Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 11:52

sasja0705 schreef:
Lees ik het nu goed :
Citaat
"Als ik nu geen geld had om die pony af te betalen had ik dat nu ook niet voor de operatie. Dat hadden we van geld moeten doen dat we apart hielden voor het kopen van schrikdraad, hekken etc op onze boerderij. "

Dus het geld voor afbetaling was er ook niet ?

En wat rechtsbijstand en castratie uitstellen betreft is bullshit, want deze operatie is noddzakelijk.
"Wachten" tot een uistpraak kan zo maar een paar jaar duren - ook al sta je in jouw recht. En zo of zo had je een operatie eerst moeten voorschieten.

Ik snap dat je een "niet conform " product gekocht hebt ,maar nu gaat dus de pony de handel in met alle gevolgen van dien.
Het zou een uitzondering zijn ( ik zeg niet dat ze niet bestaan, hoor) dat een handelaar er echt geld en tijd hierin gaat investeren.

Heel jammer vind ik dat er niet van begin aan gecommuniceerd werd dat de pony op afbetaling gekocht is en dat ook nog via een tussenpersoon.
Heeft jouw vriendin dan het gehele bedrag aan de oude eigenaar betaald? Of ook op afbetaling?

Als het pony nog niet afbetaald was, dan was de oplossing makkelijk: bedrag van de castratie in mindering of terug. Punt

En zo cru het is : als jouw vriendin het pony gekocht heeft en aan jouw verkocht...dan heb jij met de oude eigenaar niets te maken, want jouw vriendin is de verkopende partij.

Of heb jij de contract met oude eigenaar?

Had je er meteen open in het topic alles verteld, had men beter kunnen mee denken en oplossingen aan dragen...
Maar alleen al het feit om de pony op mp te zetten voor 5k en als hengst ipv klophengst, had bij mij al de alarmbellen laten rinkelen van wat er wel en wat niet aan echte informatie hier gedeeld werd.
En dat is jammer want als er niet heel veel geluk komt kijken is de pony de dupe, zal nog door een paar handen gaan en vervolgens naar de slacht.
En dat omdat er iets lichamelijks mankeert wat verholpen kan worden.

De 5000 was inclusief operatie. Dus in principe zette ik hem voor 3500 te koop. In deze tijd een nette prijs voor een ruin. Ik had dan vriendin terug betaald en verlies genomen. En inderdaad ik had een contract met vriendin. Mega onhandig. Want ik vond dat zij net zoveel slachtoffer was al ik. Ik wilde haar uit de wind houden hier. We hadden afgesproken dat ik haar zou betalen als we de sleutel hadden van de boerderij en alles klaar was daar. Ik had dat uiteraard gewoon nagekomen. Ze is een vriendin.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:55

Kinke schreef:
maar voor 1000 euro had je hem hier ook aan kunnen bieden toch?

Of op markplaats met een eerlijk verhaal :+

Hoop maar dat jouw andere paarden niks gaan mankeren dan, als er geen geld is voor medische zorg. En dat gevloek lijkt me niet nodig.

Als iemand een plekje heeft in Oost Groningen, haal ik samen met een vriendin de pony op, en gaat hij langs de kliniek onderweg hierheen.

De keuze om niet met hem verder te gaan, snap ik volledig. En helemaal prima. Maar de om hem de handel in te doen vind ik enorm oneerlijk naar de pony toe. Had hem dan ingeslapen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:57

Maar zal hij via de handel niet alsnog bij een particulier terecht komen?
De enige oplossing om dat de voorkomen is een enkeltje slager.

Wat betreft het paspoort, het is simpelweg niet toegestaan om daar in de schrijven.
Nu moet er een duplicaat worden aangevraagd en zal er veel historie weg zijn. Weet niet of dat een voordeel is voor Black.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:00

Caily schreef:
Kinke schreef:
maar voor 1000 euro had je hem hier ook aan kunnen bieden toch?

Of op markplaats met een eerlijk verhaal :+

Hoop maar dat jouw andere paarden niks gaan mankeren dan, als er geen geld is voor medische zorg. En dat gevloek lijkt me niet nodig.

Als iemand een plekje heeft in Oost Groningen, haal ik samen met een vriendin de pony op, en gaat hij langs de kliniek onderweg hierheen.

De keuze om niet met hem verder te gaan, snap ik volledig. En helemaal prima. Maar de om hem de handel in te doen vind ik enorm oneerlijk naar de pony toe. Had hem dan ingeslapen.

Als mijn andere paarden wat mankeren is daar een potje voor hoor. Dat potje komen we niet aan. Dat geld is er gewoon niet voor andere zaken dan dat. Wees maar niet bang hoor.

En je deed erg gemene opmerkingen maken. Niet nodig. Je kent mij totaal niet. Dan word ik boos ja. Ik mag voor mezelf op komen.

Als je even terug scrollt kan je lezen waarom er voor deze handelaar is gekozen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:04

fransje23 schreef:

Wat betreft het paspoort, het is simpelweg niet toegestaan om daar in de schrijven.
Nu moet er een duplicaat worden aangevraagd en zal er veel historie weg zijn. Weet niet of dat een voordeel is voor Black.

De handelaar gaat hem sowieso eerst castreren en dan zien we wel wat hij doet qua gedrag. Euthanasie kan altijd nog inderdaad. Maar pas als alles geprobeerd is. Maar ja dat laat ik aan de nieuwe eigenaar nu over. Maandag gaat vriendin naar hem toe. Mijn man is nu onderweg naar de handelaar met black.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:05

Ik denk dat iedereen die denkt dat de handelaar echt gaat castreren een beetje naïef is. Dat is veel gedoe en risico, en ook niet goedkoop. Deels door de dierenarts kosten, deels door de nazorg en de tijd dat de pony moet herstellen maar wel onderhoud en risico geeft. De pony is een plaatje om te zien, deels waarschijnlijk door de hormonen. En ook nog eens braaf te rijden. Dus hem voor 1500 a 2000 weer verder verkopen is veel aantrekkelijker, vanuit een handels oog gekeken.

Of die "handelaar" is geen echte handelaar en hoeft geen winst te maken, maar heeft wel hart voor dieren. Iets wat een handelaar meestal niet heeft, want een paard is zijn product, zijn boterham. Niks mis mee, en genoeg die absoluut het zo goed mogelijk doen voor hun dieren (tbv hun naam vooral), maar bewust zoveel risico? Kans is klein, maar zijn wel meer naampjes hier verwisseld in het topic, dus wie weet...

Denk niet dat ik gemene opmerkingen maakte, denk dat ik opmerkingen maakte die je raakte, omdat je diep in je hart wel weet...

Maar ik ken je niet zo goed, dus misschien zit ik er idd wel naast. In mijn ogen is er nooit een reden om respectloos te gaan vloeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:22

Sharmila schreef:
Dus wat snappen jullie niet. Dit geintje heeft me uiteindelijk maar 500 euro gekost. Jammer maar te overzien. Een operatie met nazorg is 1000 euro duurder.

Bah, egoistisch dit weer zeg

Urbanus

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:25

Ik zou in ieder geval gewoon geen nieuwe paarden nemen hierna. Niet zolang je financiën een puinhoop zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:26

Er is in ieder geval een les te leren van dit topic.
*Bezint eer gij begint
*Koop een paard niet ongezien, zeker als je de financiële risico's niet kunt dragen.
*Breng niet zelf wijzigingen aan in het paspoort!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:31

Sharmila schreef:
fransje23 schreef:

De handelaar gaat hem sowieso eerst castreren en dan zien we wel wat hij doet qua gedrag. Euthanasie kan altijd nog inderdaad. Maar pas als alles geprobeerd is. Maar ja dat laat ik aan de nieuwe eigenaar nu over. Maandag gaat vriendin naar hem toe. Mijn man is nu onderweg naar de handelaar met black.

Geloof je het zelf? Die handelaar gooit hem gewoon weer de handel in en het verhaal gaat verder.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:31

Ik denk einde topic, beslissing is genomen.....

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:36

Urbanus schreef:
Ik zou in ieder geval gewoon geen nieuwe paarden nemen hierna. Niet zolang je financiën een puinhoop zijn.

Ik was sowieso van plan om de komende 10 jaar geen paard erbij te nemen. Had net een veulentje gekocht vooral als gezelschap voor mijn ruin straks. En daar houd ik me sowieso aan. Ik heb niet de ambitie om een kudde te houden. Dus we houden het zo. Ben genezen voorlopig.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:37

Nou, duidelijk waarom de pony NIET met eerlijk verhaal op mp gezet is OF hier voor 1000 aangeboden...

Even omdat verkoper ook handeld en dus pony inruild voor 1000 en ander pony/paard met bijbetaling voor terug krijgt.

En daarmee gaan de kansen van pony natuurlijk ook behoorlijk naar beneden want "goede vriend" handelaar is ook een handelaar:
die 1000 die hij "geeft" zijn ingecalculeerd bij verkoop nieuwe pony aan "vriendin"
Maar absoluut geen 1500 voor extra operatie...

En als een "faire vk " voor zo een pony 3500 is, dan tel uit je (NIET-) winst en is de pony dus niet interessant genoeg om geld en tijd in te stoppen .

Dat bedoel ik niet kwaad - maar is gewoon een simple rekensom in de handel...

En 1000 hier van een bokker bvb zijn dan ook helemaal niet gewenst.

En TS heeft hierin ook weinig keuze : of ze betaald de pony aan "vriendin" en is vrij ermee te doen wat zij wilt
of
-zoals nu, geeft hem terug zonder verlies behalve DA-kosten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:45

Het paspoort is nu ongeldig. Dat is een ontzettend domme actie sorry... maar als je ook maar iets met pen erbij schrijft is die compleet ongeldig.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:00

Sasja slaat hier boven de spijker op zijn kop. Lees overal waar het over de "vriendin" gaat handelaar want zo is de verhouding in deze situatie.

Vraag is ook met welk verhaal en voor welke prijs deze de pony van de oude en vergruisde eigenaar heeft gekocht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:01

jazzejam schreef:
Sasja slaat hier boven de spijker op zijn kop. Lees overal waar het over de "vriendin" gaat handelaar want zo is de verhouding in deze situatie.

Vraag is ook met welk verhaal en voor welke prijs deze de pony van de oude en vergruisde eigenaar heeft gekocht.

Verguisde,hoop ik, anders is er ook nog een moord gepleegd?!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:02

Ik lees op 1200m2 houden? Dus dat is wat je hebt gekocht? Een huis met 1200m2? Dan kan je sws geen 3e paard erbij houden, dat is behoorlijk weinig. En daar moet een veulen van 6mnd opgroeien??

En 1000 euro is 1000 euro. Maakt niet uit of hier iemand hem voor dat geld haalt en het als project oppakt, of dat die vriendin 1000 krijgt en bij moet betalen voor een ander paard. Ja, die handelaar kan er weer meer van maken, dus de deal zal beter zijn misschien. Maar voor het dier is het geen betere oplossing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:04

Waarom wordt hier geeist dat het welzijn van 1 dier boven dat van meerdere andere dieren gaat? En er van uitgegaan dat enkel de TS dat welzijn kan garanderen?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:39

Ik snap de hele ophef ook niet. We kennen de handelaar niet, daar kan je simpelweg niet over oordelen. En dat TS oor deze oplossing kiest snap ik wel, beter dan terug naar de oud eigenaar wat iedereen ook zo hard riep hier. Want als ik het goed begrijp is het dier al snel beter af dan waar hij vandaan kwam.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:03

Tja, dubbel allemaal. Het is dat ik al 2 pony's op pension heb staat anders had ik m opgehaald en meteen doorgereden naar de kliniek.

Ik heb ruim een jaar geleden ook een topbrave pony gekocht die mijn dochter er een aantal keer gemeen heeft afgegooid. Omdat ik niet geloof in 'zomaar' zulk gemeen gedrag, heb ik hem opgeladen naar de kliniek.
Ik heb 6200 euro voor hem betaald (talentvolle springpony) en ben inmiddels diverse behandelingen, 2(!) MRI's verder en een pony met een breuk waarvan onzeker is of hij nog herstelt. Het is nu iig een gouden pony als je uitrekent wat ik uitgegeven heb ;-)

Als ik hem had teruggedaan, was hij zeker weten in de handel terecht gekomen en weer het parcours ingejaagd.
En nee, ik kan het totaal niet makkelijk betalen; ik ben alleenstaande ouder met een vrij gemiddelde fulltime baan. Maar ik vind dat als ik een dier aankoop, dat ik ook verantwoordelijk voor hem ben als het niet goed gaat.
Dat kan de weg zijn die ik gekozen heb (MRI's, behandelingen, op rust met een onzekere toekomst) of in laten slapen.

Een pony als die van jou, daarvan is de kans nu klein dat hij bij een lief kindje terecht komt of bij iemand die hen tijd gunt de komende tijd. Want zo'n handelaar laat het dan mss castreren maar geeft hem echt geen weken de tijd om te herstellen. Al helemaal niet als hij toch wat langer de tijd nodig heeft.

Dat vind ik dubbel aan wat je schrijft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:24

Maat ts betaal je dan wel het overige bedrag nog Ana de verkoper?
Want je doel is veranderd van kinderpony na verkoop doel. Dat doel is bereikt ongeacht of je er beter van word of niet. Dus je zult dan verkoper ook nog moeten betalen?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 15:32

StalNollie schreef:
Maat ts betaal je dan wel het overige bedrag nog Ana de verkoper?
Want je doel is veranderd van kinderpony na verkoop doel. Dat doel is bereikt ongeacht of je er beter van word of niet. Dus je zult dan verkoper ook nog moeten betalen?

Uiteraard dat is gewoon netjes geregeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:58

Ik had begrepen dat de tussenpersoon,een vriendin van ts die de pony al kende,het aankoopbedrag had voorgeschoten. En nu het bij ts niet klikt met de pony zit deze tussenpersoon er weer tussen en heeft iets geregeld met een handelaar.Dus volgens wat ik er van snap heeft de oorspronkelijke verkoopster haar geld al binnen, nl. van de vriendin van ts.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:42

Het financiële maakt voor ons niets uit is ts haar pakkie aan
Moet zeggen met een peutertje had ik zo een paard ook niet op stal willen hebben.
Zou niet het eerste topic erna zijn dat peuter is doodgeschopt....
Dus beter voorkomen dan genezen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:45

Echwel schreef:
Het financiële maakt voor ons niets uit is ts haar pakkie aan
Moet zeggen met een peutertje had ik zo een paard ook niet op stal willen hebben.
Zou niet het eerste topic erna zijn dat peuter is doodgeschopt....
Dus beter voorkomen dan genezen

Ik wil zo'n paard ook niet op stal, daarom zou ik een paard dus eerst in real life willen zien voordat ik hem koop. Ik vind het verhaal rondom dit dier en aankoop alles behalve verstandig en doordacht.