeds luchtzuigt. Heb inmiddels een berichtje terug, quitt is niet voor luchtzuigers maar voor kribbebijters Tja wat moet je daar nu op zeggen?