Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:03

misschien een idee om bij de foto's te zetten hoe lang het paard al CPL heeft,wat het te eten krijgt aan hooi,gras,kuil of krachtvoer....of het nog een supplement krijgt of drainagekuur,en hoe vaak de benen gewassen worden en/of behandelt met sebacil.

Dan krijg je een beetje een overzicht.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 10:26

Ik moest na de behandeling met drainage meteen op asfalt lopen met Sato. Vandaag ga ik op wandeling , combinatie asfalt en bosweg , ben eens benieuwd

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:59

Kitsu schreef:
Ik moest na de behandeling met drainage meteen op asfalt lopen met Sato. Vandaag ga ik op wandeling , combinatie asfalt en bosweg , ben eens benieuwd

En wij ook met jou......

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:52

Puur jouw fotos zijn niet van hetzelfde been toch? Dus is geen vergelijkingsmateriaal.
Ik ben benieuwd wie 24/7 buiten staat en wie op stal en bv stro staat enzo. En of paardlief dus als het buiten staat een bestaate plek heeft waar het kan eten bijvoorbeeld of dat t altijd blubber is. (in de winter enzo he) en idd eetpatroon.
Wij zijn heel zuinig met brok. Als het zacht weer is niks. Als de r in de maand zit mastall force vitamientjes en als het koud is als extra wat zemelen,bietenpulp,zeewier mengsel. Maar dan maak ik voor 3 paarden en 2 pony's nog geen voerbak vol en dat verdeel ik dan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:21

Hier staan ze 24/7 buiten. Half 'gras' en half bestraat. Geen krachtvoer alleen ruwvoer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:08

Hier ook 24/7 buiten. 'S nachts op een betegelde uitloop en paddock en overdag mogen ze de wei op (nu met graasmasker).
Bart krijgt hooi, een handje marstall force, en op het moment een schep Seniores Priores per dag om wat op gewicht te blijven. En dan nog het drainage compositum.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:19

Oh hier strookbegrazing dus dagelijks of per 2 dagen een streep gras erbij. Niet onbeperkt gras. Als het geen weideseizoen is in onze ogen (te nat) Dan voldoende maar net niet onbeperkt hooi. Ze moeten namelijk hier wel de restjes opeten.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 17:45

Dag en nacht toegang tot gras , de weide eigenaar komt ze ook brood voeren en gelukkig (!) eet Sato hier niet van. In de winter onbeperkt hooi en wortels.

Zoals gezegd , vandaag dus gaan buitenrijden. De eerste keer dat we zo lang zijn weg geweest. Mijn vriend was mee op zijn skates , want voor een of andere reden ziet mijn dikkont hem als 'ervaren paard' en gaat hij niet vooruit als hij er niet bij is :p
Zeker 2 uur weggeweest met de nodige tussenstop. Vooral asfalt en gras gewandeld , hij was echt mega !
Omdat het zo'n lange buitenrit was heb ik bewust amper gedraaft (en galop lukt me toch niet dus dat was al geen optie) Ik vond na de drainage dat zijn benen al een PAK minder dik waren , rimpels waren er wel nog , maar een veel betere vochtafvoer was zichtbaar duidelijk.

Over 1 ding maak ik me wel zorgen.. De vorige hoefsmid heeft hem heel erg kort gezet en nu brokkelen zijn hoeven af. Zijn achterhoeven vormen altijd die 'teen' en heb wat schrik dat deze gaat afbreken. Maar zijn hoeven zijn echt nog te kort om weer te laten kappen :?

Vandaag alles nog eens gechecked qua maden en wonden. Weer vandie lekker diepe vuile wondjes , dus nog maar behandeld met sarnacuran. Zijn koker mag ik ook eens uitwassen .. Al die dikke vuile beesjes kruipen er zo in , en heb beetje schrik dat ze daar eitjes leggen .. Smurrie genoeg althans ...

Soms vraag ik me af of mensen met volbloeden ook al dit werk in hun paard moeten steken |o

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:09

pipo schreef:
Puur jouw fotos zijn niet van hetzelfde been toch? Dus is geen vergelijkingsmateriaal.
Ik ben benieuwd wie 24/7 buiten staat en wie op stal en bv stro staat enzo. En of paardlief dus als het buiten staat een bestaate plek heeft waar het kan eten bijvoorbeeld of dat t altijd blubber is. (in de winter enzo he) en idd eetpatroon.
Wij zijn heel zuinig met brok. Als het zacht weer is niks. Als de r in de maand zit mastall force vitamientjes en als het koud is als extra wat zemelen,bietenpulp,zeewier mengsel. Maar dan maak ik voor 3 paarden en 2 pony's nog geen voerbak vol en dat verdeel ik dan.

Jawel zijn wel van hetzelfde been! Anders zou ik ze niet vergelijken ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:10

Leuk dat je het zo oppakt! Lekker doen. En mensen met volbloeds en andere paardjes.. hebben hun eige problemen. Niet naar kijken, zelfs niet naar andere koudbloedjes.. het gras is toch altijd groener bij de buren!

Puur, wat raar dacht de 1 witte ballen had en de ander zwarte.. ik zat echt zo van zoek de 10 verschillen... :o dan is t wel erg veranderd, zelfs kleur.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:17

Haha ja ik denk dat t komt dat bij de eerste foto in 2011 veel korter geschoren was en je daarom die zwarte vlekjes ziet :) want t is echt t zelfde been !:)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:53

Hier staat ie 24/7 buiten. 's Zomers in de wei, 's winters half beton, half zand.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:27

Hier staan ze minstens 14 uur in de winter buiten en zomers 16 uur buiten. Buiten is op de weide met strookbegrazing. Wij hebben goed land en veel land, dus in de winter wordt het voor aan wel een beetje modderig, maar niet zo dat de modder de benen echt raakt zeg maar.
De rest van de tijd op stal met vlas.

Vandaag geen foto's gemaakt, dat was ik vergeten. Maar... Ik heb 2 weken lang gewassen met betadine scrub en de korstjes weg gekrapt, dan gewassen met dettol en uitgespoeld.
Daarna steeds afgedroogd en ingesmeerd met of efrata mokmouse of ingesmeerd met die speciale gel...
En zijn benen waren vandaag een stuk minder dik en de rimpels worden ook steeds minder <3

Dus ik heb eigenlijk de hoop dat ik toch mok is :o
Maar zeker weten doen we het nog niet.
Mijn vader is nu bezig de verzekering uit te pluizen om te kijken of we hem volledig gericht kunnen laten onderzoeken op CPL.
Ik wil toch graag het zekere voor het onzekere hebben :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:45

Hier 24 op 7 buiten, momenteel in vrij lang en drie hectare gras, maar het meeste vet is eruit. Ze kan op het verharde staan en doet dit ook regelmatig. Benen zijn vrij schoon nu,geen wondjes, behalve een klein plekje.
Op de voorknie heeft ze wel rauwe plekken en enorm veel schilfers, hier kan ik echter niet scheren of knippen want ze maait gericht. Ik smeer momenteel iedere dag in met uiercreme om de boel soepel te houden. Iedere maand sarnacuran tegen de mijten, en wondjes behandelen met calendulazalf en/ groene leem gemengd in uiercreme.

Mijn jongste stond hier voorheen ook,maar is nu verhuisd naar een paddock paradise. Praktisch onbeperkt arm hooi,en grassprietjes om te pulken. Veel traject en meer training dan voorheen. Zij heeft nog geen last vd cpl, en is 5 jaar. Ik denk dat het preventief sarnacuran en meer beweging hier ook wel helpt.

Wat wordt er bij een lymfedrainage precies gedaan? Hoe werk je bij een paard dat zich niet aan de benen laat aanraken?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:47

Lymfedrainage zet de klieren weer open en zorgt ervoor dat de vaten weer gaan aanzuigen (alsof je de stop uit het bad trekt). Je doet de benen zelf niet, maar werkt wel alles open tot waar je niet meer verder kan. Dan gaat het lichaam vanzelf de rest doen (zoals communicerende vaten een beetje). Hoe dunner de benen worden, hoe verder je op termijn ook de benen erbij kan pakken. Maar in het begin is het werken naar de benen toe al meer dan voldoende voor zo'n paard, de hele circulatie en het hart moeten het ook goed kunnen trekken natuurlijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:13

Maar is dit een soort massage dat je geeft, werk je op drukpunten, of is het iets met naalden ed?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:45

Het is een massage die niet met specifieke drukpunten werkt, maar met hele oppervlakkige (en trage) manuele technieken. Lymfevaten liggen namelijk heel oppervlakkig onder de huid en liggen werkelijk overal, de klieren liggen wel wat dieper en op vast gelokaliseerde plaatsen. Je kan oppervlakkige systemen niet blij maken met diepe druk (itt wat sportmassage doet), dan druk je nl. de vaten nog meer dicht. Ik heb wel foto's van de drainage op mijn facebookpagina, maar daar zie je natuurlijk niet exact op wat er gebeurt.
Ik wil in de zomer wel eens proberen langs te komen in West-Vlaanderen, het is alleen dat het zo ver rijden is voor maar 1 paard... -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 06:38

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat gebeurt inderdaad! Je hebt vast geen filmpjes he?
Maar in principe zou gewoon roskammen ook al iets moeten doen dan?
En hoe zit het met warmte en kou? Is het net als met bloedvaten dat ze uitzetten met deze temperaturen, of is het juist goed om de paarden regelmatig koud af te spoelen? (Bartje vind het héérlijk, die komt aanrennen zodra ik de sproeier in mijn handen heb :+ )

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 07:18

De reactie dat Ine bij Sato verkreeg , krijg ik niet als ik heb gewoon roskam hoor ;)
Hij viel echt in slaap in mijn armen , en vanaf Ine zei dat het wel kon zijn dat hij ging reageren , was dat ook zo :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:24

Ine: wat is de prijs per paard? Ik heb er nl al twee staan, eentje met cpl, eentje zonder uitwendige verschijnselen, maar zoiets kan volgens mij geen kwaad preventief.hier in de buurt verder geen cpl'ers volgens mij...

Edit: ik heb al pb zie ik, :D

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:16

Waar staan jullie paardjes eigenlijk op op stal? stro,vlas,zaagsel?
zou dat ook nog uit maken?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:20

Ja in stro zit veel "ongedierte" de muizen hebben ook luis bv en mijten, net als de fazanten ed. dus het liefst iets wat een behandeling is ondergaan. Zoals strokorrels of zaagsel/houtkrullen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:40

Hier helemaal geen bodembedekking in de uitloopstal. In de urine die erin trekt zit ammoniak en die dampen zijn weer slecht voor de huid en dat natte stro/zaagsel daar gaan een hoop bacteriën in zitten. Zelfs al zou ik het twee keer per dag schoonmaken, dan nog vind ik het te vies.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:46

Afspoelen kan best fijn zijn, maar niet met echt koud water (ivm herstel dat altijd beter plaatsvindt bij iets warmere temperaturen). Dus liefst met lauw water of toch alleszins niet ijskoud :)! Paarden vinden het stromen van water wel echt heel fijn, wil je het herstel ermee stimuleren kan dat dus zeker!

Roskammen is eigenlijk al te invasief, daarmee ga je de lymfevaten tegen gaan, maar je bloedcirculatie wordt er wel beter van. Lymfe en bloed werken een beetje zoals Yin en Yang, dus wat voor de ene goed is, is voor de ander net wat minder praktisch vaak.

Ik heb geen filmpje inderdaad, maar wat eventueel wel aan te raden is, is om een manuele lymfedrainage te laten toepassen bij jezelf. Het werkt ontzettend ontspannend en je voelt ook meteen hoe zacht het is :) . Natuurlijk is het net wat anders dan bij een paard, maar je snapt het idee wel!
Hier staan ook al wat therapeuten op die dezelfde opleiding hebben gevolgd voor paarden: http://www.paardenlymfedrainage.nl/paar ... lijst.html

Duhelo, ik pb je zo weer!

Fijn dat er zoveel ervaringen worden uitgewisseld! Ik denk dat er echt wel vraag is naar nog meer informatie ivm de aandoening als ik dit zo lees.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:05

Mijn tink staat op stro, haar stal is eigenlijk nu op haar nieuwe stal altijd droog, ze staat nooit in nat stro oid…