[volg] arthrodese kroongewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: [volg] arthrodese kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:54

Nee, gevaarlijk is de opvatting niet. Het is een keuze en an sich snap ik ook wel waarom mensen soms liever iets natuurlijks geven, maar natuurlijk betekent niet altijd onschadelijk. Dat wordt wel eens vergeten.

Baccatine uit de taxusplant is zo'n voorbeeld. Dit wordt gebruikt voor chemotherapie. Dus ja, een medicijn, maar ook giftig.

Duivelsklauw is meestal niet schadelijk, maar kan het wel zijn. Maar het is ook geen hele sterke pijnstiller waardoor ik me ook kan voorstellen dat buut veel beter werkt.

Dus ja, ik vind wel dat je natuurlijke middelen of kruiden kunt overwegen (bijvoorbeeld meidoorn bij hoge bloeddruk, de meeste mensen hebben dan geen pillen meer nodig blijkt om me heen), maar je moet wel kijken naar risico's.

Het enige nadeel is misschien dat een dierenarts pro-medicijnen is en een ander pro kruiden. En dat ze dan elkaars idee niet willen zien of geloven. Maar in deze zou ik wel voor buut gaan, juist ook omdat de dosering heel precies te bepalen is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:00

Het is dus wel gevaarlijk als je denkt dat natuurlijk geen bijwerkingen heeft. Die zijn bij dezelfde werkende stoffen juist hetzelfde. Dus duivelsklauw heeft dezelfde mogelijke bijwerkingen als een metacam. Alleen bij die laatste weet je zeker dat de dosering hetzelfde is elke keer dat je dezelfde ml geeft. Bij duivelsklauw niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:20

Natuurlijke producten hebben idd bijwerkingen die bv bij bepaalde aandoeningen gevaarlijk zijn. Dus nee, onschuldig zeker niet.

En nee ik ben niet tegen natuurlijk, maar zoek het goed uit!

Mijn merrie heeft een blijvende blessure.
Op metacam deed ze het niet goed en mocht ook maar max 2 weken.
Van wanhoop kurkuma met zwarte peper van voeren. Voelde voor mij beter dan duivelsklauw. Waarom? Puur gevoelsmatig.
En ja ze doet het nu goed, lijkt pijnvrij. Is blij en trekt af en toe als vanouds een sprintje. Iets dat ze met pijn echt niet doet.
Mijn da is sws fan van kurkuma en achteraf niet zo'n fan van duivelsklauw.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:54

Eigenlijk niet zoveel te melden, maar toch een kleine update.
Ze doet het goed momenteel, voelt zich ook heel goed met 1 zakje buut per dag. :')
Durf nog niet af te bouwen naar een half zakje. :=
Maar wellicht over een week of 2 toch eens proberen. Ze stapt ook weer veel beter, dus daar heel blij mee!
Hoop echt dat we nu een steigende lijn te pakken hebben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 13:45

Iedereen de beste wensen voor 2025! **\O/**

Hopelijk wordt dit ons jaar en gaat het herstel verder voorspoedig. <3
Over 2 maanden gaan we weer op controle, ben echt zo benieuwd hoe we er dan voor staan.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:41

Hoe is het nu met haar?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:50

Ik duim nog steeds voor je TS. Wat een lange weg leggen jullie samen zo af zeg.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 21:27

Op zich niet heel veel te melden. :=
Het is nu de tijd uitzingen tot maart, dan gaan we weer foto's maken.
Hopelijk zien we dan verbetering.
We gaan wel weer kijken hoe ze het doet als we de buut afbouwen. Ben hard aan het duimen dat we weer kunnen minderen.

Nog samen met mijn dochter een mooi "stalbordje" gemaakt. <3

Afbeelding

Edit: Op de foto niet te zien, maar het is gemaakt met glitters. :))

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 10:01

Gisteren mocht ze weer even samen met haar dochter in de bak.
Zo leuk om die 2 samen te zien. <3
Zal blij zijn als ze straks weer lekker samen in de groep kunnen lopen.
Afbeelding

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:10

2 leukerds bij elkaar.
Wat een rijkdom!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 19:12

Ja ze zijn heel leuk samen!
Dochter is niet meer van mij, mijn bijrijdster heeft haar gekocht. :D
Maar ze is op dezelfde stal blijven staan.

Sinds woensdag krijgt Olivia nog maar een half zakje buut dus vandaag eens goed gekeken hoe ze nu loopt en het valt me niks tegen. *\o/*
Hopelijk kunnen we binnenkort helemaal stoppen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:53

Hopelijk nu eindelijk de opgaande lijn te pakken!

Wat ik mij afvroeg zouden de complicaties bij Olivia verband kunnen hebben met de inspuiting met PAAG? Dat heeft ze toch gehad was niet afdoende waardoor je voor de operatie hebt gekozen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:04

fransje23 schreef:
Hopelijk nu eindelijk de opgaande lijn te pakken!

Wat ik mij afvroeg zouden de complicaties bij Olivia verband kunnen hebben met de inspuiting met PAAG? Dat heeft ze toch gehad was niet afdoende waardoor je voor de operatie hebt gekozen?

Hele goede vraag, ze is daar idd mee ingespoten.
Maar mij lijkt niet dat dat een ontsteking veroorzaakt na de operatie. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:25

Op de website van de Raaphorst staat het volgende;

Ook is er niet bekend wat voor effect PAAG heeft als er later een (kijk)operatie wordt uitgevoerd. Daarom kiezen we meestal pas voor een injectie met PAAG als andere therapieën onvoldoende (lang) blijken te werken.

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/behandelingen/polyacrylamide-gel/

Het is misschien wel iets om te bespreken met de artsen
Voor jouw situatie zal het niet meer uitmaken, lijkt mij.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:54

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 20:56

Nouja, eigenlijk gaat het hetzelfde.
Ze doet het goed op een half zakje buut.
Hopelijk kunnen we binnenkort helemaal stoppen.

Had het filmpje idd voorbij zien komen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:04

nuevo_mien schreef:
Hoe is het nu met Olivia?
Ik zag dat filmpje voorbij komen op fb..
https://www.facebook.com/share/v/1YCv4b2VK5/

Daar staat dat een paard in enkele maanden geneest. Dus dan zou Olivia na 2 maanden weer volledig in de sport moeten kunnen lopen, want dat zijn enkele maanden. Bij 3 maanden ga je al voorbij aan 'enkele'. Enkele geeft immers een klein getal aan en maanden een meervoud. Boven de 2 ga je al naar een lange periode in mijn ogen.
Dus ik vind wel dat ze het in dat filmpje wel heel rooskleurig weergeven. Alsof het allemaal niets voorstelt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:17

Enkele staat voor een onbepaald, meestal klein aantal Germie. Dat staat ook in het woordenboek. Dus hoe jij het zelf voor je ziet betekent niet dat anderen 3 maanden geen ‘enkele’ maanden vinden. Ik in ieder geval wel. Daarnaast zijn er complicaties hè? Maar hier heeft de TS niet zoveel aan, dus ook niet zo van toepassing.

Fijn dat het op een half zakje nog goed gaat :)! Ik duim mee dat je snel kunt stoppen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:21

Enkele betekend normaal 3-5.

En dat iets na een bepaalde periode is genezen wil nog niet zeggen dat alles weer in sport conditie is.
Vaak moeten pezen en spieren na (bot/blessure) herstel ook weer worden opgebouwd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:38

Brainless schreef:
Enkele betekend normaal 3-5.

Daar begint dus de interpretatie van de woordkeuze al en is duidelijk dat geheel onjuist is om het woord 'enkele' te gebruiken. Ik schrijf dat ik dat als 2 zie en dat anderen het mogelijk anders zien. Dus krijg je discussies.

Ik zie enkele gewoon echt als 2 en niet meer. Maar zo kan iedereen het anders zien, wat ik dus al geschreven heb. Het filmpje geeft een veel te rooskleurig beeld als ik hier de ellende lees. Het wordt gebracht alsof het gewoon simpel is en er geen complicaties op zullen treden. En dat is wat ik er mee wil zeggen. Ook zeg ik dat iedereen het woord 'enkele' anders kan zien. En daar ga je dus gewoon dan de fout in als bedrijf in mijn ogen.
Natuurlijk heeft de ts pech gehad, maar zelfs zonder complicaties duurt het herstel al iets van 6 (of nog meer?) maanden. Dat zijn absoluut geen 'enkele' maanden meer, maar gewoon een half jaar tot nog langer. Niet iets wat je meer 'enkele' kunt noemen (en ik blijf er bij 3 ook niet, dan noem het het gewoon 3 maanden).

Ik ben gewoon allergisch voor jeukwoorden als 'enkele', 'poosje', 'we komen er binnenkort op terug', enz. Geef exact een aantal dagen aan, dan is het duidelijk. Nu niet en is het vrij interpreteerbaar en wek je verwachtingen die je niet waar kunt maken.
Die arthrodese is in 99% van de gevallen niet in 2 maanden genezen, en gaat er dus een veel langere periode overheen die absoluut niet meer onder 'enkele' valt in mijn ogen.
Als ze 5 of 8 maanden hadden gezegd, dan was ik er niet over gevallen. Zelfs niet als je dan complicaties niet benoemd. Maar nu is het gewoon geen reëele verwachting die je wekt, alsof je klanten wilt winnen en je dan pas gaat zeggen dat het 5 maanden of nog langer gaat duren.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:03

Germie jou interpretatie is wellicht anders dan de meeste andere mensen (zoals ook in het woordenboek omschreven staat) en een discussie daarover is hier niet zo op zijn plek. Wellicht moet je die frustratie voor jezelf houden.

TS heeft ergens voor gekozen in de hoop dat het goed uitpakt en hoopt nu eindelijk naar de toekomst te kunnen kijken, door wat nare complicaties. Ik heb helaas ervaring met complicaties tijdens een operatie van mijn paard waar heeeeeel weinig kans op was: het is een hele intense periode geweest (met ook veel verdriet) maar mijn paard is misschien 1 dag niet comfortabel geweest. Inmiddels speelt hij nu elke dag minimaal 9 uur in de paddock buiten en is hij heel happy terwijl het pas twee maanden geleden is allemaal ondanks drie zeer ernstige complicaties en doet hij dat al ruim zes weken en had hij daarvoor een kleiner stukje (!). Dus laat mensen hun eigen keuze maken en leef mee met TS, maar ga hier niet discussiëren wat jij als enkele maanden ziet - dat is hier niet op zijn plek en heeft er niets mee te maken. TS heeft dit filmpje niet gemaakt en het gaat ook niet om haar paard……….. stuur dan een bericht naar de kliniek als je het graag kwijt wil.

Ik duim nog steeds mee voor jullie en hopelijk snel helemaal afgebouwd *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:32

Mijn interpretatie is niet anders. Enkele is een klein aantal. Ik vind het in de context van maanden bij 3 al een groot aantal. Dus dan blijft alleen het getal van 2 over omdat er gesproken wordt over meervoud van maanden.
En watik dus ook schrijf is dat ik dat filmpje te rooskleurig vind, want het is in 99 procent van de gevallen niet na 2 maanden genezen, maar ook niet na 3. Bij 6 maanden heb je het in mijn ogen al over een hele lange periode. Komt zelfs niet meer in de buurt van enkele. Is 3 keer zo lang.
Daarom is de woordkeuze enkele ook onjuist, omdat er mensrn zijn die 3 maanden ook enkele vinden. Maar 6 maanden zal niemand meer enkele vinden, terwijl dat realistischer is bij zoiets als ik het goed begrepen heb. Had gewoon een getal genoemd en dan was het duidelijk geweest.

Voor de ts is het idd vervelend dat er complicaties opgetreden zijn, maar nu lijkt het wel weer de goede kant op te gaan gelukkig. De einddatum kan nog steeds gehaald worden zonder schuiven zoals ik het lees. Het is alleen wel een stuk duurder en pijnlijker geworden omdat het dier nog steeds pijnstillers krijgt.
Ik hoop echt dat het helemaal goed komt en dat je achteraf zegt dat je blij bent dat je het gedaan hebt en dat het lange wachten het waard is geweest.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:40

germie schreef:
Mijn interpretatie is niet anders. Enkele is een klein aantal. Ik vind het in de context van maanden bij 3 al een groot aantal. Dus dan blijft alleen het getal van 2 over omdat er gesproken wordt over meervoud van maanden.
En watik dus ook schrijf is dat ik dat filmpje te rooskleurig vind, want het is in 99 procent van de gevallen niet na 2 maanden genezen, maar ook niet na 3. Bij 6 maanden heb je het in mijn ogen al over een hele lange periode. Komt zelfs niet meer in de buurt van enkele. Is 3 keer zo lang.
Daarom is de woordkeuze enkele ook onjuist, omdat er mensrn zijn die 3 maanden ook enkele vinden. Maar 6 maanden zal niemand meer enkele vinden, terwijl dat realistischer is bij zoiets als ik het goed begrepen heb. Had gewoon een getal genoemd en dan was het duidelijk geweest.

Voor de ts is het idd vervelend dat er complicaties opgetreden zijn, maar nu lijkt het wel weer de goede kant op te gaan gelukkig. De einddatum kan nog steeds gehaald worden zonder schuiven zoals ik het lees. Het is alleen wel een stuk duurder en pijnlijker geworden omdat het dier nog steeds pijnstillers krijgt.
Ik hoop echt dat het helemaal goed komt en dat je achteraf zegt dat je blij bent dat je het gedaan hebt en dat het lange wachten het waard is geweest.

Ik begrijp uit je reacties dat het filmpje je nogal hoog zit.
Wellicht is het handig de kliniek even te contacten zodat je je frustratie hieromtrent kwijt kunt.
Dan blijft het hier een plekje voor Olivia en TS.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:32

Ja, het zit me zeker hoog omdat het gewoon onjuiste info is. De duur klopt gewoon miet. Ik vind het zelfs misleidend en lijken of ze graag meer van dit soort operaties verkopen, een verkooppraatje dus. Zal hem eens opzoeken en kijken of je online kunt reageren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:26

germie schreef:
Ja, het zit me zeker hoog omdat het gewoon onjuiste info is. De duur klopt gewoon miet. Ik vind het zelfs misleidend en lijken of ze graag meer van dit soort operaties verkopen, een verkooppraatje dus. Zal hem eens opzoeken en kijken of je online kunt reageren.

De duur klopt zeker wel.
Enkele is niet 1 of 2 maar meer.
Als een huisarts zegt.. je kan enkele dagen wat last hebben, dan zijn dat meer dan 2. Maar jij bent degene die dus op dat 3 belt dat het nog niet over is :+