Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:06

Een goeie zomerwei, daar kan echt weinig tegenop :D Mooi om te zien hoe ze bijkomt!

Ik hoop echt dat de osteo haar goed kan helpen.

Is diegene ook fysio of dierenarts?
In frankrijk zijn inderdaad osteos veel meer populair. Ik weet niet precies hoe het zit met de opleidingen daar. In Nederland is vaak de kwaliteit van chiros beter omdat die vrijwel altijd ook fysio of dierenarts zijn, maar ik ken ook hele goeie osteos (die zijn dan ook fysio/dierenarts).

Misschien interessant om je zelf alvast te verdiepen in hoe je haar verder kan helpen. Misschien kan je haar zelf elke dag een beetje helpen, de masterson methode is daarvoor heel leuk. Kan je goed zelf doen! En zoek eens op thoracic sling en fascia voor trainingsideeen.

Elisa2

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:24

Die is super bij gekomen, mooi om te zien!

Loopt ze nu gewoon goed en rad?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:58

Verbetering en ze ziet er ook goed uit en lijkt zich happy te voelen.

Je gaat haar dus wel dekken, of is dat een andere merrie?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 14:31

office schreef:
Wat is ze mooi geworden beestje was gewoon ondervoed .Ze ziet er nu gelukkig uit !

Ze heeft niet voor niets de bijnaam "blij ei"

Pumpkins schreef:
Mooi bijgetrokken! Die is mooi op gewicht nu. Ben benieuwd wat de osteo gaat vinden, vooral de gekke deuk in haar kont. Verder is haar rug mooi bijgetrokken.

Dank je, ik vindt ook dat ze veel makkelijker beweegt.

boemel schreef:
Knap paard@

Dank je!

tiwi1969 schreef:
Zo die is mooi bijgetrokken, mooie merrie!

Thanks!

AlwaysH schreef:
Dat ziet er veel beter uit!
Je wilde haar nu wel weer oppakken met trainen toch?
Mag natuurlijk nog wat meer aan die hals, maar dat komt wel. Ze ziet er nu al veel beter uit.

Eerst wil ik kijken wat de osteo zegt. Ik maak nu af en toe een stapritje zonder zadel met haar, vindt ze fijner dan met mijn oude zadel. Ik ga wel een goede nieuwe voor der kopen. En af en toe longeer ik haar, niet aan de longe, dat snapt ze nog niet en vindt ze heel eng. Gewoon los in de wei. Dat vindt ze geweldig! (oefening kreeg ik van de DA) ze bokt en racet heel wat af! Klopt, hals mag nog meer, billen ook, maar ze krijgt dus nog geen echte training.

sanne83 schreef:
Een goeie zomerwei, daar kan echt weinig tegenop :D Mooi om te zien hoe ze bijkomt!

Ik hoop echt dat de osteo haar goed kan helpen.

Is diegene ook fysio of dierenarts?
In frankrijk zijn inderdaad osteos veel meer populair. Ik weet niet precies hoe het zit met de opleidingen daar. In Nederland is vaak de kwaliteit van chiros beter omdat die vrijwel altijd ook fysio of dierenarts zijn, maar ik ken ook hele goeie osteos (die zijn dan ook fysio/dierenarts).

Misschien interessant om je zelf alvast te verdiepen in hoe je haar verder kan helpen. Misschien kan je haar zelf elke dag een beetje helpen, de masterson methode is daarvoor heel leuk. Kan je goed zelf doen! En zoek eens op thoracic sling en fascia voor trainingsideeen.

Dank je wel, ga ik me in verdiepen!

Elisa2 schreef:
Die is super bij gekomen, mooi om te zien!

Loopt ze nu gewoon goed en rad?

Ik vind haar goed lopen, maar kan dat niet zo goed beoordelen. Ik zal weer eens filmpjes maken voor jullie, niet nu, het is 35 graden, beetje warm voor ze om te gaan rennen...

superpony schreef:
Verbetering en ze ziet er ook goed uit en lijkt zich happy te voelen.

Je gaat haar dus wel dekken, of is dat een andere merrie?

Wat bedoel je? Ik ga Mira in ieder geval (nog) niet dekken. Als ze echt helemaal goed in der lijf zit en ze ziet er echt helemaal goed en gezond gebouwd uit, dan misschien, maar dat zien we dan wel weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:48

Omdat je info zocht voor een beginnende fokker en eerder met deze merrie wilde fokken. Maar het kan natuurlijk ook voor een andere merrie zijn dat je info zoekt.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 22:55

superpony schreef:
Omdat je info zocht voor een beginnende fokker en eerder met deze merrie wilde fokken. Maar het kan natuurlijk ook voor een andere merrie zijn dat je info zoekt.

Oh, dat! Ik zocht een goed boek (als cadeautje) voor een vriendin die voor het eerst wil gaan fokken met haar merrie. Niet voor mij zelf, ik deed alsof het voor mij was, anders zou het zo ingewikkeld worden. :o Boek heb ik gevonden en gekocht.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:11

Al zou ze het wel willen is dat haar eigen keuze en daar heeft niemand wat van te vinden en zeker een internetforum niet. +:)+

Wat is je paardje opgeknapt zeg, petje af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:55

Eretria schreef:
Al zou ze het wel willen is dat haar eigen keuze en daar heeft niemand wat van te vinden en zeker een internetforum niet. +:)+

Wat is je paardje opgeknapt zeg, petje af.

Ik ben een vrij mens en mag overal wat van vinden. Als je niet wil dat mensen iets vinden, moet je niks plaatsen.

Het kwam ter sprake, toen vielen mensen erover en dat mag. Soms is het wel goed dat mensen iets vinden en het uitspreken zodat anderen nog iets kunnen leren.

Overigens was ik niet iemand die er per definitie tegen was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:58

Ja 35 graden is wel erg warm..ik ben benieuwd naar een filmpje. Dat ze bokt en aan het racen is vind ik een heel goed teken!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 09:07

Gisteravond toen het al wat koeler was heb ik nog even wat bewegings video's gemaakt. Alleen een stukje draf en galop. Daarna werd het te donker.

https://filen.io/d/018bd09d-34a4-4213-a ... Ek4Jn7ARwO

Als het goed is doet de link het, dan moet op Preview of Download klikken, dan moet ie even laden en dan doet ie het.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van haar vinden nu. Het is wel zo dat ze een bijzondere manier van remmen heeft, ze vindt het leuk om vanuit rengalop zo snel mogelijk te remmen, en dan bonkt ze een beetje op en neer tot ze stilstaat. Heeft ze altijd al gedaan, ze wil dan als ze stilstaat een aai, dan racet ze weer verder. Ik heb haar vorige week ook al een mooie sliding stop zien maken, toen ze bijna het hek in rende :o
Ik heb ook nog wat gave actie foto's van Mira voor jullie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:21

Nou dat ziet er goed uit hoor, ze draaft goed in ieder geval. Ik zie er niks kreupels aan. Ze is ook al veel meer bijgekomen en veel meer paard om te zien, ik vind haar niet "gek" gebouwd oid. Ik vind het een leuk dier, gallopeert lekker als een echte quarter met zo te horen talent voor sliding stops haha.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:54

Sorry, ik kan daar geen enkele uitspraak over doen op basis van dit filmpje. Dan zou je echt een een langdurig filmpje, stap, draf, op rechte lijn en volte moeten hebben.

Het enige wat echt enorm opvalt is dat ze zo enorm strak in haar lijf zit en dat er enorme fascialijnen opstaan. Dat geeft niet aan dat ze kreupel is of dat binnenkort wordt trouwens, maar (zeker voor een 7-jarige), is dat echt vrij extreem. Dit is voor mij niet een belastbaar paard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:51

Wauw, wat fijn!!!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 10:53

sanne83 schreef:
Sorry, ik kan daar geen enkele uitspraak over doen op basis van dit filmpje. Dan zou je echt een een langdurig filmpje, stap, draf, op rechte lijn en volte moeten hebben.

Het enige wat echt enorm opvalt is dat ze zo enorm strak in haar lijf zit en dat er enorme fascialijnen opstaan. Dat geeft niet aan dat ze kreupel is of dat binnenkort wordt trouwens, maar (zeker voor een 7-jarige), is dat echt vrij extreem. Dit is voor mij niet een belastbaar paard.

Zou het kunnen dat ze zo strak eruit ziet omdat ze in rengalop gaat? Op de foto's ging ze echt loeihard en op de onderste foto struikelde ze een beetje. Of heb je het over het filmpje? Ik vindt haar in vergelijking met hoe ze voorheen was wel veel meer ontspannen in der lijf zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:07

Nee, ik zie het vooral ook op de stilstaande foto's. Zie je de lijnen over de huid? Plus de gedefinieerde lijnen tussen vrijwel alle spieren, die zijn echt extreem uitgesproken.
Voor een echt volledig beeld zou je uiteraard het hele paard in alle bewegingen willen zien en je handen erop leggen en alles afvoelen, maar dit is op basis van alleen foto.

Natuurlijk kan ze meer ontspannen zijn nu, rust in de wei doet veel voor een paard. Heel veel kleinere dingen lossen daardoor ook gewoon op. Ik denk alleen dat dit zo extreem is, dat daar echt heel wat meer bij komt kijken dan alleen rust kan geven. Sorry, ik wil echt niet een soort van doemdenk-beeld schetsen. Het fijne is dat dit soort dingen vaak wel gewoon op te lossen zijn met (zelf) behandeling en goeie training, maar een casus als dit gaat echt heel veel tijd kosten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:37

Dat wat Sanne omschrijft viel mij dus ook op, zowel in draf als in galop. Ze is niet meer kreupel, maar nog wel enorm strak in haar lijf.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:51

Dat is toch niet vreemd. Ik vind dat ze nu al onwijs snel is bijgetrokken.
Gewoon rustig mee aan de slag als een osteo of wellicht fysio groen licht geeft. Ze zal wel flink hebben staan compenseren en zichzelf niet de meest handige houdingen hebben aangehouden. Dat heeft echt wel tijd nodig en gaat niet over een nacht ijs.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:54

Natuurlijk is dat niet vreemd, maar ik zou op een paard dat zo loopt dus nog niet gaan zitten en al helemaal niet zonder zadel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:03

Daar heb je inderdaad een punt. Alleen met goedpassend zadel er op.

Wellicht is het een goed idee om met lange lijnen te werken. Als je dat kan of wil leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:19

Niemand van ons kan daar een uitspraak over doen behalve een dierenarts die haar monstert op de zachte en harde volte + buigproeven doet. Maar op basis van dit filmpje zie ik geen kreupel paard gelukkig qua paslengte in draf. Die fascia lijnen die genoemd wordt zie ik vaker extremer aanwezig bij quarters. En ik heb eigenlijk ook nog nooit een quarter gezien met veel souplesse..maar goed. Mij viel het in ieder geval "mee" op basis van dit korte filmpje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:20

Elisa2 schreef:
Niemand van ons kan daar een uitspraak over doen behalve een dierenarts die haar monstert op de zachte en harde volte + buigproeven doet. Maar op basis van dit filmpje zie ik geen kreupel paard gelukkig qua paslengte in draf. Die fascia lijnen die genoemd wordt zie ik vaker extremer aanwezig bij quarters. En ik heb eigenlijk ook nog nooit een quarter gezien met veel souplesse..maar goed. Mij viel het in ieder geval "mee" op basis van dit korte filmpje.

Misschien moet je je vooroordelen over quarters eens loslaten. Jeetje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:41

Vooroordelen..? ik ben juist positief over dit dier in tegenstelling tot een hoop anderen. Het enige wat ik benoem is dat quarters naar mijn idee wat minder souplesse hebben van nature? gebaseerd op wat ik tot nog toe gezien bij de quarters die ik gezien en gekend heb en dat benoem ik omdat naar mijn idee daar wellicht wat verwarring over zit in de beoordeling van dit dier.

Maar als ik het fout heb dan hoor ik het graag, wil graag quarters zien met souplesse. :-)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:47

Sportpaarden hebben überhaupt vaak fascia-lijnen erop staan, dat betekent niet dat het gezond is. Dat betekent dat ze aan het compenseren zijn. Quarters worden vaak van jongs af aan vrij hard belast. Ook quarters horen er zeker niet zo uit te zien.

Het is trouwens al iets anders als een paard hoog in de sport zo enorm veel spierspanning heeft en/of een ouder paard zo enorm van vorm veranderd is. Dat is absoluut ook niet goed, maar dan komt het vaak door langdurig, zware en/of verkeerde belasting.
Als een 7-jarig paard, dat niet belast word en heerlijk de hele dag in de wei staat, er zo uitziet, dan weet je in ieder geval dat je niet nóg verder kan belasten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:58

Dat verklaard wellicht ook het gebrek aan souplesse wat ik benoemde, ik vraag mij soms ook af of quarters en of andere paarden die minder voordelig gebouwd zijn (want ik heb niets tegen quarters!) om een ruiter te kunnen dragen dan ook sneller gaan compenseren en dus ook eerder vast gaan zitten/ fascia lijnen laten zien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:13

sanne83 schreef:

Ik ben even geïnteresseerd in die fascia lijnen. Heb je een link waar meer informatie beschikbaar is?

Ik heb het bij die zwarte van mij namelijk ook gezien na de blessure, nu sinds een maand zie ik ze niet meer.