Verkoop paard kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:17

Lucy0507 schreef:
Ik kan de kosten niet meer opbrengen voor de stalling, dus zoek een goed huis voor haar.

In geval je de openingspost gemist hebt LG

Little_Gift schreef:
Oh blijven we nog ontopic dan? Dat had ik effe gemist :=

Ik zie nergens in mijn tekstjes staan om het paard maar zo te verkopen? Jij wel dan?

Nergens, je verkondigd vooral al je paarden (ziek of niet) te houden en dat inslapen maar een bizar idee is.
Verdere tips heb ik niet gelezen vanuit jou kant

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:18

Kabayo schreef:
Little_Gift schreef:
Oh blijven we nog ontopic dan? Dat had ik effe gemist :=

Ik zie nergens in mijn tekstjes staan om het paard maar zo te verkopen? Jij wel dan?

Nergens, je verkondigd vooral al je paarden (ziek of niet) te houden en dat inslapen maar een bizar idee is.
Verdere tips heb ik niet gelezen vanuit jou kant

Dus raad ik TS ook niet aan haar paard in deze omstandigheden te verkopen en is je stelling dat ik dat wel doe, dus verkeerd, zoals ik al zei dus.

Dank je!

Kabayo schreef:
Dus jij zou paard van ts gerust zo verkopen?
Om even ontopic te blijven

Edit: Inslapen is niet altijd een bizar idee, inslapen als eerste roepen van zodra iemand een probleem ervaart, dat zie ik wel vaker verschijnen tegenwoordig en dat is een bizarre tendens.

Ik pleit niet voor inslapen en niet tegen inslapen en ik pleit niet voor houden noch voor verkopen.
Dat kunnen wij namelijk niet beslissen met de summiere info die wij hebben.

Het is al moeilijk genoeg die beslissingen over je eigen dieren te moeten maken.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 24-09-25 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:20

Als je zelf de paarden aan huis kunt houden is de keus vaak niet zo moeilijk. Hier ook meerdere grasmaaiers (gehad). Die blijven tot ze van ouderdom doodgaan of door iets anders ingeslapen moeten worden.

Een paard op een stalling houden kost veel geld, alle andere dingen, hoefsmid, dierenarts etc die kosten blijven ook gewoon doorgaan. Als je niets meer met het paard kan, dan is het een enorme kostenpost. Daar zit niemand op te wachten, weidemaatjes worden er in alle soorten en maten aangeboden met allerlei blessures. Er zijn, maar erg weinig mensen op zoek naar een paard als weidemaatje met een gebrek wat wellicht op termijn ook nog de nodige kosten aan dierenartsen gaat opleveren. Dus ja, wat je dan met zo'n paard moet? Ik zou het beestje ook niet in de handel willen hebben en nog 10 of meer jaren krom liggen om de kosten te kunnen betalen is ook niet voor iedereen haalbaar. Dus wat dan de oplossing is als inslapen niet een optie is?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:21

Ik weet wat er gezegd is ;)
Ik zeg nergens dat jij zegt dat ze hem maar moet verkopen. Het was overigens een vraag (zie vraagteken). Maar wat blijft er over als je geen geld hebt voor stalling of hem opknappen en inslapen volgens jou bizar is? Weggeven?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-09-25 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:21

Kabayo schreef:
Ik zeg nergens dat jij zegt dat ze hem maar moet verkopen. Maar wat blijft er over als je geen geld hebt voor stalling of hem opknappen en inslapen volgens jou bizar is? Weggeven?

Dat zei je toch echt wel:

Kabayo schreef:

Edit: Inslapen is niet altijd een bizar idee, inslapen als eerste roepen van zodra iemand een probleem ervaart, dat zie ik wel vaker verschijnen tegenwoordig en dat is een bizarre tendens.

Ik pleit niet voor inslapen en niet tegen inslapen en ik pleit niet voor houden noch voor verkopen.

Het is al moeilijk genoeg die beslissingen over je eigen dieren te moeten maken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:22

Ik denk dat we allen niet voorbij moeten gaan dat het een oplossing in uiterste nood is. Dat het niet altijd is bij alle paarden die wat hebben, maar enkel bij de chronische pijn paarden in combinatie met een eigenaar die het echt niet meer kan opbrengen..
Normaliter houd je er rekening mee wanneer je een paard koopt dat er hogere kosten aan verbonden kunnen zijn en aan de hand daarvan beslis je of je een paard kunt veroorloven en de verantwoordelijkheid kunt dragen, lijkt me?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:23

Little_Gift schreef:
Kabayo schreef:
Ik zeg nergens dat jij zegt dat ze hem maar moet verkopen. Maar wat blijft er over als je geen geld hebt voor stalling of hem opknappen en inslapen volgens jou bizar is? Weggeven?

Dat zei je toch echt wel:

Kabayo schreef:

Wat snap jij niet aan een vraagteken?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:24

Een suggerende conclusie formuleren met een vraagteken, maakt het geen vraag.

Maar ik heb je "vraag" nu wel voldoende beantwoord denk ik: bij deze nogmaals => neen ik zou dit nooit aanraden maar ik zou ook nooit zomaar aanraden dan maar te laten inslapen.

Ik zou eerst kijken, in overleg met TS, wat wél haalbaar is voor haar en dat doe je door open vragen te stellen, niet door te gaan veroordelen en veronderstellen zoals hier tig pagina's gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 24-09-25 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:24

Little_Gift schreef:
Een suggerende conclusie formuleren met een vraagteken, maakt het geen vraag.

Maar ik heb je "vraag" nu wel voldoende beantwoord denk ik: bij deze nogmaals => neen ik zou dit nooit aanraden.

Fijn.
En wat zou je wél aanraden aan iemand met zo’n paard zonder geld ervoor? Ben erg benieuwd…

Little_Gift

Re: Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:25

Alé, nogmaals dan:

Ik zou eerst kijken, in overleg met TS, wat wél haalbaar is voor haar en dat doe je door open vragen te stellen, niet door te gaan veroordelen en veronderstellen zoals hier tig pagina's gebeurd is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:29

LG,je gaat voor mij nu op foei.
Inhoudelijk met jou discusreen lukt mij niet.
ik heb het geprobeerd maar gooi de handdoek in de ring.
Je draait zelf om de pot, maar oh wee als een ander rechtuit zegt wat deze vind. op de vraag van ts ja, dan mag dat niet.
Ik snap hem gewoon niet meer, dus haak richting jou dus af.

Paardenfann4 schreef:
Als je zelf de paarden aan huis kunt houden is de keus vaak niet zo moeilijk. Hier ook meerdere grasmaaiers (gehad). Die blijven tot ze van ouderdom doodgaan of door iets anders ingeslapen moeten worden.

Een paard op een stalling houden kost veel geld, alle andere dingen, hoefsmid, dierenarts etc die kosten blijven ook gewoon doorgaan. Als je niets meer met het paard kan, dan is het een enorme kostenpost. Daar zit niemand op te wachten, weidemaatjes worden er in alle soorten en maten aangeboden met allerlei blessures. Er zijn, maar erg weinig mensen op zoek naar een paard als weidemaatje met een gebrek wat wellicht op termijn ook nog de nodige kosten aan dierenartsen gaat opleveren. Dus ja, wat je dan met zo'n paard moet? Ik zou het beestje ook niet in de handel willen hebben en nog 10 of meer jaren krom liggen om de kosten te kunnen betalen is ook niet voor iedereen haalbaar. Dus wat dan de oplossing is als inslapen niet een optie is?

Ja dat is ook duur.
En ik begrijp daarom ook dat aanhouden daardoor niet leuk is om te doen.
Al zijn die kosten vaak wel te doen als het paard nog te rijden is, dat is best dubbel.

Maar inderdaad wat dan.
Houden geen optie.
En weggeven is een ander woord voor de handel in.

Dan blijft er niet zoveel meer over imo.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:34

DuoPenotti schreef:
LG,je gaat voor mij nu op foei.
Inhoudelijk met jou discusreen lukt mij niet.
ik heb het geprobeerd maar gooi de handdoek in de ring.
Je draait zelf om de pot, maar oh wee als een ander rechtuit zegt wat deze vind. op de vraag van ts ja, dan mag dat niet.
Ik snap hem gewoon niet meer, dus haak richting jou dus af.

Je mag mij gerust op de foei zetten, je had dit al veel eerder moeten doen trouwens want wij gaan het nooit eens zijn met elkaar, da's duidelijk.
Maar het is hier geen vliegveld, je hoeft je vertrek niet aan te kondigen dus en in dit topic melden dat ik nu op de foei sta, heeft totaal geen toegevoegde waarde dus opnieuw een nutteloze post.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:34

En daar heeft TS toch al antwoord op gegeven?

Ze kan de stalling niet betalen
Ze kan revalidatie niet betalen en kan het zelf niet
Ze wil het paard niet naar Frankrijk op pensioen omdat ze er geen zicht meer op heeft

Welke opties zouden er nog meer zijn om het dier zelf te houden?

Tenzij: meer werken (minder tijd voor je paard), bank overvallen (grote kans helemaal geen tijd meer voor het paard), bij ouders gaan wonen om geld te sparen (geen idee overigens of ts dat niet al doet / kan / wil).

Want ts ziet die opties kennelijk ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:37

Rocamor schreef:
En daar heeft TS toch al antwoord op gegeven?

Ze kan de stalling niet betalen
Ze kan revalidatie niet betalen en kan het zelf niet
Ze wil het paard niet naar Frankrijk op pensioen omdat ze er geen zicht meer op heeft

Welke opties zouden er nog meer zijn om het dier zelf te houden?

Tenzij: meer werken (minder tijd voor je paard), bank overvallen (grote kans helemaal geen tijd meer voor het paard), bij ouders gaan wonen om geld te sparen (geen idee overigens of ts dat niet al doet / kan / wil).

Want ts ziet die opties kennelijk ook niet.

Hier ben ik dus ook benieuwd naar :j

En ik denk wel meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:38

Elin_ schreef:
Ik denk dat we allen niet voorbij moeten gaan dat het een oplossing in uiterste nood is. Dat het niet altijd is bij alle paarden die wat hebben, maar enkel bij de chronische pijn paarden in combinatie met een eigenaar die het echt niet meer kan opbrengen..
Normaliter houd je er rekening mee wanneer je een paard koopt dat er hogere kosten aan verbonden kunnen zijn en aan de hand daarvan beslis je of je een paard kunt veroorloven en de verantwoordelijkheid kunt dragen, lijkt me?

Hier ben ik het volledig mee eens!

Paardenfann4 schreef:

Goh ja paarden aan huis en daardoor makkelijker, dat zou ik niet durven zeggen...

Ik heb mijn paarden nu sinds 2,5 jaar aan huis (hiervoor 8 jaar in eigen beheer en daarvoor nog eens 8 jaar op pensionstal) en het enige wat weg valt is de stallingskost maar daarvoor krijg je wel andere kosten terug;

1/ afvoer mest
2/ onderhoud weilanden en omheining en stal
3/ stalbedekking
4/ hooi aankopen
5/ eigen stroom en waterverbruik
6/ etc etc...

Dus daaraan alleen al lig je bijna aan de pensionprijs.

Daarnaast komt dan ook nog de vaste kosten die iedereen heeft zoals:

- hoefsmid
- dierenarts
- entingen
- voer/muesli/balancer etc
- ontwormingen
- etc etc

En daarbovenop dus in geval van een chronisch medisch probleem:

- medicatiekosten

In mijn geval liggen de medicatiekosten alleen al maandelijks boven de 200 euro.
Mijn paard kan al 3 jaar helemaal niks meer doen.
En ik betaal al 8 jaar die medische kosten (laatste 2 jaar verdubbeld, het was niet altijd zoveel natuurlijk).

Maar ik heb destijds gekozen voor dit dier en ze is mijn soulmate, mijn once in a lifetime... Ik ga nog liever zelf ten onder dan dat ik haar tekort doe of opgeef.
Er komt ook geen nieuw paard bij voor mezelf want al mijn energie, financiën en tijd wil ik vrij hebben voor haar.

Er zijn destijds wel 2 mini's bij gekomen zodat ze haar eigen kudde zou hebben en die blijven hier ook gewoon levenslang, ook als zij er op een dag niet meer is.

Enkel als zij me duidelijk maakt dat de rit ten einde is, zal ik haar laten gaan.
Dat verdient ze.
Maar niet eerder.

Maar dit is mijn geval, totaal niet relevant voor deze casus hier en niet wat ik een ander zou aanraden.

Het moet geval tot geval bekeken worden en door middel van open vraagstelling en open communicatie zonder vooroordelen, zonder suggesties en zonder dubieuze vraagstelling, kan men tot een oplossing komen per casus.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:48

Zo'n 12 jaar geleden stond ik voor hetzelfde. Paard geblesseerd, diverse breuken in de halswervels en schedel. Allemaal vast en stabiel, maar rijden was voor mijn gevoel niet meer veilig.
Ze stond toen in volpension.
Maar al die faciliteiten waar je voor betaald maar niet meer kan gebruiken zijn dan wel heel duur.
Mijn geluk is dat mijn paard toen naar de boerderij van mijn schoonfamilie kon. Kosten: alleen voer, smid, dierenarts.
Inmiddels is ze 25, de helft van haar leven met pensioen dus nu.

Heel eerlijk, als ik haar niet zo goedkoop had kunnen stallen, weet ik niet of ze nog zou leven.
En nu gaat ze alleen nog weg met de rendac.
Geen haar op mn hoofd die haar de handel in zou doen, weggeven, oid.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:32

Little_Gift schreef:
Elin_ schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens!

Paardenfann4 schreef:

Goh ja paarden aan huis en daardoor makkelijker, dat zou ik niet durven zeggen...

Ik heb mijn paarden nu sinds 2,5 jaar aan huis (hiervoor 8 jaar in eigen beheer en daarvoor nog eens 8 jaar op pensionstal) en het enige wat weg valt is de stallingskost maar daarvoor krijg je wel andere kosten terug;

1/ afvoer mest
2/ onderhoud weilanden en omheining en stal
3/ stalbedekking
4/ hooi aankopen
5/ eigen stroom en waterverbruik
6/ etc etc...

Dus daaraan alleen al lig je bijna aan de pensionprijs.

Daarnaast komt dan ook nog de vaste kosten die iedereen heeft zoals:

- hoefsmid
- dierenarts
- entingen
- voer/muesli/balancer etc
- ontwormingen
- etc etc

En daarbovenop dus in geval van een chronisch medisch probleem:

- medicatiekosten

In mijn geval liggen de medicatiekosten alleen al maandelijks boven de 200 euro.
Mijn paard kan al 3 jaar helemaal niks meer doen.
En ik betaal al 8 jaar die medische kosten (laatste 2 jaar verdubbeld, het was niet altijd zoveel natuurlijk).

Maar ik heb destijds gekozen voor dit dier en ze is mijn soulmate, mijn once in a lifetime... Ik ga nog liever zelf ten onder dan dat ik haar tekort doe of opgeef.
Er komt ook geen nieuw paard bij voor mezelf want al mijn energie, financiën en tijd wil ik vrij hebben voor haar.

Er zijn destijds wel 2 mini's bij gekomen zodat ze haar eigen kudde zou hebben en die blijven hier ook gewoon levenslang, ook als zij er op een dag niet meer is.

Enkel als zij me duidelijk maakt dat de rit ten einde is, zal ik haar laten gaan.
Dat verdient ze.
Maar niet eerder.

Maar dit is mijn geval, totaal niet relevant voor deze casus hier en niet wat ik een ander zou aanraden.

Het moet geval tot geval bekeken worden en door middel van open vraagstelling en open communicatie zonder vooroordelen, zonder suggesties en zonder dubieuze vraagstelling, kan men tot een oplossing komen per casus.

Ik heb al 25 jaar paarden aan huis en ben mij bewust van de kosten. Hier ook een paar dure grasmaaiers gehad, maar nooit weggedaan vanwege de kosten. Dat is voor iedereen anders. Dit verhaal heeft niets met ons te maken, maar wel met dat de TS geen kant op kan want die heeft een paard met een chronische blessure en kan de kosten niet meer dragen. Daar zoekt ze een oplossing voor en blijkbaar heeft ze die gevonden door het paard van de hand te doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:34

Daar spreek ik je ook niet in tegen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:49

germie schreef:
Elisa2 schreef:
Maar als zo,n paard nog pijnvrij te krijgen is hoeft het toch niet dood?
Ja volledig mee eens.
Het wordt soms ook wel iets te makkelijk gedaan en gezegd vind ik. Inderdaad alsof het dier alleen maar nut heeft als gebruiksvoorwerp.

Pijnvrij is rijdbaar in de sport in mijn ogen. Alles wat minder is, is nooit volledig pijnvrij. En omdat een paard niet kan praten kan het ook niet altijd aangeven of het zonder rijden wel of geen pijn heeft.
Een paard is inderdaad meer dan een sportmaatje, maar zoals sommigen hun paarden laten opereren of revalideren, dan heb ik echt vraagtekens bij de diervriendelijkheid. Een paard moet gewoon in de wei, kunnen racen, kunnen bokken. Als dat niet kan en voor langere tijd niet, dan vind ik het niet diervriendelijk om zo'n dier dan maar op stal op te sluiten. Ook vind ik de zgn. 'stapritjes' die een paard dan aan zou kunnen niet diervriendelijk. Wat als het dier een schrikt en wegrent onder het zadel? Of gewoon vrolijk is en eens rond gaat bokken? Dat je dan moet gaan denken oei, straks weer kreupel? Dan is het niet diervriendelijk in mijn ogen.
Als je een paard met blessure niet meer kunt of wilt onderhouden, dan is inslapen in mijn ogen prima. Maar ga er niet mee leuren. De wereld is vol met paarden waar wat aan mankeert (en ook honden en katten), en die gaan vaak van huisje naar huisje.

Germie,
Die eerste zin die jij schrijft vind ik grote onzin. Ons paard was ook ZZL dressuur. Die hebben we laten opereren en hij loopt weer als een lammetje te springen in de wei. We nemen gewoon het risico niet meer om met hem te starten omdat als hij dan kreupel zou worden we waarschijnlijk wel afscheid van hem moeten nemen. Hij voelt zich goed eet goed speelt in de wei met de jonge paarden en heeft nu een leven als god in Frankrijk.
En ja het was een ontzettende dure rekening die we moesten betalen maar hebben er geen moment spijt van en vind het wel jammer dat TS door geld tekort deze beslissing moet maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:11

Nee, ik hoef gelukkig niet verkocht te worden haha.

Voor TS, is het wel een rot beslissing als ze paard eigenlijk niet meer kan betalen en revalidatie maar hij nog te goed is om in te laten slapen. Daarom had ik een paar vragen gesteld. En de optie om te kijken of een DA het dier gratis wil hebben of de revalidatie stal. Dat gebeurt nog weleens als ze er wat in zien.

De vraag is wel, hoe ernstig is deze KS? En is het ook echt de oorzaak van de klachten?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:15

Zo zag ik net een manegepaard die zijn werk niet meer kon doen afgedankt worden.
En ja ik begrijp dat een manege niet alles aan kan houden.

Daarvoor was hij sportpaard.

Altijd in dienste gestaan voor iemand en nu dat niet meer kan word hij afgedankt |(

Maar vorig week stond er nog bij een ander manegepaard een mooi bericht.
Als de manege nu voor elke les die hij loopt een euro apart zet voor later.
Dan kan zo'n paard wel naar een pensioenplaats.
En maak dat ook duidelijk bij de betaling.

En dan denk ik; en je geeft de jonge ruiters en hun ouders ook nog eens wat opvoeding mee...

Natuurlijk werkt dat niet zo voor een paard wat er maar kort is, maar toch.

En uiteraard is dit offtopic voor ts, maar zij is niet de enige die een paard weg wil doen omdat het beter uitkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:22

Dat vind ik ook echt in en in triest..maneges kunnen ook een pensioen weide maken waar de paarden nog gewoon verzorgd en geknuffeld kunnen worden door de klanten. Win-Win...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:32

Maar ze komen nu al amper rond.
Dus ook daar snap ik het wel.
Maar sommige paarden staan er wel 20 jaar, dan denk ik, kan het echt niet anders?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:11

Ik denk dat net als het verhaal hier in het topic de kosten gewoon te hoog zijn (voor een manege) om paarden aan te houden die met pensioen zijn. Het blijft inderdaad zuur dat paarden na hun hele leven gezwoegd te hebben naar de slager gaan als ze niet meer kunnen. Het is gewoon heel jammer dat het allemaal zoveel geld kost om een paard te onderhouden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:54

Maar misschien moet niet iedereen een paard hebben?
We leven nu in een wereld waarin iedereen vindt dat iedereen recht heeft op alles, ten koste van alles.
Maar toen ik vroeger kind was, vond ik het normaal dat sommige kinderen duurdere spullen hadden en andere kinderen juist weer minder dan ik. Zo was het nu eenmaal, en daar wond je je niet echt over op.

Niet alles is voor iedereen weggelegd, en misschien is dat niet vreselijk?