PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:30

Ik heb ook heel lang gedacht dat ik het talent er gewoon niet voor had om mijn paardje naar de top te rijden. Wij mennen en dat wereldje is niet zo groot. In 2013 heeft mijn merrie de talentencompetitie voor jonge menpaarden gewonnen, dus best wat mensen volgen ons in de sport. Toen ik niet echt verder kwam in de Z, dacht ik echt dat het aan mijn menkunsten lag. Nu we de diagnose hebben, klopt alles wat niet lukte, dat staat letterlijk in het lijstje met symptomen. Ben erg blij dat we altijd wel goed hebben gehandeld naar het paard haar kunnen en niet hebben overvraagd.Afbeelding
Dit was vorig jaar 24 september zo ongeveer, onze laatste wedstrijd. 3 de prijs volgens mij, 3 weken later begon de ellende ;(
Vandaar ook in mijn onderschrift de winstpunten van de smw op 0 laten zetten, anders moesten we door naar het Z (is het hoogste niveau in Nederland) Mocht ik haar ooit nog wat stabiel krijgen kan ik rustig M blijven starten en anders is het fijn met mijn jonge paard dat ze niet meteen Z hoeft na 1 seizoen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:48

xyzutu2 schreef:
Ik heb hier nog twee kilo pea protein staan omdat ik whey proteine als melkproduct geen typisch paardenvoer vind, maar helaas gaat de pea poeder er niet in terwijl hij een moord doet voor spliterwten... Het nadeel van onbewerkte spliterwten is dat daar weer antinutrienten in zitten die de eiwitopname op den duur weer tegen kunnen werken, maar we moeten het er maar mee doen. Hij kan niet tegen soja, vindt gras/esparcette/luzernebrok saai en is bovendien te dik, dus houden we het maar op de whey. :(

Voor bv kippen worden granen en erwten wel gefermenteerd, zou dat voor paarden ook werken en ook die antinutrienten afbreken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:22

Die deukjes in de borst zitten me al een paar dagen dwars. Bedoelen jullie de plek waar je het schoudergevricht kan zien/voelen?
Daar zitten bij mijn paard ook putjes maar ik ken wel meer paarden die daar putjes hebben. Eigenlijk ken ik denk ik geen paarden waar op het gewricht geen putje zit. Ik doel vooral op de foto van no_no op pagina 9.
die deuken en bobbels op de filmpjes zijn duidelijk zat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 20:34

Dat weet ik eigenlijk niet xyzutu

Ipsilonka: werkelijk prachtige merrie is dat! Zo zonde dat ze MFM blijkt te hebben. Ik hoop dat jullie haar genoeg gemanaged krijgen dat ze iig nog op M niveau in de sport kan blijven lopen.

Sizzle: meer paarden hebben daar putjes idd dus het hoeft niet per se te betekenen dat je paard MFM heeft. Maar als er steeds meer bijkomen of het putje is ontstaan zonder trauma of in een periode dat er sprake was van stress oid dan wordt het al wat verdachter.

Voorbeeld van Shane:

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:38

Die zijn inderdaad duidelijk niet normaal.
Bij No_No leek het meer om het punt te gaan waar de bespiering over gaat in het uiteinde van het gewricht. Daar zit vaak een kuiltje of gaatje.
Misschien kijk ik niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:49

Mijn meisje is negatief getest op pssm1! <3

Ik ben zo blij en er valt zo’n last van mn schouders! We gaan sowieso doortesten op type 2 binnenkort. Maar dat ze iig geen type 1 heeft, geeft toch wat rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:26

Hier is de score helaas PSSM 2. Dat het dat zou worden was eigenlijk al onvermijdelijk aangezien de klachten van mijn paard en zijn halfzusje samen zo ongeveer 90% de complete PSSM 2-symptomenlijst besloegen, maar toch...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:52

Xyzutu wat een naar nieuws :(:) sterkte

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 21:45

Oh nee xyzutu . Sterkte met het verwerken van die eerste klap ...

Gelukkig voor jou beter nieuws Dominique

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:50

Sterkte xyzutu :(:) wat een rot nieuws.

Mijn merrie is n/n voor pssm1, eergister te horen gekregen! Super fijn nieuws natuurlijk! Echt een last van mn schouders. Maar toch knaagt er iets en ga haar zeker verder testen op pssm2.

Iets anders: heeft iemand een filmpje van zijn of haar paard in draf ohz/aan de longe? Ik zag een symptoom van pssm dat paarden soms een soort galopsprong maken in draf. Of nouja dat ze lijken aan te willen galopperen.

Is dit een veelvoorkomend symptoom? Vriendin en tevens stalgenoot haar paard doet dit. Uitgebreider verhaal gooi ik liever niet online. Maar wellicht dat iemand dit herkent? Beestje is op de foto geweest, hele mikmak alles aan gedaan om te zoeken naar de oorzaak. Maar er is dus niets gevonden. Nog steeds niet overigens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:45

xyzutu2 schreef:
Hier is de score helaas PSSM 2. Dat het dat zou worden was eigenlijk al onvermijdelijk aangezien de klachten van mijn paard en zijn halfzusje samen zo ongeveer 90% de complete PSSM 2-symptomenlijst besloegen, maar toch...

Jeetje.. wat een rot uitslagen.. sterkte!!

Had jij een tijd geleden een topic over je jonge paardje dat het steeds last had van zijn rug? Vooral de lendenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 23:15

No_No schreef:
xyzutu2 schreef:

Jeetje.. wat een rot uitslagen.. sterkte!!

Had jij een tijd geleden een topic over je jonge paardje dat het steeds last had van zijn rug? Vooral de lendenen?

Ja, hij verzamelt helaas erfelijke aandoeningen. Voor mij is het vooral naar dat ik nu weet dat het progressieve aandoeningen waren, ik ging er altijd van uit dat het gewoon een kwestie van management was. Maar tegelijkertijd is het een opluchting dat ik dus niet gek ben in al zijn vreemde dingen en alle supplementen die ik erin gooi. En het is nu fijn dat ik het ook gewoon tegen dierenartsen en behandelaren kan zeggen, zodat ze weten waarmee ze werken en waar ze omheen moeten werken. En mijn paard is nu de gelukkigste en 'gezondste' versie van zichzelf die hij ooit is geweest, hij heeft zelfs bijna een normale dikte spieren bovenop zijn achterhand, dus we gaan gewoon door, kijken wat we nog meer kunnen bereiken. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:34

Xyzutu, jeetje! Wel fijn dat je nu weet wat het is want je zat behoorlijk met je handen in het haar. Niet dat de aandoening fijn is maar wel dat je nu weet wat het is.

Mijn pony gaat goed. Rugspieren mooi soepel, ook de bult op de lenden is weg. Ik heb er laatst met zadel op gezeten, geen succes, wilde geen stap zetten. Gisteren zonder zadel en ze wilde lopen!
Vorige week helaas in de regen gestaan maar ze is zeer snel hersteld! Ik vermoed dat de supplementen helpen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:21

Rot uitslag xyzutu2.
Sterkte met puzzelen hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:10

No_No schreef:
Xyzutu, jeetje! Wel fijn dat je nu weet wat het is want je zat behoorlijk met je handen in het haar. Niet dat de aandoening fijn is maar wel dat je nu weet wat het is.

Mijn pony gaat goed. Rugspieren mooi soepel, ook de bult op de lenden is weg. Ik heb er laatst met zadel op gezeten, geen succes, wilde geen stap zetten. Gisteren zonder zadel en ze wilde lopen!
Vorige week helaas in de regen gestaan maar ze is zeer snel hersteld! Ik vermoed dat de supplementen helpen.

Wat voer jij jouw pony? En waar zitten de bult op de lendenen bij haar?
Iedereen bedankt voor het meeleven. Ik moest wel even slokken toen ik de uitslag zag want je blijft natuurlijk hopen op iets wat genezen kan worden, maar het geeft mij vooral een hoop rust dat ik nu weet dat we het juiste doen en ook waar de grenzen zitten. En hopelijk kunnen we nu nog veel meer leren van andere pssm2 ers, want dat is het grote voordeel als je een aandoening deelt. :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:29

Hier gister de chiropractor gehad voor 2 van mijn dames, weer een hoop opgestoken. Nieuwe poeders en druppels. Over een tijdje verslag als ik weet hoe een en ander inwerkt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:46

xyzutu2 schreef:
No_No schreef:

Wat voer jij jouw pony? En waar zitten de bult op de lendenen bij haar?
Iedereen bedankt voor het meeleven. Ik moest wel even slokken toen ik de uitslag zag want je blijft natuurlijk hopen op iets wat genezen kan worden, maar het geeft mij vooral een hoop rust dat ik nu weet dat we het juiste doen en ook waar de grenzen zitten. En hopelijk kunnen we nu nog veel meer leren van andere pssm2 ers, want dat is het grote voordeel als je een aandoening deelt. :)

Die van mij is nog niet getest op pssm2
Links van haar lendenwervels had ze een tijd een verdikking zitten, was ook pijnlijk.
Ze krijgt nu 125 gram pavo vital (maximaal wat ze mag, ze weegt zelf 500 kg) 2 ml vit e natuurlijke vorm, theelepel zout en 4 gram vitE exelent (vit e, selenium, msm en l'lycine) van pharmahorse.
Met regen een deken op, zeer belangrijk!
Als ze gewerkt heeft krijgt ze een extra schepje vit e exelent door wat zemelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:11

Dat lijkt wel op wat mijn PSSM 2 klantje krijgt. Wij zitten nu op 200 gr Je Paard Gezond en Fit omdat ij Pavo Vital weer uitspuugde. Daarnaast krijgt elke dag een slobber van 200gr bietenpulp, 10gr zout (hij doet helemaal niets met likstenen helaas), voor de eiwitten 150-200 gr spliterwten en 40gr whey, nog 30 gr mariadistelzaad, daaroverheen 5000 IE natuurlijke vitamine E en dat alles aangelengd met zo'n 350 gr Subli Dieet.
Mijn volgende doel is dus om meer vitamine E te proberen om te kijken of de rugspieren daarmee nog losser worden, en meer whey poeder om te kijken of dat helpt met de aanmaak van spieren.

Ik vind die natuurlijke vitamine E trouwens wel echt wonderbaarlijk spul, geef het 1x en je voelt de volgende dag meteen dat de spieren een stuk losser zijn, heel apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:19

Oke, dit is heel gek: de eigenaresse van het halfzusje van mijn paard vroeg aan de dierenarts of zij ook een PSSM 2 test moest laten doen, en de dierenarts gaf aan dat dat inderdaad slim was en dat die test in Nederland € 108 kost... Ik moest het via de VS of Duitsland laten doen vanwege het patent en de royaltiekosten en heb vorige week hiervoor nog zo'n € 240 betaald... -:(-

Blijkbaar heeft het Van Haeringen Lab een manier bedacht om dezelfde test te kunnen doen zonder aan de patenthouder de royalties te betalen?
Dit is de website die het Van Haeringen hiervoor gebruikt: https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... nteigenaar

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:27

Meer betalen is natuurlijk niet leuk, maar dit nederlandse lab is niet altijd even nauwkeurig. De verkeerde WFFS uitslag van een KWPN hengst was ook een uitslag van dit lab en ik hoor ook geregeld foute kleurtesten langskomen. Voor een kleurtest is het vervelend, maar bij erfelijke ziektes vind ik het niet kunnen om steken te laten vallen.
Naar mijn weten doen ze ook alleen PSSM1 testen, maar de laatste keer dat ik heb gecheckt is alweer dik 2 jaar geleden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:30

De link gaat alleen over pssm 1 hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:33

Dan heeft die dierenarts de eigenaresse verkeerd voorgelicht. Handig, als je je paard op PSSM 2 wilt laten testen en de dierenarts geeft je een PSSM 1 test...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:42

Oei, dat is wel een misser te noemen ja!

Die spliterwten, is dat waar je erwtensoep van maakt? Of iets anders?
Dat geeft je voor de eiwitten denk ik? Ik twijfel of ik dat (eiwitten) er bij zal gaan geven.

Mijn pony doet inderdaad ook niets met een liksteen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:55

Ik geef ze inderdaad gewoon zoals ze in de supermarkt te krijgen zijn. Ik ben op een gegeven moment nog op zoek gegaan naar een 20-kilozak, maar dat bleek met verzendkosten net zo duur te zijn als steeds twee zakjes meenemen van de supermarkt dus doe ik dat maar. Ik geeft ze inderdaad bij voor de eiwitten maar ook voor de smaak, en omdat mijn paard het volgens mij wel leuk vindt om op iets knapperigs te kauwen. :+ Hij is in elk geval helemaal verslaafd aan erwten.
Het enige mogelijke nadeel aan erwten voeren is dat die ook anti-nutrienten bevatten die op de lange termijn de opname van eiwitten weer zouden kunnen verhinderen, maar in de VS worden ze al langer geadviseerd en gebruikt bij PSSM paarden en iemand had uitgerekend dat die doses antinutrienten bij zulke hoeveelheden niet heel erg hoog waren. Maar dat zou ik nog wel eens door willen laten rekenen door iemand.
Aan de andere kant: gras bevat ook antinutrienten en daar eten paarden ook kilo's van per dag. ;)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:17

Ik lees hier over likstenen en ook over zout.
Mijn n/p1 tinker is helemaal verzot op die hymalaya likstenen, hij heeft er dus ook altijd 1 hangen.