Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Ook knap dat je twee hoogleraren (ook de apotheker is ondertussen hoogleraar) even onder het stof veegt met 'literatuuronderzoek' stelt niets voor.
Citaat:Ooit van Cochrane reviews gehoord?
Janneke2 schreef:Niets...?
Het is van een andere orde dan het harde zwoegen om geld te vinden, proefpersonen te vinden die geschikt zijn en dan al die data ordenen.
Imaginaerum schreef:Voor entertainmentredenen ben ik me even gaan verdiepen in deze materie, maar ik kan geen enkele wetenschappelijke artikelen vinden die enig nut bevestigen van Lecherantennes in deze context.
Mijn stalgenootje en instructrice (uiterst gewaarde kennissen, maar niet gehinderd door enige kennis van het lichaam op moleculair niveau) laten natuurgeneeskundigen hun paarden doormeten, en daar kwam bij het paddockgenootje van mijn paard uit dat ze een te trage schildklier zou hebben.Voor een moleculair bioloog met een schildklierziekte is dit natuurlijk reuze-interessant, want hoe komt deze diagnose precies tot stand? Hoe kan een Lecherantenne TSH, T3 en T4 meten? (En/of eventuele antistoffen tegen de schildklier?) Of vaststellen of er een primair schildklierprobleem gaande is, of een (secundair) probleem in de hypofyse dat o.a. de schildklier aanstuurt, of zelfs een (tertiair) probleem in de hypothalamus gaande is? Of wellicht de conversie van T4 naar T3 in de lever die niet adequaat verloopt..? Vreemd genoeg blijft zo'n antwoord uit vanuit de "natuurgeneeskundige experts"... En ik blijf wel benieuwd.
Wellicht is deze methode zo baanbrekend dat de reguliere geneeskunde wel kan stoppen met bloedtesten en dat schildklierhormonen toedienen bij een te trage schildklier ook wel gestopt kan worden, en vervangen kan worden door homeopathische druppels...(dit is inderdaad sarcasme)
Ik kan me er echt boos over maken dat goedgelovige mensen met weinig kennis van het lichaam op moleculair niveau worden opgelicht door dit soort "behandelaars". De psychologische impact van zo'n meting en de (vaak homeopatische of aanverwante) behandeling maakt natuurlijk wel dat sommige mensen deze methoden niet afketsen, maar medische impact gaat er niet meetbaar zijn.
Mocht er iemand accurate, wetenschappelijke bronnen hebben die het tegendeel bewijzen, dan zie ik die alsnog graag.(Mocht iemand tegen een paywall aanlopen bij artikelen, stuur mij dan even een PB. Door mijn universiteitsaccount kan ik de meeste artikelen alsnog gratis voor iedereen downloaden)