Ach dat lijkt inderdaad wel pus wat uit dat been komt en ook zo dik op de knie dat vocht. Zo triest. Ben wel benieuwd waarom ze nu toch naar de kliniek is gegaan ondanks dat het dan zondag toch beter ging. Sterkte!
Wat ellendig dat ze naar de kliniek moet TS, het zit niet mee zeg! Ze is wel heel erg braaf en tolerant met de behandelingen van de dierenarts, je paard heeft een top karakter zo te zien. Ik duim dat het nu snel de goede kant op mag gaan met haar
Laat ik verdergaan en hopelijk is het zo niet weg…
In het nieuwe gaatje heeft mijn DA meteen ontstekingsremmer en antibiotica gespoten. Verder heeft ze het goed ontsmet met alcohol. Daarna probeerde ze er nog wat vocht uit te drukken, maar dat lukte niet meer, waarschijnlijk omdat het gangetje al dicht was. Rond de wond en bil zit momenteel nog een oedeem, waarschijnlijk ontstaan door de infectie. Ik had daar tendease voor gekregen en dat moet door beweging weg gaan. De DA heeft voor de laatste keer antibiotica gespoten in de spier en ik kreeg antibiotica om in de ochtend en avond door het voer te doen. Verder moest ik het been goed schoon houden.
Ik kreeg als tip van een vriendin die met mijn moeder even was langsgekomen om maar in een richting en een keer met het gaasje over de wond te bewegen, anders zou ik het vuil er weer terug in vegen. Verder was het plan om het been schoon te maken met een washandje en lauwwarm water.
Die had ik nog niet, dus ik deed dat zondag nog met een handdoek. Dat vond ze echt niet leuk. Het 15 minuten stappen ging wel echt super.
De situatie toen:
De medicatie van de DA:
Zondagavond merkte een stalgenootje nog op dat ze met schoonmaken van de wond/been heel pijnlijk was en steeds onrustiger werd.
Maandagochtend kreeg ik door van een ander stalgenootje dat de hechtingen open waren
Er was weer een nieuwe bobbel gekomen en ze vond het niet prettig om daar aangeraakt te worden
Op dat moment stond ze te trillen met haar been en had ze weer echt pijn.
Natuurlijk weer contact gehad met de dierenarts en die merkte op dat er weer vocht uit kwam. Het was niet zo erg dat de hechtingen eruit waren en haar temperatuur was 38. Toen hebben we besloten om Ivy daarheen te brengen. Zij kunnen haar dagelijks verzorgen en de wond/plek tegendruk geven en het herstel bespoedigen. Ze krijgt daar dan box rust onder toeziend oog van de dierenarts.
Het trailerladen was nog wel een dingetje trouwens… Normaal loopt ze er zo op, maar nu wilde ze echt niet en rende ze weg of trok zich scheef. Uiteindelijk met een touwhalster er toch op gekregen. (Ik denk dat dat straks weer even oefenen wordt haha!).
Vanaf vandaag start de behandeling en hopelijk mag ze na het weekend naar huis.
Ah wat zou ik aan de ene kant balen dat mijn paardje niet gewoon lekker thuis is en zich goed voelt maar aan de andere kant zou ik het ook een heel fijn idee vinden dat ze nu op de kliniek constante zorg krijgt. Ze kunnen dan ook veel sneller schakelen natuurlijk.
Heel veel sterkte en hopelijk gaat het nu in een stijgende lijn en dan na het weekend weer lekker naar huis toe!
Ik ben net langs geweest en precies toen ik aan kwam waren ze net klaar met de behandeling. Ze heeft een hele constructie aan waardoor haar bil continu tegendruk krijgt. Verder hebben ze de wond gelaserd en haar been gewassen. Ze eet goed, haar slobber van de ochtend likte ze helemaal uit. Wel was ze wat onrustig toen de andere paarden naar buiten gingen. Ik heb even geknuffeld, maar ze had niet zoveel zin in me. Ze liep veel rond en was aan het hinniken. Over twee dagen wordt ze weer gelaserd. Ze hebben ook het zakje weer leeg gemaakt. Aan het einde van de week moet ze weer veel verbeterd zijn.
Wat pittig voor jullie allebei dit!!! Ik duim voor jullie. Heel veel beterschap en sterkte!
Melzazu
Geplaatst: 19-08-25 12:58
Oh ik vind het echt goed klinken en die constructie ziet er doeltreffend uit. Fijn dat ze wel lekker eet en zo alert is dat ze eigenlijk het liefst mee buiten spelen wil.
Gaat vast goed komen nu.
friezenfan2
Geplaatst: 19-08-25 13:15
Ah oke dan is het logisch dat ze naar de kliniek ging. Deze constructie ziet inderdaad doeltreffend uit. Fijn dat ze daar haar nu in de gaten houden. Dat moet voor jouw ook een zorg minder zijn. Hopelijk vanaf nu alleen nog maar positieve updates.
Hoe gaan jullie de terug keer naar de kudde aanpakken? Of ga je toch voor een andere stal kiezen...Ze is ferm aangepakt.Hier word je als eigenaar niet echt blij van.
friezenfan2
Geplaatst: 19-08-25 16:01
Een andere stal kiezen? Er is hier een groot tekort aan goede stallen en ze is net verhuist. Is er daar niet toevallig een andere kudde waar ze in kan? Al is dit natuurlijk nu nog niet van toepassing eerst maar eens zorgen dat ze goed genoeg herstelt op de kliniek dat ze terug naar stal kan.
Haha1995, ik ga daarvoor samen met de staleigenaren een plan maken. Andere stal kiezen ben ik voor nu nog niet van plan. Ze stond pas drie weken in de kudde toen het gebeurde, dus het was echt pure pech. Mocht het echt niet gaan heeft deze stal gelukkig nog meer mogelijkheden en kuddes, dus dat zullen we allemaal verwerken in het plan.
MissyNr1
Geplaatst: 19-08-25 17:20
Wat een slimme constructie zo, om die tegendruk te geven. Zo gaat het sowieso goedkomen. En lijkt me ook fijn te weten dat ze daar in goede handen is, scheelt weer stukje zorgen. Laser vindt ik echt een fantastische uitvinding, top dat ze dat daar kunnen doen.
Even een zijstraatje: zou er ergens nog iets te vergoeden zijn qua verzekering vanuit stal..? Geen idee of dat zo werkt hoor. En je weet natuurlijk niet welk paard de klap heeft uitgedeeld dus via de verzekering van een eigenaar zal dat niet kunnen
Nee het was meer een idee. Of zoiets te verhalen (of deels) op de verzekering van stal. Omdat het een ongeluk is op hun terrein. Misschien is dat wel onzin hoor.. Maar wie weet is dat te vragen aan je verzekeringsmaatschappij of dat zo werkt