Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polar schreef:Ooh sorry. Ik had mijn bericht weg gehaald, omdat ik dacht dat het topic stil zou blijven.
Mijn vraag was wat het verband was tussen niet aangeraakt willen worden op willekeurige plekken, dus niet alleen de hals, en ECVM.
Dat zou goed kunnen, of misschien ook deels de verwachting dat het pijn zal gaan doen.
Ik vind het erg heftig om mee te maken, moet ik zeggen...
Alles bij elkaar, alle klachten en om dan 'het juiste moment' te kiezen.
Ik blijf heen en weer gaan tussen hoop dat het beter wordt en acceptatie dat dat niet gebeurt.
Polar schreef:'Ze' zeggen dat ECVM niet bij jaarlingen zichtbaar is, maar hier de ervaring dat dit wel zichtbaar was.
Maar mijn aanname is dat het niet altijd zichtbaar hoeft te zijn bij zulke jonge paarden, ondanks dat ze het eventueel wel hebben.
KellyR schreef:Ik ben online aan het zoeken geweest, maar in tegenstelling tot OCD kan ik weinig vinden over de ontwikkeling en zichtbaarheid van EVCM.
Weten jullie wanneer dit zichtbaarheid zou moeten zijn op de foto?
Zit de afwijking er zichtbaarheid vanaf de geboorte? Of komt deze meer op een volgroeide leeftijd in beeld, op 3/4 jaar bijvoorbeeld?
Binnenkort laat ik een jaarling keuren en neem OCD foto's mee tijdens deze keuring. Maar op onze stal stonden er toch een aantal paarden die EVCM hadden.
Herkenbare problemen die duiden op evcm heb ik zowel bij vader als moeder niet voorbij horen.
Wat ik gelezen heb is dat de hengst over algemeen leidend is voor EVCM door geven, merrie niet.
In mijn optiek zijn het vooral de KWPN en afgeleide die kampen met EVCM problemen, maar tijdens de zoektocht van mijn vorige paard toch ook wel een aantal verhalen gehoord over allerlei paarden types.
https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/Citaat:Paardenkliniek Wolvega
Paardenkliniek de Watermolen
Dierenkliniek Emmeloord
Paardenkliniek Wapenveld
Dier-N-Artsen Diergeneeskunde
Paardenpraktijk De Hilver
Paardenpraktijk Equi-Medic
De Graafschap Dierenartsen
Dierenkliniek Hellendoorn-Nijverdal
Paardenartsen Brabant
Dierenartsenpraktijk De Meierij
Paardenkliniek Arts en Dier
Paardenkliniek Honselersdijk
Dierenartsenpraktijk Doetinchem-Zeddam
Veterinair Centrum Someren
Polar schreef:Hier een merrie met ECVM en haar veulen helaas ook.
Beide hadden klachten, maar beide hadden grotendeels andere klachten (dan de ander).
Het is altijd handig om de gemaakte foto's naar Pamela Eckelbarger te sturen, zij kijkt met alle liefde mee.
Er is ergens een brief van Nederlandse klinieken die 'niet in ECVM geloven' (even makkelijk gezegd), ik zal even kijken of ik die terug kan vinden.
Weet niet of dat in dit topic was.
Edit: Gevonden. Persoonlijk zou ik hier niet heen gaan voor een ECVM onderzoek.https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/Citaat:Paardenkliniek Wolvega
Paardenkliniek de Watermolen
Dierenkliniek Emmeloord
Paardenkliniek Wapenveld
Dier-N-Artsen Diergeneeskunde
Paardenpraktijk De Hilver
Paardenpraktijk Equi-Medic
De Graafschap Dierenartsen
Dierenkliniek Hellendoorn-Nijverdal
Paardenartsen Brabant
Dierenartsenpraktijk De Meierij
Paardenkliniek Arts en Dier
Paardenkliniek Honselersdijk