Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:00

ikke schreef:
Pipodipo schreef:
Je kunt op een gebruikt ijzer ook de sporen zien van functioneren van het hoefmechanisme. Tenminste, als er sprake is van voldoende garnituur.

Klopt, maar je vergeet een cruciale voorwaarde: Een smid die weet waar ie mee bezig is.

Ik heb nogal wat ijzers gezien waarbij bar weinig te zien was van hoefmechanisme.
Ja, die paarden stonden ook slecht op de ijzers, maar nee, dat hoorde zo, volgens de betreffende smid........

Dat klopt, je smid moet wel een beetje weten waar het over gaat. Gelukkig heb ik die en ben enorm zuinig op onze samenwerking om mijn paarden zo goed mogelijk op de voeten te houden. Hij zou beledigd zijn als ik aan iemand anders zou vragen wat diegene vond van zijn werk, terecht ook. Vragen stellen mag, kritisch kijken mag ook, maar beter weten liever niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:05

koffienodig schreef:
Ja inderdaad, een smid kan een ijzer aanpassen. Verhit wel te verstaan. En dan buigt hij niet terug naar de oorspronkelijke vorm, anders zou een ijzer nooit passend gemaakt kunnen worden. Iets anders dan flexibel dus.

Verhit is makkelijker, maar ook koud is het ijzer aan te passen.

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:12

Benzz schreef:
koffienodig schreef:
Ja inderdaad, een smid kan een ijzer aanpassen. Verhit wel te verstaan. En dan buigt hij niet terug naar de oorspronkelijke vorm, anders zou een ijzer nooit passend gemaakt kunnen worden. Iets anders dan flexibel dus.

Verhit is makkelijker, maar ook koud is het ijzer aan te passen.

Dikgedrukte??

Heb je ooit een ijzer gebogen onder je paard vandaan moeten vissen dan?

Ik ben mij bewust van het bestaan van koud beslaan, maar dan heb je wel een verschrikkelijk sterk en vooral ook geduldig/volhardend smid nodig.
Laatst bijgewerkt door koffienodig op 16-03-19 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:15

Wat de redenering hierachter? Ik snap je punt niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:16

Ik wel... Kromgebogen En getordeerd. En dat kreeg ik niet teruggebogen door ervoor te staan. En paard ook niet %) En was nog een flink gedoe om het er af te krijgen zonder het juiste gereedschap.

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:26

Avalanche81 schreef:
Wat de redenering hierachter? Ik snap je punt niet.

Volgens mij snap ik jou punt ook niet helemaal en praten we wat langs elkaar heen :')
Tenminste, je doelt erop dat ijzers net zo flexibel zijn als de hoef en dus gewoon meebuigen toch? Mijn bevinding is dat er verschrikkelijk veel kracht op een ijzer moet komen te staan voordat deze buigt, daarom verhitten smeden deze eerst zodat ze makkelijker bewerkbaar zijn. Maar zodra een ijzer vervormd is buigt deze niet terug naar de oorspronkelijke vorm zonder er een andere kracht op te zetten zoals een veer zou doen, oftewel niet flexibel.
Dus een ijzer buigt niet op een flexibele manier mee met de hoef.

Dus als een paard met ijzer op een steen gaat staan kan de hoef niet op dezelfde manier indrukken als een hoef zonder ijzer dat zou doen. Hoe deze dan wel met de druk van de steen om gaat durf ik niet zeker te zeggen, maar ik geloof dan ook zeker niet dat de hoef als een steen onbeweeglijk blijft.

joyce B schreef:
Ik wel... Kromgebogen En getordeerd. En dat kreeg ik niet teruggebogen door ervoor te staan. En paard ook niet %) En was nog een flink gedoe om het er af te krijgen zonder het juiste gereedschap.

Jee wat heftig, ik kan mij niet eens voorstellen hoe dat gebeurt kan zijn! Maar wel een goed voorbeeldje van de starheid van een ijzer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:38

koffienodig schreef:
Volgens mij snap ik jou punt ook niet helemaal en praten we wat langs elkaar heen :')
Tenminste, je doelt erop dat ijzers net zo flexibel zijn als de hoef en dus gewoon meebuigen toch? Mijn bevinding is dat er verschrikkelijk veel kracht op een ijzer moet komen te staan voordat deze buigt, daarom verhitten smeden deze eerst zodat ze makkelijker bewerkbaar zijn. Maar zodra een ijzer vervormd is buigt deze niet terug naar de oorspronkelijke vorm zonder er een andere kracht op te zetten zoals een veer zou doen, oftewel niet flexibel.

Vandaar mijn vraag ook :D het helpt altijd om dan bij elkaar te checken :j
Nee, ik denk wel dat ijzers kunnen meeveren, maar het blijft natuurlijk wel anders materiaal dan een hoef, dus zal het ook anders reageren op druk. Dus ik denk dat het ook anders veert dan een hoef doet, wat niet wil zeggen dat het niet veert.
Van steen kan je geen springveer maken zeg maar, van metaal wel. Dus metaal heeft wel een zekere mate van elasticiteit, en die is denk ik ook nodig.

Maar ik denk idd in het geval van het steentje, dat dat steentje gewoon de grond wordt ingeramd, tenzij de grond natuurlijk harder is dan hoef/ijzer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:42

Avalanche81 schreef:
koffienodig schreef:

Vandaar mijn vraag ook :D het helpt altijd om dan bij elkaar te checken :j
Nee, ik denk wel dat ijzers kunnen meeveren, maar het blijft natuurlijk wel anders materiaal dan een hoef, dus zal het ook anders reageren op druk. Dus ik denk dat het ook anders veert dan een hoef doet, wat niet wil zeggen dat het niet veert.
Van steen kan je geen springveer maken zeg maar, van metaal wel. Dus metaal heeft wel een zekere mate van elasticiteit, en die is denk ik ook nodig.

Maar ik denk idd in het geval van het steentje, dat dat steentje gewoon de grond wordt ingeramd, tenzij de grond natuurlijk harder is dan hoef/ijzer.

Een ijzer veert niet echt. Die enkele tienden van een mm (als het dat al haalt) is niet noemenswaard en dat steentje sneuvelt zelf als de ondergrond te hard is.

Punt is vooral dat het hoefmechanisme nauwelijks beperkt wordt door een correct aangebracht ijzer. DAT is waar het om gaat, de rest wordt er aan de haren bijgesleept om het eigen gelijk aan te tonen.
DAT is waar TS zich druk om moet maken; dat dat ijzer correct aangebracht wordt op een correct bekapte voet.

Ik zie aan de wijze waarop de voet bekapt is uit welke regio het paard komt!
En ja, dat is een slechte zaak!

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:48

Ah ja, dat ben ik met je eens. Maar ik denk wel dat als het gaat om hoefijzers in normale omstandigheden onder een paardenhoef dat deze flexibiliteit vrijwel verwaarloosbaar is. Of in ieder geval niet toereikend genoeg om het hoefmechanisme in zijn volle glorie ( :') )te kunnen laten werken.

Maar blijkbaar bij een iets breder ijzer kan dat wel (beter)? Wist ik niet, wel interessant.

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:48

Ja eigenlijk precies wat ikke zegt :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:49

Je ziet op oudere ijzers dan échte de schuurplekken van het hoefmechanisme, op het eind van de takken!

Is best grappig om te zien.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:57

Voor een optimaal hoefmechanisme is het van belang dat de straal contact maakt met de bodem.
Door een ijzer is dit niet of -nauwelijks mogelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:01

Clasical schreef:
Voor een optimaal hoefmechanisme is het van belang dat de straal contact maakt met de bodem.

Hoefsmid nemen die z'n vak verstaat.......

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:03

Femke_Tweety schreef:
Je ziet op oudere ijzers dan échte de schuurplekken van het hoefmechanisme, op het eind van de takken!

Is best grappig om te zien.

Ja lijkt mij gaaf! Vooral ook een vergelijking met de afdruk van dezelfde onbeslagen hoef ook. Want dat is de vraag natuurlijk, in welke mate wordt het mechanisme beperkt, of helemaal niet?

Idee voor diergeneeskundestudenten die nog een scriptie moeten schrijven, hint hint O:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:06

koffienodig schreef:
Ah ja, dat ben ik met je eens. Maar ik denk wel dat als het gaat om hoefijzers in normale omstandigheden onder een paardenhoef dat deze flexibiliteit vrijwel verwaarloosbaar is. Of in ieder geval niet toereikend genoeg om het hoefmechanisme in zijn volle glorie ( :') )te kunnen laten werken.

Maar blijkbaar bij een iets breder ijzer kan dat wel (beter)? Wist ik niet, wel interessant.

Ik heb nog nooit een smid gehad die een ijzer niet breder maakt. Onder zwaarte kracht zakt de hoef iets uit. Zie het als mensen met platvoeten, alleen hebben die dat blijvend omdat onze voet van iets ander materiaal is dan een hoef :+
Bij het paard wordt de hoef onder kracht wat breder, daarom is het ijzer ook wat breder.

Clasical schreef:

Zoiets heb je al meerdere keren gezegd ja... Begint het niet te vervelen? Haak eens in op de huidige discussie? Je hebt 'm zelf teweeg gebracht.

Daarbij, die paarden die op ijzers staan en getraind worden, in een zandbak... Ik durf redelijk wat er om te verwedden dat de straal echt wel contact maakt met de bodem. Hetzelfde geldt natuurlijk voor wedstrijden op gras...

Het enige moment waarop je je gelijk kan halen met dit stokpaardje, is wanneer je het voorbeeld neemt van een paard dat altijd op verharding loopt. In een stal met te weinig of geen bodembedekking, alleen een verharde paddock en geen zandpaddock, nooit in de wei, nooit in de bak.
Ik ben ze nog niet tegengekomen.... Kom eens met een feitje; hoeveel paarden zitten in deze situatie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:10

Janine1990 schreef:
Het enige moment waarop je je gelijk kan halen met dit stokpaardje, is wanneer je het voorbeeld neemt van een paard dat altijd op verharding loopt. In een stal met te weinig of geen bodembedekking, alleen een verharde paddock en geen zandpaddock, nooit in de wei, nooit in de bak.
Ik ben ze nog niet tegengekomen.... Kom eens met een feitje; hoeveel paarden zitten in deze situatie?

En zelfs dan niet. Een goede smid zorgt ervoor dat de straal de grond raakt, OOK als er ijzers onder moeten! Je legt de draagrand terug op de dikte van het ijzer, zodat de straal nog altijd de grond raakt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:36

Een goede hoefvorm zorgt ervoor dat het paard de hele onderkant gebruikt, straal, zool en hoefwand.
Een beslagen paard op zandbodem kan nooit een optimale hoeffunctie hebben.
Er word hier regelmatig gemeld dat paarden met een gevoelige zool om die reden op ijzers gaan.
Daaruit blijkt dat er met ijzer dus minder belasting is op de zool maar meer op de hoefwand.
Ook worden paarden vaak gediagnosticeerd met een “ dunne zool”.
Als de straal en zool niet voldoende tot dragen word gestimuleerd zakt het hoefbeen door gebrek daaraan iets naar beneden.
De afstand tussen hoefbeen en zool word dus kleiner.
Die afstand is nou precies de referentie die word gebruikt om te bepalen hoe dik de zool is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:42

Clasical schreef:
Een goede hoefvorm zorgt ervoor dat het paard de hele onderkant gebruikt, straal, zool en hoefwand.
Er word hier regelmatig gemeld dat paarden met een gevoelige zool om die reden op ijzers gaan.
Daaruit blijkt dat er met ijzer dus minder belasting is op de zool maar meer op de hoefwand.
Als de straal en zool niet voldoende tot dragen word gestimuleerd zakt het hoefbeen door gebrek daaraan iets naar beneden.
Die afstand is nou precies de referentie die word gebruikt om te bepalen hoe dik de zool is.

Leuk stukje blabla weer, maar haak nu eens in op de discussie... Weerleg nu eens wat er wordt gezegd...
Dit is niet onderbouwen, dit is herhalen van wat je al veel langer zegt.

Kom nu eens met hoe het dan volgens jou wel werkt op zand, gras, een dik bedekte bodem... Kom eens met kennis van het traditionele bekappen en smeden? Ik vind Ikke een stuk betrouwbaarder overkomen dan jou... Daarmee maak je het hele natuurlijk bekappen voor mij nog ongeloofwaardiger dan het al was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:49

Clasical schreef:

Wacht even.....

Het hoefbeen zakt omdat de zool niet ondersteund wordt.
Dat klopt niet want het hoefbeen is opgehangen aan de hoefwand en die hoefwand gaat onder de druk van het paardengewicht iets uit elkaar (het hoefmechanisme). Daardoor zal het hoefbeen iets zakken (meetbaar??)

Maar dan klopt het nog steeds niet. de straal is zacht en zal daardoor geen steun aan het hoefbeen kunnen bieden. Op de plaats van de zool zit echter geen hoefbeen om te ondersteunen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:53

Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 17-03-19 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:54

En de pezen aan het hoefbeen doen natuurlijk ook helemaal niets.

En de hoeflederhuid vergeten we ook voor het gemak

Ik zie mij nu voor dat als er een gat in de zool gemaakt wordt, bv bij uitsnijden hoefzweer, dat dus automatisch zou betekenen dat het hoefbeen naar buiten komt piepen... Lijkt me niet...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:55

Dit is niet waar.
Zowieso niet aan de hoefwand maar aan de lamellen.600 kilo paard hangend aan 4 stukjes gevoelige huid? Het paard draagt, als hij gezonde, goed bekapte hoeven heeft ongeveer 80% van zijn gewicht op de buitenste rand van de zool, de hielen en de straal, en de overige 20% op de hoefwand.
De lamellen houden de hoefwand stevig op z’n plaats, net als het nagelbed onze nagel aan de vinger bevestigd houd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:56

Ijzers hebben ook echt hun nadelen wel.

Maar dat het zo'n beetje de dood van ieder paard is, zoals sommige mensen schijnen te denken en te beweren, is gewoon onzin.

Zonder ijzers heeft voordelen, en in sommige gevallen nadelen.
Met ijzers heeft voordelen, en ook wat nadelen.

De keus welk van de opties het best is voor de betreffende situatie moet wat mij betreft dan ook gewoon per paard en situatie bekeken worden.

Moeilijker hoeft het voor mij niet te zijn...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:57

Oké, de lamellen zitten aan de hoefwand.

Eens.

Waar zitten ze aan de ándere kant vast volgens jou dan??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:06

Raamzicht schreef:
https://www.google.com/amp/www.jantinel ... jzers/amp/

Ook smeden leren dat ijzers het hoefmechanisme vermindert. Misschien is dit wel gewoon waar? <<)

Neem aan dat smeden vinden dat dit nadeel opweegt tegen het voordeel van een ijzer op een bepaald moment en nb denkt van niet. Discussie waar je niet uit gaat komen..

[BEH] Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Ik heb wat moeite hiermee...
A. Omdat het geschreven wordt door Arabesk/Jantine. Al moet ik zeggen, het stuk op haar site vind ik er best objectief uit zien.
B. Het gaat om een boek uit 1953, een tijd waarin paarden een compleet ander gebruiksdoel hadden.

De aangehaalde quote in dat topic, de opsomming en dan met name A. Het ijzer verzwaart de hoef waardoor eerder vermoeidheid optreedt....
Daar heb ik nog meer moeite mee... Misschien hangt het samen met het gebruiksdoel...
Maar een ieder van ons weet toch dat dit te maken heeft met spierkracht en dat deze wordt verbeterd door goede training?

Ik begrijp natuurlijk dat de inzichten in 1953 anders waren dan nu, waardoor ik meteen ook twijfel aan de overige punten en de waarheid daarvan.

We lopen allang niet meer op klompen staat er op de website... Ik ken een heel aantal mensen die het liefst op klompen loopt. Die het minste last hebben van klachten die ze wel krijgen van de 'normale' schoen. Ik loop wel eens op de klompen van mijn vader en ik begrijp wel dat mensen het lekker vinden lopen. Het is niet meer hip en modern, dat is heel wat anders...

Ik denk dat het liefst aan de vragen die ik onlangs stelde aan mijn hoefsmid over dit onderwerp. Zie eerdere post in dit topic... Al ging dat met name over het natuurlijk bekappen versus traditioneel (Nederlands?) bekappen, waarbij geologie aanleiding was voor een Amerikaan die lezingen geeft over natuurlijk bekappen om te zeggen dat wat hier in Nederland traditioneel was, wel het beste was.