Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:17

De apotheker hier doet het iig vaker!

Odysseus

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:25

Het is best een geniaal systeem om te vragen of je DA een recept voor Prascend wil uitschrijven en dan bij de apotheker de generieke te kopen... Op het eerste gezicht lijkt mij dit volkomen legaal. DA houdt zich aan de cascade regeling (nl. het voorschrijven van de Prascend) en de apotheker mag de generieke versie leveren bij voorschrift merk.

Maar ik ben bang dat mijn DA er niet aan mee wilt werken. Dan verdient hij 22,50 op 100 pillen tegen over 80,- als hij het zelf levert.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:14

IMJ schreef:
De apotheker hier doet het iig vaker!

Van welk merk geraak jij dan aan jou pergolide? gezien Mylan in Belgie niet verkrijgbaar is en Permax niet meer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:43

Geen idee nog, mijn pony moet nog getest worden op Cushing, heb alvast wat voorwerk gedaan en met de apotheker gesproken en het verhaal voorgelegd. Was geen probleem zei hij. We gaan het zien mocht het zover komen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:30

In Nederland is Pergolide van Mylan wel verkrijgbaar.

Vergoeden de paardenverzekeringen Prancend of Pergolide?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:31

eiber schreef:
Sammie schreef:
Wat mij te binnen schoot vanmiddag, wordt dat middel vergoed door een zorgverzekering ? :') (als het voor jezelf zou zijn)

Recept Pracend haal je toch bij de da en niet meer bij een drogist?

Al jezelf Pergolide nodig hebt, heet het geen Prascend. Dan krijg je gewoon een recept van je huisarts en ga je naar de apotheek. (en zeker NIET naar de drogist ;) ) Die verstrekt dan de goedkoopste versie van Pergolide . Op het moment is dat Pergolide van Mylan.
Als het in het basispakket zit, wordt het sowieso vergoed, anders ligt het aan je aanvullende verzekering.
Maar dit maakt niks uit voor het probleem dat eigenaren van Cushingpaarden op dit moment hebben dus ik begrijp niet zo goed waar je heen wilt.

Komt omdat je twee zinnen bij elkaar voegt als 1 verhaal. Stel je krijgt het oude recept nog van pergolide via een recept van je da. Zit het dan bij je zorgverzekering?

De tweede zin was een opmerking op een andere zin. Als je pracend hebt dan kun je dat toch rechtsteeks bij je da meekrijgen en hoef/ kun je niet meer naar een apotheker.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:33

Bedoel je dan de zorgverzekering voor een mens? Die zal het dan niet vergoeden. De pergolide wordt bij de apotheek niet op jouw naam gegeven maar op die van je paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:11

Maar... heeft iemand al bij een apotheek gevraagd of zij Prascend hebben? Het is tenslotte een diergeneesmiddel. Dat een apotheker mogelijk voor een mens een goedkoper alternatief voorstelt als de huisarts een duurder merk van humane pergolide heeft voorgeschreven, kan ik me nog wel voorstellen. Maar een diergeneesmiddel uitruilen tegen een humaan middel? Ik betwijfel het.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:43

Ik heb het nagevraagd en Prascend is verkrijgbaar in de apothekers in Belgie. Er bestaat binnen de dierengeneesmiddelen geen goedkoper alternatief

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:21

Verkoopt een mensen apotheek dan standaard ook diergeneesmiddelen in belgie? Volgensmij in Nederland niet.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:36

Jannepauli schreef:
Maar... heeft iemand al bij een apotheek gevraagd of zij Prascend hebben? Het is tenslotte een diergeneesmiddel. Dat een apotheker mogelijk voor een mens een goedkoper alternatief voorstelt als de huisarts een duurder merk van humane pergolide heeft voorgeschreven, kan ik me nog wel voorstellen. Maar een diergeneesmiddel uitruilen tegen een humaan middel? Ik betwijfel het.

Ik heb het niet zo expliciet gevraagd maar het gebeurd zeker wel. (zie insuline voor honden/katten)
Of het mag is een tweede.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:38

Maar dat zal zijn omdat er voor insuline nog geen diervariant is en dan mag men dus afwijken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:22

Diazepam is ook zoiets..
De apotheker gaf aan geregeld medicatie te geven vanaf recepten van de DA.
Ik kan me niet voorstellen dat je verplicht bent de medicarie bij de DA te halen. De apotheek wordt geacht het goedkoopste (generiek) af te leveren tenzij het echt op verzoek van de arts is (ook al staat op het recept de merknaam).
Dus ik zou echt gewoon een recept van de DA willen hebben, wil hij dat niet geven wil ik zeker uitzoeken waarom niet en of het toegestaan is dat hij mij dat niet geeft.
Ik maak toch zelf wel uit waar ik de pillen voor mijn dier koop? Net zo goed als dat ik voor mezelf bepaal bij welke apotheek ik mijn eigen medicatie haal?

Ik heb dus idd gevraagd of -wanneer pracend voorgeschreven wordt- ik toch pergolide krijgen kan. De apotheker gaf aan dat het geen probleem was.

Wanneer pony positief blijkt zal ik jullie laten weten of het gelukt is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:27

Als ik het me goed herrinner mag een humane apotheek ook medicijnen voor dieren leveren. Echter omdat vaak dosisen, hulpmiddelen en verpakkingen verschillen, zit er in veel gevallen toch een verschil tussen humaan en die voor dieren. De apotheek moet dan zelf dingen gaan aanpassen, en tot op zekere hoogte mag dat. MAAR, humane apothekers hebben géén kennis van de farmacokinetiek en dynamiek van medicatie bij dieren. reacties van dieren op medicatie en concentraties etc zullen ze in de meeste gevallen dus niet weten.

Of bij paard en gezeldschapsdieren de DA recepten mag leveren om dan de meds bij een humane apotheek te halen weet ik niet. De regels zijn daar voor de landbouw huisdieren net voor veranderd, daar mag alleen de behandelende DA medicatie leveren. In verband met registratie en verantwoord medicijn gebruik bij productie dieren. Omdat paarden soms ook naar de slacht gaan weet ik niet in hoeverre dat ook voor paarden relevant is. Als je dat precies wil weten moet je KNMVD ff bellen, die weten dat vast wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:29

En toch denk ik dat de apotheker dat niet zomaar kan doen, ook hij is gebonden aan de geneesmiddelenwetten voor zowel mens als dier.
Uiteraard kun je er voor kiezen een medicijn bij een apotheek te halen, in plaats van bij de DA te kopen( tenzij zoals Airborn aangeeft de wet veranderd is). Maar als er een wet is die bepaalt dat er een diergeneesmiddel beschikbaar is, dan mag de apotheker niet zomaar een humaan middel voorschrijven, ook al is de inhoud hetzelfde.
Ik ga het eens bij onze apotheek navragen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:32

Ben zelf ook heel benieuwd uiteraard.
Klinkt ook logisch Airborn. :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:32

Vanuit de humane apotheek gezien weet ik het eerlijk gezegt niet. Ik weet wat de DA wel en niet mag, en dat een apotheek wel gewoon meds mag leveren wettelijk gezien, maar qua cascade regeling, geen idee.

Grote kans dat de apotheek het zelf ook niet weet trouwens, want die krijgen in hun opleiding niets over dieren of medicijnen voor dieren volgens mij. Voor zover ik weet ook niet over de wettelijke kant daarvan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:42

Meteen maar even gebeld: helaas... als een apotheker vindt dat er een goedkoper middel is, dan moet hij dat overleggen met de voorschrijver ( arts). Dat geldt zowel voor humane medicatie als voor diergeneesmiddelen. De DA zal in dat geval moeten verwijzen naar het geregistreerde middel, Prascend dus en de apotheker is strafbaar en aansprakelijk als hij daar dan toch van afwijkt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:57

Jannepauli schreef:
Meteen maar even gebeld: helaas... als een apotheker vindt dat er een goedkoper middel is, dan moet hij dat overleggen met de voorschrijver ( arts). Dat geldt zowel voor humane medicatie als voor diergeneesmiddelen. De DA zal in dat geval moeten verwijzen naar het geregistreerde middel, Prascend dus en de apotheker is strafbaar en aansprakelijk als hij daar dan toch van afwijkt.

Maar als dat geneesmiddel exact dezelfde werkzame stof bevat als het voorgeschreven middel?
Ik weet dat voor humaan gebruik ook zonder overleg met de arts merken worden veranderd door de apotheek, ZELFS als b.v. de frequentie van innemen (b.v. 1 per dag ipv. 2 x per dag, uiteraard wel dezelfde hoeveelheid werkzame stof) daardoor veranderd.
Ik heb dit zelf meegemaakt, toen ik een A.B kuur kreeg. Als ik med. A van de arts zou krijgen, ( duurder, 4 x per dag innemen) werd het niet vergoed door mijn zorgverzekering, dus kreeg ik med. B. (goedkoper, 1 keer per dag innemen) Mijn arts was hier niet van op de hoogte bleek later, maar bleek geen enkel probleem hier mee te hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:33

De apotheker is eigenlijk verplicht dit te overleggen met de behandelaar en patiënt maar wordt idd heel vaak niet gedaan.
Ze zijn overigens niet verplicht altijd het goedkoopste mee te geven, dit is afhankelijk van welke afspraken er met de zorgverzekeraar zijn gemaakt. Maar dat is in "ons" geval niet belangrijk aangezien dat niet meespeelt.
Stel de apotheker dan Prascend wel kan bestellen voor me, dan verwacht ik dat de winst a 80 cent per mg die normaal voor de dierenarts is sowieso vele malen lager is toch? Aangezien de winstmarges voor apothekers veel lager liggen (ik dacht 7,5% maar kan het mis hebben). Dat zou dus 10 cent per mg zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:18

Ook als het een medicatie is die exact hetzelfde bevat. Kernpunt is: medicatie voor mens of medicatie voor dier - twee verschillende wetten.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:25

De prijzen die ik heb gevraagd aan de apotheker waren exact dezelfde als bij de dierenarts

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:26

2 euro per mg?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:33

Focussed schreef:
2 euro per mg?

:j jammer genoeg wel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:59

Huh... ?