Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:27

Hier→
januari equest pramox→ advies dierenarts vanwege de lintworm die hier veel voor komt
Voorjaar→ april normale equest
juni→ ivermectine
september→ ivermectine

Chico omdat hij uit het zuiden kwam heeft dus vlak voordat hij hier kwam (in oktober) een equest pramox extra gehad (onlangs weer, zodat hij gelijk in het goede ritme zit met Polie), en Polie heeft laatste dag logeerpartij een ivermectine extra gehad (was op de zelfde dag als dat Chico zijn pramox kreeg). Wij hebben nl heel veel weiland en ik verwacht dat wij hier geen besmette weilanden hebben want mijn paarden zijn de 1ste paarden erop en wij hebben altijd heel stringent ontwormd, vandaar dat ik erg streng ben als paarden uit logeren zijn geweest. Ik wil niet eventuele wormen van een andere weide hier.

Mijn paarden van 500 kg krijgen wel altijd gewoon de hoeveelheid voor 750 gram (op advies dierenarts), dus als ze eens iets uitspugen heb ik toch genoeg waarschijnlijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:00

Mizora schreef:
Let erop dat je met moxidectine en ivermectine alleen bloedworm bestrijdt. Geen aarsmaden, geen spoelworm. Praziquantel (de pra in pramox) bestrijdt lintworm.

Panacur is voor aarsmaden en spoelwormen, maar doet helemaal niets tegen bloedwormen (met een 1-daagse kuur). Pyrantel is voor spoelwormen, en pakt een gedeelte van de bloedwormen mee.

Ik doe eens per jaar blind ontwormen (ergens in de winter) met pramox (bij paarden boven de 250kg geschat of dieren die gewogen zijn) of equimax (bij paarden onder de 250kg geschat) en verder 3x mestonderzoek.

Ik ging even twijfelen, maar zie dat ik t verkeerd typte:
Dec: equest (moxi)
Feb: iver
Juli: panacur, bewust alleen tegen aarsworm
Okt: equimax (prazi + iver)

Volgens mijn lijstje bestrijden moxi en iver ook spoelworm.

egnie

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:43

Door jullie ga ik toch eens beter naar mij ontwormen kijken. Ik doe altijd in het voorjaar een goedkope en dan de dure in het najaar. Ik weet zo de namen niet meer. Dit is wel op advies van de dierenarts, maar ik hoor steeds meer mensen die vaker ontwormen. Ga me er maar eens meer in verdiepen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:03

Het probleem in Nederland is dat ALLE weilanden flink beste zijn. Dit zijn de woorden van mijn dierenarts indertijd uit Nederland .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 20:59

Slmt9 schreef:

Ooit deden ze dat ook, maar er is al minimaal 10 jaar flinke resistentie tegen. Helaas zijn nog altijd een gedeelte van de dierenartsen niet op de hoogte hiervan. Het heeft ons bijna een paard gekost 6 jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:04

WAt zou dan een beetje een allround schema kunnen zijn..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:11

Pramox in de winter (december/januari), panacur 3/4 maanden later. Begin april (eventueel, vanwege bloedwormen, net voor de panacur), eind juni, begin september mestonderzoek. Bij meer dan 150 eieren ontwormen, bij meer dan 300 eieren na een maand nogmaals ontwormen. 6 weken daarna weer testen, dan hoort hij minder dan 5% van de eieren te hebben als het vorige onderzoek.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:15

Mizora schreef:
Slmt9 schreef:

Ooit deden ze dat ook, maar er is al minimaal 10 jaar flinke resistentie tegen. Helaas zijn nog altijd een gedeelte van de dierenartsen niet op de hoogte hiervan. Het heeft ons bijna een paard gekost 6 jaar terug.

Dan is dat deel van mijn lijstje gedateerd.

Ook over ontwormen nog zoveel discussie. Zo kwam mij ook ter ore dat het helemaal geen zin heeft om 1x te ontwormen en je sowieso na 6-8 weken dan nog een kuur moeten doen. En ivm resistentie zou t beter zijn zoveel mogelijk met dezelfde soort kuur te ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:08

Spoelwormen en veulen wormen zijn inderdaad vaak resistent tegen ivermectine en de aanverwante moxidectine.Pyranthel werkt wel,maar weer niet tegen bloedwormen.En als je paard bloedwormen is dat niet zomaar opgelost met 1 wormkuur.Wat dierenartsen wel vaak beweren

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:03

Klopt, mijn jaarling had ook bloedwormen in augustus. Rond de 2000 eitjes in het onderzoek. Beide paarden ivermectine gegeven, jaarling beetje overgedoseerd en 3-4 weken later mestonderzoek waarbij hij schoon was. 8 weken later weer mestonderzoek en had hij weer 100 eitjes, advies was niet ontwormen. Het was toch bijna tijd voor de pramox dus die 2-3 weken later gegeven. Kwamen nog best weer wat wormpjes mee in de mest, veel minder dan in augustus maar vermoed dat het wel weer hard opgelopen was als ik niet ontwormd had. Eind februari maar weer een onderzoekje, je zit er toch aan vast als je aan spuiten wil komen. En goed de mest opruimen al is dat nu lastig in het donker, het zou nu met die korte dagen koud moeten zijn waardoor de eitjes minder snel uitkomen, maar dat is helaas niet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:36

Tot nu toe geef ik de sand off extra brokjes eigenlijk eens per 10 weken een week aan mijn shet. Dat geef ik dan ipv zijn normale voer (normale voer = vitamine brokje + 100 gram Pavo Care4life of andere muesli). Is het eigenlijk slecht om die muesli opeens te stoppen en na een week gewoon weer te geven? Moet zijn hele systeem daar dan weer aan wennen en kan ik dus misschien beter beiden geven? Vitamine brok krijgt hij tijdens die week wel altijd. 100 gram is natuurlijk niet super veel maar het is ook maar een shet natuurlijk :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:18

100g krachtvoer voor een shet is gelijk aan 500-750g krachtvoer voor een gemiddeld sportpaard. Geen probleem dus om dat tijdelijk te stoppen en weer zo te starten (voor gezonde exemplaren).

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:29

Anoniem schreef:
WAt zou dan een beetje een allround schema kunnen zijn..

Mest onderzoek iedere 6/8 weken vanaf maart tot eerste vorst.
Dan Equest (de zwaarste versie) geven.
In maart weer mestonderzoek. Ontwormen alleen als daar wat uitkomt.
Zo doe ik het iig.

Zandkuurtje doe ik eigenlijk ook alleen op basis van mestonderzoek maar door dit topic toch maar besloten er voortaan in de winter rond deze periode 1 te geven voor de zekerheid.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:36

Mizora schreef:
100g krachtvoer voor een shet is gelijk aan 500-750g krachtvoer voor een gemiddeld sportpaard. Geen probleem dus om dat tijdelijk te stoppen en weer zo te starten (voor gezonde exemplaren).

Tot nu toe inderdaad ook altijd gedaan maar bedacht me opeens 'goh zou dat eigenlijk wel goed zijn voor hem'

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:43

roosmarijnv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:26

Hier ook één die een paar keer zandkoliek heeft gekregen, nadat ze op streng dieet is gezet. Ze krijgt nu 1x per maand een zandkuur in brokvorm voor een paar dagen en dagelijks lijnzaadolie door het voer. Niet te vroeg juichen, maar het lijkt nu goed te gaan.
Ze heeft voorheen ook wel eens in een andere paddock gestaan waar normaal een paard staat dat het hooi in de bodem trapt, dat zijn we nu ook aan het voorkomen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:51

Ik hoorde van de week dat de kliniek Hochmoor de gewone vlozaden aanraad alleen wel in wel grotere hoeveelheden dan hier gezegd wordt. Zij schreven een klein paard 450 gr zaad voor en dit moest droog naar binnen, dus niet met water of slobber al slijmerig laten worden. Volgens hun heeft het dan zijn kracht zo goed als verloren als het uiteindelijk in de darmen terecht komt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:08

Zo succes met naar binnen krijgen zo'n hoeveelheid.....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:11

egnie schreef:
Ik hoorde van de week dat de kliniek Hochmoor de gewone vlozaden aanraad alleen wel in wel grotere hoeveelheden dan hier gezegd wordt. Zij schreven een klein paard 450 gr zaad voor en dit moest droog naar binnen, dus niet met water of slobber al slijmerig laten worden. Volgens hun heeft het dan zijn kracht zo goed als verloren als het uiteindelijk in de darmen terecht komt.

Moet je t er wel inkrijgen... Droog 450 gram gaat hier met de beste wil van de wereld niet lukken. Dan moet ik daar zó veel ander voer doorheen mengen, dat mijn paard omvalt van hoefbevangenheid binnen een week vermoed ik.
Ik voer 200/250 gr per dag (paard van 500kg). En afhankelijk van hoe goed ze het wil eten, kan dat droog of als laatste toevoeging op muesli/ruwvoermix, is erg wisselend. Husk wil ze nog wel eens 'verhuld' in ruwvoermix droog eten. Hele zaadjes soms met muesli wel. En soms vist ze t er gewoon uit of laat ze ook haar muesli / ruwvoermix staan als ze weet dat t erin zit. Met beetje nat voer mee voeren gaat het er wél in.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:18

Ze hebben wel een positieve instelling, die hoeveelheid er droog in krijgen :))
Maar dat gaat om zaden, feit blijft dat van de husk minder gewicht gegeven hoeft te worden omdat het een groter zwelvermogen heeft. Beide zijn prima, afhankelijk van wat je er in krijgt. Ik zou niet durven stellen dat het één beter is dan het andere.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:55

Hier adviseerde de kliniek inderdaad ook vlozaad. :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:53

Ik krijg er bij mijn paard beter de portie van het vlozaad in, dan de helft daarvan in husk vorm.
De zaden (200 gram) lukken met moeite met een hele schep brok/muesli, ik maak het voor het voeren nat.
De husk was gewoon zielig om te zien, hij kreeg het niet weg, droog of nat, zijn hele mond plakte. Elke keer maar weer alles los scheppen, weer wat brokjes erbij en dan waren we een half uur verder.

Scheelt ook per paard, ons andere paard speekselt veel meer bij het eten en hij krijgt de husk wel goed weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:58

Ik kom ook even meelezen om me hierin te verdiepen. Eerlijk gezegd heb ik er nooit over nagedacht om een kuur te geven. Ik ken persoonlijk ook geen paarden die zandkoliek gehad hebben, maar die van mij staat wel in een zandpaddock en ondanks ruimte en andere paarden beweegt ze weinig. Ze graaft ook graag gaten en ik weet niet of ze het zand echt eet, maar ze staat er wel met haar neus in. En wat er hier al vaker langs komt, dat sprietje gras of dat plukje hooi in het zand is gewoon enorm aantrekkelijk.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:33

Idd het erin krijgen is vaak het grootste probleem. De husk wordt daar niet gepromoot ze zeggen er duidelijk bij dat het vlozaad moet zijn. Waarom zij juist alleen het zaad willen is mij niet duidelijk geworden. En de hoeveelheid keek ik ook wel even van op. Maar goed ik wilde jullie dit niet onthouden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:13

Zaad zijn de zwarte zaadjes en vlozaad de bruine. Zijn wel verschillend ook. Ik heb de zwarte zaadjes nu niet, maar denk haast dat die wel zwaarder zijn dan het vlozaad of de husk, dus minder is om aan die 450gr te komen.

Normaal maak ik dingen nat en doe het rechstreeks in de mond met een grote spuit, maar dat gaat echt niet met vlo zaad of husk.

MyWishMax schreef:
Ik kom ook even meelezen om me hierin te verdiepen. Eerlijk gezegd heb ik er nooit over nagedacht om een kuur te geven. Ik ken persoonlijk ook geen paarden die zandkoliek gehad hebben, maar die van mij staat wel in een zandpaddock en ondanks ruimte en andere paarden beweegt ze weinig. Ze graaft ook graag gaten en ik weet niet of ze het zand echt eet, maar ze staat er wel met haar neus in. En wat er hier al vaker langs komt, dat sprietje gras of dat plukje hooi in het zand is gewoon enorm aantrekkelijk.

Ze krijgen het hele jaar door zand binnen. Zand zit in hooi, ze krijgen het op de wei mee naar binnen en dus op de paddocks. Alleen kuren is niet het enige. Je moet het compleet aanpakken om het te voorkomen.

Het is echt mazzel als er nooit een paard zandkoliek heeft op een stal. Maar dat kan ook komen door vezelrijk ruwvoer, mensen die veel olie geven, paarden die veel bewegen etc.
En vaak weet men het niet eens. Als een paard overlijdt aan koliek, wordt niet altijd gekeken wat de oorzaak was.