[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:58

Na nog meer lezen, lijkt het dat mp vooral werkt voor paarden die ook een verhoogd prolactine hebben bij hun cushings. Geloof ik .....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:00

Què ? Prolactine ? :? Zover reikt mijn medische kennis niet...ben nieuwsgierig ! :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:02

Euh ik weet ook niet alles hoor ;) Prolactine zorgt oa voor vermeerdere melkafgifte, in het vorige topic was er toch een paard die daar last van had ? Nou daarvoor schijnt mp dus goed te zijn.
Prolactine doet ook nog iets met de water en zouthuishouding bij een paard. Maar wat precies ???
En misschien ook voor schildklierproblemen bij cushing, dat mp dan goed kan werken. Teveel prolactine kan zorgen voor een trage schildklierwerking.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:07

Ow ok, we zullen eens onze vriend google raadplegen over prolactine...daar is vast en zeker wel iets te vinden :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:07

Ik heb vanmiddag de speedibeet van pavo gehaald en hij at het achter elkaar op. Dus morgen nog een klein zakje proberen en dan een grote zak halen

En hij verhaart, niet normaal meer die hoeveelheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:08

Pandora2 schreef:
Ik was er op blz 11 ook al terug.... :o :o Maar leuk dat je blij bent ! ;)
Je weet wat ik je zei over die kleine hé...ems kan ook problems met de vacht/verharen geven... :j

@maris ik denk dat die acth gewoon gestaag omhoog gaat, met of zonder monnikspeper...

:o Ik zie het nu iid, ben niet zo scherp vandaag, sorry...

En of ik het nog weet, maar zou dit dan ook inhouden dat de monnnikspeper bij EMS/I.R. niets doet qua verharen?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:50

Douraque schreef:
Ik heb vanmiddag de speedibeet van pavo gehaald en hij at het achter elkaar op. Dus morgen nog een klein zakje proberen en dan een grote zak halen

Waar heb jij die Speedibeet gekocht. Ik kon hem nog nergens vinden?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:05

@ohjajoh ben ik bijna zeker van :j Maar elk paardje is verschillend, dus er kan er misschien wel es ééntje tussen zitten met ems ( lees: gewoon te dik :+ ) die wel baat heeft bij monnikspeper voor z'n vacht...dat zou dan toch duidelijk moeten worden in het voorjaar als ze hun vachtje wisselen... :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:23

Homiafortuna schreef:
Douraque schreef:

Waar heb jij die Speedibeet gekocht. Ik kon hem nog nergens vinden?

Bij vente veevoeder/paardenvoeders in nieuwerkerk aan den IJssel. Hadden de kleine zakjes en de grote zakken vandaag binnen gekregen

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:34

De aktie voor testen ACTH, voor 1e keer liep tot 31 oktober.

Nado

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:08

Dankzij de monnikspeper is mijn pony vorige winter voor het eerst in drie winters niet cushing-HB geworden en leeft hij nog. Onderzoeken ten spijt, ik ben ontzettend blij met deze optie (pony verdraagt geen pergolide) en voor hem doet het heel wat meer dan helpen met de verharing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:20

Nado schreef:
Dankzij de monnikspeper is mijn pony vorige winter voor het eerst in drie winters niet cushing-HB geworden en leeft hij nog. Onderzoeken ten spijt, ik ben ontzettend blij met deze optie (pony verdraagt geen pergolide) en voor hem doet het heel wat meer dan helpen met de verharing.

En zo ken ik er meer waarbij je hele goede resultaten zag en zoals al eerder aangegeven er is wel degelijk een onderzoek waaruit blijkt dat het geven van monnikspeper ook naast de verschillende middelen die er toen gebruikt werden (3 waaronder pergolide) het goed was om een lage dosis monnikspeper te geven, dat versterkte de werking van de medicijnen. Heb zo'n spijt dat ik dat artikel nooit naar mezelf gemaild heb of de link. Heb het jaren terug gevonden en gelezen en zelfs geprint dacht ik, maar ik kan het niet terugvinden. Was engelstalig - dacht amerikaans onderzoek. Maar heb me later gek gegoogeld e.d.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:50

Bij onze merrie heeft PB niet gewerkt, al zou je dat van de buitenkant niet gezegd zou hebben. Maar bij de ACTH-test in Oktober, bleek het acth verhoogd te zijn naar 223 pg (vanaf circa 49 pg, een jaar eerder)
ondanks dat ze vrijwel het hele jaar PB heeft gekregen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:02

Fargo, het is niet toevallig dit artikel wat je bedoelde?
http://www.equinescienceupdate.co.uk/oct2001.pdf
Dateert van 2001 en is inmiddels wel achterhaald.
----- Verder van ECIR:

There are a variety of herbal supplements on the market for PPID horses. Some have immune stimulating or anti inflammatory ingredients but by far the most universally found herb is Vitex agnuscastus, aka Chastetree Berry, Monk's Pepper. Dr. Eleanor Kellon did the first field trial of this herb in PPID horses after researching its use in "female disorder" and finding it was a prolactin inhibitor that was a dopamine agonist.

The trial involved 10 horses and ponies with clinically obvious PPID, laminitis, long coats and depression. The shedding response started within two weeks and attitudes brightened considerably. Results were reported only as clinical observations and even in that trial it was suggested this not be used in very longstanding cases.

That preliminary field trial was published in the December 2000 issue of Horse Journal and attracted a good bit of attention.

The next study involved New Bolton Center and compared Vitex to pergolide, and another trial was done in the UK under the auspices of Dr. Robert Eustace of the Laminitis Trust. Each horse was followed for 12 months.

All three trials used liquid extracts of Vitex, Hormonise or Evitex. Some upward adjustment of dosage was allowed in the UK trial while Dr. Kellon's field trial and the New Bolton trial used 10 ml per 200 pounds of bodyweight. The UK trial reported the same good clinical responses Dr. Kellon saw originally but improvements in ACTH and insulin were varied. The preliminary study results through the Laminitis Trust are detailed here:

http://www.equinescienceupdate.co.uk/oct2001.pdf

Final results are not yet available and all results still need to be corrected for seasonal influences. Dr. Eustace continues to recommend and use Vitex. ECIR Group, after being able to study & document many horses on Vitex over several years, have found that many cases respond well initially but then lose the response and need to be switched to Pergolide for better control. Since there is no cost advantage to Vitex over pergolide in North America at the moment, the recommendation is pergolide as first line treatment for obviously advanced and/or laminitic horses with PPID. If it's an early case and the owner wants to try Vitex first, it's a reasonable first step as long as the owner and veterinarian realize it may lose effectiveness.

Other alternative treatments may include homeopathic remedies. Regardless of whether you believe in homeopathy or have had a positive or negative experience trying it, there are no formal studies on the use of homeopathy to treat PPID. True homeopathy is a system of medicine first defined by the physician Samuel Hahnemann 300 years ago. In brief, the concept was to "treat like with like" or the Law of Similars (aka "the hair of the dog"). The homeopathic remedies are supposed to be prescriptions that contain a variety of different substances that themselves would be expected to cause symptoms similar to what the patient is experiencing, and to patient's emotion and spiritual make up. Although it is rarely clearly stated this way, Hahnemann believed that suppressing symptoms would suppress the body's attempts to clear itself of the abnormality. A less complicated example of the Law of Similars at work would be putting hot compresses on an abscess to help make it come to a head. At this time, there are no homeopathic remedies currently recommended or suggested by the ECIR Group Inc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:01

Jannepauli schreef:
Bij onze merrie heeft PB niet gewerkt, al zou je dat van de buitenkant niet gezegd zou hebben. Maar bij de ACTH-test in Oktober, bleek het acth verhoogd te zijn naar 223 pg (vanaf circa 49 pg, een jaar eerder)
ondanks dat ze vrijwel het hele jaar PB heeft gekregen.

Op zich heeft ze het natuurlijk wel een jaar goed kunnen uithouden op PB. Maar dat is natuurlijk ook een van de kritiekpunten dat het initieel veel kan doen maar dat je later vaak toch pergolide nodig hebt. En dat het geen of onvoldoende invloed op de ACTH zou hebben.

Ik ga nog eens op Robert Eustace zoeken. Het was echt een verslag met uitslagen van het onderzoek met allerlei tabellen, zie dat hij wel een 3-jarig onderzoek heeft gedaan en nog steeds achter Vitex/chaste berry staat.
Ik zie het dan ook als een goede extra ondersteuner naast pergolide/prascend omdat het de leefomstandigheden van het paard wel vaak verbetert.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:43

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:05

Weet iemand hier de adviesprijs van B.I. voor 160 tabletten Prascend?
Volgens mij heeft de DA mij wel erg veel in rekening gebracht.. -:(-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:09

Volgens mij ligt de prijs in Nederland tussen de 1,40 en 2 euro per 1 mg ongeveer.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:10

Volgens mij had ik een doosje van 60 tabletten voor €116 (ex volgens mij)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:11

Ja, maar ik neem aan dat B.I. een adviesprijs hanteert? Sommige DA's rekenen er nogal wat bovenop..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:18

Jannepauli schreef:
Ja, maar ik neem aan dat B.I. een adviesprijs hanteert? Sommige DA's rekenen er nogal wat bovenop..

geen idee, de dierenartsen mogen schijnbaar wel zelf hun prijs bepalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:22

Inderdaad... heb net met B.I. gebeld en ze willen geen prijs doorgeven die de artsen minimaal kunnen berekenen. Ik zou 1,65 incl. 6% btw moeten betalen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:26

volgende keer in engeland bestellen !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:31

Ja, dat zou je denken.. maar 1) dan moet je een recept krijgen ( en dat zal je DA ook in rekening brengen àls hij/zij het überhaupt al wil afgeven) en 2) er komen verzendkosten bovenop. Dus of dat uiteindelijk goedkoper wordt.. ik betwijfel het.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:43

Dat recept heb je nu toch ook nodig ? En de verzendkosten zijn minder als 4 pond...