Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:05

is er nou al bekend of de vorst de schimmels doodt/dat het na de vorst niet meer zo gevaarlijk is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:08

Nou dat amerikaanse onderzoek is het enige waar je aan vast kunt houden en in nl is nog lang niks afgerond qua onderzoek.
En het komt ook voor in het voorjaar dus ik vind het allemaal erg onzeker wat nu de precieze oorzaak is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:16

Mm ik zou de paarden zo graag de hele wei weer geven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:21

De esdoorns zijn al kaal, als vorst niet helpt (wat ze denk ik niet weten) zou dat betekenen dat ze er eigenlijk helemaal niet op kunnen, er blijft altijd wel wat liggen.
Maar opeten wordt wel minder aantrekkelijk als het oude bladeren zijn, mijne eten nu ook geen blad meer, ze houden alleen van verse.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 06:42

Ik zie nog wel veel esdoorns vol hangen met zaad, en soms ook nog wel met blad. Het blijft nog even oppassen dus.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:28

De mijne zit ook nog vol met (dood) blad :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:42

zelf ben ik ook niet geheel gerust op de esdoorn blaadjes en zaadjes, op dit moment ligt hier niets, in de bomen hangt er nog genoeg.
Maarre ik besef ook dat elk jaar er paarden dood gaan aan zandkoliek, wat iemand ook al schreef, je moet wel opletten, maar het gaat veel vaker goed dan niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:25

Uitgerekend vandaag, krijgt mijn grote kramp koliek. Weer een vette zondag rekening en baas zowat een hartaanval, want die dacht dat het AM was... Zou ze het erom doen ofzo?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:05

hey meis...en ja geloof me, ze doen het erom! gaat het weer goed nu? kun je verklaren waarom ze gaskoliek had ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:10

Iemand op een ander forum heeft de onderzoekster van de faculteit in Utrecht gemaild en zij zeggen dat ze nooit advies hebben gegeven om alle Esdoorn maar weg te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:36

Mist schreef:
hey meis...en ja geloof me, ze doen het erom! gaat het weer goed nu? kun je verklaren waarom ze gaskoliek had ?

Tell me about it... DA zei kramp koliek, iig de meest voorkomende en met beste prognose, zei DA. Ze heeft een injectie gehad en stond godver na 5 min. al weer te knabbelen, nou toen kon ik haar wel wat eigenlijk, echt elke keer prijs bij haar, vorige keer slokdarm verstopping s'avonds na 8 uur ofzo en nu zondag spoed koliek bezoek,word al bang als ik aan die rekening alleen al denk, pfff.
En Lona kan echt een draak zijn met spuiten, maar houd zich tot nu toe keurig bij de gebroeders DA (had nu dus de broer van), maar ach was zo zielig joh, zo heel neurotisch met haar bovenlip heen en weer gaan, totdat ze mijn hand of gezicht voelde, is echt net zo een stresskip als haar baas hoor, DA zei ook dat je nooit achter de oorzaak komt, kan wel van een vliegtuig zijn die overkomt. Dat was niet zo trouwens; toen ik aankwam stonden ze me allebei op te wachten als gewoonlijk, alleen, toen ik na begroeting effe rondje langs esdoorns liep (heb nu dus iid voor stallen stukje afgesloten, met de minste kansen tot inwaaien van zaad), draaide ik me om en toen lag ze al! Doet ze anders nooit als de baas er is, stel je voor dat ze eten misloopt...
heb ook gevraagd of het misschien wijs was om bloed af te nemen voor spierafbraak ivm AM, maar hij zei dat ze totaal geen tekenen in die richting gaf (was ik het mee eens hoor; kreng had 37,4 toen ik temp. is zelfs aan lage kant voor haar, pieste geler dan geel en het poepen ging ook gewoon door, tandvlees was ook gewoon bleek) Ze gaf gewoon duidelijk aan last van buik te hebben (trappen ernaar en owee als ik het aanraakte) schrapen en een berg herrie in die darmen! maar ik schrok echt goed toen ik haar na controle weer naar buiten had gedaan (had veilig stukje gras van oprit voor ze afgezet) en ze trapte naar buik maar toen bijna atactisch leek ofzo, ging erna half wijdbeens door die achterhand om erna met wijde en stijve benen weg te stappen, DA zei dat ze goed wegstapte en draaide en spieren ook gewoon goed aanvoelde van achterhand, dus daar vertrouw ik op, kan het zelf zo slecht zien he als je er naast loopt...
Mocht eigenlijk gelijk naar huis van DA (half 5) ben nog tot half 7 blijven hangen en hoorde nog steeds herrie in de darmen, maar ze was al weer zo vreselijk aan het bedelen, dat ik het veiliger vond om maar te gaan... Het is ook echt stikdonker daar, zorg dat ik bij het 1e daglicht weer naast haar sta...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:39

mysa schreef:
Iemand op een ander forum heeft de onderzoekster van de faculteit in Utrecht gemaild en zij zeggen dat ze nooit advies hebben gegeven om alle Esdoorn maar weg te halen.

Wie zegt dat dan eigenlijk? Mysa? dat alle esdoorns weg moeten?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:40

Hier ook een geval in het dorp. Het paard leeft nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:42

Zit het paard nog in de gevaren zone, of niet hotchocolat?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:14

ohjajoh6 schreef:
mysa schreef:

Wie zegt dat dan eigenlijk? Mysa? dat alle esdoorns weg moeten?

Niemand, maar uit jouw posts op de vorige pagina kreeg ik de indruk dat je zelf geen rustig moment meer had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:35

Oooh zo, heb ik ook niet, dus heb ik bijna de hele wei afgesloten...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:05

ohjajoh6 schreef:
Zit het paard nog in de gevaren zone, of niet hotchocolat?

Ik geloof het niet, hij is wel heel stijf, komt wel al weer buiten. Medicatie is afgebouwd.
Het paard is de nodige kilo's afgevallen maar had voldoende op de botten.

De eigenaar had ze een keer verplaats van weide, hij liep toen achter wat stijfjes maar dat ging met meer beweging wat beter. De volgende dag vond ze heb op het land en heeft ze hem met veel moeite naar huis gekregen.
Thuis de da opgebeld (nog geen idee van am) Toen is de da gekomen, er is bloed afgenomen en de da is weer gegaan. paar uurtjes later heeft de da gebeld dat ze onderweg waren. Het paard heeft infuus gehad, antibiotica en pijnbestrijding.
Hij leeft nog naar omstandigheden ziet het paard er nog goed uit, wat hij ervan over gaat houden is niet bekent.

Het vreemde was/is er is allemaal vocht zijn hooft ingetrokken dit zal geen typisch am verschijnsel zijn. Het hooft zou zo opgezet gewezen zijn dat er geen halster meer paste. Verder had het paard wel alle am verschijnselen.
Bloedwaardes en de foto van het hoofd heeft de eigenaar nog niet.
Het paard was in goede (over) conditie, ik geloof dat hij rond de 14 is. Op zijn vorige stal heeft hij dienst gedaan als manegepaard en eigenlijk altijd op stal gestaan. Nu bij de nieuwe eigenaar staat hij zoveel mogelijk buiten. Het is het enige paard van de 9 welke ziek is geworden.

Ze hebben op het land gestaan waas ook esdoorn staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:36

Dat is nog eens goed nieuws zeg!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:40

Blijft een lastig ding met die esdoorns. Wij hadden naast de paddock 3 staan. Inmoddels gekapt. Mocht gelukkig zonder vergunning! Zaterdag zoveel mogelijk gevallen blad geharkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:03

Lona is nog niets beter hoor; haar poep word per beurt dunner en dunner en het rommelt nog altijd , MiniMe begint ook al... Dat word een paar keer heen en weer vannacht, ik snap der niks van, maar vertrouw het voor geen cent...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:59

ohjajoh6 schreef:
Lona is nog niets beter hoor; haar poep word per beurt dunner en dunner en het rommelt nog altijd , MiniMe begint ook al... Dat word een paar keer heen en weer vannacht, ik snap der niks van, maar vertrouw het voor geen cent...

heeft de DA wel opgevoeld ? want soms kan het zijn bij een verstopping dat er nog slappe mest wel door kan waardoor het lijkt alsof ze aan de diarree zijn..
Hoe is het nu ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:18

Nee niet opgevoeld, maar ze is dan ook werkelijk geen seconde verstopt geweest, van die half zachte mest is het iid. Ik dacht eigenlijk dat het misschien van die prik kon komen?
Ze is nog steeds zo half zacht zeg maar, ene moment denk je, gaat goed , om haar het volgende moment: dikke buik krijgt, ondertreed, gekwelde blik, schrik je gewoon van het verschil, slaat niet meer naar buik, ga zo maar weer terug...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:09

Dat is wel erg vervelend ohjahjoh. Die dunnere mest, had ze die dan niet voor ze die prik kreeg? Had ze toen geen last van verstopt zijn? Ik vind het apart hoor, wat Mist ook al zegt: het kan ook " overloopdiarree" zijn. Dat komt dan wel langs de verstopping, maar die zit er dan even goed nog. Heb je de mest wel eens een paar dagen achter elkaar op zand getest? Als je niet weet hoe je dat moet doen vraag je het maar, dan leg ik dat wel uit. Ook al staat er gras op het land, als het gras erg nat is, kunnen ze het er met wortel en al uittrekken en zo zand binnen krijgen. Ook voordroog heeft soms zand erin en als je op de grond voert krijgen ze ook zand binnen. Ook als het bestraat is, veeg maar eens een keer, dan zie je ook zand en kleiresten meekomen op zo'n stuk. Klei is net zo slecht overigens als zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 02:17

Kom net weer terug en het is niet verbeterd, maar ook niet verslechterd. Heb al drol vers van de pers in zakje zitten, maar is stikkedonker en geloof dat de buren niet zo blij waren met het rondspringende lichtje van mij (haha en ik vond mezelf al zo wijs dat ik de aggregaat niet aanzette :+ ) Ahh is beetje flauw, want toen hij hoorde dat ik het was, riep hij gelijk sorry meiss!! (Zijn echt beste lui en wil ze graag in ere houden) dus doe ik morgen, de mest. Ik hang het hooi altijd in netten eigenlijk en veeg dagelijks, maar ze is nogal gefrustreerd aan het eten, alsof het dan minder pijn doet (wat ik zelf ken als mijn maagzweren opspelen, bij constant kleine beetjes eten heb ik het minste pijn dan) en zag truthola dan ook doodleuk een hap grond nemen, tijdens zon kramp, heb ze maar binnen gezet en wel haar hooi laten houden, wist het ook niet meer hoor, ze trapt iig niet meer naar buik, hou ik me maar aan vast tot morgen ochtend vroeg, vind het ook maar vreemd verhaal...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:08

ohjajoh6: hoe gaat het nu met haar?