Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Let erop dat je met moxidectine en ivermectine alleen bloedworm bestrijdt. Geen aarsmaden, geen spoelworm. Praziquantel (de pra in pramox) bestrijdt lintworm.
Panacur is voor aarsmaden en spoelwormen, maar doet helemaal niets tegen bloedwormen (met een 1-daagse kuur). Pyrantel is voor spoelwormen, en pakt een gedeelte van de bloedwormen mee.
Ik doe eens per jaar blind ontwormen (ergens in de winter) met pramox (bij paarden boven de 250kg geschat of dieren die gewogen zijn) of equimax (bij paarden onder de 250kg geschat) en verder 3x mestonderzoek.
Mizora schreef:Slmt9 schreef:Volgens mijn lijstje bestrijden moxi en iver ook spoelworm.
Ooit deden ze dat ook, maar er is al minimaal 10 jaar flinke resistentie tegen. Helaas zijn nog altijd een gedeelte van de dierenartsen niet op de hoogte hiervan. Het heeft ons bijna een paard gekost 6 jaar terug.
Anoniem schreef:WAt zou dan een beetje een allround schema kunnen zijn..
Mizora schreef:100g krachtvoer voor een shet is gelijk aan 500-750g krachtvoer voor een gemiddeld sportpaard. Geen probleem dus om dat tijdelijk te stoppen en weer zo te starten (voor gezonde exemplaren).
egnie schreef:Ik hoorde van de week dat de kliniek Hochmoor de gewone vlozaden aanraad alleen wel in wel grotere hoeveelheden dan hier gezegd wordt. Zij schreven een klein paard 450 gr zaad voor en dit moest droog naar binnen, dus niet met water of slobber al slijmerig laten worden. Volgens hun heeft het dan zijn kracht zo goed als verloren als het uiteindelijk in de darmen terecht komt.
MyWishMax schreef:Ik kom ook even meelezen om me hierin te verdiepen. Eerlijk gezegd heb ik er nooit over nagedacht om een kuur te geven. Ik ken persoonlijk ook geen paarden die zandkoliek gehad hebben, maar die van mij staat wel in een zandpaddock en ondanks ruimte en andere paarden beweegt ze weinig. Ze graaft ook graag gaten en ik weet niet of ze het zand echt eet, maar ze staat er wel met haar neus in. En wat er hier al vaker langs komt, dat sprietje gras of dat plukje hooi in het zand is gewoon enorm aantrekkelijk.