Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:48

Laat je niet gek maken.
Je bent net een traject ingegaan met deze dierenarts. Geef het even de tijd. Ze komt al wat bij dus gaat de goede kant op.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:29

llora schreef:
Pompen of vocht in de benen heeft ze nooit. Extreem zweten ook niet. Is altijd alert. We hebben ze is een lange tijd terug omdat ze in de winter redelijk hevig stond gelongeerd. Links galopeerd ze wel. Recht sprong ze altijd verkeerd aan. Galopeerd op de wei meestal ook links zelden rechts. Speelt mee met de andere . Eet goed en mest normaal ook goed en veel

Heb net met de dierenarts overlegd. Zand kan zei ze. En kan ik eventueel gekookt lijnzaad voor geven. Kan nooit geen kwaad.
Zij denkt reactie ontworming leverbot en door verminderde weerstand een virusje in de darmen. Ze heeft de laatste weken meerdere paarden gehad met diarree en pijnlijke darmen door een virus in de darmen.
Mest was vandaag redelijk goed en rook niet meer zo zuur. Ze was deze week ook nog geweest en ze zei dat ze er al veel beter uitzag maar dat ik geduld moet hebben.
Als ze echt problemen moest hebben met haar darmen en problemen met voeding opnemen zouden haar bloedwaarden echt slechter moeten geweest zijn.

Ja het valt ook niet te onderschatten wat een aanslag leverbot kan zijn. Ik denk dat de darmen ook inderdaad terug op orde moeten komen. Als het al 'normaler' begint te ruiken, is het al goed!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:54

monsera schreef:
Laat je niet gek maken.
Je bent net een traject ingegaan met deze dierenarts. Geef het even de tijd. Ze komt al wat bij dus gaat de goede kant op.

Stille meelezen meldt zich: ik sluit me aan bij deze reactie! Vergeet niet dat je veel van de darmen vraagt ook met de kuren en medicatie enzo. Als ze uitdroogt, is het een ander verhaal (dan is waterige mest niet oké), maar geef het ook even tijd. Je doet er echt alles aan TS, twijfel niet aan jezelf!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:38

Ik lees nu al een tijdje mee en wil vooral ook even meegeven, geef het nog even 2-3 weken tijd.
Voordat de darmen zich weer wat hebben aangepast duurt eventjes
Dus niet te veel willen nu, laat het lichaam eventjes met dit zien hoe het zich kan redden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:04

monsera schreef:
Laat je niet gek maken.

Dit.
Ze is al een tijdje slecht, je bent net aan het behandelen geslagen. Je kunt niet verwachten dat alles meteen weer goed is. Haar hele systeem heeft een opdonder gehad. Dat moet herstellen en heeft tijd nodig. Zolang er vooruitgang in zit, hoe klein ook, zou ik het die tijd nu ook geven om de behandelingen hun werk te laten doen :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:57

Niet wakker liggen hoor.... je doet het erg goed. Je krijgt ook gedegen hulp.
Vanzelfsprekend heeft dit tijd nodig, en die tijd moet je ook nemen.... ze wordt voldoende gemonitord.
Gewoon advies opvolgen van de arts, blijven doorgaan zoals je doet en rust en geduld.

Een paard nu verplaatsen of vanuit paniek nog allerlei andere dingen gaan doen werkt denk ik juist contra-productief.
Mensen willen soms te snel resultaat zien, maar dat is gewoon niet realistisch.... er zijn kleine tekenen dat het de goede kant op gaat, dat is voldoende.

Dus niet tobben, maar erop vertrouwen dat je goed bezig bent!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 23:48

Ik vind haar er op de meest recente foto echt stukje beter uitzien! Blijft natuurlijk lastig van een foto, maar vooral darmstelsel is niet meer zo opgetrokken en lendenen lijken ook meer ontspannen. Hier gaan maanden overheen, dus laat je internet gek maken. Je bent goed bezig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:24

Ik snap je wel hoor. Zolang je niet echt antwoorden hebt en nog wacht op de echte resultaten is geduld opbrengen gewoon echt heel erg lastig. Je wil het beste, maar het kost tijd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:13

TS, vertrouw op jezelf. Mijn destijds 2 jarige paard zat vol wormen en was flink mager. Trok ook haar flanken op, ribben te tellen, en vermoeden van maagzweren. Die heeft in 4 maanden tijd 4 ontwormingen, 3 luizen-wassingen en voldoende voordroog en eea aan bijvoeding gehad. Het heeft zeker 3 maand geduurd eer ze er niet meer heel scharminkelig uitzag (lees: wij vonden haar opgeknapt, anderen vonden haar nog mager). En die van mij heeft nog niet eens leverbot gehad hè...

Geef het wat tijd, TLC en voldoende voer en kijk per week of per maand eens

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:45

TS je bent gewoon goed bezig! Geef je paard de tijd om te herstellen en zolang ze niet achteruit gaat probeer niet te veel tegelijk te veranderen of te behandel. Je weet dan namelijk niet meer wat wel en wat niet werkt.
Iedere verandering in voeding of medicatie vraagt om aanpassingen in de darmflora en dat is best een belasting voor het dier.

Maar ik snap je wel hoor, je geeft middel x en het liefst wil je onmiddellijk verbetering zien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:57

Ik lees al mee en er was geen antwoord gegeven op mijn vraag.

Wat geef je om de lever te herstellen?
En heb je je hooi wel eens getest op voedingswaarden want je kan 12 kg geven maar als het niet rijk is aan voeding geef je gebakken lucht.

Ik geloof niet in leverbot en kan je wel vertellen dat wij echt wel meer moesten doen, hele weiland moest behandeld worden destijds maar wellicht is het veranderd met de tijd dit was in 2005
Ze werden niet alleen mager maar echt levensmoe, schijndood

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 10:59

Elk jaar wordt de wei in februari maart behandelt met perkla dat zou eventuele wormen en eitjes doden. Maar op de moment is er niet veel over gezegd geweest . Wel halen we alle drollen uit de wei enzo.

Voor de lever hebben we echuchol moeten geven en mariadistel.

Ik heb mijn hooi niet laten testen maar ik neem altijd van dezelfde hooileverancier en de andere drie paarden hier die dat hooi krijgen staan zo rond als een boulet op pootjes. En die krijgen eigenlijk alleen hooi en vitamine korrel en overdag gras maar daar staat niet veel meer op. En die zijn eigenlijk veel te dik. Dus vermoed dat het hooi niet zo slecht is.

Ik denk nu niet dat de levenslust er vanaf straalt. Veel energie zat er ook niet in.

Afbeelding

Afbeelding

Als ze niet beter wordt van de behandeling met leverbot gaan we verder zoeken. Het is niet dat we stoppen met zoeken . Momenteel is ze al veel alerter en actiever. En krijgt een gevuld buikje. De rest moet ook nog bijkomen maar dat heeft tijd nodig

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:28

De mijne zijn ook nooit op hun frist in deze tijd....
Wisseling van de seizoen, verharen, laatste hengstigheid....

Goed dat je alert blijft en blijft monitoren, maar het najaar maakt alle paarden een tandje duffer..... neem daar de achterstand van dit paard bij, en het is niet gek dat ze niet loopt te stuiteren.
Wat frisser weer zullen veel paarden ook een stuk fijner vinden.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 14:29

Heb het idee dat ze toch echt wel bijkomt en aan haar praat merk ik toch ook stilaan dat ze zich beter begint te voelen.

Ribben wel nog zichtbaar maar volgens de dierenarts kan dat nog wel even duren en is dat het laatste dat bijkomt maar ze krijgt een ronder buikje

Afbeelding

Kont wordt stilaan ronder

Afbeelding

Toch even kijken wat ik allemaal aan het doen ben!

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 14:32

Ninx schreef:
De mijne zijn ook nooit op hun frist in deze tijd....
Wisseling van de seizoen, verharen, laatste hengstigheid....

Goed dat je alert blijft en blijft monitoren, maar het najaar maakt alle paarden een tandje duffer..... neem daar de achterstand van dit paard bij, en het is niet gek dat ze niet loopt te stuiteren.
Wat frisser weer zullen veel paarden ook een stuk fijner vinden.

Awel gisteren wilde de dochter ermee gaan wandelen aan de hand in het bosweggetje vlakbij. En ze is moeten terug draaien omdat ze ze niet kon houden. Zich groot maken en echt voorwaarts staan. Dus vermoed dat ze zich toch wat beter begint te voelen. Smorgens als de wei opengaat de laatste dagen vliegt ze als een speer de wei op samen met de andere pony’s . Terwijl ze tot begin van vorige week nog op haar dooie gemakje de wei opwaggelde

Vind vooral de kont al een enorme verandering

Zo was ze in juli augustus
Afbeelding

Zo is ze nu

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door llora op 28-09-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:32

Dat klinkt goed TS, ik zou lekker door gaan met je aanpak. Respect!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 14:37

Haar mest zijn ook terug mooie vast glanzende bolletjes

Eind juli begin augustus
Afbeelding

Vandaag

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:42

Klinkt heel positief en hoopvol TS.

Ze ziet er ook ontspannen uit. Is ze nog niet aan het verharen? Ze heeft een strak velletje.

Gaat de rest ook goed? Misschien dat ze zich ook anders gaat gedragen als ze lekkerder in haar vel komt te zitten?

Je hebt straks wel een goed overzicht van foto's.

Hopelijk nog even genieten van het mooie weer, want het is nog lekker warm :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 16:02

superpony schreef:
Klinkt heel positief en hoopvol TS.

Ze ziet er ook ontspannen uit. Is ze nog niet aan het verharen? Ze heeft een strak velletje.

Gaat de rest ook goed? Misschien dat ze zich ook anders gaat gedragen als ze lekkerder in haar vel komt te zitten?

Je hebt straks wel een goed overzicht van foto's.

Hopelijk nog even genieten van het mooie weer, want het is nog lekker warm :)

Ze is aan het verharen dat wel. En ze krijgt een lichte wintervacht al maar waarschijnlijk lijkt het of ze strak staat omdat haar dekentje er net af was. Maar ze verhaard wel.

Vind ze vooral al ontspannen met eten en dat ze niet meer zo optrekt tijdens het eten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:15

Nee ik zie geen opgetrokken buik meer, dat is toch een goed teken. Voor de ribben weg zijn gaan minstens weken overheen dus dat komt hopelijk goed!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:52

Ik vind haar echt aangekomen en stukken beter ogen. Gewoon lekker door gaan zo.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 19:26

Amai, het buikje is al serieus gegroeid !
En als ze al zoveel praatjes heeft, dan is ze zeker aan de beterhand !

Wat de weide betreft : mijn dierenarts raadde me inderdaad aan om, ter bestrijding van de leverbot, de weide jaarlijks te behandelen met kalkcyanamide (van Perlka).
Maar misschien/waarschijnlijk is ze op haar vorig adres besmet geraakt. Was de weide daar aan de natte kant (aan beekkant) ? Het is voornamelijk op natte weides dat die leverbot zich manifesteert. Als het bij jullie een droge weide is, volstaat het misschien om eens eenmaal te strooien (maar los van leverbot is de kalkcyanamide natuurlijk ook nog nuttig voor andere dingen : ontsmetten, meststof en kalken).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 20:25

Marilu schreef:
Amai, het buikje is al serieus gegroeid !
En als ze al zoveel praatjes heeft, dan is ze zeker aan de beterhand !

Wat de weide betreft : mijn dierenarts raadde me inderdaad aan om, ter bestrijding van de leverbot, de weide jaarlijks te behandelen met kalkcyanamide (van Perlka).
Maar misschien/waarschijnlijk is ze op haar vorig adres besmet geraakt. Was de weide daar aan de natte kant (aan beekkant) ? Het is voornamelijk op natte weides dat die leverbot zich manifesteert. Als het bij jullie een droge weide is, volstaat het misschien om eens eenmaal te strooien (maar los van leverbot is de kalkcyanamide natuurlijk ook nog nuttig voor andere dingen : ontsmetten, meststof en kalken).

Waar ze stond was het een redelijk natte wei en was de wei kaal. Niet op gelet of er een beek is. Maar tiental meter verder is er wel een enorme wilde waterplas en is dat natuurgebied. Is een broedplaats voor vogels en weet dat er enorm veel vis inzit . Maar dat is tiental meter van haar wel. Heb er niet op gelet of er een beek naast haar wei liep. Maar heel het gebied is er wel nat.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:30

Veel kans dus dat ze het van daar heeft. Leverbot heeft een vochtige omgeving nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:26

Ziet er een stuk beter uit! wat mij ook op valt is dat de vacht veel meer glanst.