[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:15

De problemen met jou paard lijk idd erg op die van de mijne, al hoefde ik die van mij niet binnenste buiten te keren om achter de tumor te komen. Ik hoop dat je nog lang van je paardje mag genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:35

barbar schreef:
De problemen met jou paard lijk idd erg op die van de mijne, al hoefde ik die van mij niet binnenste buiten te keren om achter de tumor te komen. Ik hoop dat je nog lang van je paardje mag genieten.

Mijn haren komen recht omhoog van jou berichtje! Ik probeer mezelf, tegen beter weten in, al een jaar lang andere mogelijkheden aan te praten, al zegt mijn buikgevoel vanaf dag 1 dat het echt wel kanker is (tja, beroepsmisvorming zeker). Maar dan zegt de ene DA kanker bij paarden gaat snel en denk ik bij mezelf dat ik overdrijf. Tot er dan nieuwe klachten komen en dan begin ik terug aan het K woord te denken. Tja, dan stoot je weer op een artikel dat zegt dat alle paarden met kanker koorts hebben, heeft ie niet, dus vind ik weer van mezelf dat ik me aan stel.

En zo lang ik gewoon naar hem kijk, zonder oude foto's op te disselen, dan vind ik dat hij tegenover vorig jaar er terug goed uit ziet. Tot je dan weer zo'n oude foto bekijkt en dan zakt de moed me in mijn schoenen. Ondertussen is zijn koker bilateraal dik en is ook zijn vaste dierenarts ervan overtuigd dat verder onderzoeken (alhoewel ze voor zichzelf graag een diagnose wil) geen zin heeft. Het doel is om hem zo lang mogelijk comfortabel te houden op basis van natuurlijke producten en pas op het einde starten we echte medicatie aangezien ik hem niet thuis kan laten inslapen. Ik woon in het midden van een wijk, recht over een school en kan het dus niet maken om hem op zijn vertrouwde stekje te laten gaan.

Ik hoop in ieder geval dat ik hem nog lang stabiel mag houden, al ben ik bang voor de warme dagen die gaan komen. Oedemen nemen vaak toe als het warm is. Ik wil in ieder geval mijn maatje nog lang bij mij kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:39

Kanker bij paarden hoeft niet snel te gaan en ook geen koorts te geven. Mijne heeft 8 jaar kanker gehad voor ze ingeslapen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:03

Yvank_ schreef:
Kanker bij paarden hoeft niet snel te gaan en ook geen koorts te geven. Mijne heeft 8 jaar kanker gehad voor ze ingeslapen is.

Mag ik je vragen welke soort kanker je paard had?

Het enige wat bij de mijne zeker is, is dat alles in de richting van wijst, maar er zijn geen bewijzen. De biopsie van juni liet enkel vet en ontstekingscellen zien, maar toen zeiden dat er dieper misschien wel kanker kon zitten. En nu zijn buik 1 oedeem plaat is, denkt de DA die thuis komt ook aan kanker, mogelijks dus van die koker, maar om dat te onderzoeken, zou hij dus weeral binnen willen terwijl hij duidelijk aan geeft dat hij het zat is om in de handen van een DA te komen.

Wel fijn om te horen dat jou paard nog 8 jaar geleefd heeft, dat geeft me in ieder geval hoop dat ik mijn maatje nog lang mag hebben.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:06

Die van mij had ook geen koorts. Mijn DA vertelde dat als je de juiste remedie had gevonden om je paard stabiel te houden dat hij nog jaren door kan. Helaas is lester opeens heel snel slecht gewoorden. Ik wilde je niet laten schrikken, dacht dat ik wel veilig kon melden omdat jij in mijn topic ook al zoiets had geschreven. Ik kwam dit topic opeens tegen en vanaf het begin kreeg ik de kriebels (ook omdat het bij mij nog erg vers is),opeens begon ik je herkennen en na even gecontroleerd te hebben of ik de goeie voor me had heb ik het berichtje geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:19

barbar schreef:
Die van mij had ook geen koorts. Mijn DA vertelde dat als je de juiste remedie had gevonden om je paard stabiel te houden dat hij nog jaren door kan. Helaas is lester opeens heel snel slecht gewoorden. Ik wilde je niet laten schrikken, dacht dat ik wel veilig kon melden omdat jij in mijn topic ook al zoiets had geschreven. Ik kwam dit topic opeens tegen en vanaf het begin kreeg ik de kriebels (ook omdat het bij mij nog erg vers is),opeens begon ik je herkennen en na even gecontroleerd te hebben of ik de goeie voor me had heb ik het berichtje geplaatst.

Nee joh, ik vind het gewoon fijn dat eindelijk eens iemand mijn verhaal herkent, hoe jammer het ook is dat ook anderen hetzelfde moesten doorstaan. Als alles zo vaag is, dan maak je jezelf soms zo gek. De ene moment denk je dat het diervriendelijk is om niet meer te testen en dan vind je jezelf een beul omdat je toch niet verder gaat. Het is zo'n achtbaan van emoties en gedachten dit jaar. En ik ben juist opgelucht met je reactie, nu kan ik er tenminste vrede mee nemen dat ik hem niet terug naar de kliniek stuur, maar hem gewoon rustig thuis laat. En, aangezien dat alles zo op elkaar lijkt, weet ik nu toch min of meer wat ik kan verwachten. Voorlopig reageert Bacardi terug op de Detoxdruppels die ik heb, dus doen we daar gewoon mee verder. Echt, bedankt dat je mijn topic gelezen hebt en dat je ook reageerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:19

Ik ben op dit moment op mijn werk en had wat vragen voor het thuisfront. Blijkt nu dat Bacardi voor de eerste keer in 10 jaar bij mijn vriend gaan knuffelen is. Mijn vriend vond het een hele bijzondere ervaring en heeft van zijn knuffel moment met mijn grote 4-benige vriend genoten, voor mij is het nog maar eens een bevestiging dat Bacardi zich toch om 1 of andere reden anders gedraagt als normaal.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:57

Tjonge het is moeilijk bij Bacardi zeg. :(:)
Zijn gedrag is dusdanig veranderd dat er wel degelijk iets aan de hand is.
Ikben ook al vanalles nagegaan waar ik dacht dat het aan kon liggen maar helaas ik kan je niet verder helpen.
Ik begin zelf wel te denken dat zijn spieren ermee te maken hebbben , maar ik kom ook niet verder over wat het dan kan zijn.
Ik hoop dat over 1 maandje de lente zich laat zien en dat hij dan wat opknapt en zich wat beter gaat voelen.
En dat zijn oedeem afneemt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:36

Lester werd ook steeds knuffeliger, ik heb atijd gedacht dat het kwam omdat minder "echte" aandacht kreeg omdat hij niet meer gereden kon worden en lester vond dat best heel belangrijk. Als een tumor op de lymfbanen drukt heb je kans dat de oedeem niet meer verdwijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:10

barbar schreef:
Lester werd ook steeds knuffeliger, ik heb atijd gedacht dat het kwam omdat minder "echte" aandacht kreeg omdat hij niet meer gereden kon worden en lester vond dat best heel belangrijk. Als een tumor op de lymfbanen drukt heb je kans dat de oedeem niet meer verdwijnt.

Eerlijk, hoe moeilijk een echt gesprek op dit moment voor ons beiden waarschijnlijk ook zou zijn, toch zou ik nu graag de kans hebben om in het echt met jou te praten. Ik opende dit topic met heel veel vragen en hoopte al een jaar dat er iemand mijn verhaal zou herkennen en nu ik jou tegen gekomen ben hier op bokt, heb ik iemand die alles wat ik nu mee maak ook van dichtbij gezien heeft. Je hebt al een pak antwoorden gegeven, bedankt dat je dat ondanks het feit dat je door een moeilijke periode gaat na het verlies van jou Lester wil doen, al heb ik daardoor nu wel nieuwe vragen natuurlijk.

Bij Bacardi zit het oedeem nu over gans zijn buik, soms zie je zelfs een streng in zijn flanken. Zijn koker is nu bilateraal gezwollen en daar zit het oedeem tot in zijn liezen. Op slechte dagen lijkt het wel alsof er een bol onder zijn buik hangt ipv een koker, op goede dagen zoals nu, kan je de koker wel duidelijk zien, maar je ziet dat het geen normale vorm is. Hij wil ook niet dat je hem in zijn liezen aan raakt, wat een goede opvolging moeilijk maakt. Tot hiertoe blijft zijn verzet beperkt tot het plat leggen van zijn oren, een stapje opzij zetten of het achterbeen aan de andere zijde even opheffen, dus laat ik hem zo veel mogelijk met rust. Ik zou hier een foto up-date kunnen plaatsen, maar omdat hij de borstel op zijn buik niet verdraagt en zo veel gaat liggen (liefst op de natste plekken in zijn stal), is hij enorm vies en ik vrees dat ik de wind van voor ga krijgen als ik hier nu foto's zet. Aangezien hij nu sinds november niet meer oedeem vrij geweest is, vrees ik dat er toch wel iets op zijn lymfbanen duwt, ik begrijp uit jou post dat dat niet goed is (nu ja, bij mensen is dat ook geen goed teken, waarom zou het bij dieren dan anders zijn)

Bacardi heeft nooit echt graag gewerkt, maar is ook nooit een knuffel geweest. Bacardi op zijn knuffel, was altijd zich zodanig zetten dat ik zeker wist waar er gekriebeld of gewreven moest worden. Maar nu komt hij dus echt met zijn hoofd tegen je staan en geeft hij likjes, zelfs bij mijn vriend.

Ook zijn houding naar mijn shet is anders. Vroeger wilde hij amper spelen, er werd alleen af en toe een spurtje getrokken, nu zie ik ze regelmatig (vanmorgen nog) tikkertje spelen. Vroeger aten ze vreedzaam uit 1 bak, nu wordt mijn shet sommige dagen de stal uitgestampt. Alleen is het kleine uk te eigenzinnig om uit een andere bak op een andere plek te eten, hij wil enkel het eten wat in de bak van Bacardi gaat, zucht.

Je hoeft echt niet te reageren als het nog te moeilijk voor je is, ik heb daar alle begrip voor, ik ben al lang blij dat je me toch hebt voort geholpen met je verhaal, dank daarvoor. +:)+

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:53

In welke regio woon je? Het is voor mij idd nog heel moeilijk om er over te praten, typen gaat beter, maarmet de dingen die ik nu zou willen zeggen word het wel heel persoonlijk en dat doe ik liever niet via bokt

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:42

Ik hoop dat je iets uit het verhaal van barbar kunt halen zodat je hopelijk een antwoord op je vragen gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:58

Vandaag maar eens foto's genomen. Ik weet dat Bacardi er slechter uit ziet en ja, zijn paddock ligt er slecht bij, vandaar dat hun hooi op een verhard stuk voor de stal staat. We hadden ze daar ook eerst opgesloten, maar dat vond mijn shet alles behalve leuk, waardoor meneer besloot dat hij onze tuin wel zou gaan herinrichten.

Eerst van ver, voor mij valt zijn gezwollen buik dan al op, maar het kan ook mijn verbeelding zijn.

Afbeelding

Wat dichterbij, mijn arme man.

Afbeelding

Het buikoedeem tussen zijn voorbenen

Afbeelding

En de flanken

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot zijn koker

Afbeelding

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:12

Ja, die schijf onder zijn buik gaat echt niet meer weg, koker is idd dik maar bij lester was hij op het laatst veel dikker. Verder ziet er niet fraai uit, maar ook dit was bij lester op het laatst een stuk erger, die zag er uit als een paard van 40 waar echt geen spier meer op zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:34

barbar schreef:
Ja, die schijf onder zijn buik gaat echt niet meer weg, koker is idd dik maar bij lester was hij op het laatst veel dikker. Verder ziet er niet fraai uit, maar ook dit was bij lester op het laatst een stuk erger, die zag er uit als een paard van 40 waar echt geen spier meer op zat.

Daar heeft de DA me al voor gewaarschuwd. Ik hoop dat ik hem nog een mooie zomer mag geven. Op dit moment speelt hij nog met zijn vriendje en eten gaat ook nog vlot. Zodra het paddock wat droger is, ga ik terug wat met hem op de grond werken, gewoon op zijn eigen tempo en als hij niet te veel lentekolder in zijn hoofd haalt, gaan we binnen een maandje op wandel. Ik zou nu al wel willen, maar zijn voetjes zijn een week geleden gedaan en dan zijn ze een tijdje gevoelig.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:23

Fijn dat hij nog zo goed eet. Ik hoop ook dat hij nog een mooie zomer tegemoet kan.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:17

Oei, hij ziet er niet happy uit.
Sorry dat ik het zeg maar hij straalt ook geen energie meer uit, en hij kijkt zo vlak.

Ik hoop zo dat je hem nog een mooie zomer mag geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:25

joey2010 schreef:
Oei, hij ziet er niet happy uit.
Sorry dat ik het zeg maar hij straalt ook geen energie meer uit, en hij kijkt zo vlak.

Ik hoop zo dat je hem nog een mooie zomer mag geven.

Zo lang zijn oortjes nog schoontjes naar voor staan, ben ik al blij. Energie heeft hij nog wel, maar het is snel op. Zowel gisteren avond als vanmorgen hoorde ik hem lekker galloperen en ik zie hem toch bijna dagelijks kort met zijn maatje spelen. Alleen moet hij van elke inspanning toch wel een paar uurtjes recupereren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:34

Die oedeem-plekken zien er inderdaad nogal uitgebreid uit.
Ik heb dit eerlijk gezegd ook nog maar 1 keer eerder in die mate gezien. (Met uitzondering van hoogdrachtige merries dan toch) en dat was ook bij een paard met lymfekanker...
Die kreeg ook vacht in de longen en is helaas redelijk snel gestorven.

Maar positief puntje lijkt mij inderdaad dat Bacardi zich nog wel ok lijkt te voelen en geen pijn heeft?
Hopelijk kan hij zo nog wat verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:44

Luckystory schreef:
Die oedeem-plekken zien er inderdaad nogal uitgebreid uit.
Ik heb dit eerlijk gezegd ook nog maar 1 keer eerder in die mate gezien. (Met uitzondering van hoogdrachtige merries dan toch) en dat was ook bij een paard met lymfekanker...
Die kreeg ook vacht in de longen en is helaas redelijk snel gestorven.

Maar positief puntje lijkt mij inderdaad dat Bacardi zich nog wel ok lijkt te voelen en geen pijn heeft?
Hopelijk kan hij zo nog wat verder.

Bacardi is een vechtertje, maar laat het wel merken als hij pijn heeft. We hebben 1 keer thuis een koliek met hem doorgemaakt en vanaf het eerste pijntje begon hij op mij te roepen en als ik ook maar 1 pas van hem weg ging, was hij in paniek. Ik heb toen uren bij hem in stal gezeten, tot de krampen weg waren. Vandaar dat ik nu zeker ben dat die plekken wel gevoelig zijn bij het aanraken, maar niet als je hem met rust laat. De borstel gaat dus niet meer over de buik, vandaar de mestplekken.

Ik ken hem door en door en zodra ik echt zie dat hij zich laat gaan, dan houdt het op.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:49

Mooi gezegd.
Ik hoop zo dat jullie nog een mooie zomer samen mogen meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:12

Na lang twijfelen en uit angst voor haar reactie, heb ik pas vandaag mijn laatste foto's van Bacardi naar zijn internist van de kliniek gestuurd. Ik heb haar uitgelegd waarom we (ik en de anderen die thuis bij hem betrokken zijn), niet open staan voor verdere onderzoeken. Eigenlijk had ik verwacht dat ze toch een poging ging ondernemen om me te overhalen toch nog verder door te bijten, maar dat doet ze niet. Ze laat me weten dat deze hoeveelheid oedeem bijna altijd wijst op een belangrijk inwendig probleem en wenst me heel veel sterkte toe.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:19

Hoe oud is je paard als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:33

pol1 schreef:
Hoe oud is je paard als ik vragen mag?

Hij wordt dit voorjaar 15. Veel te jong nog om nu al in deze situatie te zitten. Ik roep al een jaar dat de koliek aanval die hij in augustus 14 had iets in hem kapot gemaakt heeft, maar nooit hebben ze inwendig of in zijn bloed duidelijk iets mis gevonden, ondanks dat hij (buiten biopsies van zijn organen) alle mogelijke onderzoeken heeft moeten doorstaan. Zelfs de biopsie van het eerste gezwel, gaf geen duidelijk antwoord.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:31

Oei dat is geen uitspraak die je van de kliniek wilt horen.
Het is nu dus proberen om hem zo stabiel mogelijk te houden, zodat hij nog wat kan scharrelen op de wei.
Heel erg jammer, ik had gehoopt op een ander bericht.
Veel sterkte gewenst in je verdere besluit over Bacardi :(:)