[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:42

Ik heb het ook langzaam opgebouwd en zag gelukkig geen bijverschijnselen. Zaterdag komt de hoefsmid, deze kijkt tevens naar het hele lichaam zelf en heeft ook verstand van voeding. Ik hoop dat zij ons verder op weg kan helpen, want eerlijk. .. da zegt hij heeft cushing en krijgt pillen en daar mee klaar, maar ik dat mijn paard met de juiste voeding/supplementen ook een stuk verder geholpen kan worden.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:47

Bedankt voor jullie reacties. Temp was prima; 37,5. Had hem wat hooi gegeven van een nieuwe baal, dit at hij wel goed. Dus wellicht dat het ook met het hooi te maken kan hebben. Da wel gebeld. Doorgaan met een halve en kijken hoe dit uitpakt. Een kwart tablet zou uiteindelijk niet het gewenste effect hebben bij zo'n hoge waarde. Wellicht dat hij wat koliekerig is. Dit gaan we vandaag even in de gaten houden en evt da opnieuw inschakelen vanmiddag...

Bedankt voor jullie adviezen! Merk dat het nog erg zoeken is naar een goede balans. Zal wel een kwestie van tijd zijn..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:10

@deb100. Met der tijd leer je of merkt je wat voor je paardje het beste werkt. Hou er een beetje rekening mee dat ze de eerste weken soms wat anders kunnen reageren. Mijn merrie was veel zenuwachtiger en banger en kon soms heel raar reageren. Da zei dat dat kwam om dat je de hele hormoonhuishouding terug overhoop gooit met die medicatie tot hij stabiel wordt. Ze hebben,zich lange tijd slecht gevoeld en ineens wordt dit door de medicatie verandert en het is redelijk zware medicatie die het lichaam gewoon moet worden. Komt allemaal goed.

Even een ander vraagje gaat niet over mijn cushing merrie maar over onze a pony. Hij wordt in het weide seizoen altijd enorm,dik van op de wei te staan en we hebben schrik dat hij hoefbevangen wordt en zouden op advies van de da een graasmasker kunnen aandoen. Heeft er toevallig iemand van,jullie ervaring met zon masker en zo ja de welke zijn goed en worden niet te warm of storen niet tijdens hele warme dagen. En heeft dit veel effect. Vorige zomer had hij echt een enorme dikke hals gekregen en vetplekken op zijn lichaam.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:17

Ik heb een Greenguard graasmasker, die vind ik fijner dan zo'n stoffen ding met een gat in de bodem.

Voor mijn oude merrie heb ik de grote maat gekocht, maar die zelfde gebruik ik nu ook voor onze flinke C-pony. Voor een A-pony zou ik de kleine maat kiezen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:40

llora schreef:
Heeft er toevallig iemand van,jullie ervaring met zon masker en zo ja de welke zijn goed en worden niet te warm of storen niet tijdens hele warme dagen. En heeft dit veel effect. Vorige zomer had hij echt een enorme dikke hals gekregen en vetplekken op zijn lichaam.

Ik heb de greenguard gebruikt, fijn masker en luchtig maar tanden sleten heel snel af. Toen zo'n potje met canvas/kunsstof geweven banden en kunsstof onderkant(weet merk niet eens meer). Grote maat genomen en de banden bij de neus eruit gesneden dat het wat luchtiger is(neusgaten helemaal vrij) en gat iets groter. Er staan wel tips en fotos op bokt over allerlei graasmaskers

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:56

Ik heb ook een 'gewoon' masker van agradi gebruikt, en dan de stukjes bij de neus weggeknipt zodat zijn neusgaten vrij waren. Werkte prima :-)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:05

Oh Super dan ga ik achter zo eentje is zien. Krijg wel van mensen commentaar dat ik hem een graasmasker wil opzetten. ZE vinden het zielig dan. Maar eens hij op de wei komt stopt hij niet met eten. Da zei dat het beter was om hem gewoon de hele dag op de wei te houden met een graasmasker op dan hem maar twee uurtjes per dag op de wei te zetten zonder maskern dan gaat hij zich over eten op die twee uur. En ook het is moeilijk om hem op de paddock te houden en de andere op de wei. Dat vind ik dan,ook zielig. Dus hoop dat ik er goed aan ga doen om hem binnenkort met graasmasker op de wei te zetten. S nachts gaat het dan af omdat ze op de paddock staan dan. Merken,jullie veel verschil tussen met en zonder graasmasker? Kunnen ze dan echt veel minder gras eten? En krijg je op den duur geen probleem,om het masker aan te doen? Kan mij voorstellen dat een paard dat niet graag om krijgt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:48

Deb100 schreef:
Een kwart tablet zou uiteindelijk niet het gewenste effect hebben bij zo'n hoge waarde.

De kwart pil moet je ook zien als een startdosis en dan bouw je langzaam op naar de uiteindelijke dosis. :)

LLora misschien is het ook vertandig om de pony magnesium bij te voeren?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:18

Mijn pony had helemaal geen hekel aan de korf. Hij wist korf is weiland dus dan was hij blij. Ik vond t n goeie oplossing, het helpt echt wel. Alleen moet je ze er niet op te lang gras mee zetten want dat kunnen ze niet eten omdat het gras dubbel klapt en ze het dan niet goed door het gaatje krijgen. Dan raken ze wel gefrustreerd.

En commentaar zou ik me niks van aantrekken. Het ziet er ook wel zielig uit maar mijn pony was er heel wijs mee ik vond t echt ideaal. Liever n korf dan n zieke pony. Wel fijn dat je m s snachts af kunt doen.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:10

fransje23 schreef:
Deb100 schreef:
Een kwart tablet zou uiteindelijk niet het gewenste effect hebben bij zo'n hoge waarde.

De kwart pil moet je ook zien als een startdosis en dan bouw je langzaam op naar de uiteindelijke dosis. :)

Nee dat klopt. De uiteindelijke dosis zal 1 tablet zijn. Ben benieuwd... Het ging vandaag best goed. De andere pony vond het hooi ook niet zo lekker dus een andere baal opengemaakt en dit hooi werd wel goed gegeten. Dus het kan ook heel goed aan het hooi liggen.
Morgen nog maar even goed in de gaten houden.

Ilora ook bedankt voor jouw reactie. Het zal ook allemaal een kwestie van wennen zijn. En ook mijn onzekerheid
Was even bang dat het op koliek zou uitlopen maar dat is (vooralsnog) niet gebeurd.

Met gasmaskers heb ik geen ervaring ☺
Laatst bijgewerkt door Gini op 22-01-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote hersteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:13

Deb100 schreef:
-knip-

_O-
Haha toch niet?

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:02

Shanna schreef:
Deb100 schreef:
-knip-

_O-
Haha toch niet?

Nee gelukkig niet haha :')
Wat erg... stom woordenboek :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:38

Wat ik trouwens wel raar vind is dat je de tabletjes wel op mag lossen maar niet verpulveren? Waarom zou dat zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:23

De kans op stuiven.
En je wilt niet het risico lopen iets in te ademen of via je handen binnen te krijgen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:14

O oké. Maar de werkzaamheid wordt er dus niet anders van.. Want ik begin nu met 1/8 tablet en het worden wel kleine stukjes allemaal.

Rowena90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:54

Ik meld me ook aan. Ik zit nog niet heel lang op Bokt maar ik volg dit topic al wel een tijdje.

Bij mijn pony van 15 jaar oud is onlangs cushing geconstateerd, bloed af laten nemen en bleek dat de waarde rond de 620 zat. Daarnaast foto's laten maken, waarbij was te zien dat het hoefbeen gekanteld is. nog niet door het leven heen gebroken maar wel er tegenaan.
staat nu sinds 2 a 3 weken aan de medicijnen voor cushing (0,5 pil) en woensdag is de smid geweest. ze staat momenteel op speciaal beslag waar ze het overigens goed op doet. ze loopt nog niet echt van harte mee en is nu ook best wel atactisch in dr achterbenen. ze heeft al van jongs af aan knikkebenen achter waar het been steeds op slot slaat, met meer beweging werd dit minder. Onder het rijden heeft ze hier ook nooit last van.
voordat de smid kwam lag ze ook heel veel in haar stal, dit wordt gelukkig al minder doordat ze nu iets steviger op dr benen staat. Ook heeft ze een tijd slecht gegeten en is ze veel afgevallen. Ze eet nu gelukkig weer goed, dr muesli (care4life) heeft ze een paar dagen gegeten maar lust ze ook niet meer. Dr hooi eet ze momenteel wel weer heel goed en ze krijgt tijdelijk even bietenpulp omdat ze t andere voer allemaal niet zo geweldig vind. :P

Ze heeft natuurlijk heel lang al dr gewicht op dr achterbenen moeten zetten omdat ze voor bevangen was en nu heeft ze weer moeite met dr achterbenen en loopt ze goed op dr voorbenen, is ook wel te begrijpen aangezien ze een tijd alles op heeft moeten vangen met dr achterbenen.

Ik hoop echt dat de ataxie minder wordt en dat het een tijdelijke bijwerking is (staat in de bijsluiter zoals jullie vast wel weten ;)) dan zou ze (hopelijk) nog goed kunnen gaan lopen. het moet nu echt met een stijgende lijn beter worden want ik wil dr echt nog geen afscheid van nemen maar het moet natuurlijk wel humaan blijven!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:25

Is ataxie een bijwerking van prascend?? Ik heb daar dan volledig overheen gelezen. 2 weken terug is ataxie bij de mijne vastgesteld door de da, kon door een melanoom komen die op de zenuw drukt of door de cushing. Niks benoemd over een bijwerking van prascend en eigenlijk ook niks aan te doen.

Rowena90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:54

In de bijsluiter staat 'milde ataxie' ook vernoemd

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:28

Dames ben ik weer :P

Lees wel mee nog braaf maar ik ka op sommigen vragen geen antwoord geven.

met graasmaskers heb ik geen ervaring.

Met mil zijn bulten ging het 1 week goed. Ok de bult onder zijn buik duurde.wat langer. Alleen helaas begon het toch weer.
De bulten zitten vooral op zijn hals en flank.

Nu dus toch op hooi gezet met overleg stalbaas. Ipv kuil. Maar de bulten slinken nog niet echt na 1 week. Wat denken jullie? Kan ik hem ol een natuurlijke manier ontgiften. Want weer laten spuiten doe ik liever niet

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:48

Ik geef mijn paard nu biergist bij, een kuur van 10 dagen helpt het lichaam te ontgiften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:20

Drainage compositum helpt daar toch ook voor?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:34

Drainage composium eet meneer niet helaas :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:37

Ook niet in een spuit met wat appelmoes?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:13

Ik heb detox comp. Zijn druppels die ik op een broodje doe. Eten ze prima.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:34

Mariadistel, ter onderstening van de lever?