Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:36

Setteli schreef:
Met tranen in m'n ogen besloten dat het rijden verleden tijd was. Ik had misschien nog wel heel veel meer kunnen doen, behandelingen, trainingen e.d., maar voor mijn gevoel was het nu klaar. Ik had geen zin om met haar te verongelukken. (ze is al een jaar of 4 niet echt fijn meer te rijden, daardoor vaak osteopaat, fysio, speciaal dekje (Korrektor Pad). Dus ik heb niet zomaar opgegeven.

Wat een moedig besluit. Het spookt ook steeds in mijn hoofd rond, dat dit punt voor mij ook gaat komen. Ik heb nog niet het gevoel dat ik echt alles heb gedaan voor mijn 8-jarige paard. Maar ik heb momenteel het geld er niet voor om verschillende dingen 'maar even te proberen', zonder dat ik weet of het wel iets op gaat leveren. Ik zou nog naar andere behandelaars kunnen gaan, maar ik heb geen zekerheden, behalve dat ik weer minstens 150 euro armer ben. Amber Koppen en Fenella Doesburg hoor ik goede verhalen over, iemand ervaring mee? Maargoed, ik heb eigenlijk al een fysio/chiropractor waar ik heel tevreden over ben, maar waar ik na de laatste 2 behandelingen even niet echt progressie zie. We blijven hangen en ik zit nog steeds met een zuur paard. Dan heb ik er geen plezier in. Verder zou ik haar spieren eens goed kunnen laten masseren. Laila van Dijk zit bij mij in de buurt en heb meerdere tevreden stalgenootjes. (Ook hier is de investering rond de 150 euro, wel voor 3 behandelingen achter elkaar.) Maar wie zegt dat dat iets uit gaat maken voor haar...

Vanmiddag heb ik met een stalgenootje afgesproken (Kirian in dit topic) die ook een paard heeft met KS. Ik ga eens even kijken hoe zij haar paard nu longeert na een les academische rijkunst. En ze heeft een rugwarmer :) Het is in ieder geval fijn om iemand in de omgeving te hebben die het probleem snapt. En ik kijk er vandaag ook wel weer een keer naar uit om even aan de slag te gaan :) Iets wat ik momenteel verder wel een beetje mis.

Setteli

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:44

@ essy87, dank je. Heb er ook best veel moeite mee gehad, ik rij haar al vanaf haar 3e en sinds een jaar of 7 is ze van mij. Zal haar ook nooit wegdoen, ze mag bij mij oud worden.
Ik heb ook de financiele middelen niet om van alles nog te gaan doen en dan kan ik het maar half doen, en dat wil ik niet. En inderdaad, wie zegt of het helpt. Voor mijn gevoel heb ik er (bijna) alles aan gedaan en het is goed zo. Ze is een heel vrolijk paard, dus als het minder met haar gaat, dan merk ik dat echt wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:26

Ik vind het moeilijk, de kwestie om met een paard met KS te fokken.
Er zit (in de gevallen zonder trauma) toch een erfelijke (aanleg) factor in. Ik wil niet dat ik weer met een veulen kom te zitten die KS heeft.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:30

Het blijft gewoon een vreselijk iets. Ik denk dat het belangrijk is om binnen je mogelijkheden te kijken wat je wilt en kunt, zowel voor jezelf als voor je paard. Er zijn genoeg momenten dat ik er de brui aan wil geven en dat ik wilde dat ik er gewoon de stekker uit had getrokken met de gigantische kostenpost die ik al ruim een half jaar heb. Maar ik kan het nog niet. Diertje is 4! Maar als ik dan zo rond deze tijd van de maand op mijn bankrekening kijk, ben ik toch echt wel weer even ongelukkig..

wat erfelijkheid betreft: ik weet niet of ik ooit weer aan een nieuw paard begin. Of zelfs maar mag van mijn vriend, omdat hij ziet wat het met me doet. Als er een nieuwe komt, zal dat niet snel een kwpner zijn, aangezien ik het idee heb dat het daarbij veel meer voorkomt dan bij bijv. andalusiers. of zie ik dat verkeerd?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:36

Dat herken ik wel hoor Danoejse.
Er zijn echt periodes dat mijn paard de sterren van de hemel loopt en echt super goed gaat. Maar dan zie ik weer een moment dat ze zo slecht is als ze even gelegen heeft. De eerste paar meter is ze dan echt kreupel. Dat trekt wel weg, maar toch is het erg naar om te zien!

Nou is mijn paard inmiddels 16 en zou ik er meer vrede mee hebben als ik nu een besluit moest maken, dan op de 4 jarige leeftijd waar jij nu mee te maken hebt. Al vind ik 16 nog veelste jong...
Hier komt ook geen kwpner meer(zeg nooit nooit, maar tis niet mijn streven).. Maar dat is vooral omdat ik pony's veel leuker vind..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:38

Eigenlijk was ik op zoek naar een soort van groot uitgevallen pony maar ben bij mijn huidige paard terecht gekomen. Het bizarre is dat ik niet eens op hem reageerde maar op een ander paard, die niet te betalen was..Heb ik dat :)
Enne..16 is inderdaad ook nog steeds veel te jong!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:21

Heel eerlijk zou ik ook niet meer voor een KWPN'er gaan, maar voor een ouderwetser gefokt type, waarschijnlijk een koudbloed.

16 is ook te jong vind ik, maar goed Sil is ook nog maar 14....

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:43

Setteli schreef:
Ik lees al een tijdje mee, nu even mijn reactie.

Bij mijn 14-jarige Jazz merrie is vorig jaar december KS vastgesteld in 2 wervels net achter de schoft. Ze is hiervoor behandeld met onstekingsremmers (lokaal ingespoten) en een Tildren infuus. Na de behandeling kon ik langzaam aan wat verbetering merken en het ging steeds beter. Soms kon ik zelfs zo fijn rijden dat ik er weer over dacht een startpas aan te vragen. Appuyeren, wissels met haar hoef in de neus. Maar dit kon de volgende keer zo maar anders zijn, dan kon ik haar niet nageeflijk rijden en sprong ze alle kanten op als ik maar bijv. iets meer stelling of buiging vroeg. Op een gegeven moment (eind mei) nam ze in de galop zo'n enorme sprong die ik niet uit kon zitten, dat ik er behoorlijk hard afvloog. Na een week weer opgeklommen en het ging weer redelijk, maar een week daarna kon ik de teugels niet eens meer aannemen of ze kwam omhoog en ben ik afgestapt. Met tranen in m'n ogen besloten dat het rijden verleden tijd was. Ik had misschien nog wel heel veel meer kunnen doen, behandelingen, trainingen e.d., maar voor mijn gevoel was het nu klaar. Ik had geen zin om met haar te verongelukken. (ze is al een jaar of 4 niet echt fijn meer te rijden, daardoor vaak osteopaat, fysio, speciaal dekje (Korrektor Pad). Dus ik heb niet zomaar opgegeven.

Twee jaar geleden heeft ze een veulen gehad en ik heb besloten dat ze weer gedekt ging worden. Ze is als het goed is nu 2 maanden drachtig van Don Cremello du Bois (ja een D-pony). De 2-jarige is ook van een D-pony (zie onderschrift). Ik heb bewust voor een D-pony gekozen omdat ik een kleiner paardje wil fokken en dit komt i.c.m. de KS alleen maar beter uit.

Ik heb de vorige dracht niet gemerkt dat ze er last van had en zal haar evt volgend jaar ook opnieuw laten dekken (als volgend jaar de situatie er naar is).

Wat een mooi verhaal om te lezen!

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:49

Zo weer even alles gelezen!
Ik ben stiekem toch heel blij met mijn kwpner dat het daarbij veel voorkomt komt ook omdat wij als mensen denk ik veel doorfokken en veel van deze paardjes vragen!
In de sport is volgens mij 75% kwpn of nrps!
Voor mijn volgende paardje misschien toch weer kwpn :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:32

Het komt in alle rassen voor, alle soorten en maten.

ik had een amerikaanse appaloosa met vol papier.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:39

Spammer in the house! Ze hebben weer op Eagle gereden, zelfs gedraafd en hij was braaf!!! :D:D:D Kan het nog bijna niet geloven dus hopelijk kan ik het snel met eigen ogen zien!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:02

super danoesje!

die van mij ging ook aardig de goede kant op van t weekend wedstrijd gereden in de l2 winst, alleen soms wat takt verlies met verruimen. En vandaag eerst gelongeerd en toen gereden dacht dat hij weer helemaal zuiver liep, haar ik hem vanmiddag uit de weide loopt hij toch niet helemaal lekker???

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:12

dressuur518, kan me voorstellen dat ze sneller spierpijn hebben. Het blijft altijd passen en meten. Laat ik voor mezelf spreken, ik heb t gevoel dat hij een porseleinen poppetje is doordat je op elk pasje, spiertje en bobbeltje let...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:22

danoesje schreef:
Spammer in the house! Ze hebben weer op Eagle gereden, zelfs gedraafd en hij was braaf!!! :D:D:D Kan het nog bijna niet geloven dus hopelijk kan ik het snel met eigen ogen zien!

Tof! Hopen dat alles goed blijft gaan!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:24

Ja dat zou wel kunnen spierpijn?? Want ik heb nu zo`n pessoa longeerteugel en het was de tweede keer dat ie die om had. Ik krijg hem dan echt heel los in de rug. En ik heb met het rijden daarna echt heerlijk doorgezeten,wat alleen kan als ie z`n rug los laat. Probleem is alleen dat het beeld in de wei zo tegenstrijdig is met wat ik voelde met rijden....

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:26

Super tof. Hij was na een heftige start ook redelijk braaf bij Suelza waar hij in training stond, alleen wat schieterig. En bij mij kreeg hij denk ik echt last van mijn spanning. Ben ook nog lang niet van plan om er voorlopig zelf op te gaan dus dat wordt nog flink grondwerken voorlopig en weer vertrouwen opbouwen..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:28

Mijne was van de week ook stijf nadat hij balkjes had gelopen. Feit blijft dat ze een lastig lijf hebben en dat we op moeten passen. En kan me wel voorstellen dat ie stijf was: al was ie los, hij moet nog steeds veel spieren gebruiken, weer andere als wanneer hij zijn rug vasthoudt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:33

Ja het is soms zo lastig, dan loopt ie soms zo lekker en soms echt totaal niet. Maar over het algemeen gaat het nu een stuk beter. Da zei dat we al erg voor uitgingen en over een maand wel weer eens een proefje konden starten. Maar toen de hele club ging kon ik niet achter blijven en met resultaat, 3 winst en prijs! Die week daarna weer winst! Hij liep eigenlijk weer als van ouds.

Maar hopelijk gaat het ook weer goed komen met eagle fijn dat hij al zo`n stap heeft gemaakt! Wie weet wat de volgende stap is! En als je straks iemand anders ziet rijden met hem ga je d`r zelf ook meer vertrouwen in krijgen denk ik!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:38

Dat is zeker het plan. Zoals ik zei, bij Suelza was hij ook braaf maar soms nog schieterig, wat ik door mijn eigen stress niet op kon lossen: ik ging aan de teugels zitten met als gevolg dat hij zijn rug hol trok en ging rennen. Het zal nog wel even duren maar ik hoop dat als ik maar zie dat hij geen spanning meer geeft, ik er vanzelf weer op durf, in mijn eigen tempo. Ik heb iemand gevonden die hem voor me kan doorrijden en waar hij op een goedkope stal terecht kan dus zij gaat hem doorrijden en ik doe het grondwerk. Vreselijk om er elke keer andere mensen bij te moeten halen, maar ik vertrouw mezelf hier gewoon niet mee en wil hem gewoon weer in de buurt hebben.
Die wisselende dagen zul je wel een beetje houden misschien, maar als het totaalplaatje klopt...Dan maar rekening houden met zijn beperkingen. Hij zal nu eenmaal sneller stijf zijn dan een 'normaal'paard. Maar we hebben er een boel van geleerd straks :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:47

Ja dat wel zit nog steeds in de keuze, weg doen (en een ander pony zoeken of naar de paarden) of nog een jaartje houden dat is dan vanaf nu tot ik examen heb gedaan en ik heb sowieso nog een startkaart met een andere pony tot en met december en dan na mijn examen naar de paarden over gaan. (dan gaan veel clubgenootjes ook) of evt. in december naar de paarden.

Maar ik heb er verschillende andere gezien, maar het is allemaal niks in vergelijking met mijn pony`s en ook de "z"en zelfs zz-licht pony`s die ik heb gezien lopen niet allemaal even rad. Volgens mij hebben op z`n minst de helft ook niet helemaal een lekker ruggetje. Dus dan toch nog maar even met m`n eigen pony rijden, veel geleerd in korte tijd, ondanks dat het niet altijd leuk was en dat pakt gelukkig uit. En dan mag ze volgend jaar met wel verdient pensioen (ze is nu 18, volgend jaar 19) maar voor nu is het gewoon nog niet klaar voor mij ik kan haar nog niet laten gaan als ik niet alles heb geprobeerd.

Beter dat ze over een jaar misschien bijna de ks er uit getraind heeft (ze heeft het zeer minimaal op een plek) en dan met pensioen, dan dat ze nu zo half half word verkocht en nog verder door een ander word verkloot en uiteindelijk met pensioen gaat met een zere rug, of naar de slacht of wat dan ook.

Ow ja trouwens ga morgen even met de da overleggen of ze weer mee mag naar de springles :o

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:52

Oeh spannend! Ik zou er ook niet heel snel voor kiezen om hem nu weg te doen als ik jou was, je weet inderdaad nooit waar hij terecht komt. Zou wel erg sneu zijn..En ach, naar de paarden kan je altijd nog!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 20:05

Ja hoop heel erg dat ie weer mag springen want dat heb ik echt gemist! Nouja het is vooral zo dat ik eigenlijk ook niet over wil dus dan een pony zou kopen,maar dan moet ik die over twee jaar ook weer verkopen. En ik denk dat als ik naar het HBO ga toch liever een paard in de stallen heb staan dan een pony dat klinkt zo stond namelijk haha. Dus hopen dat het zo kan.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:06

kan me voorstellen, pony's of paarden is wel een verschil. Tenzij je klein bent, kun je met een grote pony best tussen de paarden :P

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:01

danoesje schreef:
Super tof. Hij was na een heftige start ook redelijk braaf bij Suelza waar hij in training stond, alleen wat schieterig. En bij mij kreeg hij denk ik echt last van mijn spanning. Ben ook nog lang niet van plan om er voorlopig zelf op te gaan dus dat wordt nog flink grondwerken voorlopig en weer vertrouwen opbouwen..

Even kleine aanvulling ;), ik lees al sinds het begin van dit topic stilletjes mee en zodoende volgde ik ook het Eagle verhaal. Eagle was mijn trainingspaard.

Ik heb een aantal keren reacties gezien, die niet helemaal strookten met hoe ze daadwerkelijk waren, dus ik ga toch maar een keer een aanvulling geven :P

Bij mij was Eagle juist NIET schieterig. De eerste paar dagen reageerde hij heftig, een reactie op het feit dat zijn rug hem in een eerder stadium gewoon zeer had gedaan. Overigens, zie ik dit bij meer paarden die met slecht passende zadels of door slecht zittende ruiters gereden zijn. Eenmaal zover dat hij wist dat het rijden geen pijn meer deed, was hij juist heel braaf en heel zoet :j dat was zo gek. Het was altijd alleen het stukje net na het opstappen en dan ook eigenlijk maar heel kort. Dat is een dag of 4 geweest. Na een minuut of 5 ging hij keurig aan het werk en was hij eigenlijk heel stabiel voor een zo n jong paard. Hij heeft zelfs dienst gedaan als 'leidpaard' om zijn weidemaatje verkeersmak te maken (die liep dan als handpaard naast Eagle mee). Juist omdat Eagle zo braaf was, kon dat heel erg goed :)

Ik heb uiteindelijk aangedrongen op nieuwe rugfotos, nadat Eagle bij een nieuw zadel (ik reed hem met een springzadel) reageerde op het zadel. Toen was het voor mij duidelijk dat zijn rug echt niet goed was (iets wat ik overigens al ten tijde van de aankoop heb geroepen). En helaas bleek mijn gelijk... Ik ben toen gaan zoeken en merkte dat hij met een holle rug (dus als ik hem gewoon als een kameel liet lopen) de oren in de nek legde en dan inderdaad schieterig was. Maar zodra ik licht contact op de teugels had, eigenlijk zoals ik alle paarden rij, was er helemaal niets aan de hand.

Heel triest...

Dat hij met rijden bij Danoes schieterig was, is 2x voorgevallen, nadat ze inderdaad een fikse ingreep gaf. Maar vergeet niet alle keren dat hij verschrikkelijk braaf was bij haar. Ik denk dat hij wel op zijn pootjes terecht komt, zolang hij maar gewoon over zijn rug gereden wordt. Dat is wat hij nodig heeft, dan gaan meteen zijn oortjes naar voren en gaat hij zo heerlijk aan het werk. Daarom heb ik altijd gezegd, ik vind hem eigenlijk te goed om dood te gaan. MAar ja, met zo'n verhaal de verkoop in is ook geen optie, bij een standaard rontgenkeuring is hij 100% want hij is super op de benen...

Ik denk dat het geluk van Eagle is dat het een paard is met best wat beweging, ik hoop en denk, dat als de boel vergroeid is, hij gewoon prima zal functioneren omdat de pijn dan ook weg is. Dat kleine stukje in zijn rug wat dat niet flexibel is, ach, daar zul je in de praktijk niet zo vreselijk veel last van hebben.

Nee, ik geloof nog steeds in dat paard. Het had weinig gescheeld of ik had hem overgenomen, maar mijn buurvrouw heeft mij er toch van weerhouden, want ik heb inmiddels toch wel een heel stel 'probleemgevalletjes' verzameld, zo over de jaren heen...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:18

Elise, had hij vast niet erg gevonden hoor, dan had hij prima tussen de andere knollies op het land gestaan :P Maar je hebt groot gelijk hoor, met je eigen paarden en je trainingsstal is het druk genoeg. We gaan zien wat de toekomst ons brengt. Eagle zal het wel redden als de KS niet verder doorzet, voor ons als combinatie is er nog heel veel werk aan de winkel. Maar wie weet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!