Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shadow0 schreef:Jannepauli schreef:Maar waar ik moeite mee heb is het concept 'stoffelijk en energetisch'.
Over de verdunningen zal ik niks zeggen, maar stoffelijk en energetisch zijn niet eens specifiek voor alternatief - het zijn beide zaken die ook in de gewone natuurkunde, en in mindere mate in de geneeskunde (met name de werking van zenuwen), een belangrijke rol spelen en hartstikke onderkend zijn.
Hoe we ze precies moeten inzetten is misschien nog niet wetenschappelijk uitgewerkt - maar de fundamenten zijn niet zweverig of vaag maar ruimschoots bekend.
Focussed schreef:Hoe verklaar je dan dat een minder sterke potentiering even goed werkt als een sterke? Er zijn namelijk ook testen gedaan met verschillende potenties, of bijv. een groep patienten kreeg een geindividualiseerde behandeling ('tailor made') en een andere gedeelte kregen allemaal hetzelfde (zelfzorg homeopathie). Beide vormen scoorden even goed (en hetzelfde als de groep die een placebo kreeg). Dan lijkt ook het "individuele" niet op te gaan, en het "schudden en verdunnen maakt sterker" ook niet . Alleen wat wel weer heel belangrijk blijkt te zijn is de aandacht en dus de relatie met de therapeut .
demo_love schreef:Maar dan nog een vraag: mijn paard is sinds januari aan het kreunen. drie dierenartsen konden niet helpen. Paard heeft één behandeling bioresonantie gehad en kreunt nu niet meer. Hoe wil je dat verklaren als bioresonantie niet werkt?
marietje1000 schreef:Focussed schreef:Hoe verklaar je dan dat een minder sterke potentiering even goed werkt als een sterke? Er zijn namelijk ook testen gedaan met verschillende potenties, of bijv. een groep patienten kreeg een geindividualiseerde behandeling ('tailor made') en een andere gedeelte kregen allemaal hetzelfde (zelfzorg homeopathie). Beide vormen scoorden even goed (en hetzelfde als de groep die een placebo kreeg). Dan lijkt ook het "individuele" niet op te gaan, en het "schudden en verdunnen maakt sterker" ook niet . Alleen wat wel weer heel belangrijk blijkt te zijn is de aandacht en dus de relatie met de therapeut .
Een van mijn docenten (ander opleidingsinstituut dan leentje) vertelde dat het in principe niet uitmaakte welke potentie je gebruikte. Als het middel het similimum was (het enige juiste middel) dan zou het altijd wat doen, ongeacht de potentie.
Om het mysterie nog groter te maken.
Focussed schreef:Maarrrr, waarom gebruiken we dan nog zulke hoge potenties? Immers, dat maakt de middelen soms ook zo duur. Als het toch werkt, ongeacht de potentie zou je iedereen toch een lage verdunning voorschrijven?
russel schreef:Levenskracht ja, dat heb ik gehoord. Dat willen ze gaan bewijzen, ik weet dat er een ingewikkeld onderzoek loopt.
De oerkracht bij de conceptie.. De vonk wat aanzet tot de eerste celdeling.
Maar om als basis levenskracht te nemen vind ik te globaal, dan zie je fysiologie over het hoofd. Dat samenspel is niet DE levenskracht. Want dan kan je ook niet met een defect geboren worden, dan is er levenskracht maar toch aangeboren ziekte of handicap wat niet door bomeopatie veranderd kan worden in het zelfhelend vermogen.
Dan zou je energetisch kunnen praten over de "blauwdruk" die niet volledig is geweest eaardoor het stoffelijke lichaam vanuit de matrix zich niet volledig heeft omtwikkeld.
Focussed schreef:marietje1000 schreef:
Een van mijn docenten (ander opleidingsinstituut dan leentje) vertelde dat het in principe niet uitmaakte welke potentie je gebruikte. Als het middel het similimum was (het enige juiste middel) dan zou het altijd wat doen, ongeacht de potentie.
Om het mysterie nog groter te maken.
Maarrrr, waarom gebruiken we dan nog zulke hoge potenties? Immers, dat maakt de middelen soms ook zo duur. Als het toch werkt, ongeacht de potentie zou je iedereen toch een lage verdunning voorschrijven?
Citaat:Wat betreft je zin over met een defect geboren worden: Er kan tijdens de zwangerschap "iets" gebeuren wat invloed heeft. DIt kan van alles zijn. Maar dit zal ook invloed kunnen hebben op de levenskracht. Daarnaast zijn erfelijke effecten ook zeker van invloed
Jannepauli schreef:Citaat:Wat betreft je zin over met een defect geboren worden: Er kan tijdens de zwangerschap "iets" gebeuren wat invloed heeft. DIt kan van alles zijn. Maar dit zal ook invloed kunnen hebben op de levenskracht. Daarnaast zijn erfelijke effecten ook zeker van invloed
Ja!! Epigenetica. Super interessant!
marietje1000 schreef:russel schreef:Marietje, welke homeopathie school heb jij gedaan?
Amersfoort. Maar mijn doopceel staat al ergens op bokt. Of het moet inmiddels verwijderd zijn?
Verder liever geen prive vragen meer on-topic vanwege vorige escalaties.
En het gaat nu net zo goed, bladzij 14!
Focussed schreef:Marietje, welke homeopathie school heb jij gedaan?
Leetje schreef:Fijn dat we gezellig een discussie kunnen aangaan. Fijn dat we elkaar ook in waarde kunnen laten
Leetje schreef:Ok ander voorbeeld:
Als je je hand onder een koude kraan houd wordt hij eerst koud, daarna warm. Omdat het lichaam tegen gesteld reageert.
Leetje schreef:Maar wat maakt dat het hart blijft kloppen? Of dat op een gegeven moment niet meer doet? Of dat de hersenen niet meer functioneren?
Ik heb daar nog nooit een voor mij voldoende antwoord op gehad. En dus denk ik dus aan iets daar achter. Iets wat het aanstuurt.
Leetje schreef:Waarom homeopathie werkt zoals jij zo leuk omschreven hebt bij 3:
Omdat je geneesmiddelenprikkel net iets sterker is dooft de natuurlijke ziekte uit. Het zelfgenezend vermogen gaat zich dan richten op deze net iets sterkere prikkel.
BigBen schreef:Leetje schreef:Maar wat maakt dat het hart blijft kloppen? Of dat op een gegeven moment niet meer doet? Of dat de hersenen niet meer functioneren?
Ik heb daar nog nooit een voor mij voldoende antwoord op gehad. En dus denk ik dus aan iets daar achter. Iets wat het aanstuurt.
Kort samengevat, trauma, ziekte, of slijtage.
Einde verhaal.
Jannepauli schreef:Citaat:Wat betreft je zin over met een defect geboren worden: Er kan tijdens de zwangerschap "iets" gebeuren wat invloed heeft. DIt kan van alles zijn. Maar dit zal ook invloed kunnen hebben op de levenskracht. Daarnaast zijn erfelijke effecten ook zeker van invloed
Ja!! Epigenetica. Super interessant!
Sofy schreef:Ik pak de draad gewoon weer op waar ik gebleven was.
Bachbloesem-drankjes zijn dus verdunningen van verdunningen als ik het goed begrijp. In praktijk hou je dan dus maar heel weinig moleculen van de bloesem over, als er al nog moleculen van de oorspronkelijke bloem in zitten. Dat moet je overigens vrij gemakkelijk kunnen meten, bijv door al het water te verdampen en dan het residu door een gaschromatograaf of een ander mooi apparaat heen te gooien. Is dat al eens gedaan? Wat kwam daar uit?
Maar de dosis zal dus hoe dan ook erg laag zijn, waarschijnlijk zo laag dat het niet meetbaar is. Waarom werkt dit dan toch? Dat kan niet meer aan de hoeveelheid moleculen liggen die je binnen krijgt, dus daar moet dan een andere verklaring voor zijn. Toch iets in het energetische?
En hoe weet je als homeopaat/bloesemtherapeut zeker dat je mengsel iedere keer even sterk is? De ene plant bevat meer werkzame stof dan de andere, maar als je produceert door middel van weken heb je daar weinig invloed op lijkt me?
pien_2010 schreef:[De antroposofische arts waar ik ooit bij gewerkt hebt vertelde me dat hij bij het voorschrijven van medicatie niet verder ging dan D30. Dit omdat in D30 (is dus gigantisch verdund) nog maar 1 molecuul aanwezig is van de oorspronkelijke stof en hoe hoger je verdund hoe sterker de krachten die dan vrij komen.
Leetje schreef:Russel,
Ik begrijp heel goed dat je wil weten wat iemand gedaan heeft. Ik zou ook niet iedereen bij mijn paard laten
Dat is de reden dat ik aangesloten ben bij een beroepsvereniging.