Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:29

upendo schreef:
Luckystory, niet om het een of ander, maar voor iemand die wijst naar de rest van de reageerders dat ze zo makkelijk oordelen over een situatie die ze niet kennen vind ik dat jij dat ook behoorlijk hard doet.

Ik heb in dit hele topic over geen enkele situatie geoordeeld en al zeker niet over iemand anders zijn paard. ( buiten dan mijn eigen dieren die ik als voorbeeld gebruikt heb.)
Mijn berichten gaan alleen over de tendens van reageren in dit topic.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:32

Xyzutu2, heel goed verwoord!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:38

Luckystory schreef:
Maar heb je het nu over functionaliteit of over een paard dat altijd 100% pijnvrij is?
Als je het over functionaliteit hebt, ben ik het met je eens.
100% pijnvrij kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen bij 20+ paarden.

Gelukkig hoef je je dat ook niet voor te stellen, je kunt het gewoon meten.

En natuurlijk heb ik het niet over functionaliteit, maar over chronische pijn. En dan dus niet over acute, incidentele pijn of de pijn die bij een relatief kortdurende behandeling hoort om beter te worden, maar bij een pijn die elke dag opnieuw onzichtbaar voor de buitenwereld aan de botten en spieren en gewrichten van een paard knaagt zonder dat die in staat is om die als vluchtdier te uiten, te verminderen of alleen al te ontzien.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:06

Ow, dan ben ik het daar niet mee eens.
Vooral dat woordje onzichtbaar dan en het feit dat het paard het niet zou uiten.

Mungbean

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:16

Het paard kan niet meer dan een paar passen galopperen en heeft balans problemen. Wordt dat serieus als amper symptomen gezien?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:18

Een beetje spierpijn is ook niet erg...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:18

https://youtu.be/YaSU3SZypr0. Voorbeeld van youtube
Als je een paard ziet met een pssm aanval, dan breekt toch je hart. Het is zo'n nare ziekte.
Het stabiel houden van zo'n paard is lastig en vraagt veel management en dan kan iedere verstoring leiden tot een aanval.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:44

Even een quote van de pssm-pagina van de Michigan state university, college of veterinary medicine:
https://cvm.msu.edu/research/faculty-research/valberg-laboratory/type-1-polysaccharide-storage-myopathy
Citaat:
When the described diet and exercise routines were followed we found that all horses improved, and >75% of horses stopped tying-up. PSSM1 horses, however, will always be susceptible to this condition and if their exercise schedule is disrupted. If they become ill from other causes, they may again develop clinical signs again. If this occurs, they should go back to the fitness program described above using longeing or round pen work. Many horses with this condition are happy trail horses, successful pleasure horses, and useful ranch horses. The greatest difficulty in owning a horse with PSSM1 is the time commitment to keep the horse fit and the moderate expense of special feeds.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:47

Sizzle schreef:
Het paard kan niet meer dan een paar passen galopperen en heeft balans problemen. Wordt dat serieus als amper symptomen gezien?

Er staat bij "onder het zadel" wil ze maar een paar passen galopperen.. Dat is echt wat anders dan dat ze ook niet in de wei wil galopperen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:01

imaudy schreef:
Sizzle schreef:

Er staat bij "onder het zadel" wil ze maar een paar passen galopperen.. Dat is echt wat anders dan dat ze ook niet in de wei wil galopperen.

Als je hem verkoopt dan gaat er zeer waarschijnlijk vroeger of later mee gereden worden. De kans dat die luie knol dan even aangepakt wordt is vrij groot.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:38

En volgens mij heeft de eigenaresse het dier daarom aangeschaft, om op te rijden. En waar de één gelukkig wordt van het kijken naar een paard in de paddock en supplementen bestellen, beleeft een ander het meeste lol op een met de oortjes naar voren lopend voorwaarts paard.
Asjeblieft, je hebt al zoveel zorgplicht in je leven, zie je geldverslindende hobby dan ook niet zo. Als eigenaar ga je de verplichting aan om het dier een goed en paardwaardig leven te bieden, maar het is geen kind of ouder voor wie je tot het bittere eind moet zorgen. Er is een alternatief.
Voor de eigenaresse zelf is het jammer dat ze heeft laten testen, die zit nu met het dilemma. Beter totaal onwetend de verkoop insturen, zo’n diertje verkoopt wel. Leuk om een veulentje uit te fokken.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:05

Ik zou persoonlijk voor inslapen/slacht gaan ipv verkopen.
Er gaat vroeg of laat geknoeid worden met dit paard en beland in de handel en het paard is de dupe.

Houden van is soms ook loslaten.
Een hobby mag geld kosten maar ten koste van wat ? Jezelf , je gezin ?

Ik heb vorig jaar mijn paard laten inslapen,
Oudejaarsdag stond ze ziek in de stal 2 januari stonden we in de kliniek,
Behandeling vanaf 5000 euro tot ?
Met als gevolg een duur paard die nooit meer op de wei mocht en nooit meer bereden kon worden.
Sorry maar daar ga ik niet aan beginnen.
Ik heb het geld niet en zo wel ga ik daar niet aan beginnen met een 6 jarig paard.
Ben ik dan hard?
Ja misschien wel maar ik heb thuis een gezin die toch echt voor alles gaan.

Soms is een dier beter dood af dan levend.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:27

De grote verschillen van mening in dit topic lijken gebaseerd op enerzijds mensen die denken dat een pssm paard een beetje stijf is en een prima leven kan hebben, aangesterkt met mooie internetverhalen. Anderzijds mensen die lange tijd een pssm paard hebben gehad en weten wat een leed er al schuil kan gaan achter iets dat een beetje stijf oogt en hoe zich dit kan ontwikkelen. Het gaat die mensen zeer aan het hart dat dit paard niet terecht komt bij iemand die er gewoon mee gaat trainen. Dit soort paarden willen juist vaak nog zo graag, het kan hartverscheurend zijn. Ze raken gevangen in hun lijf maar willen echt wel proberen nog een extra rondje voor je te draven. Dit paard is waarschijnlijk (want dat kunnen wij hier niet beoordelen, het paard kan mogelijk al best behoorlijk te lijden hebben met deze symptomen) nog niet zo ziek dat het nu per se onmiddellijk moet worden ingeslapen. Het is echter niet onrealistisch dat dit moment er binnen afzienbare jaren aankomt. Waarom dan nu zeggen inslapen of slacht? Omdat in het topic min of meer word gesteld dat het paard weg moet. Maar er is niks wat de eigenaar tegenhoud om dit zelf even aan te kijken en eea te proberen. Maar dit paard uit handen geven is een enorm risico voor het welzijn van het paard, waarbij het leed met grote kans zo hoog oploopt dat het de kleine kans op slagen misschien niet uitweegt. Ik begrijp helemaal dat er mensen zijn die het absurd vinden een paard met een beetje spierpijn dat wat supplementen nodig heeft te moeten laten gaan, maar dit is dan zeer waarschijnlijk ook totaal niet het geval. De ervaren pssm eigenaren lezen al een snufje van een zeer ernstige aandoening. Het is aan de eigenaar om dit totaalbeeld te beoordelen, daarvoor hebben wij via internet niet zoveel gegronde informatie. Zelf denk ik ook niet dat dit een paard is met een zonnige toekomst, bij welke eigenaar dan ook. Dat is echter ook alleen maar gebaseerd op mijn ervaringen met de ziekte.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:32

janouk schreef:
https://youtu.be/YaSU3SZypr0. Voorbeeld van youtube
Als je een paard ziet met een pssm aanval, dan breekt toch je hart. Het is zo'n nare ziekte.
Het stabiel houden van zo'n paard is lastig en vraagt veel management en dan kan iedere verstoring leiden tot een aanval.

Wat een verschrikkelijk beeld. En dan zijn er hier in dit topic mensen die PSSM bagatelliseren omdat 'ieder paard een kans op leven moet hebben'. Sneu voor de dieren die er op een gegeven moment zo bij komen te staan/liggen. Wat dat doet PSSM op den duur.
Sterkte TS, heel veel sterkte gewenst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:56

Wittepit, een veulen fokken met een PSSM1 paard zou strafbaar moeten zijn.
Je zet dan doelbewust met 50% kans een ziek dier op de wereld.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:59

Deze merrie heeft n/p1, niet progressief en te managen, maar de intentie om management toe te passen en supplementen te geven werkt minder goed dan het effectief doen. De mooie internetverhalen zijn echte verhalen, van échte eigenaren met échte pssm-paarden. Er bestaat imo voor dit paard op dit moment geen reden om haar te laten inslapen, de eigenaresse stelt toch ook duidelijk dat ze gewoon paard en moeder is op dit moment. Pssm is té vaak een excuus om afscheid te nemen, wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je er geen zin in hebt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:06

Is pssm niet altijd progressief?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:10

Ik vind het heel misleidend om dit paard 'drager' te noemen, waarom doen jullie dat Zapata en Pluttersput? Dit paard heeft/lijdt aan PSSM1 en is daar heterozygoot voor, het woord drager is hier totaal niet op zijn plaats.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:19

Gloa schreef:
Vind het gewoon jammer dat het dier geen kans krijgt. Blijkbaar zijn de enige opties inslapen of verkoop. Als het maar weg is. Terwijl wij niets weten over de aanwezigheid of hevigheid van de symptomen en er duidelijk nog 0,0 is gedaan in voeding om te kijken of ze daarvan opknapt. Tja ik vind daar wat van :x

Geloof dat jij niet helemaal gelezen hebt! Waar lees jij dat ik er nog 0,0 aan gedaan heb en dat 't weg MOET???????

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:25

De op zegt:
"Het paard móet dus eigenlijk weg"

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:25

GDG schreef:
Ik vind het heel misleidend om dit paard 'drager' te noemen, waarom doen jullie dat Zapata en Pluttersput? Dit paard heeft/lijdt aan PSSM1 en is daar heterozygoot voor, het woord drager is hier totaal niet op zijn plaats.

Omdat 't volgens de termen zo is!
Doordat ze enkel "drager" is, heb ik gelukkig wel een gezond veulen. In combi met een"gezonde" vader!

Zal nogmaals 't schema plaatsen zodat je kan zien wat 't verschil is..
N/p1 is drager met symptomen
P1/p1 is een dik probleem..

Afbeelding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:34

wittepit schreef:
En volgens mij heeft de eigenaresse het dier daarom aangeschaft, om op te rijden. En waar de één gelukkig wordt van het kijken naar een paard in de paddock en supplementen bestellen, beleeft een ander het meeste lol op een met de oortjes naar voren lopend voorwaarts paard.
Asjeblieft, je hebt al zoveel zorgplicht in je leven, zie je geldverslindende hobby dan ook niet zo. Als eigenaar ga je de verplichting aan om het dier een goed en paardwaardig leven te bieden, maar het is geen kind of ouder voor wie je tot het bittere eind moet zorgen. Er is een alternatief.
Voor de eigenaresse zelf is het jammer dat ze heeft laten testen, die zit nu met het dilemma. Beter totaal onwetend de verkoop insturen, zo’n diertje verkoopt wel. Leuk om een veulentje uit te fokken.

En dit is nou juist een reactie waardoor ik het paard niet zou verkopen.
Beetje stom niet, fokken met een chronische ziekte.

Zapata schreef:
GDG schreef:

Omdat 't volgens de termen zo is!
Doordat ze enkel "drager" is, heb ik gelukkig wel een gezond veulen. In combi met een"gezonde" vader!

Zal nogmaals 't schema plaatsen zodat je kan zien wat 't verschil is..
N/p1 is drager met symptomen
P1/p1 is een dik probleem..

[ [url=m/46kD33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het ziek worden van het paard maakt het geen zak uit of het een drager of leider is.
Beide zijn ziek, de ene niet minder als de ander.
Alleen voor het vererven maakt het verschil, maar ook met een drager heb je nog 50% kans op een ziek veulen.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:36

Sizzle schreef:
Wittepit, een veulen fokken met een PSSM1 paard zou strafbaar moeten zijn.
Je zet dan doelbewust met 50% kans een ziek dier op de wereld.

Leer eens lezen mensen!
Ik ben pas sinds oktober (2018) op de hoogte van de ziekte..
Veulen is 9 mei (2018)geboren..

Heb de merrie al vanaf dr 1e jaar
Iedere maand heen en weer naar Winterswijk om dr te bezoeken in de opfok waar k dr kocht..
Vanaf haar 2e jaar is ze bij me..
Op haar derde in de kliniek met diepe scheur in hoef, opereren (€3500)of inslapen..Ik koos voor opereren!!

Daarnaast de afgelopen jaren met m'n hengst (Zapata) lopen sukkelen (dik €10.000 gekost).en ben 'm afgelopen 19 juni verloren.

Zelf, 2 jaar geleden geheel afgekeurd geworden, en nog blijven knokken voor m'n dieren..
Dus wie zo over mij durft te oordelen moet eens voor z'n eigen deur vegen.

Ik kwam hier om hulp vragen omdat k gewoon weg niet meer weet wat ik moet doen, omdat k ondanks alle energie nog steeds geen klik met haar heb..
En mensen die me kennen weten dat verkoop al een aantal keren eerder ter spraken geweest is.. VOORDAT IK WIST DAT ZE ZIEK IS!!

En nu zit ik dus in dubio, ik heb een prachtige Ferrari maar kan er nix mee.."krijg 'm niet gestart"..
Dus laat maar staan "want je hebt 'm zelf aangeschaft, of "breng 'm naar de sloop"..
Terwijl iemand die er meer verstand van heeft er wel nog van kan genieten.
Laatst bijgewerkt door Zapata op 10-01-19 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:40

GDG schreef:

In de testuitslagen wordt het als drager omschreven en ja dat is verwarrend. Ik heb een aantal jaar geleden bij Van Haeringen aan de bel getrokken dat er wel verschil is tussen een drager van een recessieve ziekte (2 kopieën nodig, dus van elke ouder 1, om ziek te zijn) en een dominante ziekte (zoals PSSM, 1 gen nodig om ziek te zijn). Ze hebben daarna in de testresultaten onder de uitslag "n/P1, drager van de ziekte" een stukje tekst gezet over dat deze paarden wel symptomatisch zijn.

Het blijft verwarrend dat dit op testresultaten zo genoemd wordt, maar dat is nou eenmaal zo. Het is erg belangrijk je goed te verdiepen in erfelijke aandoeningen als daarvan sprake is bij je paard, zodat je een testuitslag op waarde kunt schatten en weet wat het inhoud als je een drager hebt. :j

n/P1 en P1/P1 zijn beiden symptomatisch en ziek. Bij n/P1 heb je bij fokken 50% kans op doorgeven, bij P1/P1 100% kans. Beiden zijn dus dikke problemen.

Blijf het zo'n rot dilemma vinden voor je, Zapata. Ik hoop zo'n vraagstuk nooit mee te maken...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:43

Zapata schreef:
En nu zit ik dus in dubio, ik heb een prachtige Ferrari maar kan er nix mee.."krijg 'm niet gestart"..
Dus laat maar staan "want je hebt 'm zelf aangeschaft, of "breng 'm naar de sloop"..
Terwijl iemand die er meer verstand van heeft er wel nog van kan genieten.

En net dat laatste kan geen mens je garanderen. Ik zou voor haar willen dat de realiteit anders was. :(:)
Ten eerste zit je met het feit dat de ziekte specifieke aanpak vereist en sowieso progressief is, daarnaast met het gegeven dat een nieuwe baas ook zijn baan/relatie/zin in kan verliezen, en nog eens kan liegen ook.
Jij bent wel eerlijk, anders gooide je dit niet allemaal online. Kan je met jezelf leven als het bij een ander slecht afloopt met het dier?