kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:58

Bedankt allemaal voor het meekijken. Heel goed om te horen wat anderen zien. Al snap ik dat het alleen van een filmpje ook nog best lastig kan zijn.
De DA gaf aan dat hij hem op beide handen nog niet optimaal vindt lopen maar ook die verbetering ziet.
Mijn dochter durft het nog niet te geloven, zij dekt zichzelf nog even in ;-) wat ik trouwens ook wel snap.

Het is idd een leuke pony en het zou fantastisch zijn als hij toch nog verbeterd. Dan geef ik een feestje, ok? ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:59

Wat is voor jullie zelf het toekomstbeeld dan? Het is natuurlijk wat anders dat het dier pijnvrij kan lopen en dan goed is :) met eventueel wat recreatieve ritjes.

Wanneer het doel is om er de (spring) sport weer mee in te gaan dan kan ik mij voorstellen dat de DA ook nog voorzichtig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:06

Als de ontsteking genezen is is ie genezen toch? De pony lijkt me dan volledig bruikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:08

Dat vraag ik mij dus af. Bij een hoefbeenontsteking wordt het bot aangetast. Mijn pony had hetzelfde en dat bot was aangetast en dat groeide ook niet terug ofzo. Die is met pensioen gegaan omdat ze in het werk steeds weer kreupel was.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:08

Ik heb het filmpje ook bekeken, ik vind hem niet optimaal lopen, maar: ik vraag me af in hoeverre dat ook niet training/ruggebruik is.
Wat natuurlijk ook helemaal niet gek is als dat niet "lekker" loopt omdat ie niet getraind is etc.

Wij hebben hem volgens mij ook nog niet gezien dat hij "slecht" loopt, dus voor ons ook lastig vergelijken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:09

@Spenk dat hangt helemaal af hoe het straks met hem gaat. Daar passen wij ons aan aan.
We hebben hem gekocht om door te rijden en uit te brengen in de springsport inderdaad, maar dat lijkt me een ver van ons bed show. De DA ziet dat overigens nog wel steeds als optie; dat het helemaal goed kan komen en hij iig de dressuursport in kan. Springen lijkt mij niet aan de orde, maar ook die optie laat de DA open.
Weet je, er is nu gewoon niet veel over te zeggen.

Kijk, als hij zonder pijn de wei in kan dan zoek ik een fijn pensioenplekje en blijft hij bij ons.
Als hij toch kreupel blijft en dat hij dus pijn heeft, dan is het voor mij einde verhaal; dat vind ik niet ok voor de pony.

Als hij nog wat stapritjes zou kunnen maken, dan doen we dat lekker met hem maar ook in dat geval blijft hij gewoon bij ons. Ik zoek dan wel een andere plek, waar hij 24/7 naar buiten kan denk ik.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:11

siskeh schreef:
Ik heb het filmpje ook bekeken, ik vind hem niet optimaal lopen, maar: ik vraag me af in hoeverre dat ook niet training/ruggebruik is.
Wat natuurlijk ook helemaal niet gek is als dat niet "lekker" loopt omdat ie niet getraind is etc.

Wij hebben hem volgens mij ook nog niet gezien dat hij "slecht" loopt, dus voor ons ook lastig vergelijken.

Ik denk ook dat hij wat stijf is omdat we natuurlijk niets qua training doen. Ik zie wel nog af en toe dat knikje heel erg licht, dat de DA ook ziet maar dat komt omdat ik hem ook in het echt zie bewegen.
Hij was echt wel slechter hoor, die knik met vallen op het rechter voorbeen was overduidelijk.

Zal eens kijken of ik nog een duidelijk filmpje kan vinden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:15

Babootje schreef:
Als de ontsteking genezen is is ie genezen toch? De pony lijkt me dan volledig bruikbaar.

Zo zegt de DA het ook. Wat me dan wel lastig lijkt, is dat je nooit helemaal kan zien of het helemaal weg is en ik denk dus dat we heel voorzichtig moeten zijn als hij weer goed loopt en enorm veel tijd moeten nemen.
Maar inderdaad, de DA zegt dus ook (en heeft die ervaringen ook) dat deze ontsteking kan genezen en dat er in dat geval geen reden is dat hij niet bereden zou kunnen worden.

Maar... de bedenking die ik er nu bij heb; hoe hij nu loopt is wel met het ijzertje en plaatje eronder. Dus hij zou geen ' klap' moeten voelen op zijn hoef. Ik vraag me wel af hoe hij loopt zonder. Maar goed, we gaan de 10e eerst kijken hoe hij zo loopt. Daarna gaat alles er onder uit en kijken we nog een keer hoe hij loopt. Dat is in ieder geval nu het plan dat we hebben besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:22

Is er ook besproken wat de oorzaak is? Bij mijn pony was dat een verkeerde hoefstand (bokvoet) als je de oorzaak niet aanpakt is er een kans dat je het op den duur weer opnieuw triggert.

Dat is precies wat er hier gebeurde helaas. De hoefbeenontsteking is 1,5 jaar weggeweest en daarna triggerde er weer vanalles in de voet. Ik heb toen ook 1,5 jaar gereden (dressuur) maar omdat de oorzaak niet weg was kwam het helaas terug. De bokvoet konden we niet aanpassen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:34

Het vermoeden is overbelasting. Hij is in 1 jaar tijd beleerd voor de kar, onder het zadel, flink mee gesprongen etc. Ik weet zo goed als zeker dat het al aanwezig heeft moeten zijn toen wij hem kochten.
Dit is een filmpje bij de vorige eigenaar waar ik hem voor de kar ook al kreupel zie lopen (ook al zeggen zij dat hij nooit kreupel heeft gelopen bij hen):
https://youtu.be/rBngWyM3hO4
(filmpje haal ik straks wel weer weg)

Hij is gekeurd bij Wolvega en daar had ik al geen goed gevoel over en daar had ik beter naar moeten luisteren. Heb nog nooit zo'n snelle klinische keuring meegemaakt. En ik heb ook niet goed opgelet toen, want heb gezellig met de verkoper staan kletsen :-(

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:40

Ik vind hem LV onregelmatig voor de kar, hij lijkt zich op RV te laten vallen ipv zijn stap goed af te maken.

Hij kan wel leuk springen zo te zien! wat sneu dat het al een tijdje niet lekker gaat zo jong als hij is :(
Ik blijf hard duimen voor volledig herstel.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:47

@fly_high ik ook en dat is precies de voet waar hij nu ook kreupel op is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:01

Die vorige eigenaar heeft dit niet gezien? Apart. En zeker geen bloed getrokken bij keuring?
Maakt voor nu ook niets uit want hij was goedgekeurd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 14:12

Nou ik ben gewend dat er dus ook bloed afgenomen wordt (bij alle keuringen die ik heb laten doen, was dat zo)
In Wolvega specifiek naar gevraagd maar zij doen dat niet meer. Alleen als ik ca. 350 euro extra zou betalen, konden ze dat doen. Heb toen ook aangegeven dat ik dat heel vreemd vond. Heb dat bloed toen idd maar laten zitten. Tja... 1 grote leerschool dit.

Maar goed, verkoper heeft een manege en handelt wat daarnaast dus ik zou hem ook niet terug willen doen; de kans dat hij dan alsnog weer de handel in zou gaan is groot. Het is een knappe pony met talent en heel werkwillig. Risico is me veel te groot en daarvoor geef ik teveel om de pony :-) Dus ik schiet er verder niets mee op. Maar... ik heb hem wel binnen 6 maanden laten weten wat er aan de hand was. Hij wilde een filmpje van hoe hij liep op dat moment en vanaf toen heeft hij nergens meer op gereageerd. Als ik hem zou moeten in laten slapen, besteed ik er nog wel een bericht of brief aan. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:16

Inderdaad, dure leerschool. Apart dat ze dit niet doen in Wolvega.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 14:20

Verbaasde mij ook. Net als de vliegensvlugge keuring. Toen wist ik nog niet van deze blessure natuurlijk, maar in de auto op de terugweg zei ik tegen mijn dochter: hier laat ik nooit meer een pony/paard keuren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:36

Koekie73 schreef:
Verbaasde mij ook. Net als de vliegensvlugge keuring. Toen wist ik nog niet van deze blessure natuurlijk, maar in de auto op de terugweg zei ik tegen mijn dochter: hier laat ik nooit meer een pony/paard keuren.

Ik heb dezelfde ervaring met Wolvega helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:51

Koekie73 schreef:
Het vermoeden is overbelasting. Hij is in 1 jaar tijd beleerd voor de kar, onder het zadel, flink mee gesprongen etc. Ik weet zo goed als zeker dat het al aanwezig heeft moeten zijn toen wij hem kochten.
Dit is een filmpje bij de vorige eigenaar waar ik hem voor de kar ook al kreupel zie lopen (ook al zeggen zij dat hij nooit kreupel heeft gelopen bij hen):
https://youtu.be/rBngWyM3hO4
(filmpje haal ik straks wel weer weg)

Hij is gekeurd bij Wolvega en daar had ik al geen goed gevoel over en daar had ik beter naar moeten luisteren. Heb nog nooit zo'n snelle klinische keuring meegemaakt. En ik heb ook niet goed opgelet toen, want heb gezellig met de verkoper staan kletsen :-(

Ja voor de wagen loopt hij ook al niet goed inderdaad. Overbelasting kan een hele goede oorzaak zijn! Het belangrijkste is denk ik dat hij weer hersteld. Hij heeft in ieder geval geluk dat hij bij jullie terecht is gekomen en jullie er zo in staan denk ik.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:55

Hij was waarschijnlijk kreupel voor de kar (voor zover je dat op dit filmpje kunt zien), maar dat betekent nog niet dat de verkoper hem voor de keuring een pijnstiller heeft gegeven. Ik zou toch voorzichtig zijn met dat soort insinuaties.

Op de mri was er nog geen schade aan het hoefbeen te zien. Als de ontsteking verdwijnt kan de pony gewoon weer in de sport. Ook springen, maar deze keer dan wel met beleid.

Hoe het er nu écht voorstaat zul je zien bij het draven op harde bodem. Het ziet er wel goed uit, maar niet metéén al te optimistisch worden, nog even afwachten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 16:20

@bigben ik verwacht ook niet dat ze dat hebben gedaan. Ik denk wel dat ze prima weten dat hij niet helemaal goed liep. Kan ook best zijn dat hij af en aan niet goed liep, maar het is niet zo geweest dat hij daar altijd goed liep, dat geloof ik niet en het zou ook nog best de reden van verkoop kunnen zijn.
Maar het doet er allemaal niet toe, want het lost nu niets op.

@elisa ja precies daar focussen we ons op en ik hoop idd dat het een positief resultaat zal hebben uiteindelijk, dat hij pijnvrij en zuiver is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:46

Er zat wel degelijk verbening toch ook? Want de vraag is dan in hoeverre dat "tikje" niet blijvend is. De demping van die hoef is natuurlijk wel verminderd.

Edit: zo voor de kar vind ik hem inderdaad zeker wel meer kreupel ogen(dat zou voor mij al reden zijn om verder te zoeken in dat filmpje zegmaar) dan op het filmpje wat je hier van het longeren plaatste

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 10:28

Update *\%/*

Vanmorgen controle op de kliniek.
Ijzer er af en in stap helemaal rad.
In draf niet, maarrrr wel een gradatie beter dan de vorige keer. Hij heeft nu alleen op het harde gelopen en de DA gaf aan dat het best kan zijn dat er op het zachte weinig te zien is.

Best heel goed nieuws, al zeiden zowel de DA als hoefsmid dat we er nog niet zijn.

Voor nu dus nog 1 ronde van 6 weken op alu ijzers, met plaatje en gips. En nog 4 weken Doxium.

Wat mij betreft dus goed nieuws en ik had het dus ook goed gezien qua kreupelheid. In die zin is alles ook heel leerzaam. Al ben ik heel blij als we over 6 weken nog meer verbetering zien en hij onder het zadel weer wat mag stappen in de bak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:37

Wat een goed nieuws, fijn! Ik hoop echt dat deze positieve ontwikkeling zich door gaat zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:51

Koekie73 schreef:
Nou ik ben gewend dat er dus ook bloed afgenomen wordt (bij alle keuringen die ik heb laten doen, was dat zo)
In Wolvega specifiek naar gevraagd maar zij doen dat niet meer. Alleen als ik ca. 350 euro extra zou betalen, konden ze dat doen. Heb toen ook aangegeven dat ik dat heel vreemd vond. Heb dat bloed toen idd maar laten zitten. Tja... 1 grote leerschool dit.

Maar goed, verkoper heeft een manege en handelt wat daarnaast dus ik zou hem ook niet terug willen doen; de kans dat hij dan alsnog weer de handel in zou gaan is groot. Het is een knappe pony met talent en heel werkwillig. Risico is me veel te groot en daarvoor geef ik teveel om de pony :-) Dus ik schiet er verder niets mee op. Maar... ik heb hem wel binnen 6 maanden laten weten wat er aan de hand was. Hij wilde een filmpje van hoe hij liep op dat moment en vanaf toen heeft hij nergens meer op gereageerd. Als ik hem zou moeten in laten slapen, besteed ik er nog wel een bericht of brief aan. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.

Bizar dit, 350 euro extra. Bloedafname is overal standaard bij de keuring. Je betaalt pas wat als je het bloed daadwerkelijk laat onderzoeken. En dan kost dat nog lang geen 350. Het bloed wordt volgens mij daarvoor een half jaar bewaard. Ik vind hier een naar geurtje vanaf komen.
Maar goed, je hebt piketpaaltjes laten slaan en binnen een half jaar de verkoper laten weten wat er aan de hand was en natuurlijk de DA diagnoses. Dus mocht het nog misgaan kun je het ze altijd nog flink lastig maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:52

Fijn dat het zo is verbeterd Koekie!!