wittepit schreef:En volgens mij heeft de eigenaresse het dier daarom aangeschaft, om op te rijden. En waar de één gelukkig wordt van het kijken naar een paard in de paddock en supplementen bestellen, beleeft een ander het meeste lol op een met de oortjes naar voren lopend voorwaarts paard.
Asjeblieft, je hebt al zoveel zorgplicht in je leven, zie je geldverslindende hobby dan ook niet zo. Als eigenaar ga je de verplichting aan om het dier een goed en paardwaardig leven te bieden, maar het is geen kind of ouder voor wie je tot het bittere eind moet zorgen. Er is een alternatief.
Voor de eigenaresse zelf is het jammer dat ze heeft laten testen, die zit nu met het dilemma. Beter totaal onwetend de verkoop insturen, zo’n diertje verkoopt wel. Leuk om een veulentje uit te fokken.
En dit is nou juist een reactie waardoor ik het paard niet zou verkopen.
Beetje stom niet, fokken met een chronische ziekte.
Zapata schreef:GDG schreef:Ik vind het heel misleidend om dit paard 'drager' te noemen, waarom doen jullie dat Zapata en Pluttersput? Dit paard heeft/lijdt aan PSSM1 en is daar heterozygoot voor, het woord drager is hier totaal niet op zijn plaats.
Omdat 't volgens de termen zo is!
Doordat ze enkel "drager" is, heb ik gelukkig wel een gezond veulen. In combi met een"gezonde" vader!
Zal nogmaals 't schema plaatsen zodat je kan zien wat 't verschil is..
N/p1 is drager met symptomen
P1/p1 is een dik probleem..
[ [url=m/46kD33.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor het ziek worden van het paard maakt het geen zak uit of het een drager of leider is.
Beide zijn ziek, de ene niet minder als de ander.
Alleen voor het vererven maakt het verschil, maar ook met een drager heb je nog 50% kans op een ziek veulen.