ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:38

Ik denk dat het lastig is om echt oorzaak-gevolg aan te tonen. Wat ik hoor is dat de klachten heel verschillend kunnen zijn. Maar zenuwpijn kan heel naar zijn en ook uitstralen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:44

Ooh sorry. Ik had mijn bericht weg gehaald, omdat ik dacht dat het topic stil zou blijven. :o
Mijn vraag was wat het verband was tussen niet aangeraakt willen worden op willekeurige plekken, dus niet alleen de hals, en ECVM.

Dat zou goed kunnen, of misschien ook deels de verwachting dat het pijn zal gaan doen.
Ik vind het erg heftig om mee te maken, moet ik zeggen...
Alles bij elkaar, alle klachten en om dan 'het juiste moment' te kiezen.
Ik blijf heen en weer gaan tussen hoop dat het beter wordt en acceptatie dat dat niet gebeurt.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:04

Polar schreef:
Ooh sorry. Ik had mijn bericht weg gehaald, omdat ik dacht dat het topic stil zou blijven. :o
Mijn vraag was wat het verband was tussen niet aangeraakt willen worden op willekeurige plekken, dus niet alleen de hals, en ECVM.

Dat zou goed kunnen, of misschien ook deels de verwachting dat het pijn zal gaan doen.
Ik vind het erg heftig om mee te maken, moet ik zeggen...
Alles bij elkaar, alle klachten en om dan 'het juiste moment' te kiezen.
Ik blijf heen en weer gaan tussen hoop dat het beter wordt en acceptatie dat dat niet gebeurt.

Het niet aangeraakt willen worden herken ik ook,
Mijn merrie had dat , en niet specifiek enkel de hals maar eigenlijk het hele lijf met de meeste afkeer naar het hoofd aanraken op het einde/laatste jaar.

Mij is bijgebleven in het hele proces wat slopend was , was de zin die ik als reactie kreeg op exact dezelfde vraag, van ben ik niet te vroeg, of te snel.. was;

Je bent nooit te vroeg, altijd te laat…

Ik had de pech dat geen enkele da wilde inslapen omdat die het niet relevant vonden, en ze door elke proef en test glansrijk heen kwam.. dus dat is ook nog een mega gevecht geweest..

soms kan het helpen te praten met mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten, ik kreeg contact met iemand via bokt( ook in dit topic actief) en daar heb ik super veel aan gehad :j
Je hoeft dit niet alleen te doen! :knuffel:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:23

Ja, dat is hier ook.
Het ergste is het bij de hals, de schoft, borst, buik, maar ook verder op het lichaam wordt heftig gereageerd.

Je reactie maakt me aan het huilen. :o
Ik heb die strijd vrij recent ook meegemaakt, heb hulp gezocht in zoveel hoeken en men zag de ernst van de situatie niet.
We konden prima wachten op de ct-scan, paard had geen pijn want hij at toch nog hooi? Etc.
Via pb kreeg ik toen wat zetjes in mijn rug en heb toen bij de vaste dierenarts van onze paarden aangeklopt.
Ik had deze eigenlijk nooit overwogen, omdat hij normaal alleen komt voor het enten en alles rond de ECVM problematiek ging via verschillende klinieken.
Foto's naar de vaste dierenarts toegestuurd en tegelijkertijd kreeg ik toen ook contact met een andere dierenarts en beide zeiden onafhankelijk van elkaar; het is de juiste beslissing om dit dier in te laten slapen, hij lijdt enorm zonder uitzicht op verbetering.

Ja, ik denk dat vooral het laatste wat je zegt ook is waarom ik in dit topic post af en toe, maar zoals zonet besloot ik mijn vraag te verwijderen, omdat ik niet teveel vragen wil stellen.
Terwijl ik aan de andere kant het liefst zoveel mogelijk zou willen schrijven van wat ik ervaar om mensen in de toekomst te helpen herkennen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:36

Weetje, de zenuwen die daar lopen gaan naar het hele lijf toe. Zo had de mijne (geen ecvm maar zware artrose door dierenartsen die niet verder wilde zoeken terwijl paard niet verbeterde) 1 achterbeen wat de rest van zijn leven slechter was. Minder coördinatie, rare manier van bewegen ermee dus ook. Dus dat er op meer plekken pijn kan zijn kan met die zenuwen te maken hebben en ook gewoon met de verwachting van pijn idd. Ze snappen zelf niet dat het vanuit hals komt en bepaalde bewegingen het 'erger' kunnen maken, dus voor hen komt het uit het niets of ze koppelen het aan dingen die er eigenlijk niks mee te maken hebben.

Het is zo extreem lastig ja. Sowieso halsproblemen, maar ecvm nog meer omdat ze niet anders kennen. Ik had het 'makkelijker' omdat hij compleet veranderde in vergelijking met daarvoor toen de hals helemaal goed was. En dan alsnog waren het in het begin subtiele dingen. Het nadeel is ook dat ze toch gaan proberen te verbloemen en je als eigenaar alle rare dingen ziet maar buitenstaanders niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:50

Heel herkenbaar wat je schrijft.
Ook het verbloemen en dat buitenstaanders niks zien.
Of dat ze op de kliniek bijvoorbeeld door de adrenaline een stuk 'beter' zijn dan thuis.

Het is ook echt heftig als je met een zachte hand je paard wil aaien en eigenlijk de beweging naar het paard toe al zo'n heftige reactie veroorzaakt.
Dekens op en af doen is een hel voor haar en gevaarlijk voor ons, zonder dekens zorgt voor een verslechtering, etc.

En daarbij ook het schuldgevoel dat ik achteraf te streng ben geweest richting het gedrag van mijn paarden, voordat bekend was waar het gedrag weg kwam.
Als ik het had geweten, was ik zelf dat pasje aan de kant gegaan of was ik zelf buiten 'bijt-bereik' gaan staan.

Maar ook, het ene moment staan ze volledig in zichzelf gekeerd met een blik in de ogen/gezichtsuitdrukking die door merg en been gaat.
Om dan vervolgens weer loepzuiver de meest prachtige bewegingen eruit te gooien in de wei, steigeren, bokken, prachtige uitgestrekte draf.
Om na het 'feestje' weer vreselijk te gaan staan gapen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:43

In één van de Facebookgroepen die ik volg, werd net deze link gepost.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10. ... .tb01821.x
Dit gaat over Complex Regional Pain Syndrome, iets dat volgens die mensen vaker bij paarden met ECVM voor komt.
En ook deels de gevoeligheid voor aanraking kan verklaren.

De gevoeligheid voor aanraking noemen ze daar hyperesthesie.

LisaPalermo5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:09

Hi medepaardeneigenaren,

Deze topic heeft mij erg aan het denken gezet. Ik verdenk mijn 5 jarige KWPN van Ecvm, en ik ben er kapot van. Hoe meer ik lees, hoe meer het op zijn plaats valt..

Ik heb veel grondwerk met hem gedaan, aanleuning was best oke! Alleen rechtsom vragen op de volte was altijd al een probleem, wilde liever de andere kant op...
Ik heb hem zadelmak laten maken op zijn 3,5 door elke week 2 keer kort erop te gaan.
Zowieso heeft de aanleuning altijd problemen gegeven.
Hij ging echt vooruit, maar na een halfjaar ongeveer werd hij bang voor het opstappen. Eenmaal dat weer voor elkaar, was hij super heet onder zadel. Ook echt op hol van niets, wat dan overging in bokken tot je eraf viel.
Soms stond hij opeens stil, moest er echt een zweep aan te pas komen om hem weer naar voren te krijgen.
Nadat we dat redelijk onder controle hadden, verhuisde wij naar Brabant om daar op een boerderij te wonen. Ik heb besloten om hem daar eerst verder te groeien en dan in het voorjaar van 2025 weer op te pakken.

De eerste 2/3 ritten ging erg goed, tuurlijk, geen balans maar wat verwacht je dan..
De 4e keer erop, op hol en eraf vallen en er niet meer op kunnen komen. Na veel grondwerk weer erop gekomen maar ook weer 2keer eraf vallen. Daarna zijn we er niet meer op gegaan.

Nu ik zo nadenk, bijvoorbeeld met balkjes draven, ene keer gaat hij er perfect overheen, andere keer valt hij bijna. Weinig bespiering uberhaupt, maar opvallend weinig in de nek.
Ook gister met poetsen, opeens zelf zijn benen over elkaar zetten en niet terug zetten. Hij springt vaak verkeerd aan en dan ook overkruist.
Hij heeft vluchtgedrag en is erg gestrest altijd. We hebben hier ezels, die hij echt al 100 keer heeft gezien, elke dag is het een nieuwe uitdaging om hem daar voorbij te krijgen.

We hebben as dinsdag een afspraak staan in Heesch. Mijn trainer gaat mee en we gaan gericht zoeken... Ik ga uit van het ergste...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:11

Ooh, wat een vervelend bericht.
ECVM foto's maken is best een kunst, het moet vanuit een hele specifieke hoek om alles er goed op te krijgen.
Ik hoop heel erg voor jou en je paard dat het toch iets anders, oplosbaars, is.

Wat is de afstamming van je paard?

LisaPalermo5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:13

Ja klopt, ik heb daar ook aangegeven dat ik uitsluitsel van Ecvm wil, en dat doen ze daar.

Afstamming is Furst Dior x Tuschinski. Ook hoog in het bloed dus. Maar wel dusdanig dat ook professionals (trainer en verschillende zadelmakmakers) dit geen normaal gedrag vinden...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:21

Hm sterkte. Ben erg benieuwd naar de uitkomst. Kan ook iets anders zijn natuurlijk, KS ofzo?

LisaPalermo5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:27

Dankjewel! Ja dat kan ook, maar met de symptomen en wat hij in de hals laat zien samen met de bespiering die naar mist wel erg typisch.
Hals en rug gaan ook op de foto, dus daar zullen we ook naar kijken. Ook gaan we evt echo maken als er uit de fotos niks komt, om te kijken of er geen ontstekingen oid zitten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:29

Heel veel succes dinsdag.
Ik duim voor jullie.

LisaPalermo5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:52

Dankjewel!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:41