Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:33

Pattypaard schreef:
Even een stipje om het topic morgen goed door te lezen. Mijn paard heeft/had een sarcoid aan/in haar oor. Het is nog steeds niet hoe het zou moeten zijn helaas. (zie [MD] Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag))

Deze winter is de tumor redelijk stil geweest maar helaas nu weer van alles aan het doen.. ;(

http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... d0bc30.jpg
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 57a8c5.jpg

Na schoonmaken ook het binnenste gezwel; http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... d9ab3f.jpg

Mijn dierenarts gaf aan met cryochirugie (bevriezen) verder te willen gaan.
Heb van de week een andere da langs laten komen en deze zou een biopt nemen om te onderzoeken of het écht een sarcoid is of iets anders. In dat geval zou ze ook met cryochirurgie het gezwel kleiner willen maken en vervolgens cisplatine bolletjes rond het gezwel te plaatsen. (Bolletjes die een kankerremmende stof hebben)
Of naar Utrecht te gaan voor BCG injecties. Al twijfelde de da wel of het direct met BCG te behandelen was i.v.m. de grootte.

Hebben ook al gedacht aan het oor te amputeren. Wat tot mijn verbazing wel kon!
Alleen met de mogelijke ontstekingen die kunnen optreden in dat geval verleg je het probleem alleen maar.

Ik heb gisteren contact opgenomen met Utrecht en hun gemaild met foto's en ook nog een andere da gemaild voor advies. Nog in afwachting van hun reactie.
Hoe dan ook.. het wordt lastig om het weg te krijgen en een juiste keuze te maken. Nog niet gesproken over het financiële gebeuren. Meningen en tips zijn altijd welkom :).

Olympia96

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:07

Ehm... Uit nieuwsgierigheid, waarom niet via dr Knottenbelt/Liverpool?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:23

Omdat we bang zijn dat de zalf ook écht in het oor van het paard terecht komt en er (blijvende) schade aanricht.

Inmiddels wijzen de meeste pijlen naar BCG in Utrecht. Utrecht denkt dat het met BCG te behandelen is maar wel dat ze onder de 80 % slagingskans zit omdat de XXTerra niet werkte hoe het moest + ze vorig jaar ziek geweest is en misschien een lage weerstand heeft.

Heb ook nog gehoord van cisplatine inspuiten maar hoe ik het tot nog toe lees is dat vooral een celremmend middel wat bij sarcoiden van maximaal 5 cm gebruikt wordt. Zou wel een stuk voordelig zijn dan de BCG ;).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:28

ik ga dit lezen heb zelfde probleem

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:48

Ooooh okay... Ja het kan natuurlijk dat ze met haar oor gaat schuren en dan de zalf op het gezonde deel smeert op die manier. Lastig! Ik hoop dat je een oplossing vindt!

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:01

Dat was ook mijn grootste schrik met mijn merrie hoor: het sarcoid zat op 3 cm van haar oog, wat als ze dan zou gaan schuren als er zalf aangebracht is en die zalf komt in haar oog terecht? Of ze gaat schuren aan haar hooinet en de zalf komt in haar mond?

Ondertussen zit ik op dag 50, de behandeling met de zalf is al 20 dagen voorbij en dat schuren heeft ze op geen enkel moment gedaan. Ik vermoed dat het gewoon te pijnlijk is om te schuren...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:16

Ik ben nu een week met de zovirax aan het smeren en zie nu gewoon al verschil :))
1 bultje is gewoon weg en de andere plekken worden ook al iets minder. Ben hier al zo blij mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:34

Ocho had een plek op zijn buik. Biopt genomen toen het plekje nog zo klein van als een maiskorrel. Daarbij geprobeerd de hele plek weg te halen.
Hij kwam terug en groeide nu ietsje harder en zette uiteindelijk een rode muts op.

Afbeelding

Via dr Knottenbelt zalf gekregen en vijf keer gesmeerd met intervallen van 72 uur.

Na 2 keer en na 5 keer smeren:
Afbeelding Afbeelding
Het begin van de korst zoals het paard van madelief dat op de hals had
Met daarnaast plekken waar het haar is uitgevallen en waar wondvocht zit. Verder hoeft er niet gesmeerd te worden. Nu mag het proces zijn gang hebben

Afbeelding

Maar waar ik me zorgen over maak is dat de oppervlakkige weefsels in de buik (ik denk de buikspieren) hard en opgezwollen zijn. Van zijn fluit tot bijna aan zijn voorbenen. Het gebruik van een singel is nu vervelend en pijnlijk, dus dat doen we dus maar even niet. Nou hoop ik niet dat dit lang zo blijft, de veearts denkt dat dit snel over zal aan nu er niet meer gesmeerd wordt. Maar ik wordt er wat onzeker van, iemand ervaring met iets dergelijks?

Hieronder een foto van zijn buik van de zijkant af genomen. Links voorbenen, rechts staart, heel het gebied met uitstaand haar is opgezet. Je ziet een licht boogje in de haarlijn rechts van de buis, daar zit de sarcoid..
Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:44

Ik heb daar wel vaker over gelezen dat omliggende gebieden meereageren op de zalf. Volgens mij trekt dat weg vroeger of later. Het is ook nogal een heftige zalf. Hoe lang geleden ben je gestopt met smeren?
Ik zou Knottenbelt even mailen, het schijnt dat hij best snel reageert, mocht het over een tijdje nog niet over zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:58

Hij heeft donderdag zijn laatste zalf gehad, maar toen was het al opgezet. Eerst komt de veearts even kijken, dat is part of the deal, zij doen aan kennis verrijking en ik hoef niet te betalen.... Goeie deal hè... Al had ik liever dat Ocho gewoon aardbei vrij was...
Maar als de VA het ook niet goed weet te duiden dan mailen we even met Knotty...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:56

Dat trekt weg hoor.. in het omliggende weefsel dus.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:11

Mijn paard heeft er ook twee.. een bij zijn oog een een bij zijn lip. Ik ga nu de dierenarts bellen! Ik maak me grote zorgen, is dat terecht?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:17

Ja, da's best terecht. Het zijn rot dingen, ze kunnen zichzelf besmetten en andere paarden besmetten. De gezichtshuid is dun en kwetsbaar. Het kan zo groot worden dat hoofdstel en bit in de weg gaan zitten.
Maar wat er ook gebeurt Laat niet wegsnijden en ook geen biopt nemen. Dat is het recept voor nog groter onheil. Heb je een foto?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:50

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:22

mrie schreef:
Ja, da's best terecht. Het zijn rot dingen, ze kunnen zichzelf besmetten en andere paarden besmetten. De gezichtshuid is dun en kwetsbaar. Het kan zo groot worden dat hoofdstel en bit in de weg gaan zitten.
Maar wat er ook gebeurt Laat niet wegsnijden en ook geen biopt nemen. Dat is het recept voor nog groter onheil. Heb je een foto?

Bij mijn paard heb ik wel een biopt laten nemen en het weg laten snijden. Het is al meer dan een jaar goed genezen en niet teruggekeerd.
Laat een goede DA met verstand ernaar kijken en dan besluiten wat wijsheid is. De wegknettercreme van Knottenbelt is heel agressief en ik kan me zomaar voorstellen dat in de buurt van het oog dit niet gebruikt kan worden, bijvoorbeeld.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:28

Na het zien van de foto's ben ik het er helemaal mee eens dat wat er ook gaat gebeuren dat er rekening gehouden moet worden met de omliggende weefsels. En eigenlijk heb ik het vertrouwen dat dr Knottenberg daar ook over na zal denken. Elke geraadpleegde arts zal daar rekening mee houden, al lijkt het me zo'n beetje onmogelijk weg te snijden rond het oog.. Maar ik ben geen arts
Mazzel zeg Fransje dat het zo mooi weg gebleven is... goed hoor...Helaas is mijn paard niet een van deze gelukkigen..

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:02

Ik heb een vraagje, wij gaan woensdag naar de kliniek, maar denken jullie dat dit ook sarciode zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:39

Ja grote kans.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:59

Ik ben er ook bang voor..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:09

Bij mij komt vanmiddag gelukkig de dierenarts.. ik ben benieuwd naar wat ze gaat zeggen. Ik ben in ieder geval beginnen met rode biet bijvoeren, ik las ergens dat dat wel kan helpen..?

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:40

@sophianemo Ik denk het ook....

En ben benieuw Denice! Het zijn namelijk lastige plekken om te behandelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:10

Hij heeft ze ook nog eens op zijn lip en ooglid..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:06

Twee sacroiden zei ze net. Hij moet nu snel naar Utrecht en daar gaan ze hem onder narcose waarsch wegsnijden. Op zijn lip komt wel goed, zijn oog wist ze niet. Ik baal behoorlijk :(

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:29

Ik ga woensdag ook naar Utrecht, hoop het beste voor je! Erg vervelend :(:)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:20

Denice, is er ook wat gezegd over een behandeling met zalf? Ik kan me zo voorstellen dat je DA daar ook aan gedacht heeft maar niet voor gekozen heeft. Zou het zin hebben om je foto's naar dr knottebelt te mailen voor advies? Dan heb je iets meer ter overweging.
Echtwel oliebol zeg..