6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:23

Wat moet dat een fijn gezicht zijn geweest dat hij hielp met het uitstrooien vd baal krullen :) . Dat geeft het baasje weer moed.
Wat betreft Ems onderzoek snap ik voor nu niet? Zover ik weet is dit vetophoping door een verstoorde vertering.
En zou dit toch aangetoond worden door het bekijken van het paard op uiterlijke kenmerken aangevuld met bloedonderzoek. Wat zou het nut hiervan nu zijn? En bloed naar een lab zenden om te testen kan je eigen va ook toch?
Ik zou zelf denk ik niet die stress aandurven op dit moment,
Wat betreft het mengen met water van het medicijn. Ik gebruik bij de shetten omega of lijnzaad olie ivm suikers in appelmoes, honing en stroop. Dit ivm gevoeligheid hoefbevangenheid. Bij een gelderse die daar niet gevoelig voor is honing maar dat is dan maar voor 1 of 2 dagen.
Dus iets van olie zou mijn voorkeur hebben.
Dikke knuf voor Shakiro en jouzelf

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:21

Jeetje ts, wat een ellende :( ik had al eens eerder gereageerd maar wil je nogmaals veel sterkte wensen! Ik weet hoe vreselijk zorgen om je paard zijn...Hopelijk komt het allemaal goed.

Ik heb zelf ook een jong paard met een neurologisch probleem. Toevallig ook een schimmel. Van hem heb ik een emg laten maken, als je vragen over dit onderzoek hebt mag je me altijd pb"en..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:03

bedoel je geen EMG onderzoek ipv EMS?

EMG hebben wij ook laten doen in Utrecht.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 10:24

ja sorry bedoel ik ook. Dit kan blijkbaar alleen in Utrecht en Gent. Is allebei even ver vanuit Maastricht en ik ben bang dat de stress van de reis hem geen goed gaat doen. Daar ben ik eigenlijk zeker van. Wat is wijsheid.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:40

Heb jij daar wat aan gehad nouvel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:55

switt schreef:
Heb jij daar wat aan gehad nouvel?

Ja, het gaf bij ons aan dat de plek waar de artrose zat ook de plek was waar de zenuwschade zat die de uitval veroorzaakt.
An de pieken in de uitslagen op de monitor konden ze ook opmaken hoe de lang de zenuwschade al aanwezig was.

Langer reizen met een zwaar atactisch paard wordt inderdaad afgeraden, omdat het mega zwaar voor ze is.
Wij moesten een uur rijden naar Utrecht en bij aankomst was hij echt heel slecht.
De testen die ze deden kwam hij dan ook gruwelijk slecht uit en de dag erna toen hij had kunnen rusten al ietsje beter.
Wij hebben hem een maand in Utrecht gelaten omdat ze het afraadden om hem eerder terug te laten reizen en hij echt een aantal weken absolute rust moest hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:26

TS kan het niet in Duitsland? net over de grens in Limburg?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:25

Het echte EMG onderzoek doen ze alleen in Utrecht, er is zelfs maar 1 arts die het doet en daar volledig voor is opgeleid.
In Gent is een soortgelijk onderzoek, maar dat schijnt toch net weer even anders te zijn.

Wij moesten voor het onderzoek in Utrecht ook een maand wachten, omdat het maar zo weinig wordt gedaan en de andere plekken al vol waren.
Dat was jammer, maar aan de andere kant kon hij eerder toch niet vervoerd worden omdat hij daar te slecht voor was.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:52

Hoe gaat het vandaag?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:58

Was ik ook benieuwd naar.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:37

Goedemorgen,

zijn toestand blijft een beetje hetzelfde althans wat bewegen betreft. Andere dingen gaan kleine beetje vooruit. Hij heeft meer eetlust (kan aan medicijnen liggen), hij plast minder vaak maar wel grotere hoeveelheden, hij mest zowel 's nachts als overdag meer (maar nog niet genoeg). En hij blijft nieuwsgierig en alert. En ook belangrijk geen koorts.
Dierenarts gisteren helaas niet meer geweest. Hij komt vanochtend een injectie geven en we gaan even een stukje met hem wandelen buiten. Kijken wat hij ervan vindt.

Later op de dag dus nog een update.

Voor nu houden we moed en ben ik blij dat het niet achteruit gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:25

fijn dat hij in iedergeval stabiel is!Ik zou gewoon zo doorgaan als je nu doet.Niet naar een kliniek vervoeren voor verdere onderzoeken.
Even rust en tijd geven.Daarna verder zien.
Maar dat is mijn mening.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:38

hoi Geerke,

ja is ook mijn mening. Hij is happy in zijn eigen vertrouwde omgeving en ik hoop dat hij met ondersteuning van medicijnen langzaam de goede kant op zal gaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:49

Ben het volkomen met Geerke en jouzelf eens hoor, zou hem nu de stress van vervoer en onderzoeken niet aan durven doen hoor. Fijn dat hij stabiel blijft en kleine stapjes vooruit gaat. Benieuwd naar de update later. Knuf en hou moed hoor

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:16

Weer een update:

dierenarts vanmiddag geweest en hij vond hem in de box beter dan zaterdag. Dat wat ik zelf ook al gemerkt had. Hij heeft hem ontstekingsremmer gespoten en toen wou hij hem graag even zien lopen. Tja dan is het jammer dat het een arabier is met veel temperament want hij was heel blij buiten te zijn en wou als een gek gaan lopen. Dat ging natuurlijk niet en daar schrikt hij dan van waardoor hij slechter gaat lopen. Als hij kalm bleef, zou hij beter lopen. Hij kijkt te veel om zich heen begint te hinniken etc. te veel afleiding buiten dus om kalm te blijven. Hij moet dus echt stabieler zijn om te kunnen lopen. Hij kan zo ook niet de wei op want als hij gaat rennen zijn we weer terug bij af. Dus even een klein rondje op het erf als het daar zo rustig mogelijk is en hij zo min mogelijk prikkels krijgt.

Hopelijk gaat de injectie weer wat doen aan zijn bewegingstoestand dat is nu even het belangrijkste verbeterpunt.

Zaterdag komt de arts weer terug. Dit op mijn verzoek om hem dan opnieuw te beoordelen. Zij zien toch weer dingen die ik niet zie en het is me allemaal te belangrijk om details te missen of iets fout te doen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:28

Fijn dat de va hem beter vind dan de laatste keer. Ja dat stappen is veel moeilijker als hij daar niet op gefocust is.
Lastig iets van sedalin is nu ook niet wijs, misschien een vriendje van hem die wel heeeeeel braaf is vragen om mee te stappen, en lekkers in je jaszak doet ook vaak wonderen.
Groetjes,

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:20

Fijn dat er toch weer wat verbetering zichtbaar,dan geeft weer hoop!

en hoe herkenbaar...
waarom beseffen ze nou niet dat het beter gaat als ze een beetje zuinig zijn op zichzelf... :+
die van ons precies hetzelfde, dan gaat 'ie uit z'n dak en dan ligt 'ie weer op de grond,de sufferd... -O-

mahgeu1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:26

Hoi Lieve Karoune, Vanavond veel nagedacht over alles wat je hebt verteld. Al je berichten op het Forum gelezen. Is nogal wat.
Voor mij sprong het bericht van Big Ben eruit. /3 Hij spreekt eerlijk no nonsens.
Bel svp de dierenarts die ik je voorgesteld heb, wellicht kan hij je verder helpen.
Het voeren van zemelen mag uiteraard, zemelen zijn echter niet zoals bij de mens bedoeld voor een goede stoelgang. Ze hebben nl veel water nodig, en dit doe je dan ook keurig. ( Mahgeu krijgt ook iedere dag haar lievelingskostje zemeltjes met mix om haar (zwavel ) te geven.
Bietenpulp is prima !!! gewoon goed maken, en idd niet op stal bewaren mits in afgesloten niet te openen tonnetje.
Lijnzaad of lijnzaadolie. olie is geperst lijnzaad ( puur natuur ) gekookte lijnzaad geeft een glijmiddel, bij jou voerhandel kun je vast een grote zak lijnzaad kopen. Niet te grote hoeveelheden maken, en ja soms eten ze dat slijmerige goedje niet goed. Ongekookt lijnzaad kan ook, maar hier zit idd het gevaar van blauwzuur bij, dat is gevaarlijk als je te grote hoeveelheden geeft. af en toe een handje lijnzaad kan geen kwaad, jarenlang aan smokey gegeven.
Wat vooral heel belangrijk is, dat is dat je niet te vaak overspringt op ander voer en andere toevoegingen, je kan dan nl niet zien welk effect het wel of niet geeft.
Uit je verhaal, maak ik me wel zorgen over zijn ontlasting, hij zou zelf moeten kunnen ontlasten ( regelmatig en voldoende ) Bel de voorgestelde DA voor info, ik hoop dat je zo een nieuwe inslag vindt en verder kan, of in ieder geval een oorzaak kan ontdekken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:27

Karoune, hoe gaat het nu? Al wat meer verbetering te zien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:52

mahgeu1 schreef:
Hoi Lieve Karoune, Vanavond veel nagedacht over alles wat je hebt verteld. Al je berichten op het Forum gelezen. Is nogal wat.
Voor mij sprong het bericht van Big Ben eruit. /3 Hij spreekt eerlijk no nonsens.
Bel svp de dierenarts die ik je voorgesteld heb, wellicht kan hij je verder helpen.
Het voeren van zemelen mag uiteraard, zemelen zijn echter niet zoals bij de mens bedoeld voor een goede stoelgang. Ze hebben nl veel water nodig, en dit doe je dan ook keurig. ( Mahgeu krijgt ook iedere dag haar lievelingskostje zemeltjes met mix om haar (zwavel ) te geven.
Bietenpulp is prima !!! gewoon goed maken, en idd niet op stal bewaren mits in afgesloten niet te openen tonnetje.
Lijnzaad of lijnzaadolie. olie is geperst lijnzaad ( puur natuur ) gekookte lijnzaad geeft een glijmiddel, bij jou voerhandel kun je vast een grote zak lijnzaad kopen. Niet te grote hoeveelheden maken, en ja soms eten ze dat slijmerige goedje niet goed. Ongekookt lijnzaad kan ook, maar hier zit idd het gevaar van blauwzuur bij, dat is gevaarlijk als je te grote hoeveelheden geeft. af en toe een handje lijnzaad kan geen kwaad, jarenlang aan smokey gegeven.
Wat vooral heel belangrijk is, dat is dat je niet te vaak overspringt op ander voer en andere toevoegingen, je kan dan nl niet zien welk effect het wel of niet geeft.
Uit je verhaal, maak ik me wel zorgen over zijn ontlasting, hij zou zelf moeten kunnen ontlasten ( regelmatig en voldoende ) Bel de voorgestelde DA voor info, ik hoop dat je zo een nieuwe inslag vindt en verder kan, of in ieder geval een oorzaak kan ontdekken.

zemelen hebben voor een paard dezelfde uitwerking als voor een mens...het zijn namelijk vezels.Wel vochtig voeren anders stopt het in plaats van dat het laxeerd.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 20:53

Gisteren eindelijk een merkbare verbetering in zijn beweging te zien. Hij mest ook meer maar nog niet voldoende. Plassen gaat ook beter. Zijn oog is weer bijna goed. Vannacht heeft hij ook sinds lang weer eens gelegen. Vandaag is dierenarts weer geweest en hij vindt ook dat hij vooruit is gegaan sinds woensdag. Toen zag hij hem voor het laatst. Hij heeft hem vitamine e injectie gegeven en een ontstekingsremmer. Vanavond vond ik hem weer wat beter bewegen heeft dus geholpen. We zijn er nog lang niet maar ben oo het moment heel blij met deze verbetering.maandag moet ik switchen naar non steroide ontstekingsremmers hopelijk krijgt hij hier geen terugval van. Na 10 dagen dan weer terug naar steroide ontstekingsremmers.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:56

nog steeds een hele spannende en stressvolle situatie. Maar toch ook hoopvol. Blij dat jullie verbetering zien, heel veel sterkte de aankomende tijd!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:02

Oo fijn dat er toch weer verbetering is. Zal hem ook wel goed doen dat hij weer eens heeft gelegen.
Vanuit een zonnig Oostenrijk duimen we deze week ook gewoon mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:15

wat fijn dat er weer wat verbetering is, dat is hoopvol!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:33

Super dat er weer verbetering in zit! Het is wel een lange weg die jullie beiden hebben te gaan, maar wat fijn dat je nu toch echt weer verschil gaat merken in de positieve zin! Ik blijf voor jullie duimen hoor, totdat hij weer helemaal de oude is!