Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:23

@ Fargo, ik maak het iedere dag schoon met steriele gazen. Eerst met een beetje lauwwarm water om de troep van de huid te weken en daarna met een droge om het weer mooi droog te maken.
Zanremo heeft een hele gevoelige huid, dus belangrijk om deze schoon te houden anders barst de hele boel open.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:24

poeh...dat ziet er niet uit als iets waar je blij van moet worden -O-
Ik ben erg benieuwd wat de arts er van gaat zeggen.
Succes straks.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:25

Wel het geluk, dat de wond onder zit en het prutje er makkelijk uit kan lopen... Hopelijk gaat de ontsteking snel weg en kan het snel weer herstellen..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:25

@ quartel: Echt blij werd ik er ook niet van, liever geen pus. Maar nu het er wel is ben ik blij dat het wel een uitweg weet te vinden. Verder is zijn temperatuur telkens heel goed geweest, is hij alert en eet goed. Daar word ik dan wel weer blij van.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:28

Ziet er goed uit hoor! Goed dat het pusbolletje open is gegaan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:34

horsiegek schreef:
@ quartel: Echt blij werd ik er ook niet van, liever geen pus. Maar nu het er wel is ben ik blij dat het wel een uitweg weet te vinden. Verder is zijn temperatuur telkens heel goed geweest, is hij alert en eet goed. Daar word ik dan wel weer blij van.

Dat zijn inderdaad hele belangrijke indicaties, met name de temperatuur is een belangrijke indicatie (en het gewoon willen eten en alert zijn).

Ik zou het zelf toch een keer daags gaan deppen met Betadine oplossing, misschien eens voorleggen? Daar wordt het super schoon en ontsmet mee en knapt het ook snel mee op.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:37

Ziet er goed uit!
Mooi dat het pusbolletje open is. Filmpje is idd niet voor de zwakke magen hahah.

Fijn dat ie wel goed eet, alert is en de temperatuur goed is!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:50

Jemig op dat filmpje loopt het gewoon ook hard ook, duurde dat lang of bleef dat echt zo doorgaan? wel goed dat het bolletje er uit gekomen is. Ben ook heel benieuwd wat de dierenarts er van zegt, gelukkig dat temperatuur en alles goed gaat dat is wel een goed teken.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 14:22

@kimmie1, nee dit was toen ik het even aantikte tijdens het schoonmaken, toen barstte het net open waarschijnlijk. Het bleef nog wel even druppelen maar geen hele straal meer.

Eigen dierenarts is geweest, vond het er mooi uitzien. Ik moet het nu ook schoon maken met wat betadine zodat de korsten een beetje losweken en dat daar geen pus onder kan ophopen.

Edit: Typefout

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:51

jeetje zeg wat een hoeveelheid ook.
fijn dat je VA het er OK uit vind zien !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:18

En hoe gaat het nu TS, nog steeds de goede kant op?
Fijn dat eigen Da kon komen en het er goed uit vond zien!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 15:50

Ja gaat goed. Gisteren goed schoon kunnen maken en zag toen helaas nog een hechting zitten die niet oplosbaar is. Het is alleen een touwtje die uit de huid komt. Kan nergens zien waar het vandaan komt. Dierenarts komt er van de week nog voor.
Verder bijt hij af en toe aan de wond. Heb hem nu een dekentje op om het hem moeilijker te maken.
Ben vandaag nog niet geweest, vanavond weer!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:51

Het zal wel jeuken omdat het herstelt, dat is op zich een goed teken, alleen moet ie het wel heel laten. Eventueel een kap omdoen een optie?

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:42

Wat goed dat het positief blijft gaan! En inderdaad een wond gaat vreselijk jeuken als hij aan het herstellen is.

Misschien is idd een kap die ze ook gebruiken voor paarden die hun dekens slopen. Zit vast onder z'n mond waardoor hij wel kan blijven eten maar belemmert het vast pakken van spullen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 22:42

Het leek erop dat hij nu niet had gebeten. Dekentje belemmerd hem daar dan toch in!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:36

Dat is mooi, dan krijgt het de rust en de kans om te helen!
En mocht het toch lastig worden, gewoon even informeren naar een kap, misschien niet ideaal maar dan houdt ie het lekker heel - kwestie van keuzes ;-) maar misschien blijft het goed gaan zo en is het helemaal niet nodig, dat zou het mooiste zijn natuurlijk!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:26

Mag je er iets opsmeren? Ik kreeg van mijn dierenarts honingwondspray (en later ben ik verder gegaan met zalf) voor een flinke wond die gehecht was. Het mooie daarvan is dat het antibacterieel werkt, maar ook de huid soepel houdt en de wondgenezing bevordert. Ik moet ook zeggen, er is (bijna) geen zichtbaar litteken overgebleven en ik nauwelijks last heb gehad van pus etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:57

Bah, dat filmpje... Maar mijn reactie zou net als die van jou zijn, beter een straaltje pus wat het lichaam verlaat dan dat het binnen zit te etteren. Gelukkig heeft je dierenarts dit ook bevestigd.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 15:03

@Jibbel Ik mag er wel iets opsmeren maar ik hou het liever een beetje open nu. Zeker dat gaatje na het openbarsten mag nog wel even open blijven dus ik ben een beetje voorzichtig met zalfjes die het dicht gaan doen versnellen.
Vanochtend zag het er rustig uit. Was wel veel uitloop geweest dus zijn huid op de buik was behoorlijk geïrriteerd. Even goed schoongemaakt en toen zag het er alweer een stuk fijner uit. Zwelling trekt echt heel mooi weg, alleen rond de hechtingen nog een beetje dik en de koker een beetje dik.
Temperatuur blijft ook heel goed en hij is vrolijk. Hij laat het schoonmaken nog toe maar laat wel steeds meer merken dat hij het niet leuk vind, maar blijft een lieverd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:27

reneemontana schreef:
Wat goed dat het positief blijft gaan! En inderdaad een wond gaat vreselijk jeuken als hij aan het herstellen is.

Misschien is idd een kap die ze ook gebruiken voor paarden die hun dekens slopen. Zit vast onder z'n mond waardoor hij wel kan blijven eten maar belemmert het vast pakken van spullen.

Maar dan heb je nog wel de kans dat hij met kap en al de wond aanraakt.
Hoewel ik het vreselijke dingen vind zou zo'n halsrek nu kunnen helpen. Voordeel is dat ze dan helemaal van de wond afblijven maar een nadeel is dat het dier behoorlijk beperkt word in zijn hals beweging wat misschien daar dan weer problemen geeft.

Ik heb het topic een tijdje gevolgd door stil mee te lezen, fijn dat het paard nu lekker op knapt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:22

Ik zou er ook niets opsmeren, lekker schoon houden met Betadine oplossing zodat het kalm blijft en open als het een beetje open moet blijven voor het eventuele vuil dat er uitkomt.
Fijn dat zijn temperatuur en alertheid goed blijven, dat is belangrijk en des te verder je komt des te beter het gaat. Elke dag brengt je weer een stukje verder.

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:56

Jeetje.. Beterschap gewenst!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:31

Horsiegek, heb je nog een update hoe het nu gaat, het is weer een paar dagen verder, ik hoop dat je mooie resultaten hebt inmiddels!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:41

jeetje wat een verhaal, beterschap!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:28

Hoi allemaal! Het gaat nog goed allemaal. Vanmiddag komt de dierenarts nog even voor de hechtingen. Inmiddels is de uitvloeiing ook een stuk helderder. Weinig pus meer. Hij is ook weer echt terug op zijn oude temperatuur, zo tussen de 37 & 37.3.
Zwelling is alleen rond de hechtingen nog. Zijn koker is weer helemaal de oude :')