Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DoCumera

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:17

Opa Showtime mocht vandaag weer even kinderpony spelen en heeft met een kleine meid een manege proefje gedaan vandaag. Dus weer eens in de knotten en helemaal glimmend gepoetst ging hij op pad en hij was weer zo braaf! Dan denk ik toch wel eens dat ik een gouden paard heb <3

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:29

Dat zijn de beste leermeesters en ze hebben het soms ook echt af en toe even nodig :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 17:26

Wat fijn zo'n betrouwbaar dier te hebben. Echt genieten, zelfs als ze op leeftijd zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:23

Oh wat leuk om even kinderpony te mogen spelen en dat ziet er zeker uit als een gouden paard.
Hier net de regendeken op mijn paard gelegd. Merk dat het zonder de zon snel fris wordt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:43

Hier overdag een regendeken en snachts al de 100 gram.
Is ook wel nodig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 07:20

Sakyr staat zolang het droog is, bloot. Overdag in het zonnetje is de 0 grams al te warm, dus het is weer even de rotte overgangsperiode.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:11

Ja hier ook bloot. Maar ik vind het ook lastig. De nachten zijn best fris en ze heeft wel artrose her en der. Maar op en affen is ook lastig en overdag te warm voor een deken. Ik geef d'r extra hooi bij in de nacht (staat nog op t land Maar daar staat niet super veel meer)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:06

Ik heb ze vannacht de regendeken op gelaten, maar het blijft vreemd; in de winter lopen ze onder de 10 graden met een 200 grams op en nu is het soms 'vorst aan de grond' zonder volle wintervacht en doe ik geen dikkere deken op ???
Enige verschil is dat het nu maar een uurtje of zo zó koud is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:56

Dat maakt het inderdaad lastig vind ik.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:47

Mijne staat sinds zondagmiddag onder 100 gram. Heb haar geschoren maar haar rug en billen laten zitten, daar kan ze dat extra beetje warmte goed gebruiken. Daar is ze comfortabel warm onder, als het toch te gek wordt haal ik de liner er weer onder weg.

Gisteravond is de DA geweest om bloed te trekken voor PPID onderzoek, ben benieuwd wat daaruit komt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:53

Hier nog 10 graden in de nacht, dat is nog acceptabel.

Spannend Eva.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:00

Hier wordt het niet kouder dan 7 graden, dus dat moet nog net kunnen met de regendekens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:35

Ik doe ze eigenlijk alleen met regen op,of met harde koude wind :j
Kelly verhaart wel echt enorm nu, dat word weer een teddybeer denk ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:09

Boon is juist al door de verharing heen, Jasmijn verhaart het hele jaar door lijkt wel :)
Voordeel van een regendeken (met nylon binnenkant) is dat na een nachtje ze weer helemaal mooi wit is :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:58

Ja klopt!
Mijn ruin ook,die word echt heel mooi wit :j
Zodra de deken af is duikt die de modder in haha :')

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:54

Dekens zijn lastiger hoe ouder ze worden. Mijn oudste heeft alleen nog de eczeemdeken op.

Ik heb een paar dagen geleden een gesprek gehad met de eigenaar van de wei en pony. Ik had hem een appje gestuurd of ik de ex mocht benaderen of de tandarts mocht komen omdat ik me zorgen maak dat ze zo mager de winter in moet gaan.
Lang verhaal iets korter: afgesproken dat hij zelf de ex benadert, ik blijf er buiten. Hij had nog wel zandweg staan, daar ben ik nu een kuurtje van aan het voeren met toestemming.
Hij had het idee dat als de pony van mij zou zijn dat ze naar `mijn kant`zou gaan, waar ik dan een gedeelte van mijn rijbak en 1 stal voor haar gebruik. Aangezien zaterdag mijn nieuwe pony komt en ze dan weer met zijn 3en staan is dat voor mij geen optie. Ik heb 2 stallen en kan er niet 1 apart zetten en groot paard, kleine pony en middelgrote pony de andere stal laten delen. Mijn oudjes staan al jaren samen en dat gaat goed samen, maar met een nieuwe pony erbij hebben ze gewoon meer plek nodig.
Hij zou dan de huidige stal van zijn pony aan iemand anders willen verhuren. Meteen gezegd dat dit geen optie is. Dat als hij een weiland wil verhuren, dat hij kan denken aan de buurvrouw die weiland te kort komt, haar paarden hebben op hun terrein stallen en de weilanden sluiten op elkaar aan. Daar gaat hij over denken. Ik hoor het als hij met zijn ex heeft gesproken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:23

Heb je hem ook gevraagd hoe lang dat nog gaat duren dan.
Want voor die pony is weken wachten nou niet bepaald goed.
Sorry,klinkt wat negatief van mijn kant, :o maar dat is gebaseerd op eigen ervaring.
Hopelijk pakt hij wel door.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:38

Goeiemorgen, mag ik mij bij jullie aansluiten?

Hier een oudje van 25 jaar. Met kleine ouderdomsdingetjes her en der, maar gaat verder goed. We wandelen vooral en we mennen nog beetje op zijn tempo. Sinds deze week ook deken op

Paar maanden geleden heb ik hem dichterbij huis verhuisd, zodat extra zorg makkelijker te geven is. Sindsdien heb ik hem nog niet zien liggen (stalgenoten ook niet), hij slaapt echter graag liggend. Rollen doet hij wel en komt ook soepel weer in de benen. Dat is het enige onderdeel wat mij nu beetje zorgen baart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:09

@Kaaskoekje: daar zou ik me nu nog geen zorgen om maken. Liggen doet ie waarschijnlijk als je hem niet ziet (bijv. 's nachts).
En welkom hier natuurlijk :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:15

Kaaskoekje, kan je ook niet aan hem zien dat hij gelegen heeft? Bodembedekking aan z’n buik of in z’n manen en staart? Poepvlek in de vacht of op z’n deken?

Het heeft bij de mijne ook even geduurd voor ik aan haar kon zien dat ze toch echt wel lag. Dus ik snap je zorgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:22

Eefke 85, ik lees toevallig mee omdat dit topic hoog staat: is het niet een idee dat jij dan de huidige stal en paddock erbij huurt en de pony overneemt?
Dat diertje valt nu tussen wal en schip. De ex kijkt er niet naar om, je zou kunnen zeggen dat de eigenaar van de wei/stallen de pony aan jou kan geven en de ex eventueel desgewenst bezwaar kan maken.
Hij zou haar toch een appje kunnen sturen met de mededeling dat de pony naar jou is omdat de verzorging hem teveel wordt?
Als ze hem dan na verloop van tijd weer wil hebben dan moet ze dat maar aangeven. Zou bonnetjes van aankoop van voer enzo bewaren, voor de zekerheid.

Soms moet je gewoon doorpakken en niet teveel waarde hechten aan eigenaarschap op ‘papier’. Anders zie je gewoon voor je neus een pony verwaarloosd worden.

Dat dat lastig is weet ik, maar ik heb recent ervaren dat teveel afwachten (uit fatsoen of verlegenheid of een te hoge dunk van de eigenaar) soms misschien achteraf niet het beste was.
Ik had een verzorgpaard (had pas sinds half augustus ontdekt wie de eigenaar was en toestemming haar te verzorgen in die zin, bij het paard te zijn en aandacht te geven) en was haar regelmatig aan het observeren en had haar al van half ‘wild’ (onverschillig) naar handmak gekregen. ik had de indruk dat ze teveel zand binnenkreeg en ze at eikels en takjes, volgens mij om een zere kies eruit te proberen te krijgen, zo leek het.
Ik was nog aan het aftasten of de (heel oude en ook ouderwetse) eigenaar zou accepteren als ik dat paard slobber met zandweg zou geven.. zou er net mee beginnen maar voor ik zover was had ze koliek en is (gelukkig was ik er en trof haar aan met de koliek en heb geregeld dat de veearts kwam) ingeslapen.
Nou had dit paard eigenlijk nooit basis opvoeding gehad. Was niet in de hand geweest. Door de eigenaar zelf gefokt, zelf een paar veulens gehad (dmv een tijdje een hengst erbij in het land) en verder haar hele leven 24/7 jaarrond in deze wei gestaan. Zandweg had haar leven mogelijk verlengd maar een tandarts zou nooit zijn gelukt terwijl ze last leek te hebben van de kiezen. Ze kende niet eens een halster. Om over haar hoeven nog maar te zwijgen. En wormenkuur ook nooit dus ik wil me niet schuldig voelen alsof een zandweg kuurtje alles had opgelost, ze maakte erge proppen van de voerdroog en had het moeilijk gekregen in de winter denk ik.
Ik was met een heel plan bezig en pas net begonnen maar de dood haalde ons in.

En toch vind ik het zelfs dan moeilijk om de regie wat over te nemen van de eigenaar.
Ik heb ervan geleerd voortaan toch iets meer mn best te doen op mijn eigen inschatting te vertrouwen, en ietsje eigenwijzer te zijn dan een eigenwijze eigenaar, als de situatie daarom vraagt.
Het is natuurlijk altijd laveren want de eigenaar heeft het laatste woord in principe.
Ook heb ik ervan geleerd eerder te gaan proberen uit te zoeken van wie een paard is als ik me er zorgen om maak. Er zijn blijkbaar momenteel wel bijv oude of niet zo kundige mensen die er 1 of meer hebben lopen. Eigenaar zijn is niet gelijk aan weten wat het paard nodig is. Maar toch is de eigenaar degene die de beslissingen maakt. Kan heel lastig zijn.

Het paard was 22 jaar. En is net voor deze weersomslag overleden. Als ze nu in deze koude buiten had gestaan had ik me echt zorgen gemaakt, ze was pas net verhaard uit de zomervacht maar had nog helemaal geen wintervacht (een KWPN was het).

Dus ja, lang verhaal maar volg met de pony je gevoel zou ik zeggen. Sowieso ook al lief dat je je erover ontfermt. Hopelijk komt het goed.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:40

Wel rolbewijs met vieze zandbillen, maar geen ligbewijs nee.

Nu gaat hij maandag naar een meer beschut stuk en met 1 vriendje samen, dus ik hoop dat zo met z'n twee én met meer beschutting hij zich wat veiliger voelt.

Bedankt voor het welkom!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:44

Kaaskoekje schreef:
Wel rolbewijs met vieze zandbillen, maar geen ligbewijs nee.

Nu gaat hij maandag naar een meer beschut stuk en met 1 vriendje samen, dus ik hoop dat zo met z'n twee én met meer beschutting hij zich wat veiliger voelt.

Bedankt voor het welkom!

Toen mijn oudje verhuisde stond ie een drie weken alleen op de wei. Op een heel open stuk. Stonden wel paarden in de buurt maar hij stond de hele dag op wacht. Dat was over toen er paard bij kwam.
Denk dat met een vriendje snel beter zal gaan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:49

Ik zie Kelly ook nooit liggen, ik schrik juist altijd als ik haar wel zie liggen.
Dan had ze in het verleden altijd wat buikpijn.
Maar ze is wel eens wat vies,dus ik ga er vanuit dat ze haar slaapjes wel doet :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:05

Boon ligt op stal regelmatig, dat verraad de houtkrul in oren en staart wel :)
Buiten ligt ze eigenlijk alleen in het voorjaar als het warm is en ze nog vol in het winterhaar zit. Waarschijnlijk koelt ze dan door de bodem het beste af.