Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:43

Daphara schreef:
Dit was mijn spoedje van vorig jaar. Van de 55 minuten die de DA op locatie was, was hij minstens de helft van de tijd aan de telefoon omdat hij weekend/spoeddienst had.
Paard stond helemaal verkrampt met torenhoge koorts.

[ [url=m/qhhVmi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aansluitend heeft mijn paard nog een week bij hun op de kliniek gestaan en allerlei onderzoeken gehad om te onderzoeken waar de zware ontsteking precies zat/vandaan kwam, die kosten vielen mij in verhouding dan weer behoorlijk mee.

[ [url=m/lwyLeo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WbXGJB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar die eerste rekening was wel even schikken hoor, ik had de tweede rekening dan ook minstens 3x zo hoog ingeschat.

Het belangrijkste, we waren er op tijd bij, het paard heeft het overleefd en nooit een terugval gehad. Dus zonder (al te veel) morren gewoon de rekeningen betaald.

Dus TS, ik vind jouw rekening in verhouding heel erg acceptabel.

Wel heftig dat hij de bellende minuten gewoon op jouw rekening heeft gezet, daar had ik wel een belletje over gedaan.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:58

Mindim schreef:
[MD] Deel je medische kosten.

Misschien leuk ter vergelijk, een topic hier over veearts kosten 10 jaar geleden :D

Wat interessant! Hebben we nu niet zo’n lopend topic? Lijkt me echt boeiend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:19

lailapri schreef:
karuna schreef:
Met een leegbloedende herder die in blinde paniek is bel je het nummer dat nog van de paarden in de telefoon stond. En de dichtbijzijnde mij bekende kliniek. Ik zat midden in een verhuizing toen. Geen idee dat ze inmiddels waren overgenomen. Daar behandelt en ze zeiden als het weer begint te bloeden moet je terugbellen. En toen ik dat deed kreeg ik een bandopname dat ze dichtwaren en dat ik naar evidensia moest een heel eind verderop. -O- dat hadden ze bij de behandeling wel even kunnen vermelden.

Kan nog erger. Mensen uit den helder moeten nu naar amsterdam. Wij zitten nog in een kring dus mensen proberen het bij ons. Spoeddienst waar je vroeger misschien 1 of 2 telefoontjes per nacht had zijn nu complete diensten voor de hele noordkop. De dag erna moet de arts dan gewoon weer om 9u beginnen. Dat zou elke nacht niet haalbaar zijn dus delen ze het op. Je kan altijd bellen en jou praktijk heeft iets voor jou geregeld, mooi toch?

Klopt, is voor ons 56 minuten rijden en dan wonen wij nog niet eens in Den Helder. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden in geval van spoed.

Bij de kliniek waar wij bij zitten hebben normaal gezien 6 dierenartsen, maar ook hun krijgen het rooster niet meer rond voor de nacht/spoed. Overigens is het bij hun pas na 23.00 dat we zo ver moeten.

Kijk en ik kan het echt begrijpen hoor, dat het slopend is. Nachtdienst en dan ook weer dag dienst.
Maar wat mij het meeste stoort is echt de afstand nu

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:26

Mijn vaste kliniek heeft nu 4 dierenartsen die allemaal de nachtdienst op zich nemen afwisselend. Die worden overdag dan niet ingepland. Maar de spoeddienst is alleen voor eigen clienten :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:27

Sizzle schreef:
Voor de prijs van het medicijn moet je niet bij de DA zijn, maar bij de overheid die prijsafspraken maakt.
De DA heeft daar geen inspraak in.
Als een DA daar zelf nog 100% boven op doet is het een ander verhaal.

Overheid heeft daar ook vrij weinig mee te maken. Voor de prijs van een medicijn moet je bij de farmaceutische industrie zijn. En we weten allemaal dat dat geen filantropische ideologen zijn. Die geven ook gewoon grif toe dat ze verschillende prijzen per diersoort hebben. Als ze hetzelfde product duurder kunnen verkopen, zullen ze het niet laten.
Label 'paard' staat vaak inderdaad gelijk aan prijs over de kop.

Zamba

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:03

Een uur rijden voor spoed vind ook ik bizar lang. Wel vind ik het nirt raar dat diensten niet meer door de eigen da gedaan worden maar gecentraliseerd worden. Ik zie het hier op de praktijk ook, werken van 7.45 tot minstens 19.30 dan spoeddebat moeten draaien, 01.30 je bed uit morten en de volgende ochtend 8u weer paraat....dat gaat een keer.. maar niet weken/maanden/jaren. Wij hebben ook gekozen voor spoed centraal en onze dierenartsen gezond houden. Wij willen dat onze dierenartsen overdag goede zorg kunnen bieden en niet ten onder gaan aan het werk. Het gaat dan nog niet eens om wat de diensten de praktijk kosten.
Dierenartsen zijn ook mensen, met een gezin, hobby en leven. Deze mensen doen hun uiterste best voor jou, krijgen enorm vaak stank voor dank en een enorme bak gezeik wat niet terrecht is. Eigenaren komen te vaak te laat met hun dier, wij kunnen niet toveren.....

En wat kosten betreft...of maak een spaarpotje, of verzeker je dier, of neem geen dier! Wij mensen betalen ons scheel aan verzekeringen voor onszelf, maar dit vergeten we als het om een dier gaat. Een visite voor dieren kost 50 - 100 euro, een ritje met de ambulance voor mensen minstens 300, maar daar hoor je niemand over....

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:09

Nou Zamba, niemand suggereert hier dat er geen spaarpotje is. Het punt van de discussie is dat straks over een paar jaar een spaarpot voor medische kosten van 2000 euro (even als voorbeeld) niet eens meer genoeg zou kunnen zijn voor een behandeling. Zo snel stijgen de kosten. Geleverde dienst moet in verhouding blijven staan. Je mag best wat meer opkomen voor je eigen belang als consument/klant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:12

Maar Marigo je doet nu net alsof de kliniek lekker zitte te cashen en lachen al het geld achterover steekt van wat een domme consumenten?

Wat denk je dat die kliniek nu kwijt is aan brandstofkosten en kosten voor gas en elektra? Ook 4x zoveel als anders. Inkopen zijn gestegen, personeelskosten stijgen. Het moet allemaal wel ergens van betaald worden. Alles is nu duur.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:43

Marigo schreef:
Nou Zamba, niemand suggereert hier dat er geen spaarpotje is. Het punt van de discussie is dat straks over een paar jaar een spaarpot voor medische kosten van 2000 euro (even als voorbeeld) niet eens meer genoeg zou kunnen zijn voor een behandeling. Zo snel stijgen de kosten. Geleverde dienst moet in verhouding blijven staan. Je mag best wat meer opkomen voor je eigen belang als consument/klant.

Dierenartsen zijn te lang onderbetaald. Ik overdrijf niet dat ik van de week een flyer bij de alberthein zag hangen dat een caissière (lees: geen opleiding voor nodig, geen "kennis", 4 jaar studie, kiezen tussen leven en dood ga zo nog maar even door) gewoon bijna een euro meer verdient per uur dan mij als paraveterinair! Het is gewoon belachelijk! Laat staan alle andere extra's die op die folder stonden.
Alles word duurder zoals al gezegd word, brandstof, medicijnen gas water licht ga zo nog maar even door. Iemand mort dat betalen en dat is net zo bij elke andere instantie de klant. En als die klant dat niet kan of wil moet deze of zijn dier (goed) verzekeren of een spaarpotje of geen dier nemen. Dat is heel hard maar meer opties zijn er gewoon niet.
En dan heb ik het nog niet over de brutaliteit van de mensen die ik aan de telefoon krijg.... de uitval en ziekte verzuim is enorm en dierenartsen hebben het hoogste % zelfmoord... dit zal een reden hebben

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:44

Dat was niet mijn insteek. Ik had al eerder aangegeven dat ik mede door dit topic en de reacties hier inzie dat mijn factuur een gemiddelde is. Prima.
De discussie die daarna ontstond ging met name over prijsstijgingen en het aandeel die een coöperatie als evidensia daarvan opstrijkt. Ik had eerlijk gezegd de hoogte van mijn factuur bij een zelfstandige dierenarts of praktijk ook passend gevonden en was ik dit topic niet gestart. Een grote praktijk die dierenartsen overdag voor spoed bezoeken inplant (dus ze stellen altijd 1 arts overdag beschikbaar voor tussendoor zaken, gaan geen andere afspraken voor geschoven worden) moet toch dan zijn of haar capaciteitsdekking niet zo fors doorberekenen? Want je belt niet iemand uit zijn bed. En de benzine kosten zijn bij een normaal consult toch hetzelfde? Spoed of geen spoed.
En mijn laatste punt; gaan we het normaal vinden dat een dergelijke behandeling over 5 jaar wellicht 700 euro kost? Waar ligt de grens tussen het een eerlijke prijs vinden voor de praktijk en jezelf als consument toch echt benadeelt voelen.
Dit staat nu echt even los van mijn eigen factuur en vind ik meer een interessante discussie worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:47

Ik draai de vraag om. Vind je het normaal dat je een jaar geleden nog 200 euro per maand aan energie betaalde en nu 800 per maand? Als iemand dat 5 jaar geleden tegen je gezegd had had je hard gelachen.

Want dat is de realiteit he. Ik denk inderdaad dat het normaal is dat het over 5 jaar misschien wel 700 euro gaat kosten ja. Dierenartsen komt een steeds groter tekort aan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:00

onze DAP vind ik ook prijzig, maar....ondanks dat het een kleine praktijk is, als het spoed is zijn ze er heel snel. Varkensboeren zijn hier in de regio al overgegaan naar een andere praktijk, maar in die sector is alles heel erg gepland en komt er heel weinig spoed voor.
Deze rekening was voor een pasgeboren kalf welke uiteindelijk geeuthaniseerd is. (geen spoed)
Uiteindelijk net geen 100 euro voor 15 minuten werk

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kinke op 07-09-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:01

Marigo schreef:
Dat was niet mijn insteek. Ik had al eerder aangegeven dat ik mede door dit topic en de reacties hier inzie dat mijn factuur een gemiddelde is. Prima.
De discussie die daarna ontstond ging met name over prijsstijgingen en het aandeel die een coöperatie als evidensia daarvan opstrijkt. Ik had eerlijk gezegd de hoogte van mijn factuur bij een zelfstandige dierenarts of praktijk ook passend gevonden en was ik dit topic niet gestart. Een grote praktijk die dierenartsen overdag voor spoed bezoeken inplant (dus ze stellen altijd 1 arts overdag beschikbaar voor tussendoor zaken, gaan geen andere afspraken voor geschoven worden) moet toch dan zijn of haar capaciteitsdekking niet zo fors doorberekenen? Want je belt niet iemand uit zijn bed. En de benzine kosten zijn bij een normaal consult toch hetzelfde? Spoed of geen spoed.
En mijn laatste punt; gaan we het normaal vinden dat een dergelijke behandeling over 5 jaar wellicht 700 euro kost? Waar ligt de grens tussen het een eerlijke prijs vinden voor de praktijk en jezelf als consument toch echt benadeelt voelen.
Dit staat nu echt even los van mijn eigen factuur en vind ik meer een interessante discussie worden.

Hoe het exact zit met evidensia kan ik je niet vertellen daar heb ik geen inzage in. Wat ik je daarover wel kan vertellen is dat het zeker niet bij de medewerkers terrecht komt ;) en dan bij ons in de praktijk er vrij wei ig veranderd is behalve "normale:?" Inflatie....in zoverre je het überhaupt normaal kan noemen wat er in de wereld gebeurd op het moment.

Als jij wil dat er met spoed een dierenarts komt of dit nu wel of geen echte spoed is, dan betaal je daarvoor. Of er nu wel of geen dierenarts voor beschikbaar is. Je moet niet vergeten dat die dierenarts ook betaald moet worden. Dat betekend dat er een kostprijs gemaakt word. De uren dat hij consulten doet moeten zoveel opleveren dat zijn uren dat hij niks heeft staan gedekt kunnen worden. Anders is het niet rendabel.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 12:02

Heb je ook een punt. Echter, zie ik op maatschappelijk vlak wel een enorme weerzin op de miljarden winsten die energiemaatschappijen daardoor opstrijken. Dus is het altijd goed om kritisch te blijven en vragen te stellen over of iets wel geoorloofd is.
Het tekort op dierenartsen is wel opvallend omdat er toch een strenge nummerus fixus en maar 1 uni in NL. Wellicht tijd dat ze daar ook verandering in brengen om de aanvoer van artsen in de toekomst te waarborgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:07

Marigo schreef:
Heb je ook een punt. Echter, zie ik op maatschappelijk vlak wel een enorme weerzin op de miljarden winsten die energiemaatschappijen daardoor opstrijken. Dus is het altijd goed om kritisch te blijven en vragen te stellen over of iets wel geoorloofd is.
Het tekort op dierenartsen is wel opvallend omdat er toch een strenge nummerus fixus en maar 1 uni in NL. Wellicht tijd dat ze daar ook verandering in brengen om de aanvoer van artsen in de toekomst te waarborgen.

Met je eens, vele aanmeldingen en er mogen er naar verhouding maar weinig door.

Niet alleen energie maatschappijen gedijen goed op de zogenaamde crisis.
Unilever draaide in het eerste kwartaal al 14,9% winst, en vorige jaren was de winst al enorm gestegen met de corona.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:13

Ik heb laatst 120 euro mogen aftikken…
Paard had een wat ontstoken oog, daar heeft hij met veel vliegen snel last van. Oog zelf ziet er dan normaal uit, maar het traant en het ooglid is verdikt.
Ik vroeg nog of ik de zalf kon komen halen, aangezien hij dit vaker heeft gehad, maar ze wilden het toch eerst even komen checken.
Toen bleek de arts die middag op stal te zijn voor een spoedgeval, dus zou ze gelijk even het oog checken, maar daardoor had ik wel ineens een ‘spoed’ consult. Hij kreeg uiteraard dezelfde zalf als altijd, van 9 euro per tube.
Ik heb maar gewoon betaald, maar volgende keer ga ik dit anders aanpakken. Logisch dat dingen duurder worden en ik wil er prima voor betalen, maar dit vond ik niet netjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:16

maar dat is dan ook gewoon niet correct toch Ilse? Dan horen ze voor jou geen spoedtarief te rekenen. Ik zou daar zeker een telefoontje aan wagen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:18

Ilse_123 schreef:
Ik heb laatst 120 euro mogen aftikken…
Paard had een wat ontstoken oog, daar heeft hij met veel vliegen snel last van. Oog zelf ziet er dan normaal uit, maar het traant en het ooglid is verdikt.
Ik vroeg nog of ik de zalf kon komen halen, aangezien hij dit vaker heeft gehad, maar ze wilden het toch eerst even komen checken.
Toen bleek de arts die middag op stal te zijn voor een spoedgeval, dus zou ze gelijk even het oog checken, maar daardoor had ik wel ineens een ‘spoed’ consult. Hij kreeg uiteraard dezelfde zalf als altijd, van 9 euro per tube.
Ik heb maar gewoon betaald, maar volgende keer ga ik dit anders aanpakken. Logisch dat dingen duurder worden en ik wil er prima voor betalen, maar dit vond ik niet netjes.

Dat de dierenarts de zal niet zomaar meegeeft is niet heel gek. Als er antibiotica bij in zit mag dit namelijk wettelijk niet zomaar. Dat je spoed moet betalen slaat natuurlijk nergens op en dat had ik ook niet betaald als ik in jou schoenen had gestaan. Misschien even achteraan bellen of dat niet per ongeluk fout is gegaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:35

Daphara schreef:
Dit was mijn spoedje van vorig jaar. Van de 55 minuten die de DA op locatie was, was hij minstens de helft van de tijd aan de telefoon omdat hij weekend/spoeddienst had.

Wow, dat vind ik inderdaad best een schrikbarend bedrag voor 1 consult, vooral de (spoed)visitekosten vallen niet mee zeg!

Ik heb laatst ook zo'n nare verrassing gehad, paard op 3 benen in de wei met been wat gebroken leek, er loopt al een topic over dus ik ga er niet te uitgebreid op in :o DA is er in de avond met spoed bij geweest, de dag erna weer waarbij er ook meerdere tontgenfoto's zijn gemaakt. Beide dagen meer dan 3 kwartier bij ons op locatie. Ik schatte het zelf in op 900-1000 euro, vind het eindbedrag daarom eigenlijk nog meevallen :P

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:35

Een extra faculteit diergeneeskunde heb je ook niet zomaar uit de grond gestampt, is denk ik 1 van de duurste faculteiten die er zijn.

En het aantal opleidingsplaatsen vergroten op de huidige locatie is maar beperkt mogelijk, de bottle neck zat altijd bij de co-schappen.

Een deel van het te kort komt ook omdat men er achter komt dat in de praktijk werken behoorlijk zwaar is tegen een laag loon voor je opleidingsniveau en veel mensen verlaten de praktijk dus voortijdig.
Wanneer je elders meer kunt verdienen tegen betere arbeidsvoorwaarden, begrijp ik dat als geen ander.
Ik kwam er zelf in mijn co-schappen achter dat ik dus totaal niet functioneer met diensten en de dag ervoor en erna gewoon een volledige werkdag, dus ik ben helemaal de praktijk niet eens in gegaan.
Wist ik dat diensten bij het beroep horen? Ja natuurlijk. Wist ik dat de arbeidsvoorwaarden zo beroerd waren? Niet toen ik begon met studeren nee.
Want als ik dat wel had geweten, had ik misschien wel voor mijn plan B studie gekozen ipv voor Diergeneeskunde.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:02

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 19-09-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:17

Ik begin te snappen waarom sommigen dan liever maandelang blijven aankijken ook als hun paard stokkreupel staat :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:20

Fly_high schreef:
Daphara schreef:

Wow, dat vind ik inderdaad best een schrikbarend bedrag voor 1 consult, vooral de (spoed)visitekosten vallen niet mee zeg!

Ik heb laatst ook zo'n nare verrassing gehad, paard op 3 benen in de wei met been wat gebroken leek, er loopt al een topic over dus ik ga er niet te uitgebreid op in :o DA is er in de avond met spoed bij geweest, de dag erna weer waarbij er ook meerdere tontgenfoto's zijn gemaakt. Beide dagen meer dan 3 kwartier bij ons op locatie. Ik schatte het zelf in op 900-1000 euro, vind het eindbedrag daarom eigenlijk nog meevallen :P

[ [url=m/0NA69w.png]Afbeelding[/url] ]

Ruim €300 aan alleen al consult en visite kosten was inderdaad zo ongeveer het dubbele van wat ik verwacht had. Daarnaast heeft hij letterlijk elke handeling gerekend.

Maar goed, die week erna op de kliniek is de helft niet gerekend aan handeling of behandeling, want elke dag is haar bloed gecontroleerd, ze heeft op meerdere dagen echo’s en inwendige onderzoeken gehad. Dat stond allemaal niet op de rekening, dan kan ik wel moeilijk gaan doen dat die eerste rekening een €200 duurder uitviel dan redelijk, maar die tweede was meer dan schappelijk.

Ik heb er wel van geleerd dat ik binnen het redelijke en mogelijke mijn paarden naar de kliniek breng als dat even wil en kan. Een week daar is goedkoper dan 1 spoed consult op stal/locatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:01

oh wat veel geld voor een hoefzweer!
ik weet dat een tijdje terug pony van stalgenootje op 3 benen liep.
mijn smid was er toch toevallig voor mijn pony en die heeft het er meteen uitgesneden.
denk dat dat met 35 euro wel klaar was….ik zou zelf sowieso eerst een smid/bekapper proberen met een zweer.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:40

Fly_high schreef:
Ik begin te snappen waarom sommigen dan liever maandelang blijven aankijken ook als hun paard stokkreupel staat :+

Nou of niet dan!
Ik heb 11 paarden, blij dat ik een betaalbare arts heb!