Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 01:28

Super *\o/* , al je moeite en inzet beloont. Echt dik verdient, blijf je nog wel zo af en toe updaten? Want ze is geweldig!!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:41

Goed nieuws! Gefeliciteerd.

Ik snap alleen niet dat de dierenarts zegt dat de chips geen gevaar opleveren. Het feit dat het onrustig is en er vocht bij zit geeft toch al aan dat het gewricht er wel last van heeft. Persoonlijk zou ik ze beide uit laten halen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:41

Bliver, ik denk dat TS daar ook wel heel goed over nadenkt.
Opereren kan pas als ze twee is, dus dat duurt zeker nog een jaar ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:19

Hoezo pas als ze twee is? Ocd word ook bij jaarlingen gedaan. Uit eigen ervaring.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:35

Misschien is het nu te zwaar voor deze jaarling om geopereerd te worden en om daarna het natraject aan te kunnen. Maar je leest ook veel dat OC(D) bij jaarlingen nog kan oplossen en dat je er bij foto's als tweejarige niets meer van terugvindt. Dat zou hier ook goed kunnen nu de stand van de benen zoveel is verbeterd. Ik snap wel dat ze liever afwachten, zeker als ze er verder nu geen last van heeft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:48

Dat snap ik. En ben ik met je eens. Vond het alleen krom geformuleerd.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 00:50

Laten we gewoon positief blijven toch! Als haar kliniek adviseert te wachten zal dat heus wel met een rede zijn. Kan best gewricht afhankelijk zijn sommige met 12 maanden andere idd pas met 2 en soms zelfs 3 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:44

Maar een recht pijpbeen? Ik zie toch echt nog een bolling. Of is dat normaal bij paarden? * gaat röntgenfotos zoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:55

Ik denkd at dat leeftijd-gerelateerd is. Wanneer zien wij nou RO-foto's van zo'n jong dier? Kijk eens naar de reactie van MirandaFuego in dit topic: [RT-V] Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden? . Niet dat het daar over de kromming van het pijpbeen gaat, maar er staat wel bij dat de groeiplaten van het pijpbeen tot 1,5 jarige leeftijd kunnen sluiten. ik denk dat met de fysio erbij en wat TS verder doet, dit gewoon goed moet komen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:23

Hoihoi,

Joliene, ik wachtte al op je reactie. Pijpbeen is niet recht (ook nooit gezegd geloof ik?) maar wel rechter dan het was. Volgens mij schreef ik dat het goed was rechtgetrokken. Ik bedoelde dat meer in de zin van: met het groeien van de benen is het pijpbeen meegegroeid in de goede richting. Terwijl de verwachting een half jaar geleden was dat het juist krommer zou groeien. Dat betekent dus dat de stand daadwerkelijk is verbeterd, er dus minder druk op de pezen staat, en daardoor meer ruimte is voor het pijpbeen om recht te trekken.

Overigens weet ik niet bij welke leeftijd OCD's normaal worden verwijderd. Ik begreep in de kliniek dat zij het normaal nooit voor de 2 jaar doen. Het heeft dus niet specifiek met mijn jaarlings situatie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:26

Ja sorry voor mijn kritische noot. Ik begreep idd dat het weer recht gegroeid was. Maar in die zin snap ik dus de positieve ontwikkelingen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 05:56

OCD word het meeste weggehaald in de winter dat ze 2 worden zodat ze daarna gewoon het land weer in kunnen en nog ruim een jaar de tijd hebben voor ze aan het werk gaan. Soms word het iets eerder gedaan (na weide seizoen 1,5 jaar) voor eventuele hengstenkeuringen zodat er op foto's niks meer te zien is (indien mogelijk). Veel eerder kan inderdaad niet.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:44

Ik heb het topic gevolgd als stille meelezer, ben benieuwd hoe het nu met haar is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:53

Equipro schreef:
Ik heb het topic gevolgd als stille meelezer, ben benieuwd hoe het nu met haar is!

Nou, inderdaad. Ik moest er laatst ook ineens aan denken en vroeg me af hoe het inmiddels met dit veulen zou zijn...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:48

Super nieuws... :D geniet van je paardje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:22

Wat leuk dat jullie nog naar haar hebben gevraagd! Ik wilde net toevallig mijn topic om hoog gaan gooien met een update!

Het gaat hartstikke goed! Ze is erg vrolijk en ze is enorm gegroeid. Als in, echt enorm. Ze is nu 2.5 en ze is een goeie 1.65 groot. Ze staat nu vooral nog met haar moeder op de wei (en op stal) en is lekker aan het groeien. Verder oefenen we wat gehoorzaamheids dingetjes. Ik heb haar 3 weken geleden voor het eerst aan de longeerlijn gehad en dat ging nog niet zo soepel. Ze is erg stijf (daarover straks meer) en dat maakt het buigen op een volte wat lastiger. Een aantal keer geprobeerd maar ik kreeg daarop meer verzet dan dat we er voldoening aan over hielden, dus tijd voor verandering. Nu longeren we in een afgezet stuk zonder longeerlijn. Dat gaat heel goed! Ze is veel gehoorzamer, reageert goed op stemhulpen en krijgt zo tenminste wat beweging en aandacht.

Medisch gezien... Tja, 2 jaar geleden had ik niet durven hopen dat ze het zo goed zou doen. Maar er zijn wel wat dingetjes.. Ze zal nooit zo goed op haar benen gaan staan als een paard zonder 'verleden'. Achter zijn de benen eigenlijk wel heel goed bijgetrokken, vooral de hoeven zijn daar gewoon normaal. Voor heeft ze een behoorlijke franse stand, en de hoeven zijn vóór erg plat (als ik te lang wacht met de smid, worden het pannenkoeken). Dus nu om de 6 weken naar de smid, en dat blijven ze netjes. Hij hoopt het straks (als ze 3-4 is) met ijzers nog iets te kunnen corrigeren, maar veel beter wordt het niet meer.
We hebben de OCD's er niet uit laten halen, en ik denk dat ik dat ook niet ga doen. We hebben ook besloten haar te houden, en haar zusje te verkopen (was eigenlijk de bedoeling om dat andersom te doen). Dus ze wordt mijn hobbypaardje, en dat is helemaal prima.

Een paar weken geleden heeft ze een naar kuchje gehad, medicijnen gehad en nu is het zo goed als weg. Een heel enkel kuchje nog met droog hooi. Maar pfff, ik mag flink blijven sparen met zo'n paard haha! Haar moeder heeft nooit iets gehad, dus het is even wennen.

Ik denk dat ik haar lekker laat uitgroeien en dan als ze 3.5 à 4 is zadelmak laat maken (afhankelijk van haar gestel). Het groeien vraagt best wel veel van haar spieren heb ik het idee. Die stijfheid waar ik hierboven over schreef, ik weet niet goed waar die vandaan komt. Maar heb wel het idee dat ze weer een beetje vast is komen te zitten. Heb de fysio al gebeld, die ook voor haar is geweest als veulen, maar die had weinig tijd. Kan een paar weken duren voordat ze weer tijd heeft. Denk wel dat het waardevol is om dezelfde fysio te hebben (zij kent immers het dier en weet ook hoe ze als veulen op haar benen stond, en waar ze dus vandaan komt) dus ik denk dat ik hierop ga wachten.

Zo, flinke update. Nog vragen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:27

Wat interessant om weer eens iets van haar te horen. Ik ben wel benieuwd naar een foto :D

Die stijfheid kan ook door compensatie komen van dat ze jonger was. Dus misschien eens de rug op de foto zetten ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:56

*knip
Op deze foto zie je wat ik bedoel met de franse stand. Voorvoetjes staan wat naar buiten

En wat foto's van de zijkant:
*knip
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 11-06-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto’s verwijderd

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:59

Hoi ook ik ben er weer ;) , had al sinds januari gekeken of er reactie kwam.

Vind haar er goed uitzien, op een volte lopen voor een jong dier valt ook niet mee vooral als ze hard gegroeid zijn. Maar super opgelost door een longeerbakje te maken, is veel handiger. Dat stijve kunnen best de spieren zijn misschien na de fysio en met haar overleggen daar een supplementje voor geven.

En de platte stand kan je idd met een ijzertje goed oplossen, en beter platter dan stijl. De franse stand niet te veel aan doen de smid kan nu een beetje de buiten zijde wat meer bijwerken maar omdat de botten al gevormd zijn niet te veel aan doen. Zijn genoeg paarden die het hebben en nooit geen last ervan ondervinden.

Je bent top bezig en wens je een goed en vooral veel plezier met haar in 2017.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:59

Ze ziet er goed uit zeg! Wat fijn dat het zich zo positief ontwikkeld heeft. Ze boft maar met alle goede zorg die ze van je krijgt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:41

Qua franse stand, hier loopt een ponietje van serieus dik 30 met ontzettende flapvoeten zelfs nog springlesjes.
Mijn pony staat ook frans, met frequent bekappen prima te doen.
Hem bekap ik gewoon normaal, ik corrigeer er niet teveel aan want kromme benen worden niet recht.
Maar ik zorg wel dat hij zijn benen netjes belast, en dan valt het bijna niet op hoor met geregeld bekappen, menig paard staat er veel slechter op!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:47

Wat een fijne update! en wat ziet ze er goed uit. Fijn dat ze bij je mag blijven.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:49

Leuk om te horen! Ben benieuwd wat de fysio er van vindt als ze haar terugziet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:46

Leuk om te vernemen dat het dier nu happy is en dat is het allerbelangrijkste en dat ze bij jou mag blijven.

Maar het blijft een zorgenkind en niet goed bruikbaar als rijdier, dus wat dat betreft.......niet helemaal goed en of genezen.