Help, paard wil niet meer staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:36

simodi schreef:
eenitraM schreef:
Wat een topic.. Discussies over VA/DA. Diktedrukte koeienlettersteksten en bokkers die denken dat ze het nóg beter weten dan andere bokkers. Triest dit. Ik TEM.

Als je goed leest, lees je dat er van alle kanten hulp wordt geboden.
Temmen is dan niet zo handig, he ....

Ik had ook al getemd.. Zoals vanmiddag liep de spuigaten uit maar ik ben blij dat de sfeer nu weer beter is en TS nu echt geholpen wordt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:44

geerke schreef:
eenitraM schreef:
De TS moet het tandvlees van het paard in de gaten houden. Ik heb nml een soortgelijk verhaal gezien van een paard dat niet meer wou/kon opstaan. Alles was geprobeerd. Uiteindelijk bleek er een inwendige bloeding te zijn.

maar zou het paard dan in dit geval niet als gestorven moeten zijn?Ze ligt als 1.5 dag?

Dat duurde ook ruim 1.5 dag voordat het dier stierf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:52

Het feit dat TS niet bij haar paard kan zijn(ik heb altijd geleerd dat Kan niet dood is en Wil niet ernaast ligt,maar goed) wil nog niet zeggen dat het niet verzorgt word.Op een pensionstal stikt het hoop ik van de mensen die van paarden houden en zorgen dat ze te eten en te drinken krijgt.bekneld of verschoven zit :7[/quote]

Geerke, dit heb ik ook altijd geleerd maar als je heel even de moeite had genomen om de eerdere berichten van ts, en voiral van haar zuster, te lezen dan had je dezeongepaste opmerking niet gemaakt. En volgens mij is er door haar zus ook al gemeld dat het paard door de man van ts, de staleigenaar en de hengstenhouder in de gaten wordt gehouden.

kirsten4

Re: Help, paard wil niet meer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:55

Hoe het ook zit nu, laten we niet discussiëren, en als het goed is wordt er voor het paard gezorgd en dat is het belangrijkste! :j Hopelijk komt het allemaal goed met zowel moeder als beulen en is er nog niet teveel schade ontstaan door het lange liggen. Sterkte TS!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:59

Orchidee14 schreef:
Het feit dat TS niet bij haar paard kan zijn(ik heb altijd geleerd dat Kan niet dood is en Wil niet ernaast ligt,maar goed) wil nog niet zeggen dat het niet verzorgt word.Op een pensionstal stikt het hoop ik van de mensen die van paarden houden en zorgen dat ze te eten en te drinken krijgt.bekneld of verschoven zit :7

Geerke, dit heb ik ook altijd geleerd maar als je heel even de moeite had genomen om de eerdere berichten van ts, en voiral van haar zuster, te lezen dan had je dezeongepaste opmerking niet gemaakt. En volgens mij is er door haar zus ook al gemeld dat het paard door de man van ts, de staleigenaar en de hengstenhouder in de gaten wordt gehouden.[/quote]

excuus...heb even in haar eigen berichten gekeken(dat word zelden gewaardeerd want dan ben je iemand aan het checken,maar heb het nu maar toch even gedaan)...ben nu enigzins op de hoogte van haar situatie.Schrijnend en in en in triest...en nu dit er ook nog bij.

Je kunt in mijn posten ook lezen dat ik er vanuit ga dat het paard goed verzorgt wordt.Dus deze toon verdien ik niet echt,aangezien er posten voorbij komen met verwijten naar TS toe ,waar de honden geen brood van lusten ben ik nog vrij summier.Maar goed.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:12

Maar sorry hoor, als pensionhouder / hengstenboer laat je een paard toch niet 1,5 (nu dus al 2!! Dagen) gewoon liggen?? Sorry ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij, arm arm dier

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:14

TS of zus, hebben jullie iets aan de hulp die wordt geboden? Zou super zijn als er wat geregeld kan worden. :)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:16

Ik woon als het goed is vlakbij, als ik wat kan doen, geef maar een gil :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:18

Ik heb zelf meegemaakt dat 1 van mijn paarden 18uur heeft gelegen (gelukkig wel in de stal, wel met dezelfde temperaturen als nu- heb er zelf bijgeslapen- was kapot van de pijn in m'n lijf van de kou)
andere situatie natuurlijk, mijn paard had ws hele dag al koliek gehad en ging (weer) liggen in de stal , die net de dag ervoor schoongespoten was met door schoonmaak middel (zeep)verzadigde urine doorlatende matten en vers strooisel, was te glad - en zij was te uitgeput om op te staan. Na 18 uur proberen (want ze vocht als een leeuw om op te staan maar gleed steeds weg) kreeg ik een idee; dakplaten eraf en een kraan erbij om ze op te hijsen. Zogezegd zo gedaan. maar eerst bleef ze ook hulpeloos in de kraan hangen ;( ik vermoed een fight-fly- faint ....dat laatste dus- reactie. Ik moest haar echt wakkerschudden en dat was niet leuk...maar het moest, het was dat of inslapen!
Mijn paard had niet echt stilgelegen deze 18 uur, ze had alle kanten van de stal wel 30x gezien...dus haar organen lagen absoluut niet stil- ze had gemest, geplast, gegeten en gedronken in die tijd.

We hebben haar 10-15 minuten net boven de grond laten hangen zodat ze net haar voeten op de grond kon krijgen, je zag de spieren trillen |( Je moet overigens ook echt weten hoe je dit doet, 2 hijsbanden, een onder de borstkast net achter de voorbenen, en een bij de achterhand, daarnaast (heel belangrijk) een halstertouw gekoopt voor de borst aan de 1e hijsband, en een halstertouw rond de billen aan de achterste hijsband.

na 15minuten kon ze weer op haar benen staan ! Ik heb dit zelf kunnen arrangeren, maar in de paniek om alles te doen, had ik ook contact gehad met de brandweer, die waren ook aanwezig om te helpen, al was dat niet nodig. Maar dit is wel een goede tip- de brandweer doet dit soort dingen vaker !

Ik weet als geen ander wat er door je heen gaat als je je paard in een kraan ziet hangen en ze "geven zich over" op dat moment had ik ook nooit gedacht dat het nog goed zou komen. Maar geef ze de kans om de doorbloeding in de benen op gang te brengen en maak ze "wakker" hoe dan ook is het je laatste en enige kans, want zelf opstaan zal dit paard niet meer doen. De reden is al vaker genoemd in dit topic, paard is niet gemaakt om zo lang te liggen. Ze KAN het gewoon niet meer op dit moment.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:19

Jeroenschot schreef:
Maar sorry hoor, als pensionhouder / hengstenboer laat je een paard toch niet 1,5 (nu dus al 2!! Dagen) gewoon liggen?? Sorry ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij, arm arm dier

ze hebben geprobeert het paard op te takelen maar ze heeft geen kracht in haar benen...een vrij moeilijke situatie lijkt mij.Een paard van 500 kilo sleep je niet even weg.
(hoewel ik het een keer heb meegemaakt,met een tractor op een deken,kon ook niet meer staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:20

geerke schreef:
Orchidee14 schreef:
Het feit dat TS niet bij haar paard kan zijn(ik heb altijd geleerd dat Kan niet dood is en Wil niet ernaast ligt,maar goed) wil nog niet zeggen dat het niet verzorgt word.Op een pensionstal stikt het hoop ik van de mensen die van paarden houden en zorgen dat ze te eten en te drinken krijgt.bekneld of verschoven zit :7

Geerke, dit heb ik ook altijd geleerd maar als je heel even de moeite had genomen om de eerdere berichten van ts, en voiral van haar zuster, te lezen dan had je dezeongepaste opmerking niet gemaakt. En volgens mij is er door haar zus ook al gemeld dat het paard door de man van ts, de staleigenaar en de hengstenhouder in de gaten wordt gehouden.[/quot
excuus...heb even in haar eigen berichten gekeken(dat word zelden gewaardeerd want dan ben je iemand aan het checken,maar heb het nu maar toch even gedaan)...ben nu enigzins op de hoogte van haar situatie.Schrijnend en in en in triest...en nu dit er ook nog bij.

Je kunt in mijn posten ook lezen dat ik er vanuit ga dat het paard goed verzorgt wordt.Dus deze toon verdien ik niet echt,aangezien er posten voorbij komen met verwijten naar TS toe ,waar de honden geen brood van lusten ben ik nog vrij summier.Maar goed.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:22

Nee dat snap ik, maar niets doen is al helemaal geen optie toch?? Dit paard gaat niet meer zelf staan

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:25

Kan het paard niet op een zeil worden gerold dat door een aantal man wordt gedragen, en zo naar de kliniek worden vervoerd, of worden verplaatst?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:26

Pally schreef:
Ik vind het echt heel erg jammer dat iedereen zomaar zijn conclusies trekt. Ts kan echt niet bij haar paard zijn en heeft daar een hele goede reden voor die ik hier niet op internet ga zetten. Zoek eens op haar of mijn berichten, dan word het eea misschien duidelijk.
Ik woon op ruim een dik uur rijden van haar paard en kan er dus niet zijn, hoe graag ik zou willen. Het paard staat op een pensionstal.
Ik heb net contact gehad met haar man, die nu dus de zorg voor het paard heeft. Hij gaat in overleg met de staleigenaar en de hengstenboer. Ik heb verder nog niet gehoord wat nu de bedoeling is.
Jammer dat er zo veel ramptoeristen zijn die denken dat we niks beters te doen hebben dan 24/7 op bokt te gaan zitten.
Ow, btw mijn avater heeft helemaal niks met het betreffende paard te maken.

Is het niet eerlijker om een paard dat er zo aan toe is in te slapen? Een paard dat voor dood blijft hangen als het op getakeld is, daar is iets ernstigs mis mee en indien de eigenaar kennelijk niet in staat is om de zorgen toe te dienen die het dier nodig heeft (de reden zal me een worst wezen) is het imo gewoon eerlijker om dat dier verder leed te besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:26

Geerke, het was niet als verwijt naar jou toe bedoelt maar gewoon om even aan te geven dat er meer aan de hand is en juist om te voorkomen dat er anderen verwijtende berichten gaan plaatsen zoals eerder is gebeurt. Jammer dat je het zo opvat, naar mij idee had ik het toch op een nette manier aangegeven. Ik heb dan ook geen idee wat je met "deze toon" bedoelt.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:39

Een liggend paard kan heus wel naar een kliniek vervoerd worden hoor, daar kunnen ze écht wel een trukje voor verzinnen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:41

Zojuist heb ik het verdrietige bericht ontvangen van TS en haar zus dat het paard in is geslapen vanwege een gebroken heup.
Omdat dit nogal een vervelende kwestie is is er in overleg besloten dit topic op slot te laten.

TS en haar zus willen alle gebruikers die hebben meegedacht en meegeleeft daarvoor bedanken.