Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:27

ik zou geen drie maanden wachten...beter word het dan niet denk ik.
Ben het met GypsyCobs eens.Probeer een deskundige met de verzekering te laten onderhandelen.
Wat jammer dat hij niet beter gaat!

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:36

Ik ga mee met bovenstaande meningen en het advies van de bosdreef opvolgen. Idd hopen dat als zij contact met de verzekering opnemen de verzekering mee gaat. Anders als het financieel wel kan en als verzekering niet mee gaat werken toch zelf betalen. Ik denk dat je nu echt wel wilt weten hoe het met je paardje is gesteld.
Succes en ik volg nog hoor!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:50

Ja, als de verzekering niet wil en het is zinvol om het nu te doen, betaal ik het gewoon zelf.. Mijn ouders zeiden gelijk "nou, dan wacht je 3 maanden" dus toen twijfelde ik een beetje of ik me niet aanstelde of niet dat ik het zo perse nu al wil. Kijk, stel dat het écht stelt is en onoperabel dan neem ik afscheid van hem, hoeft hij ook niet nog eens drie maanden ongemakkelijk in de wei te staan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:00

En stel dat ie over 3 maanden slechter wordt en er is dan niet veel meer aan te doen, dan baal je ook dat je nu geen foto's hebt gemaakt.

Hoewel ik dat eigenlijk niet verwacht, hij is toch niet verslechterd of verbeterd de laatste maanden?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:01

Als hij echt pijn heeft zou ik hem nu laten rontgenen. Kun je met de kliniek niet iets regelen dat ze de rekening pas over drie maanden opmaken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:36

switt schreef:
Ja, als de verzekering niet wil en het is zinvol om het nu te doen, betaal ik het gewoon zelf.. Mijn ouders zeiden gelijk "nou, dan wacht je 3 maanden" dus toen twijfelde ik een beetje of ik me niet aanstelde of niet dat ik het zo perse nu al wil. Kijk, stel dat het écht stelt is en onoperabel dan neem ik afscheid van hem, hoeft hij ook niet nog eens drie maanden ongemakkelijk in de wei te staan.

Niet zelf betalen....die pokkeverzekeringen proberen altijd er onder uit te komen!
Daar betaal je toch geen premie voor?
Probeer met de kliniek te overleggen.Ik ben ook bang,in dit geval...dat er op het moment meer schade word aangericht door er niets aan te doen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:39

LBLGypsyCobs schreef:
En stel dat ie over 3 maanden slechter wordt en er is dan niet veel meer aan te doen, dan baal je ook dat je nu geen foto's hebt gemaakt.

Hoewel ik dat eigenlijk niet verwacht, hij is toch niet verslechterd of verbeterd de laatste maanden?

Nee, volgens mij niet.. Dit zijn wat filmpjes van deze maand, met een mobiel gemaakt en heel kort dus veel zie je er niet aan: http://www.youtube.com/watch?v=Q6TICqIZ ... e=youtu.be Balkjes waren om te kijken of ze wel kán buigen en coordineren.

Ja Geerke, dat is natuurlijk ookwel zo ... Ik heb Utrecht vanmiddag een mailtje gestuurd hierover en die stuurde dit terug: "Punt is een beetje dat OC(D) een dynamisch proces is en als het dier nu net 1 jaar is, is de ontwikkeling t.a.v. OC(D) bijna ten einde, maar mogelijk nog net niet helemaal". En ik begrijp hun punt ook zeker wel maar in dit geval wil ik niet wachten. Er zijn genoeg paarden die niet gaan kreupelen van OC(D) als ze jong zijn, dan zou ik ookwel tot 15 maanden wachten maar ik vind het geval met Muis anders.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:52

Op het filmpje zie ik niet zoveel, was maar een heel kort fragment. Het balkjes stappen ziet er goed uit, hij buigt keurig zijn sprongewrichten. Ziet er niet anders uit dan ieder ander willekeurig paard.
Ik ga dus met Utrecht mee, nog even wachten en dan pas weer op de foto zetten. Zeker in het geval dat het operabel is, is even wachten beter. Dan is het misschien klaar en kan er ook direct ingegrepen worden ipv dat je weer moet wachten en opnieuw foto's maken.
Ik snap de verzekering dus ook heel goed.
Tenzij je paard echt heel erg kreupel is, maar dan neem ik aan dat je er direct een dierenarts bij laat komen en sowieso niet gaat wachten.

Heel veel succes!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:27

Rechts achter is hij kreupel, niet enorm maar hij loopt er duidelijk niet goed mee..al maanden. Dierenarts kon nooit meer doen dan zeggen dat ik moest afwachten, maar nu vind ik het genoeg geweest met afwachten. Wil weten waar ik aan toe Ven.. Maar de verzekering mailde vandaag, ze willen na overleg met hun adviseur tóch vergoeden :)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:56

Super switt. Tof. Ik hoop dat je dan eindelijk weet hoe het is gesteld met Muis.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:18

Dat is fijn om te horen, wellicht heeft de adviseur ook bedacht dat langer wachten voor meer schade en dus meer kosten kan zorgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:15

pfff. Ik hoop voor je dat er snel meer duidelijkheid komt!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:09

Hij is inmiddels opnieuw op de foto gegaan..Er was wel iets OC te zien maar volgens de DA kon dat niet zijn klachten verklaren. Wat het dan wel is? Geen idee...Aangezien hij zn staartje ook scheef draagt zou het toch best ook neurologisch kunnen zijn. Voor verder onderzoek moet hij naar de kliniek, dan kunnen ze foto's maken van z'n rug/heupen en eventueel zn gewrichten uitverdoven. Ik denk dat ik daar nog een half jaar mee wacht, wat het ook is..het advies zal waarschijnlijk toch de wei op zijn óf in laten slapen. Maar voor inslapen vind ik hem nu te goed. Ik geef hem nog een half jaar op de wei met zn vriendjes, dan zien we wel verder.

Hij ziet er igg veel beter uit!

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:24

Veel beter uit...?!?

Goeie Genade, het lijkt wel een heel ander paardje ZO veel beter ziet hij er uit!

Zou het zeker nog (ruimschoots) de tijd geven, gezien de abominabele conditie waarin het veulen voorheen heeft verkeerd, kan er van alles en nog wat "in te halen" zijn, soms duurt het onwaarschijnlijk lang voor je een duidelijk (uitgegroeid) beeld of resultaat van een nog zo jong paard krijgt, dat is vollledig individueel bepaald.
Bij een dergelijke conditionele achterstand zal dat nog langer nemen.

Dat er iets niet in de haak is, is duidelijk (ja ik meen me te herinneren dat hij z'n staart niet altijd maar op sommige momenten wat naar links draagt, maar dat doet hij in beweging en ook weer niet consequent...).

Maar bij een aantal veulens doet tijd, vrije beweging, weidegang e.d. wonderen.

Geef 'm het voordeel van de twijfel en laat hem het even zelf uitzoeken nu, verder kun je nu toch niets doen, vrees ik....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:28

Wat een verschil! Hij ziet er goed uit!
Fijn dat je hem de kans nog geeft,hopelijk pakt het positief uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:43

Het is echt een verschil van wereld, stel dat hij nu nog uitzag zoals toen, dan is het slecht.

Maar kijk eens wat een mooi beest, ik zou het niet te snel opgeven, als je hem niet wilt opgeven, je bent een superbaasje, ik denk dat het wel goedkomt. Alleen................. 100% garantie heb je niet.

Maar dit is wel hoopvol vind ik.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:54

Nee, ik geef hem niet op! Maar mijn grote angst is dat hij pijn maar zoals hij er nu uitziet lijkt hij gelukkig :) En zolang hij dat is heb ik hoop dat het goed komt.. Hij is qua uiterlijk zo enorm veranderd maar qua karakter is hij nog steeds zó knuffelig en lief. Ik vind het heel vervelend dat ik niet weet wát het is maar ik geef hem nu gewoon even rust op het land, geen dierenartsen, hoefsmeden, osteopaten, etc etc meer voor even..die heeft hij genoeg gezien de afgelopen maanden. Hij is inmiddels 1.55, ik denk dat Muisje een grote Muis gaat worden....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:00

Ja dat is het lastige bij de paarden, die er heel goed uitzien en mogelijk toch pijn lijden.

Als je het heel graag wilt weten of ie eronder lijdt of niet: kan je om pijnstillers vragen bij de dierenarts en dit een paar dagen geven en zie je verschil in het gedrag, zoals veel meer vrolijker en uitsloven en gek doen enz. enz. dan weet je genoeg................

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:11

Ragdollcat schreef:
Ja dat is het lastige bij de paarden, die er heel goed uitzien en mogelijk toch pijn lijden.

Als je het heel graag wilt weten of ie eronder lijdt of niet: kan je om pijnstillers vragen bij de dierenarts en dit een paar dagen geven en zie je verschil in het gedrag, zoals veel meer vrolijker en uitsloven en gek doen enz. enz. dan weet je genoeg................

Ja klopt hoor, heb je volkomen gelijk in. Maar het feit dat hij er eerst zo slecht uitzag en nu zo terwijl er qua voeding niet veel veranderd is vind ik wel iets zeggen. Ik heb wel overwogen om hem een tijdje op de metacam te zetten maar dat heeft niet zoveel zin: Hij staat nu ergens in Groningen op het land en ik woon in Utrecht. De mensen waarbij hij staat gaan wel elke dag kijken maar ik denk niet dat ze subtiele veranderingen op zullen merken. Hij rent en speelt trouwens wel gewoon, op zijn eigen manier. Maar stel dat blijkt dat hij wél beter gaan lopen op metacam, wat dan? Hij kan ook niet langdurig op de pijnstillers en het advies zal waarschijnlijk toch weidegang en aankijken zijn.

Maar je hebt helemaal gelijk, ik heb ook steeds in mn hoofd "wat als hij wél pijn heeft". Een paard laat pijn natuurlijk ook niet snel zien... Hij kan ook zo lopen omdat het de herinnering aan pijn is (maarja, dan zou zn staart wel recht zijn geworden..). Hij loopt natuurlijk ook niet zomaar zo, hij doet dat om iets te ontzien maar de grote vraag is hoeveel hinder hij daar nu daadwerkelijk van heeft. Moet je een dier met een beetje last ergens van meteen afmaken? Ik weet gewoon echt niet hoe een dier zoiets ervaart...Hij is verder heel erg alert, vrolijk en actief. AHH, kon hij maar praten!!! %)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:13

hij ziet er goed uit hoor!
Zit er niet een zenuw beknelt in de rug?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:18

geerke schreef:
hij ziet er goed uit hoor!
Zit er niet een zenuw beknelt in de rug?

Weet ik niet...Er is wel een osteopaat bij geweest en die kon niets raars vinden. Hij is heel symmetrisch gespierd, staat makkelijk op, rolt, gaat keurig achteruit, kan perfect afstanden schatten als hij over balkjes gaat, zn staart tonus is niet afwijkend...alleen dat scheve staartje -O-

De dierenarts zei dat je op een röntgenfoto van z'n rug waarschijnlijk ook niets gaat vinden. Er bestaat geloof ik nog wel zo een test met elektroden om zenuwen door te meten? MMEP-test?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:52

Je moest eens weten hoeveel kinderen en volwassenen scheef zijn in hun lijf, dat is met dieren niet anders.

Op langere termijn kan dat wel pijnklachten geven of scheve slijtage, maar dan praat je over jaren en dan speelt ook nog mee hoe intensief het lijf belast wordt.

Ik denk dat je weinig volledig rechte mensen of paarden gaat vinden.

Je bent nu gerustgesteld door de foto's, ik vind je plan heel goed om hem lekker paard te laten zijn, zeker het komende half jaar.
En wat ziet hij er super uit!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:34

Hij is geweldig mooi geworden! Geef het gewoon de tijd. Maak je geen zorgen over pijn. Als de pijn hevig is merk je dat heus wel. Ook mensen hebben vaak pijn, maar zo lang het niet al te erg is, wil je toch niet dood... denk dat het voor paarden net zo is.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:07

Muis ziet er echt mooi uit. En ik ga mee met mijn voorgangers (en jezelf). Eerst lekker paard laten zijn op de wei. En als hij pijn zou hebben dan zou hij er toch niet zo goed uit zien?? Echt prachtbeest zo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:35

TS wil je nu wel eens met jezelf rustig aan gaan doen...? Straks slaap je er des nachts niet van.
Je hebt tot nu toe ALLES gedaan wat er tot nu toe te doen viel, je hebt Muis laten checken, meerdere malen, je hebt hem de kans gegeven, je laat hem nu op het land in de opfok zijn eigen paarden/veulen leventje.... alle uitslagen waren OC maar niemand kon zeggen waar dit heen leidt.
Jij kunt er niet iedere dag heen want het is een eind weg... en dat is maar beter ook, want dan zag je dagelijks een nieuw spookbeeld bij Muis.
Laat MUIS het nu dan maar zelf even uitzoeken...geen beter leven voor een jong paard dan een goed, vrij paardenleven.
Mocht het na enige tijd alsnog fout zitten en blijven, en dat zal dan ook wel blijken, dan pas ben jij weer aan zet. Om iets te beslissen. Maar nu heb je besloten Muis even Muis te laten, daar geef ik je groot gelijk in, hoewel ik je angst en onzekerheid begrijp, ik heb zelf een merrie, als veulen gekocht met iets simpels als een patella luxatie (af en toe loslatende knieschijf), je zit het er als het ware vanaf te kijken. Ze is nu 4 jaar, soms zie je het wekenlang niet, soms de hele dag... ik wilde er elke dag bij gaan zitten om te bekijken hoe en wat.
Tot ik me realiseerde dat ik een beetje raar bezig was.... it ik nou alleen maar te wachten op die verschijnselen en vergeet ik daardoor te zien wat WEL goed gaat en wel goed mogelijk is?
Soms moet je even afstand nemen.

Maar paarden moet je vooral heel erg aan zichzelf en hun kameraadjes overlaten, komt tijd, komt raad, en meer duidelijkheid. Muis is nu helemaal happy, en wees happy voor hem!

Die pijntest kan op ieder moment nog, als hij ouder is en kreupel gaat lopen, Muis is nog een piepkuiken.
Dit om je een hart onder de riem te steken...