Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:09

Fijn Petra! Hopelijk krijg je nu ook wat meer vertrouwen.

Ik voel ook altijd aan alle 4 de benen. Zo heb ik ook de peesblessure ontdekt, de bult was heel minimaal maar zat er voorheen nooit dus toen wist ik al genoeg. Als ik de benen niet zou checken was ik waarschijnlijk gewoon gaan rijden..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:14

Hoe gaat het hier?

Even een vraagje. Gebruiken jullie beenbeschermers voor je paard? En zoja welke? Mijn paard zijn been gaat zo goed dat ik verwacht met de aankomende scan wel weer te mogen draven maar dan doe ik graag een beschermer om omdat hij nogal snel aantikt, maar ik zoek wel beschermers die het lucht goed doorlaten. Misschien heeft 1 van jullie een tip?
Laatst bijgewerkt door Christadk op 17-12-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

Ik gebruik als ik rijd mijn crossbeschermers. Deze zijn van het merk PE Premier Equine Air Cooled.
Zitten lucht gaatjes in dus gaat perfect.

Hier gaat het erg goed. We doen eigenlijk alles weer, behalve springen. Daar wil ik in januari rustig aan mee starten.
Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 17-12-20 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:23

Fijn dat het zo goed gaat! Ik ga eens zoeken naar die beschermers.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 14:40

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:09

Ik gebruik in principe geen beschermers, nooit gedaan. Althans niet bij dressuur of bosritten.
Wanneer ik balkjes oefen dan wel (of hopelijk springen in de toekomst).
Ik gebruik nu de Airflow van back on track.

Gisteravond weer privé les gehad en het ging zo lekker! :D
Ze wordt langzaam weer steeds soepeler en sterker in de basis.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:51

petravdmeerx schreef:
Bij mij gaat het ook wel goed. Mijn paard is alleen mega heet met het rijden, is bijna niet te doen. Vooral de galop...

Ik gebruik deze:
https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... gLyUfD_BwE

Ik heb dit ook gehad tot 2 weken geleden, de knop is nu eindelijk om.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:57

Vervelend Petra. Mijn paard is ook heel erg heet en schikkerig momenteel. Bij het minste draait hij om en wilt een sprintje trekken of gaat dribbelen. Heel vervelend. Staat je paard al weer buiten?

Bedankt voor de tips!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:33

Tierania_ schreef:
Ik gebruik als ik rijd mijn crossbeschermers. Deze zijn van het merk PE Premier Equine Air Cooled.
Zitten lucht gaatjes in dus gaat perfect.

Hier gaat het erg goed. We doen eigenlijk alles weer, behalve springen. Daar wil ik in januari rustig aan mee starten.

Ik heb de Peesbeschermers Back On Track 3D Mesh, bevallen echt heel goed! Wel opletten als je besteld, mijn paard is 1.69 en ik heb de M. L was veeeeel te groot.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 16:43

Tierania_ schreef:
petravdmeerx schreef:
Bij mij gaat het ook wel goed. Mijn paard is alleen mega heet met het rijden, is bijna niet te doen. Vooral de galop...

Ik gebruik deze:
https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... gLyUfD_BwE

Ik heb dit ook gehad tot 2 weken geleden, de
knop is nu eindelijk om.

Oh, nou dan houd ik hoop haha!

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 16:44

Christadk schreef:
Vervelend Petra. Mijn paard is ook heel erg heet en schikkerig momenteel. Bij het minste draait hij om en wilt een sprintje trekken of gaat dribbelen. Heel vervelend. Staat je paard al weer buiten?

Bedankt voor de tips!

Nee nog niet buiten. Ben te bang en te onzeker daarvoor. Ik weet dat zij buiten ook totaal gaat flippen.... Dus ik durf dat (nog) niet...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:08

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:58

Oji deze zat ik ook te overwegen mogen we ooit weer gaan springen.

Ik doe nog geen peesbeschermers om, durf het echt niet... Mijn paard staat alleen voor op ijzers en tikt zich nooit zomaar aan. Ons dressurwerk bestaat momenteel nog steeds uit hoefslag volgen en wat grote voltes, uitdagend zou ik het niet noemen :p dus ik heb er een fijner gevoel bij om haar met blote benen te laten lopen.

Verder is mevrouw nog steeds heel erg braaf, ik ben er zooo blij mee! Ook als andere paarden uit hun pannetje gaan in de paddock ernaast dan blijft Fly netjes haar saaie rondjes lopen :) Ze is wel heel erg voorwaarts in draf en dribbelt zo nu en dan aan in stap maar zo is ze altijd al geweest dus ik merk vrij weinig verschil :P het is nou eenmaal zo'n pittig paardje

We zitten nu op 20 minuten draf en ik blijf hopen dat galop ook binnenkort tot mogelijkheden behoort. Het been blijft nogal dik maar wordt niet warm, het is enkel zo'n stijve bult die waarschijnlijk nooit weg zal gaan (zo heb ik het tenminste van mijn DA begrepen).

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 13:00

Mijn paard heeft inderdaad ook zon stijve bult, bij beweging slinkt ie iets

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:00

petravdmeerx schreef:
Mijn paard heeft inderdaad ook zon stijve bult, bij beweging slinkt ie iets

Zelfde hier!

En ons dressuurwerk bestaat ook echt nog uit veel Basis oefeningen hoor. Eerst daar weer in opbouwen en kracht verzamelen voor we verder gaan :) .

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 14:01

Ik doe ook nog simpel werk... voor nu meer dan zat heb ik het gevoel

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:03

Die van mij is momenteel ook goed heet. Wij hebben alleen een buitenbak met hele enge bosjes langs 1 bakrand nu ineens, dus dat wordt nog wel uitdaging met opbouwen als dat weer mag. Eerst maar eens de scan afwachten aankomende maandag.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:33

Vandaag mijn eerste galopje buiten gedaan! Ze was boven verwachting braaf en relaxed. Heel blij dus na 10 maanden!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:16

Vandaag de scan gehad en het is al wonderbaarlijk genezen. Een kerstwonder noemde de veearts het. Hij moest echt zoeken naar de plek. Hij vond het nog wel te vroeg om te gaan beginnen met draven, dus nu nog 6 weken stappen en het stappen opbouwen naar totaal 1,5 uur. En daarna weer scannen. 

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:40

Destiny22 schreef:
Vandaag de scan gehad en het is al wonderbaarlijk genezen. Een kerstwonder noemde de veearts het. Hij moest echt zoeken naar de plek. Hij vond het nog wel te vroeg om te gaan beginnen met draven, dus nu nog 6 weken stappen en het stappen opbouwen naar totaal 1,5 uur. En daarna weer scannen.

Fijn!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:10

Goed nieuws Destiny :j

Ik heb vanmiddag de kliniek gebeld om het vervolg traject te bespreken telefonisch. Als het goed is wordt ik morgen terug gebeld, dus ben zeer benieuwd.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:21

Destiny22 schreef:

Goed nieuws! Top!

HarmanyL schreef:
Vandaag mijn eerste galopje buiten gedaan! Ze was boven verwachting braaf en relaxed. Heel blij dus na 10 maanden!

Wat fijn dat ze zo braaf was! :D

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:33

Ik ben vanmorgen gebeld door de kliniek, en mag het springen weer opbouwen!
Zo blij, eindelijk weer wat anders dan alleen maar dressuur in de bak of een bosrit.

Zelf durfde ik de stap niet te zetten, maar met bevestiging moet het nu dan toch maar :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:37

Wauw Tierania, dat is zeker goed nieuws!

Hoelang zijn jullie onderweg geweest met deze blessure voordat het weer mocht?

Ik heb er inmiddels ook onwijs veel zin in om weer een sprongetje te maken en ben benieuwd in hoeverre mijn geduld nog op proef wordt gesteld ;) ik blijf met een ander paard springen maar ondanks zijn kwaliteiten is het toch niet hetzelfde als lekker met mijn eigen paard aan de slag.

Prognose van mijn DA is dat ik sowieso een volwaardig springpaard behoud dus dat is al heel wat. Ik ga morgen bellen om het vervolgtraject te bespreken, spannend!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:47

Op 1 juni heeft ze een peesklap gehad. Dus nu 6,5 maand.
Vanaf 16 september zitten we er weer op, dus nu een goede 3 maanden aan het opbouwen.
Dressuurmatig loopt ze weer ongeveer op M niveau. Maar kleine voltes van 10 meter pak ik nog niet mee.

Ze heeft al die tijd gewoon in de wei gelopen vanaf het begin, nooit boxrust gehad, dus bespiering is ze eigenlijk ook nooit kwijtgeraakt. Op de zwangerschapsbuik na :+