Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:56

Heerlijk die koude natte slofjes aan haar hoeven op deze manier :j

Wond ziet er netjes uit!

poes

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:11

Ik wil je nog even veel moed toewensen! En wat zorg jij top voor de pony zeg! Echt bewonderenswaardig. Zorg maar even goed voor jezelf :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:37

Wond ziet er al stukken beter uit zeg!
Helemaal rustig en schoon.
Goed werk, ga zo Door.
Top baas, idd wat voor troep word er eigenlijk allemaal in onze beesten gespoten zeg wat dit veroorzaakt pfff.

Als ik die wond zo zie vind ik de ehhh binnenkant van een pony er wel fascinerend en vreemd uitzien brrr

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:13

Deze "troep" is waarschijnlijk een nsaid die enkel iv gespoten mag worden. Er staat in het topic al een duidelijke uitleg hoe dit kan gebeuren...

TS, ben je er eigenlijk al achter wat de da had gespoten?

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:25

Wauw ziet er goed uit ts, althans het gaat er steeds beter uit zien!
Met jou zorg komt het vast weer helemaal goed!
En wat een heerlijk plekje heeft ze zo voor zichzelf! :D

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:51

korte update:
hoefsmid is vandaag geweest, om het snelst de pijn te verlichten heeft ons pietertje nu mooie ijzertjes voor. dit is natuurlijk niet blijvend, maar de hoefsmid gaf aan dat dit voor haar de snelste weg was om de pijn weg te halen. ik wou er een foto van maken maar toen ik bij de stal kwam lag ze heerlijk te slapen dus de foto komt later :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:11

Hoe doet jullie pietertje het nu? :(:)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:51

gaat goed, de ijzertjes geven haar veel verlichting en de wond trekt langzaam aan dichter. ik zit zelf veel met werk op het moment waardoor ik vaak sochtends vroeg en savonds later de wond schoonmaak, lastig licht om foto's bij te maken. ik zal morgen eens kijken of het lukt.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:52

Fijn om te horen dat het beter gaat. Op de laatste foto's vond ik de wond er al erg ''mooi'' en rustig uit zien. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:12

Ik heb zelf de dermiele spray staan, maar ik zou hem zelf niet meer kopen. Hij pikt op de wond.
Heb hem ooit bij mijn vriend gebruikt, omdat ik niks voor mensen in huis had. maar die zei dat het echt verschrikkelijk pikte.
Ook de hond vond het echt niet leuk, terwijl ik op de zalf die ik daarvoor had nooit reactie heb gezien

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 19:21

weer een foto update:
ze heeft toch op de een of andere manier voor elkaar gekregen om aan de wond te zitten, het ziet er dus naar mijn mening iets minder zuiver uit, maar volgens de DA komt dit voornamelijk omdat het een klein beetje bloederig is.
DA komt overigens op het moment niet meer zo extreem vaak, ongeveer 1x per week.
De scheurtjes die waren ontstaan bij de voorbenen genezen gelukkig goed en zijn niet opengeknapt.

Omdat mevrouw dus weer aan haar wond zit wordt ze weer helemaal ingepakt. Ze vind het nieuwe balkon aan haar stalletje wel fijn, zo kan ze alles goed in de gaten houden en kan ze zelf haar voeten koelen op het natte tapijt.

Afbeelding

Foto's van de wond:
http://nl.tinypic.com/r/2mdfgb8/9

http://nl.tinypic.com/r/13yp1d1/9

en foto's van haar voeten, de hoefsmid heeft de teen wat ingekort, daarom ziet het er vooraan een beetje apart uit, pony lijkt erg blij te zijn met de ijzertjes, ze staat veel meer en loopt wat makkelijker:

Afbeelding

Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:27

Waarom staat ze nog zo plat op de voeten? :?
Bijzonder wat je hoefsmid heeft gedaan...
Heb je break over ijzers(of andere ijzers die makkelijk afrollen)?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 19:32

ik moet zeggen ik heb zelf niet veel verstand van ijzers, hij kon niet veel van de voeten afhalen omdat het haar erg veel pijn deed om lang te staan en zeker op 3 benen, ook vond hij het geen goed idee om haar stand ineens te erg te veranderen vandaar deze tussenstap, hij heeft zelf deze ijzers gemaakt, je kunt het niet goed zien op de foto, maar achter dikker als voor zodat ze inderdaad makkelijk af kan rollen.

Binnenkort komt de smid weer om te kijken hoe het gaat en of hij er dan wat langer mee bezig kan gaan.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:29

Vervelend dat ze aan de wond heeft gezeten. Je zorgt wel heel goed voor haar, top hoor! +:)+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:19

Ik schrik echt iedere keer van de wond. Het is echt zo'n groot gat! Gelukkig staat ze er wel vrolijk bij. Merk je nog iets van pijn bij haar?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:36

de wond valt mij op het moment mee, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik het elke dag zie. aan het begin kon je echt links en rechts onder het vel kijken. nu zijn de zijkanten echt dicht en is het alleen nog wat je ziet. ik merk op het moment weinig pijn bij haar, ze is vrolijk en levendig en sinds de ijzertjes staat ze meer en als ze je aan hoort komen staat ze al over het draadje te kijken. ik heb eigenlijk geen moment gemerkt dat ze pijn had aan de wond. met name aan haar voeten, waar het allemaal om begon.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:40

Ik vind het moeilijk oordelen over de wond. Ziet er nog steeds 'enorm' uit, maar als de DA verbetering ziet geloof ik dat.
Ze heeft een prettig plekje zo. :j

Wat betreft de hoefjes: apart dat de voorkant is ingekort en gewone ijzers eronder. Dat is niet zo gebruikelijk bij bevangen hoefjes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 01:58

Ik vind dat de wond echt al mooi geneest.
Voor het koelen is misschien zo'n ontsmettingsmat nog wel een idee. Daar komt nog meer vocht uit als het tapijt wat je nu gebruikt.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 03:23

Jeetje ik stuit nu pas op dit topic!

Twee jaar geleden was dit op onze stal ook gebeurd. Paarden werden gewoon ingeënt en werden allemaal ziek, koorts en ook flinke bulten. Precies hetzelfde als wat jij beschrijft, alleen spant deze wond wel de kroon. Maar ze zijn er allemaal weer bovenop gekomen! Het heeft alleen gewoon veel tijd nodig.
Heel veel succes met je pony TS! Zit al een een stuk verbetering in gelukkig!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:44

oester schreef:

Twee jaar geleden was dit op onze stal ook gebeurd. Paarden werden gewoon ingeënt en werden allemaal ziek, koorts en ook flinke bulten. Precies hetzelfde als wat jij beschrijft, alleen spant deze wond wel de kroon. Maar ze zijn er allemaal weer bovenop gekomen! Het heeft alleen gewoon veel tijd nodig.

Als de paarden allemaal ziek werden, dan lijkt het mij waarschijnlijker dat er iets mis was met de entstof of het gebruikte materiaal. Bij alle paarden naast de ader spuiten gebeurt niet makkelijk, beheer als de veearts niet wist of paraat had waar dat middel gespoten hoort te worden.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:28

@oomens, klopt idd, het vreemde was alleen dat de mijne als enigste geloof ik (of nog 1 andere) als uitzondering nergens last van hadden.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 19:55

kleine pietje is vandaag flink verwend:

van mijn zusje een nieuw halster gekregen, en van een vriendin mocht ik eventueel een vliegendekentje overnemen, helaas passen haar billen en buik er niet in :')

Afbeelding

ook mocht ze even onder toeziend oog van mijn zusje even lekker naar buiten bij de andere dames

Afbeelding
Afbeelding

De wond ziet er naar mijn mening ook weer wat beter uit:
http://nl.tinypic.com/r/2le57bk/9

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:33

Wat heerlijk! Top hoe jullie voor d'r zorgen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:46

oomens schreef:
oester schreef:

Als de paarden allemaal ziek werden, dan lijkt het mij waarschijnlijker dat er iets mis was met de entstof of het gebruikte materiaal. Bij alle paarden naast de ader spuiten gebeurt niet makkelijk, beheer als de veearts niet wist of paraat had waar dat middel gespoten hoort te worden.

entstof spuit je niet in een ader maar in de spier....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:53

De wonde begint idd echt mooi dicht te trekken. Ik zou wel in de gaten houden dat de flubbers nu sluiting niet in de weg gaan zitten. Als het goed is, is dat gewoon wildvlees dat zonder al te veel problemen verwijderd kan worden als het nodig is.

Top hoor, hoe jullie voor haar zorgen.