[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:54

Uit nieuwsgierigheid de vorige filmpjes bekeken.. Mijn mond valt open van verbazing... Ieder klein beetje paardeneigenaar ziet toch dat dit dier bevangen is en géén ataxie heeft?? Daar hoef je echt geen paardendierenarts voor te zijn! Hoewel ik er toevallig wel een ben... Hoe kan je zelfs nog maar aan ataxie dénken? En wanneer heel bokt je tegenspreekt, nog altijd koppig overtuigd blijven van je eigen gelijk? Gelukkig loopt Vos nu eindelijk(!) beter, maar ik kan je op een blaadje presenteren dat hij vroeg of laat een terugval krijgt, als je niets aan het voerbeleid verandert.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:00

Hoop voor het diertje dat de stijgende lijn voortzet. Succes ermee...
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:05

Orlinapaard schreef:
Uit nieuwsgierigheid de vorige filmpjes bekeken.. Mijn mond valt open van verbazing... Ieder klein beetje paardeneigenaar ziet toch dat dit dier bevangen is en géén ataxie heeft?? Daar hoef je echt geen paardendierenarts voor te zijn! Hoewel ik er toevallig wel een ben... Hoe kan je zelfs nog maar aan ataxie dénken? En wanneer heel bokt je tegenspreekt, nog altijd koppig overtuigd blijven van je eigen gelijk? Gelukkig loopt Vos nu eindelijk(!) beter, maar ik kan je op een blaadje presenteren dat hij vroeg of laat een terugval krijgt, als je niets aan het voerbeleid verandert.

Of als ie van de pijnstillers af is..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:08

@TS: Hoe kun je geen terugval verwachten bij een degeneratieve aandoening als artrose?

En met welke middelen wordt hij dan nog meer behandeld behalve verdunde smeerwortel? Want dat is a. Geen pijnstiller en b. Geen middel om artrose niet verder zn gang te laten gaan. Je geeft helaas geen antwoord op mijn vraag hoe dit paard adequate pijnstilling heeft gehad of hoe de osteopaat daar tegenaan keek. Of heeft hij echt helemaal niks gekregen 3 weken lang?

Overigens wat al eerder aangehaald wordt, corticosteroiden kunnen bevangenheid veroorzaken, pijnstillende/ontstekingsremmende medicatie doen dat niet

Ik heb overigens ook ernstig mijn twijfels over de 'diagnose' artrose in de hals. Maar goed ik had persoonlijk mijn paard al rondom op de foto gehad. Bevangen of artrose of heel iets anders een aandoening die zich in deze mate manifesteert wil je toch gewoon duidelijk boven tafel hebben?!

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:12

Als dit paard atactisch zou zijn zou dit ook niet door een middel te geven op te lossen zijn dat doet niks.Misschien wel tegen de artrose maar het lost geen ataxie op.

Vraag me nog steeds af waarom jij aan ataxie denkt want in de filmpjes zie ik niks wat ook maar iets op ataxie lijkt? Niet om je aan te vallen maar ben oprecht benieuwd waarom je die conclusie zelf trekt.
Laatst bijgewerkt door Nathalie w op 21-08-18 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:19

Ik heb je vorige topic ook gevolgd.

Daar reageerde je helemaal niet meer .
Ben erg verbaast dat je nu weer nieuwe topic opent met zelfde onderwerp.
Denk je dat mensen nu staan te juichen hoe goed je het doet?

Hij loopt inderdaad beten op dit filmpje maar oorzaak is nog steeds niet bekend.

Wat wil je überhaupt met deze topic?
Zieltjes winnen?????
Laatst bijgewerkt door Stripe000 op 21-08-18 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:20

Ik geloof dat de meeste mensen het hier wel snappen , probleem?-diagnose door onderzoek, foto's bloed, enz, behandelplan...medicatie. ik vond het ongelovelijk bijzonder hoe ts zichzelf wijsgemaakt heeft nu goed bezig te zijn, gevaarlijk vind ik dat, en als je dat met jezelf doet ala, maar voor een weerloos dier afhankelijk van jou.... Niet ok.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:21

'De Symphytum is langere tijd te gebruiken, we zijn pas bij potentie 3. Elke potentie kun je een keer of 50 gebruiken. Met extern gebruik van smeerwortel heb ik geen ervaring. Vos krijgt een middel wat op energetisch niveau werkt'

Het enige dat ik denk als ik dit lees is: 'koekoek 8)7 '

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:31

Smeerwortel kan een goede ondersteuning zijn bij kwaaltjes maar wat ik lees wordt er nu vanalles in dat paard gegooid met helemaal geen idee wat je aan het doen bent het komt heel warrig over. Zonder ook maar een diagnose te hebben.
Laatst bijgewerkt door Nathalie w op 21-08-18 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:32

Nouja smeerwortel als in kompres of zalf wordt regulier ook wel gebruikt ter bevordering van (dichte) wondgenezing. Zelfs bij artrose maar dan wel uitwendig. Dat TS het aan haar paard geeft maar het werkzame bestanddeel niet kent vind ik ook wel bijzonder. Zo kritisch op dierenartsen maar dit geef je wel zomaar. Wist je dat er contra indicaties zijn bij langdurig gebruik inwendig? Oa leverschade tot gevolg. Al is deze versie hopelijk voldoende tot in het oneindige verdund

SinneJ

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:34

Sorry hoor, maar smeerwortel gebruiken in dit geval is zoals iemand met een longontsteking oscillococcinum geven :')

en ik lach, maar er is echt niets grappig aan dit verhaal.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:42

Nee deze update voegt weinig toe. Ben blij dat hij beter loopt maar ik zou ook best een filmpje willen zien op een verharde volte en in draf het vooraanzicht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:54

Supervixen schreef:
'

Het enige dat ik denk als ik dit lees is: 'koekoek 8)7 '

Met dank, geheel mee eens :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

P.s. [er later aan toegevoegd]. Ik vrees dat de Ts nu inmiddels gemerkt heeft dat het verhaaltje niet pakt. Ik voorspel dat ze vlijtig in andere topic haar mening deelt, maar hier wederom niet meer zal reageren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:05

Ik voorzie dat koper hier ook weer niet meer gaat reageren en vrolijk verder post in andere topics. Ze heeft een flink aantal mensen in de foei staan die worden sowieso genegeerd. Dat is de beste manier om ermee te dealen als er dingen gezegd worden die je niet aanstaan, struisvogelpolitiek.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:13

Ik blijf niet meer volgen (heb eigenlijk al spijt dat ik gereageerd heb) had gehoopt op meer duidelijkheid en
kritische vragen geef je geen antwoord op.Succes hopelijk voor je dier blijft het goed gaan.
Laatst bijgewerkt door Nathalie w op 21-08-18 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:16

Vorige topic compleet gemist maar naar aanleiding van dit topic opgezocht en ik ben compleet verschoten. Ik zag een zwaar hoefbevangen pony die blijkbaar geen pijnstilling kreeg. Hoe kan je dat een dier aandoen?

Pony loopt nu gelukkig beter maar vast niet door hocus pocus. Hoop dat pony niet weer bevangen raakt en weer zo'n lijdensweg door moet.

Reageer normaal nooit op dit soort topics maar dit gaat me echt te ver.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:37

Ik vind hem eigenlijk wel heel duidelijk atactisch. Vooral op dat nieuwe filmpje is het duidelijk. In die oude filmpjes loopt hij gewoon niet, dus vind ik niet te beoordelen.
Ik heb een atactische pony gehad wegens artrose in hals en rug en waarschijnlijk ook een heupbreuk. (Beetje kip of het ei- verhaal. Degeneratie in hals en rug door het ontlasten van de heup) Opvangertje die bij mij haar laatste jaren kwam slijten. En ik zie vergelijkbare dingen in de coördinatie van de benen.

Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik heel goed snap dat er geen foto's gemaakt worden of andere onderzoeken verricht worden. Het gaat om een dier van bijna 20 die met pensioen is. Dat is dan een afweging die je maakt. Bij mijn bejaarde paarden zal dat ook niet meer gebeuren in zo'n geval. En dan wordt het inderdaad gokken, inschatten en uitproberen. En per situatie bekijken hoe ver je ermee wilt gaan.
Zo heb ik er bijvoorbeeld eentje lopen die waarschijnlijk een enorme spierscheur heeft gehad. En daar nu verkalkingen aan over heeft gehouden. Met zoiets zou je ook ver kunnen gaan om zekerheid te hebben. Maar waarom? Genezen gaat het nooit en paard is bejaard en versleten. Dus dan ondersteun je waar mogelijk. (met bijvoorbeeld Duivelsklauw en warme winterdekens) Maar een heksenjacht maak je daar toch niet meer van? Ook al ben je erg gesteld op het dier.
Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:49

Luckystory schreef:
*knip*

Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...

Het paard zou zich in het wild zo weinig geforceerd hebben dat het al 50 keer van de honger of door roofdieren was overleden. En dat is maar goed ook. Dan stopt het tenminste.

3 weken je dier zo laten rondlopen omdat jij het geld niet over hebt voor de ouwe (waar ik wel echt in kan komen) maar dan ook nog eens te egoïstisch bent om het diertje te laten inslapen of pijnstilling te geven (want je ziet ze zo graag) ... als jij dat 'the way to go' vindt, kan je best even voor de spiegel gaan staan.

BAH BAH BAH
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 21-08-18 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:51

Luckystory schreef:
Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik heel goed snap dat er geen foto's gemaakt worden of andere onderzoeken verricht worden. Het gaat om een dier van bijna 20 die met pensioen is. Dat is dan een afweging die je maakt.

Als een paard zoveel pijn heeft zoals op de filmpjes te zien is, dan kan ik niet begrijpen dat er geen verder onderzoek wordt verricht. Een correcte diagnose helpt om een adequate behandeling te kunnen instellen. En of dat paard dan 2j of 20j is zou geen ene moer verschil mogen maken. Als je het kan voorkomen, laat je geen enkel dier pijn lijden of het nu jong is of oud en of pijn nu "nuttig" is of niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:55

>;) ik heb geloof ik een topic gemist???

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:56

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:01

fijn dat het beter gaat met je paard. Gezien het probleemgebied borst, keek ik nog een paar keer naar het filmpje om te zien of de deken daar niet erg in de weg zit. Ik weet niet, het zal misschien het best haalbare zijn, maar ik heb bij mijn schoftloze paarden met brede boeg ook hoofdbrekens gehad over dat gebied.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:16

Koper schreef:
Het verdict van de bokkers: als je het niet eens bent met de veearts (veearts dacht dat hij hoefbevangen was) en dan ook nog eens niet met de algemene opinie op bokt -uiteraard ook allemaal veeartsen- maar zelf wat onderneemt om je paard er weer bovenop te helpen dan ben je een dierenbeul.]

Koper schreef:
Dat is wat de osteopaat dacht. Er zijn geen foto's gemaakt en die gaan er ook niet komen. Overigens meldde de veearts wel dat bij artrose ataxie een voorkomend probleem is.

Dit vind ik dan interessant. Eerst worden de adviezen van de DA in de wind geslagen, want hij zou niet de goede diagnose hebben. Maar als het dan iets gezegd wordt wat enigzins aannemelijk klinkt, en in je straatje past, dan luister je daar wel naar.
Dat is best bijzonder, want waarom een DA vragen als je alleen luistert naar de antwoorden die je wil horen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:31

Beide topics gevolgd ( en het hoofdpijntopic ook). Ik ben niet vies van alternatief ... naast regulier

Wat ik me vooral afvraag: waarom geen foto’s van de hals/schouder op locatie? Dan ben je echt zeker. Is dat een financiële keuze of iets anders?

Je vorige filmpje en dat topic over een pony met hoofdpijn doen me hartzeer. Ik weet niet goed wat verder zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 01:42

Ik vind het super om te zien dat een pony die drie weken lang dood ging van de pijn nu weer zover is dat hij op zachte grond enigszins normaal kan stappen. De vraag is alleen of hij dat de afgelopen drie weken niet ook al gewoon kon. Het enige wat wij namelijk zagen was een pony die crepeerde als hij zijn voorhoeven moest afwikkelen op die keiharde weidebodem uit je vorige filmpjes.
Onze shet stapte en draafde op het zachte namelijk net zoals die van jou nu, toen zijn hoefbevangenheid op zijn ergst was. De crux zit hem namelijk in ze op het harde laten stappen en draven en te kijken wat er dan gebeurt, zoals elke dierenarts weet. Bewegingsproblemen diagnosticeer je niet op het zachte. :)*

Ik heb je posts in dit topic wel gelezen, maar vind het erg lastig om te begrijpen wat je nu precies zegt en dat te rijmen met wat je allemaal in je vorige topic schreef;
De pony had dus volgens jou geen hoefbevangenheid in tegenstelling tot wat de dierenarts zei. In je vorige topic schreef je dat jouw diagnose was dat je pony een pijnloze zenuwbeknelling in de halswervels had. Hier lees ik dat hij toen drie weken lang zenuwversterkende en pijnstillende druppeltjes kreeg, en na drie weken kreupel lopen hebben die druppeltjes de zenuwbeknelling opgelost?

Zou je gewoon eens een filmpje zonder deken willen maken in stap en draf op het harde zodat je echt kunt laten zien wat je nu denkt te zien?